default-header

Wat is uw ervaring met hartrevalidatie?

Home Forums Uitbehandeld, wat nu?!?! Wat doe je nadat je dit hoort? Wat is uw ervaring met hartrevalidatie?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #79892 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste allemaal,

    Wij zijn vier studenten van de Hogeschool van Amsterdam die op dit moment met een afstudeer onderzoek bezig zijn. Binnen Polifysiek (onderdeel van het Academisch Medisch Centrum Amsterdam) hebben wij de opdracht gekregen om twee ergotherapeutische modules te ontwikkelen binnen de PEP-module. De PEP-module is een revalidatietraject waarin u terecht komt na het doormaken van een ACS (Acuut Coronair Syndroom). De twee modules die wij gaan ontwikkelen zijn gericht op de terugkeer naar werk en de terugkeer naar huis. Om deze twee modules te kunnen ontwikkelen zijn wij opzoek naar hartpatiënten die gerevalideerd hebben en die graag hun ervaringen willen delen.

    Mocht u geïnteresseerd zijn of meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met ons:
    Email: feline.vogel@hva.nl
    Tel: 06-51983056

    Groeten,
    Jacobine Bakker,
    Jasper Oelers,
    Janine Versteeg en,
    Feline Vogel

    #88704 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik heb 5 jaar geleden ’n 4 voudige bypass operatie gehad. naderhand kreeg ik te horen dat ik zonder dat wij het als dus danig hadden ervaren 2X ’n hart infarct had gehad. Er zijn inmiddels dus 5 jaar verstreken en wat dat betreft gaat het goed met mij. Wellicht is het voor jullie onderzoek te lang geleden. Wanneer niet, neem contakt met mij op.
    Tel. 06 22 42 59 00. of multigrif@gmail.com. Maar… ik zit niet dagelijks achter m’n pc. :laugh:

    #88742 Reageer
    charlot
    Deelnemer

    Ik heb in 2010 mijn eerste OH OK gehad. Ging daarna automatisch een standaardrevalidatietaject in. Naast dietiste, psycholoog ook fysiotherapie. 2 x pw 1/2 uur. 1 keer krachttraining. 1 keer fietsen 1/2 uur. Dat is wel leuk 6 weken na de OK. In mijn geval kreeg ik het niet voro elkaar, want mijn operatie bleek niet gelukt te zijn. Anderhalf jaar en nog 4 hartoperaties later kreeg ik helemaal geen revalidatie aangeboden. Ik moets re zelf om vragen en starttte uiteindelijk pas 9 maanden na de laatste OK. Het ‘programma’ was merkwaardigerwijs uitsluitend Fysio: krachttraining 10 minuten en loopband 2,8 km p/u (een slak gaat sneller) gedurende 10 minuten. Ondanks dat ik aangaf dat het voor mij wel wat agressiever en progressiever kon, ik kon na 1 maand al veel langer en sneller lopen bijvoorbeeld, werd het programma NIEt bijgesteld. Ik heb in 2011, toen ook bleek dat de revalidatie NIET VERGOED zou worden voor de verzekering, de revalidatie zelf ter hand genomen en ben naar de sportschool gegaan. ELKE DAG. Zeer voorzichtig en met goede begeleiding van sportschoolfysiotherapeut, hartslagmeter. Stapje voor stapje opgebouwd, maar wel elke dag 1 uur op de loopband.
    De standaard revalidatie 6 weken na de OK is toch erg standaard en een absoluut minimum. Eigenlijk zou iedere hartpatient een loopband voor zijn TV moeten hebben, dan hoef je de deur niet uit om te trainen. Verder begrijp ik niet waarom de verzekering de revalidatie alleen maar dekt gedurende 10 weken. Jed moet de rest van je leven blijven bewegen (en anders eten/drinken etc) En ik begrijp niet waarom er geen richtlijnen zijn voor een langdurend bewegings en trainingstraject voor als je weer enigszins op krachten bent. Dit zou hartpatienten van diverse pluimage en met diverse klachten handvatten moeten geven voor spiertraining en bewegingstraining on a daily basis, ongeacht of je dat nou wel of niet begeleid thuis, bij de fysio of op de sportschool doet. Je hart is ook een spier en die train je echt niet met slechts 2 x pw 10 minuten ansukkelen.

    #88743 Reageer
    charlot
    Deelnemer

    Oja, en in eerste instantie kreeg ik revalidatie in een ziekenhuis en daar stond me toch een oude afgetrapte meuk fietsen met keiharde zadels! Volgens de begeleiders inderdaad meer dan 40 jaar oud. Schand. Niet echt een uitnodiging om eens aan de slag te gaan. Nog bonter maakte het de zg TOP-kamer in het verpleegtehuis waar ik direct na de OK terechtkwam, daar stond bij wijze van revalidatie een (1) hometrainer echt van vóór WO II te roesten 8 hoog achter. “Ja mevrouw, hier heeft echt nog niemand om gevraagd!” Ik vraag me af hoe dit geregeld is in al die andere TOP-kamers en zorghotels.

    #88757 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Vanmorgen heb ik een intake gesprek i.v.m. hartrevalidatie. Volgende week begin ik hiermee volgens de zgn PEP-module. Mijn verwachtingen zijn positief. Ik hoop hiermee mijn balans (lichaam/geest) weer te hervinden.
    Mijn bevindingen zal ik na afloop op dit forum vermelden.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #88860 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Volgende week dinsdag is de laatste groepsbijeenkomst, onderdeel van de hartrevalidatie volgens de PEP-module. Ik kan dit iedereen aanbevelen, het heeft mij in ieder geval genoeg handvatten gegeven om positief verder te gaan. Sinds 2 weken geleden ben ik ook met het fysieke deel begonnen. Ik word hierin begeleid door een fysiotherapeut. Het viel op dat ik tijdens inspanning, vooral bij loopband en fiets, erg hees word. Dit herstelde weer zo gauw ik weer een beetje was uitgerust. Maar afgelopen dinsdag herstelde het niet. Met moeite heb ik de oefeningen af kunnen maken, ik was niet alleen hees maar begon ook benauwd te worden. Omdat ik gisteren nog steeds hees was heb ik contact gehad met mijn huisarts die me adviseerde om even te stoppen met revalidatie totdat de heesheid voorbij is. Vandaag overlegd met de fysiotherapeut en ik heb besloten het advies maar niet in de wind te slaan en daarom morgen de therapie over te slaan. Hopelijk gaat het volgende week dinsdag weer goed. Het probleem van heesheid speelt al heel erg lang maar een duidelijke oorzaak is nog steeds niet gevonden. Deze keer was het weer inspannings gerelateerd maar er zijn ook andere factoren die dit kunnen opwekken. Ik ben bekend met astma.
    Dit is weer zo’n tegenvaller. Word ik weer teruggefloten.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #88864 Reageer
    animal
    Deelnemer

    In Roosendaal is de revalidatie prima geregeld.
    Of dit hier ook de PEP methode is weet ik niet.
    Als je 2 weken uit het ziekenhuis bent word je opgeroepen voor een intake ,dat is een gesprek en een fiets test (aangesloten op een hartmonitor)
    Dan na 2 weken begint de echte revalidatie. Dit zijn 2 blokken van 4 weken.
    Twee keer per week. Altijd eerst een half uur fietsen op fijne home trainers ,daarna voorlichting over ,,de werking van het hart ,de medicijnen ,emotionele en psychische gevolgen ,,en voeding . Ook 4 maal een les over onspannen (omgaan met stress) en ontspannings oefeningen.
    Het tweede blok van 4 weken ,ook weer twee maal per week ,is ook weer eerst een half uur fietsen ,en dan een half uur sport en spel ,,ook met andere apparaten.
    Dit alles onder zeer goede begeleiding van deskundige fysiotherapeuten die erg goed je vorderingen en gezondheid bijhouden.
    Zij worden ook weer bijgestaan door een hartverpleegkundige ,een cardioloog ,een maatschappelijk werkster en een dieetist ,die wekelijks overleg hebben.
    Heb je extra hulp of begeleiding nodig(door terug val ,of wat dan ook) dan wordt dat ook gewoon geregeld.
    Ook kan de revalidatie periode verlengd worden als het voor je conditie noodzakelijk is.

    Ik hoefde me ook nergens voor op te geven ,dit gebeurde gewoon allemaal automatisch ,bij ontslag uit het ziekenhuis kreeg ik duidelijke folders mee over wat er allemaal nog te gebeuren stond.

    Ik zit nu op de helft ,begin volgende week aan het tweede blok ,en voel me er erg goed bij. Ook de theorie is erg nuttig en ook het contact met de lotgenote is fijn.
    De begeleiding is super.
    Maar ,twee keer een half uurtje fietsen per week is natuurlijk niet voldoende ,voor aan je conditie te werken moet je minimaal 5 maal per week trainen ,dus je zult thuis ook aan de gang moeten.
    Ik wil mijn tweede kans ten volle benutten ,en ga er voor de volle 100% voor!

    #88865 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Vergeten te vermelden ,,maar de revalidatie is volledig in het ziekenhuis op een apart daar voor ingerichte afdeling .
    Er is voor de revalidatie patienten zelfs gratis parkeren en gratis koffie na het fietsen /sporten.

    #88887 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Als jullie belang stellen in mijn ervaring: reageer via een persoonlijke email. Zie mijn profiel.

    #88950 Reageer
    Willeke56
    Deelnemer

    Ik heb na 2 weken hartbewaking een pacemaker gekregen omdat een bacterie mn hart had beschadigd.. synisknoop en geleiders kapot.. en hartzak ontstoken en een sporthart. Weet niet of dat ook bij jullie onderzoek betrokken is.
    Ik ben naar 3 maanden 2 x keer in de week Cardio fysio gegaan.. Op de sportschool.. Achteraf heb ik er niet zoveel aan gehad maar dat komt misschien door de begeleiding die ik heb gehad.

    Nu twee jaar later ben ik zelf gaan zwemmen. De dagen voor ik naar mn werk ga lig ik om 7 uur in het zwembad tot 7.45. Ik heb gemerkt dat ik op deze dagen overdag meer energie heb… Oke s avonds lig ik wel rond 22 uur in mn bed vanwege de vermoeidheid maar dat is te accepteren.

    Ik wou dat ik dat een jaar eerder had ondernomen. Gaan zwemmen is het beste wat mij sinds mn hartoperatie is overkomen

    #88991 Reageer
    bert57
    Deelnemer

    Hallo mijn ervaring met de revalidatie was op zich wel goed,alleen tijdens de revalidatie kreeg ik weer een infarct en moest wederom naar OLVG in Amsterdam voor een 2de dotterbehandeling en toen bleek dat mijn andere kransslagader ook voor 80% was dicht geslibt.
    wederom 2 stents geplaatst vervolgens weer revalideren voor 6 weken,het enige watik heb gemist is de psychise hulp wat nu wel gebeurd.
    de revalidatie gebeurde in het ziekenhuis in speciaal in gerichte afdeling hier voor heb als heel plezierig ervaren omdat ze je laten inspannen en je een gevoel van veiligheid geven,
    hier door ben ik weer intensief gaan fietsen dit alles is in 2010 gebeurd heb ook een BDE ervaring gehad.
    daarvoor ben ik momenteel onder behandeling van een psycholoog.

    #88993 Reageer
    nesia52
    Deelnemer

    Hoi
    Mijn ervaring met hartrevalidatie is heel goed, het helpt wel om het vertrouwen in je lichaam weer terug te krijgen, weten hoe ver je kunt gaan, en tegelijk praten met lotgenoten.
    Ik vond het jammer, dat ik klaar was met revalidatie, heb het in het begin erg gemist,
    Die nu alles op eigen kracht en het gaat eigenlijk heel goed.
    Gr. Nesia. :

    #88996 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Het was inderdaad heel nuttig ,leuk en gezellig.
    Ik zag eerst er een beedje tegen op ,het sport en spel gebeuren ,want dit is nooit mijn favoriete bezigheid geweest. Maar ook dat was toch erg leuk ,om zo met lotgenoten bezig te zijn ,onder zeer goede ,aardige ,zorgzame begeleiding.
    Het was super en ik vind het jammer dat het voorbij is.
    Alle fysiotherapeuten van Fransiscus Roosendaal ,,Bedankt”

    #88998 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Aanvulling 01-11-2012.
    Revalidatie na mijn OH-operatie in 1995 (6 oml.) heb ik niet gehad. Men heeft er in het UMCG wel met mij over gesproken, ik (en ook de behandelaars) zag (zagen) geen meerwaarde. Of ik nu echt wat gemist heb weet ik niet… Ook na het opnieuw dotteren in 2001 heb ik geen revalidatie gedaan, ik had geen psych. problemen o.d.
    Ik kan me voorstellen dat er mede-patienten zijn die er wel baat bij hebben (gehad); een goede vriend heeft er zelfs veel baat bij gehad. Zo zie je maar: ieder geval is soms weer net even anders…
    Groet,
    Jaap.

    #90235 Reageer
    rhlustgraaf
    Deelnemer

    Uitstekend begeleid door fysiotherapeuten van het ziekenhuis. 6 weken lang, fietsen,lopen roeien. In een team gesprekken gevoerd met patienten en hun echtgenoten. De echtgenoten hebben zelfs een apart spreekuur gehad met het team.
    Thuis gekomen, kreeg ik iedere 2 weken een mevrouw op bezoek die met mij gesprekken voerden. Ik heb zelf na 8 weken de gesprekken beeindigd. Het was genoeg.
    Het ziekenhuis, de Weezenlanden in Zwolle, met name de chirurg dr. Zuiker heeft mij uitstekend begeleid. Pacemaker, nadat ik 6 bypasses, 2 nieuwe hartkleppen, 1,5 ltr vocht in mijn longen had. Thans 80 jaar, 55 jaar gehuwd, werken mijn echtgenote en ik als beheerder van een kampeercentrum. Onzettend fijn om te doen.Je ontmoet mensen die veelal ook een “kruisje”hebben. Voorstel: laat alles over je heen komen want je kan er niets aan veranderen. Opwinden (stress) uit de weg gaan.Spreek alleen met positieve mensen.
    Werken verzet je zinnen.
    René van de Lustgraaf

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
Reageer op: Reactie #90235 in Wat is uw ervaring met hartrevalidatie?
Je informatie: