Hartpatiënten Nederland werkt aan een nieuwe uitstraling

‘Er is de laatste tijd veel gebeurd om Hartpatiënten Nederland van een nieuwe uitstraling te voorzien’, vertelt grafisch vormgeefster Yvonne Biermans. ‘Daarvoor hebben we drie aspecten aangepakt: we hebben onze doelgroepen opnieuw gedefinieerd, we steken de website in een nieuw jasje, de look van HartbrugMagazine gaat veranderen en we hebben een gloednieuw logo ontworpen.’
 
Hartpatiënten Nederland is er voor iedereen, zowel voor patiënten als hun naasten. Toch is nog lang niet iedereen die daarmee beoogd wordt, ervan op de hoogte dat zij terecht kunnen bij onze organisatie. ‘We hebben daarom vijf hernieuwde doelgroepen gedefinieerd. De eerste is ‘ouder en kind’. Als ouder van een kind dat hartpatiënt is, maak je je vaak nog meer zorgen dan je kind zelf. Er komt veel op je af in het zorgtraject en ouders krijgen veel informatie te verwerken, terwijl ze vaak niet eens weten wat ze er precies mee moeten. Tegelijkertijd is het emotioneel ingrijpend wanneer je kind een hartaandoening heeft; er vinden veel veranderingen plaats in het leven van zowel de ouder als het kind. Toch worden vaders en moeders vaak vergeten, en dat is wat ons betreft onterecht. Ten tweede richten we ons op jongvolwassenen van 18 tot 30 jaar. Ook deze doelgroep wordt gauw vergeten, omdat men denkt dat hartpatiënten zich niet onder de jongere laag van de bevolking bevinden. Dat is natuurlijk wel degelijk zo, en wij vinden het belangrijk om ook voor hen klaar te staan. De derde doelgroep is de groep volwassen patiënten tot en met 65 jaar, en ten vierde de senioren boven de 65 jaar. Dit zijn de doelgroepen die ons al goed wisten te vinden. Tot slot richten we ons ook specifiek op de naasten van hartpatiënten, omdat een patiënt natuurlijk nooit alleen staat. Een familielid, vriend of geliefde ervaart ook de impact van de situatie, maar dan op zijn of haar eigen manier. Wanneer een hartpatiënt een heftige ingreep heeft moeten ondergaan, zal bij de patiënt zelf misschien opluchting overheersen als dat goed is verlopen. De naasten maken zoiets dergelijks vanaf de zijlijn mee en moeten dat op hún manier verwerken. Daarom zijn wij er ook voor hen.’
 
Op de vernieuwde website, waar over een paar maanden meer van te zien is, komen aparte kopjes waaronder voor elke doelgroep specifieke informatie terug te vinden is. Zo kunnen onze leden en andere geïnteresseerden eenvoudig navigeren wanneer ze online op zoek zijn naar -bijvoorbeeld- het antwoord op een vraag.
 
Voor het ontwerp van het nieuwe logo en voor het uitwerken van een frisse ‘look and feel’ van het magazine en de website, sloegen we de handen ineen met Léon Geraedts. Hij vertelt: ‘Om mij een goede voorstelling te kunnen maken van de kleuren en stijl die goed bij Hartpatiënten Nederland en bijbehorende kanalen zouden passen, waren de opnieuw geformuleerde doelgroepen erg nuttig. De hartpatiënt staat bij deze organisatie centraal, maar de omgeving van de patiënt net zo goed. Dat wilden we graag visualiseren: hartpatiënt ben je nooit in je eentje. Of het nu collega’s zijn, familieleden, vrienden of de buren: in de omgeving van een hartpatiënt kan het iedereen zijn die naast hem of haar komt staan. In het nieuwe logo komen daarom ook alle doelgroepen terug, van jong tot oud. In het midden van het logo staat de patiënt, symbolisch omringd door anderen. De ronde vormen die we hebben gebruikt duiden op vriendelijkheid en liefde.

Alle kleuren die we in het logo hebben verwerkt, hebben een betekenis. We hebben voor rood gekozen, omdat die kleur symbool staat voor passie. Hartpatiënten Nederland is als eerlijke en onafhankelijke organisatie gepassioneerd over de rol die ze kan vervullen in het leven van patiënten en naasten. Ze zet zich voor 100 procent in om informatie te verschaffen aan degenen die dat nodig hebben. Daarnaast is de kleur oranje erin verwerkt, omdat dat de kleur is die energie uitstraalt. Hiervoor hebben we gekozen om de volhardendheid van patiënten en hun naasten weer te geven. Na een diagnose ga je niet bij de pakken neer zitten, je geeft nooit op. Tot slot hebben we, net als in het huidige logo, de kleur blauw opnieuw gebruikt. Voorop stond dat we met het nieuwe logo warmte willen uitstralen, maar om ook de zakelijke kant van de organisatie te visualiseren, laten we blauwe details subtiel terugkomen. Het medische detail, het hartslagsymbool, is uit het logo verwijderd. De nieuwe kleuren, en ook de ronde vormen, zullen eveneens de rode draad vormen van de nieuwe stijl op de website en in het magazine. Liefde en warmte staat centraal. Hartpatiënten Nederland staat immers altijd klaar voor de patiënt en zijn of haar naasten.’
 
 
Op deze pagina is alvast een klein voorproefje van het nieuwe logo te zien. Het hele logo, de nieuwe vormgeving van het magazine en de website, is naar verwachting medio september te bewonderen.