default-header

Worteltjes

Home Forums Groenten Worteltjes

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #78686 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Door wortels minder kans op hart- en vaatziekten

    WAGENINGEN – Worteltjes zijn niet alleen goed voor de ogen. Mensen die veel worteltjes eten hebben een verlaagd risico op sterfte aan hart- en vaatziekten.
    Dat houdt verband met de oranje kleurstof bètacaroteen, een antioxidant dat vooral in wortelen en bladgroenten voorkomt. De verlaagde sterfte blijkt uit onderzoek van Brian Buijsse, die woensdag is gepromoveerd aan Wageningen Universiteit.

    (ANP)

    Bron: ad.nl , 11 jun 2008

    #81891 Reageer
    Marly
    Gast

    Hmm dat is op zich wel goed nieuws he. Tenminste, als je van worteltjes houdt. En ik vind ze lekker haha :laugh:

    #81892 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Marly schrijft:
    [quote]Hmm dat is op zich wel goed nieuws he. Tenminste, als je van worteltjes houdt. En ik vind ze lekker haha :laugh:[/quote]

    Ik ook :cheer:
    Ik lust ze rauw … en gekookt (lekker bij vis).
    Ik drink vaak ook groentensap met vooral wortels en bietjes er in… yummie.

    Worteltjestaart heb ik nog nooit geprobeerd ..:lol:

    #81893 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Afgezien van de ogen, en nu dus hart en vaten is het ook goed voor je kleurtje 😛

    #81898 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Voor je kleurtje zijn tomaten ook goed. Ik heb laatst een programma op tv gezien waar uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat het dagelijks eten van tomaten ervoor zorgt dat je beter tegen verbranden door de zon beschermd bent. Vooral mensen met een huid die snel verbrand in de zon, zijn beter beschermd en worden sneller bruin i.p.v. dat ze verbranden.
    Het hoeven niet perse verse tomaten te zijn, het mag ook tomatenpuree zijn. Dan is een hoeveelheid van 50 gram per dag voldoende. Je kunt het door een gerecht doen of gewoon op een cracker eten. Of gewoon een glas tomatensap drinken kan ook.

    #81907 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Hoi Dolores,

    Ja… tomaten zijn helemaal “in” dit jaar, geloof ik. 🙂 .
    Wist niet dat ze ook tegen verbranden beschermen.

    Ik vind tomaten wel lekker, maar ik kan er helaas niet goed tegen…
    Vermoedelijk krijg ik klachten (oa migrainige hoofdpijnen) doordat er veel glutamaat in zit (maar misschien is het ook door iets anders in de tomaten?).

    Ik kan wel een klein beetje tomaten verdragen.
    Maar tomatensoep en bloody Mary’s: …. not for me 😉

    Lisa.

    #81909 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Auktje schrijft:
    [quote]Bij recepten en tips zal ik een recept voor (heerlijke) wortelsoep plaatsen.[/quote]

    Okay 🙂

    #83605 Reageer
    Vonne
    Gast

    Eerdere studies wezen uit dat vitaminesupplementen met alleen bètacaroteen geen verlaagd risico teweegbrengt.

    Caroteen

    De onderzoeker vond in een tien jaar durende Europese studie dat hoge concentraties van caroteen in het bloed gepaard gaan met een verlaagde kans op sterfte door hart- en vaatziekten.

    Buijsse verwerkte de gegevens van 1168 mannen en vrouwen. Na tien jaar waren 148 van hen overleden ten gevolge van hart- en vaatziekten.

    Risico

    In één onderzoeksgroep, 559 oudere mannen uit Zutphen, bleken na vijftien jaar 197 mannen overleden aan hart-en vaatziekten. In dit onderzoek hadden mannen met een hoge inname van betacaroteen via de voeding een lager risico op sterfte aan hart- en vaatziekten.

    Worteltjes waren de belangrijkste bron van betacaroteen bij de Zutphenaren. In een onderzoek bij mannen op Kreta bleek een lage sterfte aan hartziekten samen te gaan met meer betacaroteen in het bloed.

    Hoger

    Het Wageningse onderzoek wijst echter uit dat concentraties bètacaroteen in het bloed van mannen op Kreta beduidend hoger liggen dan die van mannen in Zutphen.

    Bovendien komen op het eiland bijna geen hartziekten voor, terwijl die in Zutphen een van de belangrijkste doodsoorzaken zijn.

    http://www.nu.nl/wetenschap/1608311/wortels-verminderen-kans-op-hart–en-vaatziekten.html

    #84082 Reageer
    Lygia
    Deelnemer

    Hallo hartgenoten,
    Ik heb enkele berichten gelezen van jullie over het onderwerp “groenten”
    Ik ben dol op het eten van groenten en fruit.
    Tomaten, wortelen,kiwi,noem het maar op..
    Alleen moet ik heel goed uitkijken hoeveel ik eet.(Jammer geen broccoli,en andere koolsoorten)
    Ik denk dat er onder ons ook mensen zijn die bloedverdunners gebruiken.
    Ik gebruik al enige tijd deze middelen.
    Zoals jullie weten, moet je dus goed weten of er vit.K.in een bepaald product
    voorkomt.
    Het gebruik van meer dan 100microgram van vit.K. kan bij mensen die bloedverdunners gebruiken,de werking van deze middelen nadelig beinvloeden.
    In Nederland is jammer genoeg geen A.D.H. vastgesteld.
    We moeten “gevarieerd” eten.
    In Amerika heeft een Commissie vastgesteld dat de aanbevolen hoeveelheid is vastgesteld op 90-120 microgram voor mensen die geen bloedverdunners gebruiken.
    Lucky people!
    Hebben jullie interesse in een overzicht van voedingsmiddelen met de daarin voorkomende hoeveelheid Vit. K.
    Ga dan naar Google en typ in: Lijst van levensmiddelen en hun invloed op de bloedstolling.
    Heel veel groetjes,
    Lygia

    #84779 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Don’t cut up your carrots: Boiling them whole increases their anti-cancer benefits

    Cooking carrots whole before chopping them up boosts their anti-cancer properties by 25 per cent, researchers say.

    Leaving the vegetable intact prevents valuable nutrients from being easily washed away into the water, claim scientists.

    As an added bonus, boiling unchopped carrots also makes them taste better, they said.

    They can then be chopped up once cooked without loss of nutrients.

    Read more:
    http://www.dailymail.co.uk/health/article-1193553/Dont-cut-carrots-Boiling-increases-anti-cancer-benefits.html#ixzz0XJYCOjTH

    Ik snij de wortels altijd in stukken voor het koken…. nu ga ik ze dus voortaan heel koken en dan pas snijden :cheer:

    #84780 Reageer
    Lisa
    Gast

    Wortels waren vroeger niet oranje, maar wit, paars, rood, geel, groen of zwart.
    De oranje soort is gecultiveerd voor het huis van Oranje…….

    Wortels werden vroeger geteeld in de eerste plaats als medicijn, niet als groente (voeding).

    Vrouwen decoreerden hun hoeden met worteltoppen (vroeger, in Engeland)

    Wortels bestaan voor 87% uit water.

    Meer weetjes:

    http://www.healthdiaries.com/eatthis/25-facts-about-carrots.html

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Reageer op: Reactie #81892 in Worteltjes
Je informatie: