Laat het weer al een lekkere fietstocht toe? Neem dan zelf een gezonde én smakelijke lunch mee. Zo krijgt u gemakkelijker gezonde vetten binnen dan wanneer u een uitsmijter of tosti op een terras zou eten.

Met bieslook, peterselie, tijm en rozemarijn in huis, heeft u altijd lekkere smaakmakers bij de hand. Zo kunt u toe met minder of geen smaakmakers die zout bevatten en dat is gunstig voor uw bloeddruk. Verse kruiden zijn wel zo lekker!

Het poetsen van de tanden is een effectieve manier om minder te snoepen. Als u snoep- en snaaitrek op voelt komen en daar niet aan toe wilt geven, helpt het om de tanden te poetsen.

Hüttenkäse is een mager product waarmee u alle kanten uit kunt. Dit 'slanke' zuivelproduct is lekker op brood met:

Olie is een goede keuze als het gaat om de gezondheid van hart en bloedvaten. Het bevat vooral onverzadigd vet dat gunstig is voor een goed cholesterolgehalte. Vloeibare margarine bevat ook veel onverzadigd vet.

Surf eens naar Tijdvoorvis.nl. Een handige site voor iedereen die wel wat vaker vis op het menu wil zetten. U leest er onder andere waarom vis zo gezond is en dat het slim is om 2 maal per week (vette) vis te eten.

Als u uw gewoontes aan wilt passen, is het verstandig reële doelen te stellen en te streven naar kleine haalbare stapjes.

Restjes eten die u over heeft, bewaart u gemakkelijk in de vriezer. En voor uw portemonnee kan het ook slim zijn om producten in de aanbieding te kopen vervolgens in te vriezen. Hieronder ziet u hoe lang u uw aankopen vervolgens in de vriezer kunt bewaren:

Salmonella is een bacterie die via besmet voedsel voor vervelende klachten kan zorgen. Gelukkig gaan de vervelende maag- en darmklachten na een paar dagen vanzelf weer over, maar voorkomen is natuurlijk beter.

Altijd handig om in huis te hebben: diepgevroren groenten of groenten in pot. Maar aan potgroenten wordt zout toegevoegd, terwijl diepvriesgroenten vaak geen toegevoegd zout bevatten.

Barbecueën is een magere bereidingswijze. Vlees, vis en groenten worden immers gegrild en aardappels gepoft. Helaas zijn vooral de vette vleessoorten zoals worst, hamburgers en speklappen favoriet.

Wilt u zich niet vergissen in het kopen van goede en verse vis? Zo herkent u verse vis. Verse (hele) vis…

Zout met kalium. Gewoon keukenzout bestaat uit natrium en chloride. Omdat natrium de bloeddruk kan verhogen, kan het slim zijn om keukenzout te gebruiken met minder natrium. Hierbij kunt u denken aan Jozo Bewust en Lo Salt.

Een kant en klare pizza uit de vriezer bevat veel zout: gemiddeld 6 gram per pizza. En dat is al de hoeveelheid die de Gezondheidsraad maximaal per dag adviseert.

Een tosti met kaas en ham is lekker, maar bevat natuurlijk wel behoorlijk wat verzadigd vet. Maak eens een gezondere variant, een tosti met:

Heeft u een hoog cholesterolgehalte? Eet dan toch gerust een eitje, ondanks dat er in eieren wat cholesterol zit.

Als de winter haar intrede heeft gedaan, liggen er weer volop wintergroenten bij uw groentespecialist. Profiteer daarvan! Juist de echte wintergroenten, zoals boerenkool, spruitjes en savooiekool zitten tjokvol vitamine C.

Pagina's