default-header
HomeNieuwsOne size fits all?

One size fits all?

Leefstijl

donderdag 10 december 2020, door Hartpatiënten Nederland

In de loop van de evolutie heeft de mens zich ontwikkeld tot een flexibele omnivoor. Planten, vlees of vis, we eten het allemaal. De uiteenlopende smaak en culinaire voorkeuren van de moderne mens kent geen grenzen en over de hele aardbol genieten we van een keur aan verschillende diëten. Van de visetende Inuit en de vleesetende Hadza op de Afrikaanse vlaktes, tot de aardappeleter in Holland. We hebben daar als soort altijd wel bij gevaren.

Nog geen honderd jaar geleden kwam overgewicht weinig voor en hart- en vaatziekten en diabetes waren eerder uitzondering dan regel. Helaas is de werkelijkheid nu anders. Vijftig procent van de Nederlandse volwassenen heeft overgewicht en elk week komen er duizend nieuwe diabetespatiënten bij.  Onze flexibiliteit lijkt met de opkomst van het moderne, bewerkte Westerse dieet verdwenen en wetenschappers zijn naarstig op zoek naar het ideale eetpatroon.

De poging om vanuit die wetenschap een voedingsrichtlijn te maken die ideaal is voor iedereen blijkt echter een fikse uitdaging. Hoe reëel is het überhaupt om dat te ambiëren? Iedere mens is immers uniek, we zijn geen identieke voedselfabrieken en we blijken allemaal verschillend te reageren op eenzelfde broodje kaas. Dit is wat we leren van een interessante wetenschappelijke studie uit Groot-Brittannië: de PREDICT-studie. Bij meer dan 2000 vrijwilligers worden waardes zoals glucose-spiegels, insuline, en vetten (triglyceriden) gemeten na het eten van een identiek bordje eten. Doel van de studie is om te analyseren welke onderliggende factoren van invloed zijn op onze metabole reactie op voeding. Factoren als activiteit, slaap, hongergevoel, tijdstip van eten, frequentie van eten én het microbioom, worden nauwgezet bijgehouden.

De eerste resultaten zijn inmiddels bekend en zijn uitermate verrassend. Het blijkt namelijk dat de reactie van proefpersonen op een standaard maaltijd slechts voor een kwart wordt bepaald door de calorieën en de samenstelling van de macronutriënten (koolhydraten/vetten/eiwitten). Elk pondje komt dus niet door het mondje, het is veel genuanceerder dan dat. Driekwart van de reactie op voeding (bijvoorbeeld stijging van de bloedsuikerspiegel of verandering van gewicht) wordt bepaald door individuele factoren, zoals slaap, activiteit en de samenstelling van het persoonlijke microbioom.

De miljoenen bacteriën in onze darm die samen ons microbioom vormen, hebben dus een bepalende rol in ons metabolisme en onze gezondheid. Het microbioom is bij iedereen anders en maakt ons uniek. Hoe hoog je bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van dat broodje kaas kun je tot op zekere hoogte voorspellen aan de hand van de glycemische index (een index die aangeeft wat het effect van een voedingsproduct is op de bloedsuikerspiegel), maar dus niet helemaal. Je persoonlijke microbioom bepaalt de rest.

De PREDICT-studie loopt nog steeds en je kunt er zelfs als vrijwilliger aan meedoen. Wie weet kunnen we in de toekomst allemaal ons eigen microbioom laten analyseren en een voedingsadvies op maat krijgen?

Betekent dit nu dat er helemaal geen regels zijn, die voor iedereen gelden? Toch wel, met een paar simpele basisprincipes kom je een heel eind. Eet wat gezond is voor je microbioom: veel vezels, uit bijvoorbeeld gevarieerde groenten. Eet geen suiker of ‘snelle’ koolhydraten. Eet geen voorverpakte, lang houdbare en ultra bewerkt ‘junkfood’. Eet ‘echt’ eten in de natuurlijke vorm zoals moeder natuur het voor ons gemaakt heeft. Eet niet te vaak, en eet niet te laat. En natuurlijk, lekker slapen!

Tekst Jacqui van Kemenade

Beeld LÉon Geraedts

 

Voor meer artikelen klik hier


Geef een reactie