default-header

Zelf fruit- en groentensap maken……

Home Forums Recepten en tips Zelf fruit- en groentensap maken……

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #79300 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik had een sapcentrifuge, maar daarmee maakte ik alleen wortelsap (ik gebruik hem al een tijdje niet meer).
    Er is nu een nieuwere techniek om sap te maken: met een langzame persing (slow juicer)….. dan bevat het sap veel meer nutrienten en enzymen en de kleur blijft beter behouden. Er gaat niets boven natuurlijke nutrienten “natuurlijk”, want die worden het beste opgenomen door het lichaam. En de beste manier van groenten eten is als vers geperst sap.

    Ik heb gisteren zelf dit beetje sap als eerste probeersel gemaakt met mijn nieuwe perser:

    2 wortels (in kleine stukjes gesneden)
    2 stengels bleekselderij (ook in kleine stukjes)
    1 appel (met schil, zonder pitten)

    Het smaakte lekker fris en was ook maagvullend :laugh:

    Mangosap ging ook heel goed…. en was ook yummie. (is ook goed voor het hart, die mango)

    Ik ga nog verder experimenteren (straks met peterselie en spinazie en citroen bij de wortel, selderij en appel)…. maar ben benieuwd of iemand anders al smakelijke recepten heeft of een favoriet sapje om hier te delen.
    Alvast bedankt .

    Groetjes,
    Lisa

    #85926 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Geen mensen hier die zelf gezonde sappen maken of die hier hun recepten willen delen???

    Nou, dat is wel jammer, maar geen man overboord, want dan haal ik de recepten wel elders :laugh:

    Ik vond net deze handige site:

    http://www.juicing-for-health.com/

    er staat zowel info over sappen als veel recepten…. ook aanbevolen sapjes bij bepaalde kwalen, bv atherosclerose, constipatie etc.

    http://www.juicing-for-health.com/juicer-recipes.html

    en er is een lijst met healing foods (met info per produkt):

    http://www.juicing-for-health.com/healing-foods.html

    Live long and prosper,
    Lisa

    #85930 Reageer
    Lisa
    Gast

    Het recept voor het gezonde groene drankje van hartchirurg Dr Oz (bekend van de Oprah shows)……

    Verse Spinazie (2 handen vol)
    BleekSelderij (1 struik)
    1 Komkommer (middelmaat, met schil voor de chlorophyl)
    Gemberwortel (klein stukje, gepeld)
    Peterselie (half kopje)
    1 Citroen (zonder schil en zonder pitten)
    2 Appels (zonder klokhuis, met schil)

    De appel is voor beginnende groentensap drinkers…. vooral voor de smaak dus, om te wennen aan verse groentensappen, het hoeft er dus niet in.

    (ipv citroen kan men ook een limoen nemen, of allebei er in doen, meer appels kan ook )

    Drink smakelijk… :cheer:
    Lisa

    PS ik heb het recept verbeterd op 27 juli: 1 stengel bleekselderij moest zijn 1 struik selderij. (met of zonder het selderijblad)…. vond het al zo weinig, 1 stengeltje maar. 😉

    Let food be your medicine (Hippocrates),

    #85931 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Lisa

    Heb de uitzending gezien met de gezonde sapjes.
    Helaas heb ik het toen
    ergens in de snelheid opgeschreven en kwijt geraakt.
    Gewoon fruit eten lukt mij wel, dat is heerlijk.
    Maar met groenten heb ik soms wat moeite en om het in een sapje te verwerken leek mij ideaal.
    Dus fijn dat ik het nu via jou weer kan gaan maken :laugh:

    Wel heb ik laatst gelezen, dat er toch nog wel vezels verloren gaan bij deze verwerking.
    Maar misschien met een slow juicer niet?

    Veel gezondheid met de lekkere sapjes!
    Groetjes
    Cesarina.

    #85932 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hallo Cesarina, 🙂

    Ik ben ook geen grote fruit en groente-eter, maar als sap krijg ik het wel goed weg.. :laugh: …. moet me zelfs inhouden met deze nieuwe juicer want het gaat zo gemakkelijk en snel (ondanks dat er slow bij staat).

    Over die vezeltjes…. er blijven er nog best veel achter in het sap bij alle sapmachines, sommige mensen zeven het sap daarna dus nog. Als je al die groenten en fruit op zou knagen die je drinkt als sap, dan ben je wel even bezig met goed kauwen en je zou te veel vezels krijgen (een beetje vezels is genoeg, en als iemand al darmproblemen heeft is het ook beter om niet te veel vezels te nemen, dat overprikkelt de boel).

    Ik heb vorige week een liter amandelmelk gemaakt: met de fijnste zeef, maar er zaten toch nog veel kleine piezeltjes amandel in het sap.
    Het vezelige pulp zit in een andere kan (kan men nog gebruiken voor een ander iets), en wie meer vezels wil kan altijd een beetje pulp terug bij het sap doen.

    [quote]Veel gezondheid met de lekkere sapjes [/quote]

    Dank je wel :cheer:
    Jij ook he….

    Oz maakt zijn sap met een blender, een goede wel denk ik, want ik zag in zijn sap (op TV) geen stukjes groenten meer zitten, ….. of zou hij het zeven??? Op andere foto’s van blendersap zie ik wel stukjes zitten (bv van de rode appelschil).

    Groetjes,
    Lisa

    #86028 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hallo Auktje,

    Je experiment met de keukenmachine was dus geslaagd 🙂
    Een super gezond ontbijt was dat zeg, a gift to yourself, maar wel een hoop werk zo ja….

    De citroen pers ik wel altijd zonder schil EN zonder pitten. (harde pitten kunnen niet in de slow juicer, zachte pitten wel).
    Als je nog spinazie er bij doet krijg je die mooie, heldergroene kleur van dr Oz sap .
    Het stukje gember in dr Oz-drank is o.a. een ontstekingsremmer en geeft een pittiger smaak..

    Ik vond nog wat tips op internet:
    Meloenen nooit mengen/persen met ander fruit en groenten. (waarom niet, dat weet ik niet 😉 ) Dus alleen sec persen en drinken bedoelen ze.

    Fruitsap met wat water verdunnen (ivm de bloedsuikerspiegel misschien?),
    groentensap niet verdunnen.
    (Fruitsap uit de slow juicer is vrij dik en machtig, dus verdunnen (bronwater) is misschien een goed idee voor de drinkbaarheid, maar het hoeft niet lijkt mij)

    Weetjes over selderij:

    Goede bron van Kalium en magnesium
    Is een lid van de wortel familie.
    Is een natuurliijk diureticum (vochtdrijvend)
    Was vroeger al een medicinale groente, rijk aan nutrienten en met diverse gezondheidsverbeterende effecten (bv voor lever en galblaas, tegen arthritis en reuma).
    Kan rauw en gekookt gegeten worden, maar is als sap het meest effectief,
    Selderijsap met wat honing, voor een maaltijd langzaam opdrinken, vermindert het hongergevoel.
    De essentiele olie in bleekselderij heeft een kalmerend effect.
    Selderij bevat minstens 8 soorten anti-kanker-stoffen, die oa de groei van kankercellen stoppen.
    Helpt de spijsvertering in de darmen.
    Werkt ontstekingsremmend. (bv bij arthritis en asthma)
    Verlaagt hoge bloeddruk.
    Selderij kan gemengd worden met andere groente en fruit,
    Een mix van selderij , appel, komkommer en wortel is ook een lekker drankje

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    Let food be your medicine (Hippocrates)

    #86029 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    cesarina schrijft:
    [quote]Hallo Lisa

    Heb de uitzending gezien met de gezonde sapjes.
    Helaas heb ik het toen
    ergens in de snelheid opgeschreven en kwijt geraakt.

    Groetjes
    Cesarina.[/quote]

    Hoi Cesarina,

    Ik heb net het Oz-recept verbeterd: 1 stengeltje selderij moest zijn de hele struik (1 head of celery) ….. maar je kunt altijd varieren met de hoeveelheden natuurlijk, .. naar eigen smaak :laugh:

    En in een blender doet men er nog ca 100-120 ml bronwater bij las ik net ook nog.
    (In mijn juicer pers doe ik er geen water bij.)

    Groetjes, Lisa.

    #86030 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Lisa

    Ik ga het allemaal proberen, alleen al het idee van zoveel soorten lekkere en vooral gezonde sapjes maakt mij heel blij. 🙂

    Een hele struik selderij, ik vond het ook al wat veel 😆
    Maar het is wel leuk om te experimenteren, soms heb ik het geduld er niet voor
    .Als je nog goede andere combinaties vindt met fruit en groenten, ik hoor het graag.

    Groetjes
    Cesarina

    #86031 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    cesarina schrijft:
    [quote]Hallo Lisa

    Ik ga het allemaal proberen, alleen al het idee van zoveel soorten lekkere en vooral gezonde sapjes maakt mij heel blij. 🙂 [/quote]

    Leuk :laugh: en succes ermee! :cheer:

    [quote]Een hele struik selderij, ik vond het ook al wat veel 😆 [/quote]

    Een hele struik is de bedoeling hoor (In het drankje van dr Oz), ik dacht eerst 1 stengel maar dat had ik verkeerd gezien :blush: (of het stond in een verouderd recept??)

    [quote]Maar het is wel leuk om te experimenteren, soms heb ik het geduld er niet voor
    .Als je nog goede andere combinaties vindt met fruit en groenten, ik hoor het graag.
    [/quote]

    Okee …..

    Welterusten voor straks, en groetjes
    Lisa.

    #88263 Reageer
    Daanie
    Deelnemer

    Hier is een handige site met veel lekkere sapjes recepten: http://sapjes.nl/

    #88478 Reageer
    volhoudster
    Gast

    jammer genoeg kan ik niet tegen verse vruchten en rauwe groenten.28 april was ik in de tuinen appeltern voor de miss natural award,de winnares krijg oa de versapers de slow juicer.
    kijk maar eens op voedzo.nl of deze http://missnatural.nl/dashboard/ .de mevrouw organiseerde het event.alles op gebied van een gezonde leefstijl.

    ik eet al 2 weken,suikervrij.geen bewerkt voedsel,geen melkprodukten en vooral geen e nrs.
    ik begin me steeds beter te voelen,en heel belangrijk,geen haaruitval en broze nagels meer,en mijn concentratie wordt al beter,ik voel me een stuk blijer.
    groetjes leny

    #89049 Reageer
    kdorssers
    Deelnemer

    Door uw kind groente- en fruitsapjes te geven.Met wortel wordt alles een stuk zoeter en lekkerder. Ik hoop van harte dat ze dan weer de smaak van fruit te pakken krijgt. Immers superbelangrijk op die leeftijd.
    voor meer tips zie eventueel [url=http://www.groenesmoothies.net/groenesmoothies/gezondheidsvoordelen-sap-van-wortelen/]groentesap wortelen[/url]

    Op de gezondheid van uw kind !

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Reageer op: Reactie #85932 in Zelf fruit- en groentensap maken……
Je informatie: