granen,

Varieer in granen

Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe vaak we tarwe eten? Het zit in brood, in koekjes, in spaghetti en andere graanproducten. In het kader van de broodnodige variatie is het best een goed idee om eens wat andere granen op het menu te zetten. 
 
  • Havermout is perfect als pap en om muesli of granola van te maken. Havermeel of gemalen havermout kun je gebruiken voor brood of pannenkoeken. Haver heeft als voordeel dat het cholesterol bindt in de darmen en zo op een natuurlijke manier het cholesterolgehalte helpt verlagen.
  • Boekweit is erg lekker voor pannenkoeken.
  • Spelt is het oerzusje van tarwe. Bij bakkers en de supermarkt kun je speltbrood kopen. Check het etiket of vraag de bakker wel hoeveel spelt er dan in het brood zit, want soms is dat maar een heel klein aandeel en bevat het brood nog altijd veel tarwe. Voor mensen met gevoelige darmen kan overstappen naar speltbrood helpen in het verminderen van klachten als opgeblazen buik of buikpijn.
  • Rogge: hoe lang geleden is het dat je roggebrood at? Dit zware donkere brood zit echt barstensvol vezels. Ook in knäckebröd wordt vaak rogge gebruikt.
  • Bij de warme maaltijd kun je tarwepasta vervangen door speltpasta, door linzenpasta of door groenten (maak bijvoorbeeld eens spaghetti van slierten courgette).

Geef een reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Voer de CAPTCHA in om aan te tonen dat dit geen geautomatiseerde actie is.