default-header

Wel of geen PM bij hartslag 35 p/m bradycardie

Home Forums Pacemaker Wel of geen PM bij hartslag 35 p/m bradycardie

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #79005 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een bradycardie. Hartslag is 35. Maar ik heb geen idee of het gevaarlijk is en of het veiliger is om een PM te nemen. De cardioloog zegt dat ik zelf moet weten of ik een PM neem ja of nee. Volgens haar moet ik dat bepalen aan de mate van moeheid. Maar hoe moet ik dat weten,want ik heb er geen verstand van. Wat is normaal bij zo’n lage hartslag? Wel of niet een PM? Is er een soort norm? Kan iemand mij AUB iets meer info geven

    #84205 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Een lage hartslag hoeft niet per definitie tot problemen te leiden. Ook intensieve sporters (wielrenners) hebben vaak een lage hartslag, maar dat is niet vergelijkbaar.

    Ikzelf heb ook jarenlang een hartslag van min 40 gehad zonder problemen.
    Heb pas een pacemaker gekregen, toen er complicaties kwamen.

    Cruciaal zal zijn: voel je jezelf goed?

    #84209 Reageer
    anna ellis
    Gast

    Ook ik mocht zelf aangeven wanneer ik een pacemaker wilde.
    Kreeg het op mijn 11e te horen en heb op mijn 18e gezegd: Nu is het tijd.
    Moest tijdens het stappen met vrienden weleens afhaken vanwege vermoeidheid.
    Op maandag ging ik direct uit mijn werk naar bed. Ik werkte toen bij en bank dus lichamelijk geen zwaar werk.
    De vermoeidheid sluipt er langzaam in waardoor je niet in de gaten hebt dat het best wel erg was. 3 weken na mijn operatie in m’n uppie op het vliegtuig gestapt voor een actieve jongerenvakantie in Spanje. Wist niet dat en mens zoveel energie kon hebben.
    Ben er enorm van opgeknapt. Maar het gaat er inderdaad om: Hoe voel jij je? Merk je dat je steeds een beetje minder kunt? Vergelijk je eigen conditie eens met anderen. Heb je het idee dat zij meer uithoudingsvermogen hebben?