Wil je afvallen, je bloeddruk verbeteren of je cholesterol op het juiste peil brengen?

Op het Japanse eiland Okinawa bereiken de meeste mensen een heel hoge leeftijd.

Je kent vast wel de tip om tenminste 10.000 stappen per dag te zetten. Veel mensen tellen hun stappen en gebruiken daarvoor een stappenteller of een app op hun telefoon. Maar denk je ook wel eens na over de kwaliteit van je stappen? Er is een verschil tussen de stappen die je zet op kantoor en in de supermarkt, of de stappen die je zet in een bos, park, polder of op het strand. Wandelen in een groene omgeving heeft echt meerwaarde.

Ben je moe of heb je stress? De verleiding is dan groot om neer te ploffen op de bank met bijvoorbeeld televisie of je smartphone. Maar eigenlijk is dit niet echt uitrusten. Want je spieren rusten wel uit, maar je hoofd niet: je hersenen krijgen nog steeds heel veel prikkels binnen. Het is meer je vermoeidheid dempen dan echt ontspannen.

Dit klinkt als een open deur, want natuurlijk ken je jezelf. Toch? Nou… veel mensen zijn zich niet zo bewust van hun gedrag en waardoor dit wordt veroorzaakt. Neem nu bijvoorbeeld snoepen of alcohol drinken. Op welke momenten heb je daar behoefte aan? Is dat als je moe bent, of gespannen, of is het altijd op het moment dat je op de bank zit televisie te kijken?

Lavas wordt in de volksmond ook wel maggiplant genoemd.

Denk je bij een salade meteen aan sla, tomaat en komkommer? Het kan spannender. Grill of rooster groenten bijvoorbeeld eens en eet ze koud of lauwwarm. Kleine kropjes little gem (een slasoort), kun je bijvoorbeeld in kwarten snijden en even grillen op de snijvlakken in een pan.

Heb je al eens kefir zien staan in de supermarkt en vraag je je af wat het is…

Een te hoog gewicht ligt vaak aan het (ongemerkt) te veel snelle koolhydraten eten en drinken.

Pagina's