cataract en statines

Verband tussen cataract en statines

Onderzoek bracht een mogelijk verband aan het licht tussen cholesterolverlagers, zoals statines, fibraten en de PCSK9-remmer alirocumab enerzijds, en cataract anderzijds. Dat schrijft de website medicijngebruik.nl. Tussen 1988 en 2018 vonden de onderzoekers bijna 15.000 meldingen van cataract - bij ruim 3000 van die meldingen gebruikte de patiënt cholesterolverlagende middelen. 

Bij alle groepen cholesterolverlagers ontdekten de onderzoekers een verhoogde kans op cataract. Een effect dat zich sterker doet gelden bij relatief jonge patiënten (45-64 jaar oud). Veel meldingen waren er vooral bij lovastatine. Maar dat kan zijn omdat in de VS de laatste tijd veel media-aandacht was voor cataract als bijwerking van juist dit medicijn.

Geen overhaaste conclusies!

De onderzoekers waarschuwen voor overhaaste conclusies. De onderzochte database van gemelde bijwerkingen heeft zo zijn beperkingen: onder meer doseringen, duur en LDL staan er niet bij. Meer onderzoek blijft nodig. 

Dit onderzoek doet hooguit vermoeden dat het risico op cataract bij gebruik van cholesterolverlagende middelen beperkt is. Op basis hiervan kunnen deze cholesterolverlagers dus niet ontraden worden, aldus de onderzoekers.

 

 

Geef een reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Voer de CAPTCHA in om aan te tonen dat dit geen geautomatiseerde actie is.