Surf eens naar Tijdvoorvis.nl. Een handige site voor iedereen die wel wat vaker vis op het menu wil zetten. U leest er onder andere waarom vis zo gezond is en dat het slim is om 2 maal per week (vette) vis te eten.

Als u uw gewoontes aan wilt passen, is het verstandig reële doelen te stellen en te streven naar kleine haalbare stapjes.

Restjes eten die u over heeft, bewaart u gemakkelijk in de vriezer. En voor uw portemonnee kan het ook slim zijn om producten in de aanbieding te kopen vervolgens in te vriezen. Hieronder ziet u hoe lang u uw aankopen vervolgens in de vriezer kunt bewaren:

Salmonella is een bacterie die via besmet voedsel voor vervelende klachten kan zorgen. Gelukkig gaan de vervelende maag- en darmklachten na een paar dagen vanzelf weer over, maar voorkomen is natuurlijk beter.

Altijd handig om in huis te hebben: diepgevroren groenten of groenten in pot. Maar aan potgroenten wordt zout toegevoegd, terwijl diepvriesgroenten vaak geen toegevoegd zout bevatten.

Barbecueën is een magere bereidingswijze. Vlees, vis en groenten worden immers gegrild en aardappels gepoft. Helaas zijn vooral de vette vleessoorten zoals worst, hamburgers en speklappen favoriet.

Wilt u zich niet vergissen in het kopen van goede en verse vis? Zo herkent u verse vis. Verse (hele) vis…

Zout met kalium. Gewoon keukenzout bestaat uit natrium en chloride. Omdat natrium de bloeddruk kan verhogen, kan het slim zijn om keukenzout te gebruiken met minder natrium. Hierbij kunt u denken aan Jozo Bewust en Lo Salt.

Een kant en klare pizza uit de vriezer bevat veel zout: gemiddeld 6 gram per pizza. En dat is al de hoeveelheid die de Gezondheidsraad maximaal per dag adviseert.

Een tosti met kaas en ham is lekker, maar bevat natuurlijk wel behoorlijk wat verzadigd vet. Maak eens een gezondere variant, een tosti met:

Heeft u een hoog cholesterolgehalte? Eet dan toch gerust een eitje, ondanks dat er in eieren wat cholesterol zit.

Als de winter haar intrede heeft gedaan, liggen er weer volop wintergroenten bij uw groentespecialist. Profiteer daarvan! Juist de echte wintergroenten, zoals boerenkool, spruitjes en savooiekool zitten tjokvol vitamine C.

De meeste mensen koken hun groente en bakken of braden hun vlees of vis. Maar er is meer mogelijk! Zo zijn er manieren om uw eten te bereiden waarbij u minder vet nodig heeft of juist meer onverzadigd vet gebruikt.

Dagelijks heeft uw lichaam vet via de voeding nodig. Olie bestaat voor 100% uit vet. Maar dat zijn wel voornamelijk de onverzadigde vetzuren. In de meeste oliesoorten ligt het percentage onverzadigd vet tussen de 80 en 90.

De gezelligste tijd van het jaar breekt weer aan. Dat wordt weer volop genieten!. Kies slim als u na oud en nieuw niet met een hoog cholesterol wilt zitten of een extra gaatje in de broekriem:

De meeste mensen koken hun groente en bakken of braden hun vlees of vis. Maar er is meer mogelijk! Zo zijn er manieren om uw eten te bereiden waarbij u minder vet nodig heeft of juist meer onverzadigd vet gebruikt. In deze tip leest u meer over de wok.

Uw gewicht zegt niet alles over uw gezondheid. De vetverdeling in het lichaam is eigenlijk nog veel belangrijker.

Sjalotten barsten van de gezonde eigenschappen. Ze bevatten veel voedingsstoffen en mineralen, zijn rijk aan vitaminen A, B, C en E en bevatten weinig calorieën (50-60 kcal. per 100 g).

Pagina's