Pruimen, olie, honing en balsamicoazijn, vezelgehalte

Pruimen

Ze zijn er weer: pruimen! Nu zijn ze op hun sappigst (en ook op z’n goedkoopst!). Of u  nu kiest voor Opal (zoete, sappige paarsrode pruim), de Reine Claude (kleine groene zoete en sappige pruim) of een andere pruim, pruimen zijn niet alleen lekker om zo uit de hand te eten. Ze zijn ook ideaal om mee te koken en te bakken. Maak bijvoorbeeld eens pruimenchutney of pruimenjam, bak een plaattaart met pruimen, verwerk ze in een stoofgerecht met kippenpoten of grill partjes pruim en verdeel ze over een salade met sla, avocado, geitenkaas en een dressing van olie, honing en balsamicoazijn. En wat dacht u van griesmeelpudding met stukjes pruim?
Zo krikt u meteen het vezelgehalte in uw voeding op, want pruimen staan bekend om hun hoge vezelgehalte (2,2 g vezel per 100 g pruim).
Let er bij aankoop op dat de pruimen gaaf en niet gekneusd zijn. Pruimen zijn alleen lekker als ze voldoende rijp zijn. De meeste soorten kleuren donker naarmate ze rijpen. Eet ze als ze rijp zijn snel op, want een rijpe pruim rot snel weg.
 

Geef een reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Voer de CAPTCHA in om aan te tonen dat dit geen geautomatiseerde actie is.