default-header

Zout, minder slecht dan gedacht?

Home Forums Bloeddruk Zout, minder slecht dan gedacht?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #80898 Reageer
    Gerdien
    Deelnemer

    hoi NIcc,

    Wat is er veel gebeurt in een korte tijd zeg.
    Een positieve houding is erg belangrijk in het herstel, dat zie je maar.
    Ik wens jou fijne feestdagen en een goede gezonde start voor 2009.

    gr Gerdien

    #80903 Reageer
    Gerdien
    Deelnemer

    hoi NIcc,

    Wat is er veel gebeurt in een korte tijd zeg.
    Een positieve houding is erg belangrijk in het herstel, dat zie je maar.
    Ik wens jou fijne feestdagen en een goede gezonde start voor 2009.

    gr Gerdien

    #80890 Reageer
    Gerdien
    Deelnemer

    hoi NIcc,

    Wat is er veel gebeurt in een korte tijd zeg.
    Een positieve houding is erg belangrijk in het herstel, dat zie je maar.
    Ik wens jou fijne feestdagen en een goede gezonde start voor 2009.

    gr Gerdien

    #80899 Reageer
    Arie2c
    Deelnemer

    Heey Nicole,

    Het van je afschrijven of praten is een goed middel om opgelucht te raken. Wie doet het anders?? Veel positiever kan het toch niet als ik zo lees.

    Ook ik ben heel anders gaan leven. Meer genieten van de kleine dingen, meer nee gaan zeggen en erg in me zelf gaan houden, ben ook rustiger geworden. Helaas wel wat onzekerder geworden.

    Heb je ook een lieve familie die je ondersteund?

    Iig gaat het wel goed komen, zeker nu met het mooie voorjaar toch?

    Greetz,

    Arie

    #80904 Reageer
    Arie2c
    Deelnemer

    Heey Nicole,

    Het van je afschrijven of praten is een goed middel om opgelucht te raken. Wie doet het anders?? Veel positiever kan het toch niet als ik zo lees.

    Ook ik ben heel anders gaan leven. Meer genieten van de kleine dingen, meer nee gaan zeggen en erg in me zelf gaan houden, ben ook rustiger geworden. Helaas wel wat onzekerder geworden.

    Heb je ook een lieve familie die je ondersteund?

    Iig gaat het wel goed komen, zeker nu met het mooie voorjaar toch?

    Greetz,

    Arie

    #80891 Reageer
    Arie2c
    Deelnemer

    Heey Nicole,

    Het van je afschrijven of praten is een goed middel om opgelucht te raken. Wie doet het anders?? Veel positiever kan het toch niet als ik zo lees.

    Ook ik ben heel anders gaan leven. Meer genieten van de kleine dingen, meer nee gaan zeggen en erg in me zelf gaan houden, ben ook rustiger geworden. Helaas wel wat onzekerder geworden.

    Heb je ook een lieve familie die je ondersteund?

    Iig gaat het wel goed komen, zeker nu met het mooie voorjaar toch?

    Greetz,

    Arie

    #78534 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    “Eet minder zout. Je bloeddruk zal dalen en je zal een langer, gezonder leven leiden.”

    We horen het al dertig jaar.
    Al die tijd verborg deze slagzin een van de hevigste controversen in de geneeskunde.

    Slechts één ding staat vast: niemand heeft ooit eenduidig een verband tussen keukenzout en hoge bloeddruk kunnen aantonen.

    Jarenlang hebben gezondheidsvoorlichters het publiek voorgehouden dat te veel keukenzout ongezond is. De laatste jaren begint deze universele waarheid echter barstjes te vertonen. Plots verschijnen er artikelen in de algemene pers die beweren dat zout misschien toch niet zo slecht is.
    Tegelijk blijken de adviezen van sommige gezondheidsorganisaties subtiel gewijzigd te zijn.

    “Wij raden nog steeds iedereen, en mensen met een hoge bloeddruk in het bijzonder, aan geen zout aan de maaltijden toe te voegen”, zegt een woordvoerster van de Belgische Cardiologische Liga, “maar we plaatsen die raad nu tussen haakjes.”

    Iets gelijkaardigs horen we bij het Nederlandse Voedingscentrum: “Sinds deze zomer leggen we wat minder nadruk op zoutbeperking. Het accent is nu verschoven naar een gezonde leefstijl in het algemeen.”

    Ook de Nederlandse Gezondheidsraad werkt aan een herziening van de aanbevelingen voor zoutgebruik.

    De rest van het lange artikel (van Ann de Ron, in Natuurwetenschap & Techniek, 2004, april 2009) is hier te lezen:

    http://www.kennislink.nl/publicaties/zout-minder-slecht-dan-gedacht

    NB: Voor wie geen of heel weinig zout eet:
    dan niet te veel water drinken: dan kan men namelijk een watervergiftigng krijgen.
    De hersenen lopen dan schade op (dit is een Engelse dame overkomen toen zij een zoutarm dieet volgde, en daarbij veel water dronk).

    #83729 Reageer
    Vonne
    Gast

    Lisa schreef:

    [quote]NB: Voor wie geen of heel weinig zout eet:
    dan niet te veel water drinken: dan kan men namelijk een watervergiftigng krijgen.
    De hersenen lopen dan schade op (dit is een Engelse dame overkomen toen zij een zoutarm dieet volgde, en daarbij veel water dronk).[/quote]

    Gaat het dan echt om een zoutarm dieet of het niet toevoegen van extra zout ?

    Dat laatste doe ik namelijk nooit.

    En om hoeveel water gaat het dan ? Ik drink een paar liter per dag.

    Wat zijn de symptomen van een watervergiftiging ?

    Groetjes,Yvonne

    #83734 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Vonne schrijft:
    [quote]Gaat het dan echt om een zoutarm dieet of het niet toevoegen van extra zout ?
    Dat laatste doe ik namelijk nooit.
    En om hoeveel water gaat het dan ? Ik drink een paar liter per dag.
    Wat zijn de symptomen van een watervergiftiging ?
    Groetjes,Yvonne[/quote]

    Hoi Yvonne,

    Ik ga het voor je opzoeken 🙂
    Er is een artikel over die mevrouw en haar permanente schade door het zoutarme “detox”dieet. Ze dronk daar extra pinten water daarbij.

    Wat is een paar liter voor jou? 2 liter? Of meer? (koffie en thee, sappen etc moet je ook meetellen he)

    Ik weet wel dat in totaal 1.5 tot 2 liter water per dag normaal en voldoende is (dat is bij normaal eten van zout dan ook he). Je hoort vaak, bij dieetadviezen bijv, dat je daar nog veel extra water bij moet drinken, om beter te ontgiften, zeggen ze dan, maar water ontgift zelf niets, je gaat er alleen meer door plassen. Je nieren zorgen voor de ontgifting.
    Zie Tros Radar over water:
    http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1243

    Te veel zout is niet goed, maar te weinig is beslist ook slecht. En dat geldt ook voor water ….. dus veel water drinken?, dan ook meer zout nemen …..en andersom.

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #83735 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hoi Yvonne,

    Hier is een Ned artikeltje over de vrouw met watervergifitging (schade door hersenoedeem) gehaald van
    http://www.telegraaf.nl/

    Britse krijgt miljoen schadevergoeding na dieet

    AMSTERDAM – Een rechtbank in Groot-Brittannië heeft omgerekend een miljoen euro schadevergoeding toegekend aan een vrouw die ernstige hersenbeschadiging opliep door een ontgiftingsdieet.

    Dat berichtte de Britse krant The Independent woensdag. De 52-jarige Dawn Page volgde het zogenaamde Amazing Hydration Diet.

    De Britse moest ruim twee liter water per dag extra drinken en minder zout innemen.

    Ontslakkingsproces

    Na enkele dagen begon ze flink over te geven, maar volgens haar diëtiste hoorde dat bij het ontslakkingsproces.

    Ook kreeg Page een epileptische aanval, waarop ze met spoed opgenomen werd in het ziekenhuis.

    Dokters constateerden een te laag natriumgehalte in haar plasma, waardoor water de hersenen kon binnensijpelen.

    Permanente schade

    Page hield permanente schade aan haar geheugen, spraak- en concentratievermogen over aan het dieet.

    De voedingsdeskundige zegt onschuldig te zijn. Haar verzekering betaalt het bedrag. Het juridisch getouwtrek duurde zes jaar.

    #83748 Reageer
    Vonne
    Gast

    Hoi Lisa

    Lisa schreef:

    [quote]Wat is een paar liter voor jou? 2 liter? Of meer? (koffie en thee, sappen etc moet je ook meetellen he)[/quote]

    Dat is voor mij minstens 3 liter. Dat weet ik omdat mijn dochter in januari van haar endocrinoloog moest meten hoeveel vocht ze binnen kreeg en uitplaste. En ik toen ook ben gaan meten hoeveel dat bij mij was.
    Maar ik ik plas het zeker allemaal niet meer uit maar zweet wel veel. Ik doe het trouwens verder nergens voor. Ik drink gewoon zoveel en met innemen van alle medicijnen met water wordt het al gauw wat meer.

    Maar ik moet elke 6 tot 8 weken bloedprikken en zag gisteren dat bij hartfalen natrium ook stond aangesteept. Om die gaat het dan toch of niet ?

    Bedankt voor het opzoeken Lisa.
    Nu weet ik om welk artikel het gaat. Die heb ik vorig jaar op Lymenet Europe gepost omdat veel Lymepatiënten ook aan “detoxen’ doen :

    http://tinyurl.com/nj29wv

    Groetjes,Yvonne

    #83751 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Vonne schrijft:
    [quote]Hoi Lisa

    Lisa schreef:

    ik moet elke 6 tot 8 weken bloedprikken en zag gisteren dat bij hartfalen natrium ook stond aangesteept. Om die gaat het dan toch of niet ? [/quote]

    Denk het wel: bij hartfalen moet men meestal zout beperken (doktersadvies) en daarbij gaat het om beperking van het natrium (die uit keukenzout = NaCl = natriumchloride). Maar bij hartfalen krijgt men ook het advies de vochtinname te beperken.
    Bij zoutloos/zoutarm gaan eten ivm hoge bloeddruk krijgt men dat drink-advies meestal niet (of wel?).

    [quote]Nu weet ik om welk artikel het gaat. Die heb ik vorig jaar op Lymenet Europe gepost omdat veel Lymepatiënten ook aan “detoxen’ doen :[/quote]

    Ja dat is het Engelse artikel dat ik bedoelde 🙂 .

    Detoxen is vaak wel nodig bij chronische ziekten zoals ME, Fibromyalgie en Lyme., maar dit water dieet (met extra water en minder zout dus) is helemaal niet goed.
    Niet iedereen kan even goed ontgiften. Dat is oa ook genetisch bepaald.

    Detoxen (ook van zich stapelende medicijnen) kan op veel manieren (de nieren en lever steunen met het ontgiften door het de nutrienten aan te bieden die daarvoor nodig zijn): vaak is er namelijk – door overbelasting en daardoor uitputting – een gebrek ontstaan aan ontgiftende helpers zoals magnesium, glutathion, sulfaat, vitamine C etc.

    Groetjes,
    Lisa.

    #87345 Reageer
    Lisa
    Gast

    Bij Elsevier vond ik zojuist dit artikel:

    [quote]Veel zout niet noodzakelijk slecht voor de gezondheid

    Ondanks de heersende opvatting dat het eten van veel zout tot hart- en vaatziekten leidt, is hier geen bewijs voor. Onderzoeksresultaten vormen zelfs aanwijzingen dat te weinig zout gevaarlijker kan zijn dan te veel. [/quote]

    Nog een stukje uit het artikel:
    [quote]’Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat het absoluut geen zin heeft om de hele bevolking op een zoutarm dieet te zetten.

    Integendeel zelfs, wie te weinig zout eet loopt een verhoogd cardiovasculair risico,’ zei Staessen. Volgens hem scheidt je lichaam een teveel aan zout uit, terwijl een tekort leidt tot hormonale verstoring en orgaanbeschadiging.[/quote].

    Het hele artikel (van juli 2011) is hier te lezen:
    http://tinyurl.com/6lykepq

    Wat mij opviel in het zoutbeperkings verhaal…..
    Als je zoutarm gaat eten of een zout- en vochtverdrijvende plaspil slikt, dan is er kans op natriumgebrek (wat schade kan veroorzaken)….. het lichaam gaat na een tijdje een tegenmaatregel nemen, door een hormoon (het anti-diuretisch hormoon) meer aan te maken (dat is om meer zout en vocht vast te houden)….. dus als je dan stopt met de plaspil krijg je te kampen met een flinke vochtretentie door een te grote hoeveelheid hormonen (er is een hormonale dysbalans ontstaan). .
    Dat verschijnsel van het krijgen van ergere klachten (dan voorheen) na stoppen met een medicijn heet het rebound-effect. Dat is er bv ook bij stoppen met een maagzuurremmer.

    Groetjes,
    Lisa

    #93450 Reageer
    Lisa
    Gast

    http://www.nu.nl/gezondheid/4265993/te-weinig-zout-verhoogt-kans-hart–en-vaatziekten.html

    Te weinig zout verhoogt kans op hart- en vaatziekten . (en ook wervelbreuken, maar dit artikel gaat over het hart).

    [i]De hoeveelheid natrium in de urine van de deelnemers werd met elkaar vergeleken. Bij de mensen met een hoge bloeddruk bleek dat zowel bij veel (meer dan 7 gram per dag) als weinig (meer dan 3 gram per dag) natrium in de urine, het risico op hart- en vaatziektes of overlijden hoger was dan bij een gemiddelde hoeveelheid natrium (4 tot 5 gram per dag).[/i]

    Meer dan 3 gram natrium zal wel een redactie-fout zijn: minder dan 3 gram zal daar moeten staan.

    Wat is het advies van de overheid aan burgers?
    Dat is 6 gram zout (en dat is 2,4 gram natrium!)
    Te weinig dus!!!

    Lisa.

    #93463 Reageer
    Czar
    Gast

    [quote=”Lisa” post=3635]
    Wat is een paar liter voor jou? 2 liter? Of meer? (koffie en thee, sappen etc moet je ook meetellen he)
    [/quote]

    Over het zout kan ik niet zoveel zeggen, maar over de hoeveelheid die je mag drinken wel.
    Dat is namelijk o.a. afhankelijk van de pompfunctie van je hart en het is hier een hart-forum, dus dat komt mooi uit.
    Als de pomp-functie van je hart erg goed is mag je flink veel drinken, liters per dag. Als de pompfunctie van je hart verminderd is, dan mag je minder drinken. Je hart zorgt er immers voor dat al het vocht uiteindelijk bij je nieren en in je blaas terecht komt. Drink je meer dan je hart kan verwerken, dan wordt het overtollige vocht elders in het lichaam opgeslagen. Tussen je organen en in je benen/voeten zijn geliefde plekken, maar feitelijk kan het overal. Als je dus structureel meer drinkt dan je hart kan verwerken, dan krijg je problemen. Je ziet voeten en benen zelf wel opzwellen, maar voor het vocht tussen je organen is toch echt een Echo nodig.
    De pompfunctie van mijn hart is verminderd en mij wordt aangeraden (met veilige marge) niet meer dan 1,5 liter per dag te drinken. En ja, daar horen alle drankjes op een dag bij. 1,5 liter is op zich ook voldoende, maar als je pompfunctie prima is, dan is wat meer drinken beter.
    De slogan dat veel (water) drinken altijd goed is, gaat dus niet altijd op.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
Reageer op: Reactie #80891 in Zout, minder slecht dan gedacht?
Je informatie: