brood met avocado, vervanging halavarine,

Smeer ‘m!

Moet brood altijd besmeerd met een laagje halvarine, margarine of boter? Nee hoor, er zijn heel veel andere smeersels die het brood lekker smeuïg maken. 
 
Ze zijn lekker voor de variatie én je krijgt op die manier ook gezonde onverzadigde vetten en vitamines binnen. 
 

Kies bijvoorbeeld eens voor:

 
  • Geprakte avocado met een beetje peper. Een goed rijpe avocado geeft elke boterham een groene oppepper. Lekker met wat versgemalen peper, en eventueel wat reepjes paprika of halve kerstomaatjes. Avocado is rijk aan onverzadigde vetten, B-vitamines en vitamine K.
  • Mayonaise. In Amerika doen ze niet anders: het brood besmeren met mayonaise. Net zo vet als margarine of boter, maar net iets frisser van smaak. Lekker bij bijvoorbeeld kipfilet en sla. Mayonaise is rijk aan onverzadigde vetten en vitamine E.
  • Hummus: een puree op basis van kikkererwten, sesampasta, citroensap en olijfolie. Rijk aan vezels en plantaardige eiwitten. Maak het lekker zelf of koop een kant-en-klare hummus die niet teveel zout bevat.
  •  Notenspread: iedereen kent natuurlijk pindakaas, maar je kunt ook van noten heerlijke smeersels maken. Bijvoorbeeld amandelpasta, cashewnotenpasta, hazelnotenpasta of tahin (sesampasta). Heerlijk als variatie en rijk aan B-vitamines. Notenpasta’s zijn te koop bij de       natuurvoedingswinkel of een supermarkt met een groot assortiment. Kies een soort zonder suiker, zout of andere toevoegingen. 

Geef een reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Voer de CAPTCHA in om aan te tonen dat dit geen geautomatiseerde actie is.