mediterraan dieet,

De klassieke mediterrane keuken

In de wetenschap wordt altijd ‘het mediterrane dieet’ genoemd als dé meest gezonde voeding om hart- en vaatziekten te voorkomen. Wist je dat deze voeding voornamelijk is gebaseerd op de voedingsgewoonten in Kreta in de jaren vijftig van de vorige eeuw? De Grieken aten toen veel groenten en fruit van het seizoen, vis, groene kruiden, olijven, noten, peulvruchten en een bescheiden hoeveelheid zuivel (met name yoghurt en kaas), vlees en granen. En olijfolie natuurlijk!
 
Misschien is het meest kenmerkende van het klassieke mediterrane dieet wel dat er nauwelijks industrieel bewerkte producten in voorkomen. Alles is heel ‘puur’ en vrijwel onbewerkt. Recht uit de eigen moestuin op het bord, en brood, yoghurt en vis van de markt.
 
Helaas zijn er nog maar weinig mensen die volgens de klassieke mediterrane keuken eten. Want ook in de landen rondom de Middellandse Zee is er de opkomst van de supermarkt, fastfood, snacks en kant-en-klaar producten. 
 
Wil je mediterraan eten? Schakel dan over op een puur eetpatroon. Laat de bewerkte producten uit de supermarkt links liggen en koop zoveel mogelijk verse, pure en onbewerkte producten.
 
Deze tip is afkomstig uit het boek: ‘Hart- en vaatziekten? Maak jezelf beter’ van Karine Hoenderdos en Hanno Pijl.

Reacties (1)

  • afbeelding van Yolanda Klooster
    Yolanda Klooster ( )

    Ik heb dat boek aangeschaft maar niet voor iedere porttemonnee geschikt, althans hier in Nederland, de tijd dat op de markt je gulden een daalder waard zou zijn die is helaas met de gulden wel verdwenen.

    jul 31, 2019

Geef een reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Voer de CAPTCHA in om aan te tonen dat dit geen geautomatiseerde actie is.