default-header

Wie heeft er raad voor mij? Overslagen/angst na infarct

Home Forums Ik kom graag in contact met… Wie heeft er raad voor mij? Overslagen/angst na infarct

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #80728 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste forumleden,

    Ik zal maar direct met de deur in huis vallen, ik ben de partner van een hartpatiënt, mijn man heeft nu bijna 8 jaar geleden op 35 jarige leeftijd een hartinfarct gekregen. Destijds zijn er stents bij hem geplaatst.

    Al snel pakte hij de draad weer op, na zijn behandeling ging hij revalideren en al snel (heel snel) stond hij weer op het voetbal veld.

    Echter, sinds een jaar of 2 a 3, is er een behoorlijke omslag geweest. De reden waarom ik dit schrijf is, in de hoop herkenning te vinden bij personen die in hetzelfde schuitje zitten, die het zelf ervaren, of wellicht net als ik aan de zijlijn staan en graag kunnen (maar soms niet weten) helpen.

    Mijn man heeft, zoals hij het zelf omschrijft, last van overslagen. Wanneer hij in rust is, is zijn hartslag laag en daarmee bedoel ik soms onder de 50. Het lijkt (zoals ik het dan zie/ervaar) wanneer hij bijna in slaap valt, schiet hij omhoog van de schrik. Hij omschrijft het alsof het lijkt dat zn hart stil staat/overslaat. 

    Wanneer dit langere tijd aanhoudt kan dit soms overgaan in een paniek aanval, met als angstreactie dat mijn man naar het ziekenhuis wil omdat hij denkt/voelt/vreest dat er weer een infarct gaande is. Inmiddels heeft de ambulance meerdere keren bij ons voor de deur gestaan, en zijn wij in een zeer korte periode minstens 5x in het ziekenhuis geweest. We hebben de afgelopen paar jaar diverse artsten/cardiologen gezien, fiets en holtertesten zijn meerdere keren gedaan. De reactie van de artsen, er waren inderdaad overslagen te zien op de cardiogram maar niet alarmerend. Het advies? Hij moet er maar mee leren leven, want er is niets aan de hand. Er werd hem zelfs versteld dat hij niet meer gezien wordt als hartpatiënt en 100% in orde is.

    Dan nog de 2e kwaal die erbij is gekomen, de duizeligheid. Of zoals mijn man het omschrijft, het gevoel dat iemand "zijn hersenen aan het kneden is" Handelingen als bukken etc verergeren het probleem/gevoel. Hiervoor een neuroloog bezocht, die gaf aan dat mijn man naar een mensendieck therapeut moest bezoeken. Wat hij uiteraard geprobeerd heeft, echter gaf de desbetreffende therapeut direct aan dat hij/zij mijn man niet kon helpen met dit probleem, en heeft men hem enkel met diverse tips voor houding etc huiswaarts gestuurd. 

    Op aanraden van de cardioloog/praktijk psycholoog van de huisarts ook een psycholoog bezocht. Als ik mijn man geloven moet (wat ik natuurlijk doe) was dat een eerste klas aanfluiting.

    *het wordt een wat langer verhaal sorry*

    Het lijkt steeds erger te worden, mijn man raakt steeds meer terug getrokken. Van een sportieve voetballer, die 10km per keer ging hardlopen, durft hij nu niet meer te sporten omdat hij het gevoel krijgt zo duizelig te worden, of zelfs erger, dood neer te vallen. Hij zit alleen maar thuis, op de bank. Is behoorlijk aangekomen in gewicht (mede door het niet sporten). Zoals het op mij overkomt heeft de angst de overhand genomen. 

    Mijn man voelt zich niet serieus genomen door de artsen, maar na zoveel te hebben bezocht, hij voelt toch deze dingen, hoe kan dit gezond zijn (aldus hem) allen met dezelfde diagnoses/resultaten ben ik steeds banger dat het grootste "probleem" bij hem zelf ligt (en dat doet zeer dit zo te denken)

    Is er iemand die dit herkent? Of zelf ervaart? Wat kan ik doen om mijn man te helpen? 

    #93777 Reageer
    myra
    Deelnemer

    Heeft je man in het verleden geen hartrevalidatie gekregen? Dan kan je onder deskundig toezicht weer conditie opbouwen,en nog belangrijker misschien ,weer vertrouwen krijgen in je lichaam

    Misschien is het mogelijk om dit alsnog te doen? 

    #93778 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Geachte mevrouw,

     

    U zou ook eens kunnen kijken of acupuctuur uw man zou kunnen helpen, in Eindhoven is een cardioloog die acupunctuurbehandelingen geeft. Ik weet niet waar u woont, maar u zou altijd naar hem kunnen bellen om te kijken of er ook bij u in de buurt een dergelijke praktijk is.

    Het gaat om Jan Chin en zijn praktijk heet Sancai, telefoonnummer 06-10944114

     

    Anneliese Wijers-Barten

    Hartpatiënten Nederland

    #93780 Reageer
    Veramon
    Deelnemer

    Wat een verhaal! En wat een gemiste kans dat je man niet direct toen de klachten begonnen en de verandering in zijn gedrag plaatsvond is doorgestuurd naar een hartrevalidatie afdeling of centrum. Het lijkt me bepaald niet onlogisch dat mensen na een hartinfarct (of andere ernstige aandoening) hun zelfvertrouwen verliezen en het komt dan ook heel vaak voor. Hoe houd je immers het vertouwen in je lichaam als het je (voor je gevoel) zó in de steek heeft gelaten? Ook bij je man is zijn gedrag behoorlijk veranderd, zoals je het beschrijft en daar moet dus echt iets gebeuren, dit is zó jammer en onnodig..

    Je man kan zijn huisarts of de cardioloog vragen om een doorverwijzing naar een hartrevalidatie afdeling/centrum. Het kan zijn dat hij ook daar door een of meerdere gesprekken met een psycholoog en allerlei andere hulpverleners krijgt maar dat kan hem echt alleen maar helpen. Men werkt daar in teamverband en het is over het algemeen behoorlijk effectief.

    Sterkte en succes hoor, voor je man maar ook voor jou! 

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #93777 in Wie heeft er raad voor mij? Overslagen/angst na infarct
Je informatie: