Nieuwe website HPNL

Wind in de virtuele zeilen

Om de komende vijftig jaar dezelfde koers te kunnen varen als in de voorgaande halve eeuw, is Hartpatiënten Nederland continu in beweging. Net als dit magazine, is daarom ook de website geheel vernieuwd. Heeft u de nieuwe, warme uitstraling van ons online visitekaartje al gezien? 
 
Bij Hartpatiënten Nederland zijn we een crossmediale weg ingeslagen. Dat betekent dat er in de toekomst vaker verwijzingen in dit magazine zullen staan naar onze website, maar ook andersom. Magazine en website vormen zo een harmonieus geheel. Samenhang, zowel in uiterlijk als in inhoud, is voor ons dus belangrijk, om u zo goed mogelijk van informatie te kunnen voorzien. Om de ontwikkeling van de nieuwe website professioneel aan te pakken zijn we een tijd geleden een samenwerking aangegaan met Patrick Maes van Maes Motké Marketing. Hij vertelt: “In een aantal sessies hebben we in kaart gebracht waar Hartpatiënten Nederland voor staat, wat haar missie is en hoe we deze missie zo goed mogelijk in beeld konden brengen. De antwoorden op deze vragen vormden de basis van waaruit we zijn gaan bouwen aan de nieuwe website.”
 

Warme kleuren

Ten eerste is aandacht besteed aan de kleurkeuzes, vervolgt Maes. “Die deden op de oude website wat kil aan. Voor een belangenorganisatie van hartpatiënten is een warme ontvangst belangrijk voor iedereen die de website bezoekt. Vandaar dat we in het nieuwe ontwerp voor warmere kleuren hebben gekozen.” Ook de structuur van de website is onder handen genomen. Dankzij drie nieuwe peilers is het voor u als patiënt, naaste of anderszins geïnteresseerde voortaan gemakkelijker navigeren. Onder de categorieën ‘Signaleren & informeren’, ‘Verbinden & begeleiden’ en ‘Adviseren’ vindt u alles wat u wilt weten over bijvoorbeeld het laatste actuele nieuws, verhalen van zogeheten Hartgenoten en informatie over medische adviezen. Zo willen wij ervoor zorgen dat wij u, ook online, met raad en daad kunnen bijstaan met accurate en goed vindbare informatie. Maes: “Bovendien blijven wij monitoren of de inhoud die we online bieden, nog steeds aansluit op de behoeften van onze verschillende doelgroepen. We analyseren hoe lang onze lezers op onze website blijven waar hun aandacht voornamelijk naar uitgaat. Op basis van die informatie kunnen we onszelf continu verbeteren en de verbinding met onze leden vergroten.”
 

Favoriete jurk

“Het is net als het opruimen van je kledingkast”, evalueert voorzitter Jan van Overveld. “Dat is zo nu en dan nu eenmaal nodig om je favoriete jurk weer eens boven water te krijgen. Zo was het ook met onze website: die is in de loop der jaren volgelopen met een enorme hoeveelheid informatie waar zo langzamerhand weer eens orde in geschept moest worden. Dat is dankzij het werk van Patrick en vele anderen mogelijk gemaakt.”
 
Een van die anderen is Bert Wulms. Als softwareontikkelaar is hij al jaren verbonden aan Hartpatiënten Nederland. Voor de totstandkoming van de nieuwe website nam hij het technische gedeelte voor zijn rekening. “Dat was ontzettend leuk om te doen”, vertelt Wulms, die als ‘ouwe rot in het vak’ al werkzaam is sinds 1995 en dus zelfs de hele internetrevolutie nog heeft meegemaakt. “Deze klus was een mooie uitdaging voor me. Ik vind het leuk dat we nagenoeg alles zelf hebben gedaan, in plaats van dat we een bureau hebben ingehuurd dat alles voor ons doet. Omdat we zelf het wiel hebben uitgevonden, kunnen we in de toekomst ook veel gemakkelijker zelf aanpassingen doorvoeren. Het was even wat uitzoekwerk, maar het geeft me des te meer voldoending dat het allemaal gelukt is!”