default-header

Zelf bloeddruk meten is beter

Home Forums Bloeddruk Zelf bloeddruk meten is beter

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #78727 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Zelfmeten bloeddruk beter dan meting door huisarts

    De uitslagen van zelfmetingen van de bloeddruk voorspellen beter het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten dan de bloeddrukmetingen bij de huisarts.

    Dit concluderen Verberk, Kroon, en Leeuw, in het artikel ‘Praktische vragen bij het zelf meten van de bloeddruk’ in het Nederlands Tijdschrift voor de Geneeskunde (NtvG) van Juli 2008.

    Over het zelf meten van de bloeddruk is veel onduidelijkheid vooral met betrekking tot de nauwkeurigheid van de metingen en de bruikbaarheid van de hiermee verkregen resultaten.

    Eén meting is onvoldoende: Maar, zo stellen de auteurs, ook ten aanzien van de klassieke bloeddrukmeting in de spreekkamer is wantrouwen minstens zo gerechtvaardigd.
    Door variaties in de bloeddruk is het onmogelijk conclusies te trekken uit het resultaat van één meting en hebben veel patiënten ten tijde van de meting door de huisarts een hogere bloeddruk als gevolg van het zogenaamde ‘witte jasseneffect’.

    Zelfmeting beste benadering werkelijke bloeddruk:
    Zelfmetingen leveren in het algemeen een betere benadering van de ‘werkelijke’ bloeddruk op dan metingen tijdens het spreekuur. Ook voorspellen zelfmetingen beter de mate van orgaanschade en de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten dan metingen door de huisarts. Dit komt met name doordat het witte jasseneffect verdwijnt bij zelfmetingen.

    Bron: http://www.ntvg.nl/
    (mijnbloeddrukdebaas.nl)

    #82745 Reageer
    Joop Hendriks
    Deelnemer

    Beste Lisa,

    Of het beter is de bloeddruk zelf te meten, ik zou zeggen van wel. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de persoon in kwestie. Ik heb behoorlijk wat ervaring met bloeddruk meten, mede door het feit dat ik hiervoor al jaren (>40) medicijnen slik. Ik heb een 3-maandelijkse controle bij de huisarts en eenmaal per jaar bloedcontrole, thorax en ECG. Bij die 3-maandelijkse controle moet ik een dag voor mijn bezoek zelf de bloeddruk meten: ‘s-morgens om 08.00 uur en om 08.15 uur, dan om 12.00 uur en 12.15 uur, daarna om 16.00 uur en 16.15 uur, dan om 20.00 uur en 20.15 uur en voor het naar bed gaan nog 2 keer, dus totaal 10 maal. Het apparaat meet de bloeddruk en de hartslag. De door mij opgeschreven waarden lever ik dan in bij de huisarts, deze meet op 3 verschillende tijdstippen (meestal met een interval van 10 minuten) de bloeddruk aan zowel de rechter- als de linkerarm. De waarden worden dan met elkaar vergeleken en in de meeste gevallen liggen deze heel dicht bij elkaar.Eenmaal per jaar wordt mijn bloeddrukmeter geijkt via de assistente van de huisarts. Bij een onverwachte meting in het ziekenhuis was de bloeddruk duidelijk hoger als de gemiddelde meting van mijzelf en de huisarts. Zou de witte jas dan toch invloed hebben? Klaarblijkelijk wel want bij meting thuis was hij weer op het “normale” gemiddelde niveau. Dus wat mij betreft: gewoon zelf meten!

    #82751 Reageer

    De witte jassen bloeddruk is inderdaad zeer bekend, de waarden schieten bij veel mensen spontaan omhoog.
    Thuis je bloeddruk meten kan heel goed zijn, mits je zorgt voor een goede bloeddrukmeter, en het niet te vaak gaat doen. Sommige mensen vkiegen na elke inspanning of een iets ander gevoel naar de bloeddrukmeter. Niet doen!
    Gewoon af en toe eens opmeten.:huh:

    #82760 Reageer
    Joop Hendriks
    Deelnemer

    Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat je niet te vaak naar de bloeddrukmeter moet grijpen, dat gebeurt bij mij dan ook alleen maar daags voor de 3-maandelijkse controle. Je moet er zeker niet teveel mee “bezig” zijn, want dat jaagt de bloeddruk alleen maar omhoog. Mede door de vrij forse medicatie is de bloeddruk bij mij gemiddeld 135/70 met een hartslag van 55 per minuut, dus wordt de onstane hypertrofie van de linkerkamer en de dilatie aan het begin van de aorta niet groter, waardoor ik hoogstwaarschijnlijk zonder hartproblemen nog heel wat jaartjes tegoed heb. Belangrijk blijft in dit verband de voeding mede door de aanleg van een verhoogd cholesterolgehalte waarvoor ik dan weer statines slik. Zeker met de komende feestdagen wordt dat weer extra oppassen geblazen (ik heb een strenge internist, die vooral ook op het gewicht let!). Desondanks ga ik er toch weer een gezellige tijd van maken met een oliebolletje, waar ik toch niet al te veel op het verzadigd vet ga letten omdat we in januari altijd weer hele goede voornemens gaan maken!!

    #82773 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Ik gebruik mijn bloeddrukmeter heel onregelmatig. In het begin wel vaak op aanraden van de arts, om vast te leggen, wat voor mij een redelijk normale bloeddruk is. Nu gebruik ik hem in situaties die ik niet vertrouw. Hoog hartritme, me slecht voelen en op momenten dat ik denk, dat mijn bloedsuikers te laag zijn en dat niet het geval blijkt te zijn, zijn momenten, dat ik even controleer. Ook zo af en toe eens tussendoor.
    Het is wel belangrijk, om te weten, hoe je bloeddruk is in een normale situatie, om te kunnen beoordelen, wat niet goed is, omdat dit per persoon anders kan liggen.

    #82789 Reageer
    evaros
    Deelnemer

    Ja Tolletje, dat is inderdaad waar, bij iedere persoon ligt dit weer anders. Veel mensen hebben het hier over een hoge bloeddruk/ verhoogde bloeddruk. Moet zeggen dat het bij mij juist andersom is, nl. laag. Maar dat kan niet zo’n kwaad, en je krijgt er (gelukkig van een kant) geen medicijnen voor. Daarom maar af en toe iets meer zout op het eten of een zout dropje, dat is dan mijn ‘medicijn’ :cheer:

    En ik ben er eens voor naar de dokter gegaan en toen ging hij meten, en wat denk je…:huh:

    PERFECT !

    Toen was de bloeddruk omhooggeschoten door inderdaad Anneliese, de witte jas… 🙂

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Reactie #82760 in Zelf bloeddruk meten is beter
Je informatie: