default-header

Wie is er bekend met Amlodipine ?

Home Forums Angina pectoris Wie is er bekend met Amlodipine ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #80151 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo, wie is er bekend met Amlodipine en hoe snel merkte je hier de werking van?

    Groetjes Irene 🙂

    #90388 Reageer
    Elsje
    Deelnemer

    Hallo Irene,

    Ik heb 3 jr geleden na een Hartklepoperatie amlodipine gekregen tegen ritmestoornissen. Het is een medicijn dat bekend staat als paardemiddel, en werkt dan ook bijzonder goed. Gelukkig heb ik het maar een korte periode geslikt, zo’n week of 6 á 8. Het is namelijk wel een middel wat veel ernstige bijwerkingen kan hebben op de lange termijn. Het zal dus niet het eerste middel zijn waar een arts voor kiest, maar als je al erg veel geprobeerd hebt, en niets werkt kan het een oplossing zijn.

    Groetjes, Elsje.

    #90389 Reageer
    Elsje
    Gast
    #90391 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Ik heb het al meer dan een jaar .
    Op de verpakking staat .
    Amplodipine(als besilaat) Accord 5 mg ,tabletten.
    Ik slik een tablet per dag ,samen met nog 4 andere dingen.
    Heb een bypass operatie gehad vorig jaar augustus.
    Ik weet niet of het werkt ,maar ik heb er in iedergeval ook geen last van.

    Groeten Ad

    #90393 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo ELsje,

    Ik heb nu Amlodipine gekregen omdat ik niet tegen de Losartan kan,slik het pas een paar dagen en ben benieuwd wat het gaat doen. Ik wist ook niet dat het bekend staat als een paardenmiddel, hoop dat het dan maar snel bij mij gaat werken, want de AP vind ik nu wel heel vervelend worden en heb er behoorlijk last van.
    Wat voor ernstige bijwerkingen zouden er dan op kunnen treden? Want ik denk dat ik het nog wel een tijd moet slikken, er zit een bypass bij mij verstopt en daarom slik ik het nu.
    Weet je wat ik nu wel heb , had het bij de Losartan al en nu dan bij de amlodipine, maar heel veel plassen, ik heb nachten dat ik er gewoon 6 keer uit moet en je zou dan denken dat ik dan overdag bijna niet geplast heb maar dat is juist wel het geval.Het verstoort mijn nachtrust behoorlijk……

    Grtjes Irene

    #90394 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Ad, alias Animal

    Je bent dus idd al een beetje kenner met de Amlodipine….moet jij ook zo veel plassen Ik gebruik ook maar 1 tabl ervan en dan de 5 mg. Daarbij slik ik ook metroponol,crestor en omeprazol voor mijn maag, acenocoumarol en thyrax en strumazol voor mijn schildklier. ik had voor mijn kathetarisatie die ik een maand terug heb gehad ook nog furasemide maar die heeft mijn cardioloog eraf gehaald .Er is gebleken dat er al 1 bypass weer verstopt zit en nu proberen ze met de amlodipine het probleem een beetje onder controle te houden.
    Wanneer werkte jij dat het begon te werken?

    Grtjes Irene

    #90395 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Hallo.
    Ik heb die Amlodipine al van het begin af aan .
    Daarbij ook Pantoprazol ,,Acetylsalicyzuur,,en Bisoprololfumaraat.
    En dan savonds nog een Simvastatine voor de cholesterol.
    Vaak plassen ,ook snachts moet ik ook wel ,maar of dat door de medicijnen komt weet ik niet (kan ook een oude mannen kwaaltje bij mij zijn )
    Alle medicijnen kunnen bijwerkingen hebben en als die echt vervelend worden dan moet je dat met je arts bespreken zodat hij misschien iets anders kan voorschrijven ,maar dat zal ook niet altijd mogelijk zijn .
    Groetjes Ad

    #90400 Reageer
    Elsje
    Deelnemer

    Hoi Irene,

    Ik lees de berichtjes nog eens door, en moet tot mijn schrik bekennen dat ik jouw amlodipine verward heb met de amiodaron die ik geslikt heb. Sorry! Geen ernstige bijwerkingen dus!
    Mijn man slikt wel amlodipine als bloeddrukverlager. Heeft geen last van veel ’s nachts plassen. Hij slikt het al zo’n 15 jaar denk ik, zonder klachten. Moet wel zeggen dat hij alleen een hoge bloeddruk heeft, geen verdere hartklachten, dus vandaar misschien ook dat hij geen last van nachtelijke plassen heeft. Dat zou een gevolg van hartfalen kunnen zijn.
    Hoop dat ik je toch iets verder geholpen heb.

    Groetjes, Ellen.

    PS; Amlodipine is een calciumblokker, het verwijdt de bloedvaten, verlaagt de bloeddruk, en verminderd de zuurstofbehoefte van het hart. Het wordt voorgeschreven bij hoge bloeddruk, angina pectoris en ziekte van Raynaud. Zie apotheek.nl

    #90438 Reageer
    Lora
    Deelnemer

    Amlodipine wordt ook gebruikt voor hoge onderste bloeddruk. Bij veel mensen met prima effect. Dikke enkels komt het meest voor als bijwerking.
    Echter: amlodipine heeft op sommige mensen heel slechte effecten: zombiegedrag, van de wereld zijn, verwardheid en bij iets langer gebruik depressiviteit; je weet dan niet goed meer wat je doet en het kan ook leiden tot geheugenverlies over de betreffende periode. Dit komt zo weinig voor dat artsen hier vaak niet op verdacht zijn. Het is ons echter overkomen. Het gebruik is hierdoor veel te lang (een half jaar) doorgegaan. Wees hier dus wel op verdacht. Je kunt er op Engelstalige sites ook een en ander over vinden.
    Een andere bekende bijwerking is hartritmestoornissen. Hoewel we het niet aan kunnen tonen dat het door de amlodipine kwam is het toch verdacht dat hartritmestoornissen in ons geval pas duidelijk zijn geconstateerd nadat een half jaar amlodipine was gebruikt (ze zijn ook nooit meer verdwenen terwijl het gebruik al meer dan vijf jaar geleden is).
    Nogmaals: meestal is amlodipine prima, maar soms leidt het dus tot grote problemen in het functioneren en welbevinden. Wees daar verdacht op.

    #90439 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo animal,

    Ik heb inmiddels alweer kontact gehad met mijn cardioloog en heb nu het advies gekregen om de amlodipine s’avonds in te nemen ipv de ochtend en maar eens kijken hoe of dat het gaat.Werkt dat ook niet dan moet ik s’morgens weer furosemide erbij gaan gebruiken.
    Het werkt gelukkig wel op mijn angina pectoris klachten, die zijn nu een stuk minder geworden, heb het heel af en toe nog maar bij inspanning, ik blijf wel heel kortademig.
    Ik wacht 7 november maar weer eens af.

    groetjes Irene

    #90440 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Lora,

    bedankt voor jouw reaktie en ben er wel een beetje van geschrokken, het is eigenlijk allemaal rotzooi en jammer dat we het allemaal nodig hebben om een beetje normaal te kunnen functioneren…….
    Het heeft bij mij nu in zoverre geholpen dat mijn angina pectoris een stuk minder is geworden, blijf echter heel kortademig.
    Neem hem op advies van cardioloog nu s’avonds in !
    Ik hou wat je geschreven hebt,in mijn achterhoofd…..dank je wel!

    Groetjes Irene

    #90441 Reageer
    Lora
    Deelnemer

    Hallo Irene,
    De door mij genoemde verschijnselen waren een paar weken na het stoppen met amlodipine gelukkig weer verdwenen. Alleen zit er een gat in het geheugen over de eerste ruime maand van gebruik (toen nog 10 mg daarna overgegaan op 5 mg).
    Hopelijk hoor jij bij de grote groep die er nauwelijks klachten van heeft.
    Groetjes Lora

    #90444 Reageer
    Tiidmasine
    Gast

    Hallo Irene,

    Amlodipine heeft mij meer kwaad dan goed gedaan. Heb het een aantal jaren geslikt. Wat ik niet door had dat dit medicijn (bij mij) heftig oedeem in de benen veroorzaakte en later zelfs achter de longen. Het oedeem in de benen zorgde op zijn beurt voor wondroos (regelmatig !) Dat maakte gebruik van antibiotica noodzakelijk en dat zorgde er voor dat mijn darmflora naar z’n grootje is gegaan.

    Nu moet ik er eerlijkheidshalve wel bij melden dat ik een abonnement op bijwerkingen heb.

    Houd het echter wel in de gaten !

    M.v.g. Peter

    #118899 Reageer
    Johan Elfering
    Gast

    Ik gebruikte het middel (10 MG) al meer dan 10 jaar. Maar de laatste tijd kreeg ik veel bijverschijnselen zoals ’s nachts ontzettende kramp in beide kuiten, haaruitval, dikke enkels, korte termijn geheugen werd minder en het ergste meerdere malen een dikke tong en keel. Twee keer zo ernstig dat ik bijna geen adem kon halen. Volgens arts huisartsen post kon ik van Amlodipine geen dikke tong en keel krijgen, was hem niet bekend. Maar als je op de site van LAREB kijkt na de bijwerkingen van het middel dan staat daar toch echt een dikke tong en keel bij. BIJ ACE remmers, altijd eindigend op il, is het ook bekend dat deze verschijnselen pas na tien jaar of langer kunnen komen. In overleg met mijn arts gestopt met Amlodipine en over drie weken de bloeddruk laten meten en kijken of alle bijwerkingen minder worden of verdwenen zijn.

    #128783 Reageer
    Corry
    Gast

    Ik gebruik al een tijdje amlopidine nu de laatste tijd erg dikke enkels heb ook net een heupoperatie gehad heeft het met elkaar te maken .

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
Reageer op: Reactie #90393 in Wie is er bekend met Amlodipine ?
Je informatie: