default-header

Zelf voor de keuze gesteld: een bypass operatie of niet.

Home Forums Onderzoek, operaties en behandelmethoden Zelf voor de keuze gesteld: een bypass operatie of niet.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #80715 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo mensen,

    2 jaar geleden, ik was toen 37 jaar, heb ik een myocardinfarct gehad. In de week daarna bleek dat ik een aneurysma heb in mijn rechterkransslagader, dit werd NIET in verband gebracht met mijn klachten (druk op de borst en benauwd/kortademig).

    Weer 2 weken later bleek dat het aneurysma dicht zit door trombose. Kortom: mijn hele rechter kransslagader is afgesloten. Mijn hart heeft zelf nieuwe natuurlijke bypasses gemaakt en de cardioloog geeft al 2 jaar aan dat het benauwde gevoel wat ik continua zeg te hebben, 'tussen de oren' zit. En dat door de medicatie die ik krijg, de benauwdheid niet van mijn hart kan komen. Ik geef al 2 jaar aan dat het niet goed voelt.

    Nou is er (nadat ik in 1,5 jaar tijd, 5 keer op de hartbewaking heb gelegen met druk op de borst/kortademigheid) besloten een MRI-scan te maken.

    Hierop blijkt dat er dus wel degelijk een stukje van mijn hart is wat geen zuurstof krijgt. Echter is dat stuk niet zo groot dat mijn levensverwachting erdoor beperkt wordt wat betekent dat medische noodzaak  tot opereren er niet is. De kortademigheid is dus wel van mijn hart afkomstig maar niet levensbedreigend of verkortend. Verder zijn mijn hartkleppen/pompfunctie/vaten, alles helemaal tiptop, behalve die rechter kransslagader.

    Ik word nu zelf voor de keuze gesteld of ik een bypassoperatie wil of niet. Alle opties zijn onderzocht (dotteren/stent/medicatie) omdat ik aan heb gegeven van dat benauwde gevoel af te willen. Ze kunnen niet garanderen dat dit zal verdwijnen maar goed, garanties krijg je nooit, behalve de garantie dat die banauwdheid dus zal blijven en daar heb ik last van. Een bypass is in mijn geval de enige mogelijkheid nog.

    Ik weet gewoon niet wat ik moet. Het is zo dubbel allemaal. Ik wil die benauwdheid niet, ik heb er last van. Maar een bypass operatie wil ik natuurlijk ook niet zomaar. Komende week heb ik een afspraak met de thorax chirurg.

    Wat is wijsheid!! Heel graag advies en meningen.

    #93735 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Hallo Femmie,

    Het is inderdaad een moeilijke keuze, en helaas ligt de beslissing bij jezelf en is het moeilijk omn te adviseren wat je moet doen. Jijzelf weet hoe het is om te leven met die benauwdheid, hoeveel het je hindert in je dagelijkse leven.

    Ik weet niet in welk ziekenhuis je onder behandeling bent , maar je zou eventueel een second opinion kunnen aanvragen bij een hartchirurgisch centrum ( wel altijd even in overleg met je zorgvezekeraar) . Zo kun je miscchien beter tot een beslissing komen.

    Ik wens je veel sterkte met het weloverwegen nemen van een  beslissing.

     

    Anneliese Wijers-Barten

    #93736 Reageer
    Femmie
    Deelnemer

    Dank je Anneliese, ik ben al bij een hartcentrum onder behandeling (enschede). Voor de uitslag van de mri heb ik al gezegd dat ik die benauwdheid niet wil.

    Tuurlijk kan je er oud nee worden maar het is bloed irritant. Ik kan na het eten niks plannen. Ben snel buiten adem. En ik ben nog maar 40 jaar.

    Dus wat dat betreft zeg ik ja. Alleen… het is een bypass operatie… geen pedicure ofzo. En dan ga ik toch weer twijfelen.

    Garantie heb ik niet en krijg ik niet. Maar ik weet wel zeker dat het zo blijft als ik niks doe.

    Maar toch.

    #93737 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Dag Femmie,

    Anneliese adviseerde al een second opinion en ik denk ook dat dat een goed voorstel is. Het is een moeilijke keuze waar je voor staat en daarbij kun je best wat meer hulp gebruiken van deskundigen. Neem contact op met je zorgverzekeraar, zij kunnen adviseren waar je het best naar toe kunt gaan en ze kunnen je vertellen wat je moet doen om vergoeding te krijgen. Ik zou als het mogelijk is kiezen voor een academisch ziekenhuis, daar zijn ze meestal het best op de hoogte van nieuwe behandelmethoden.

    Sterkte gewenst.

    #93738 Reageer
    Femmie
    Deelnemer

    Bedankt voor jullie advies. Ik ga het maandag aankaarten bij de chirurg en zal mijn zorgverzekeraar bellen voor advies.

    #93739 Reageer
    hippo
    Deelnemer

    Ik hoop dat je inmiddels gekozen hebt voor een bypass, maar ik moet ook zeggen dat sommige delen van je relaas mij verbazen. Als er werkelijk sprake is van een aneurysma in een kransslagader die door trombose is afgesloten is er toch gezwinde spoed geboden die bloedprop te verwijderen? Ik heb even snel gegoogled op aneurysma en trombose en daaruit meen ik op te kunnen maken dat hier sprake is van een bloedlinke situatie, die onmiddellijk ingrijpen vereist. Overigens, je slikt toch geen metoprolol? Dat kan namelijk zeer ernstige ademnood veroorzaken, ook bij betrekkelijk geringe inspanning zoals mijn vrouw heeft ervaren. Zodra ze stopte met dat spul was dat probleem meteen verdwenen.

    sterkte!

    #93761 Reageer
    Femmie
    Deelnemer

    Het is snel gegaan allemaal, ik ben 4 weken geleden geopereed en heb inderdaad een bypass gekregen vir de GEA methode. Dat is via de bovenbuik, ze hebben een maagslagader aan de ondekant van mijn rechterkransslagader gemaakt.

    De operatie is goed gegaan en ik heb veel meer lucht dan daarvoor. Ik kom er eigenlijk nu pas achter dat ik al veel langer dan die 2 jaar dat ik weet dat ik een hartprobleem heb, niet goed kon ademen. Kortom: Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt.

     

    @Hippo, Ik snap je reactie. Ik heb inderdaad een aneurysma in een kransslagader die door trombose is afgesloten. Dat heb ik nu nog steeds en dat blijft daar zitten. Het zit ingekapseld en er stroom geen bloed langs, kan niks mee gebeuren.

    Metropolol heb ik bij mijn eerste opname gehad en reageerde ik heel slecht op. Dus dat is meteen gestopt.

    Ik krijg nu alleen nog maar Ascal en tijdelijk nog Soltalol, maar daar wil ik na mijn controleafspraak eind augustus vanaf. Wat een verschil met voor de operatie. DUs ondanks dat mijn eigen cardioloog niet echt achter deze keuze stond, ben ik tochblijd at ik het gedaan heb.

    Lieve groet,

    Femmie

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Reactie #93737 in Zelf voor de keuze gesteld: een bypass operatie of niet.
Je informatie: