default-header

Wat is goed en wat ‘over de top’ ??

Home Forums Sporten Wat is goed en wat ‘over de top’ ??

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #79612 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hoi, ik ben René en ik ben 49 jaar. Nog geen twee maanden geleden kreeg ik na een onderzoek de diagnose non compaction cardiomyopathie. Dat terwijl ik nog nooit hartklachten gehad heb, ik bijna iedere dag sport en dit graag wil blijven doen.
    Ik heb altijd gesport met een hartslagmeter, omdat ik gewoon mijn prestaties altijd al wilde meten en wilde weten wanneer ik tegen de grens met verzuring zat te sporten.
    Ik loop de 10 km in 58 min met een gemiddelde hartslag van 155. Verder doe ik nog aan fitness (krachttraining) en fiets ik dagelijks ongeveer 20 km, voor mijn werk als ambulant gezinsbegeleider in Utrecht.
    Op mijn vraag wat nu goed v.w.b. de inspanning bij de sport en wat niet meer, dus té inspannend kan mijn cardioloog mij geen eenduidig antwoord geven. Mijn vraag:
    heeft er iemand ervaring hiermee en weet er iemand een cardioloog die hierop wel een antwoord zou kunnen vinden, dus bekend is met hartklachten i.c.m. sport.
    Ik zou het sporten voor geen goud op willen geven, maar weet ook dat té, niet oke is.
    groetjes,
    René

    #87373 Reageer
    rherveille
    Deelnemer

    Wat grappig, reageer op mijn eigen artikel, lijk wel schizofreen! Maar goed, even gegoogled en verder gekomen; Dr J Hoogsteen van het Maxima Medisch centrum en zijn collega dr Kemp, beiden sportcadiologen ( 2 van de 6 in Nederland!) Hoogsteen is de sportcardioloog, verbonden aan de Rabo wielerploeg. Voor ervaringen op het gebied van sport met cardioklachten hoe ik mij zeer aanbevolen. Ik ben in het UMC onder behandeling voor mijn non compaction. Ik wil echt een verwijzing naar Eindhoven voor het sportgedeelte! Ik laat jullie hier weten hoe verder loopt.
    groet,
    René.

    #87374 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Spannend..ben ook benieuwd…ik weet wel dat ik met fitness..te zwaar trainde achteraf gezien..mijn spieren konden die gewichten wel gemakkelijk aan..alleen mjn hart ging later tegensputteren..en was ik de rest van de week een dood vogeltje..

    En om dat ik gewoon veel te fanatiek ben, ben ik dus ook maar gestopt ermee..

    en ik heb het niet over trainen met 5 a 10 kilo…ik had een apparaat erbij…tijdens de MAX test kwam ik uit op een gewicht die niet eens voor kwam op het apparaat..
    mijn trainingsschema zat net 10 kilo onder het hoogste gewicht..

    weet niet meer hoe het heet..maar je zit met je knieen in je buik zowat en dan moet je je helemaal strekken…dus je voeten duwen gewicht weg en je rug buik moet je ook laten werken erop…met 100 kilo deed ik dit met losse handjes maar die met 170 kilo dan moest ik mij wel aan de handgrepen vasthouden omdat ik anders mijzelf uit de stoel drukte..

    om even een idee te geven hoe zwaar ik trainde…DIT mag je dus niet doen…
    en omdat ik dit ook nog deed zonder een zweetstraaltje…is het voor mij niet te doen om bv met 10 kilo te gaan zitten…dan merk ik niets…

    #87375 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    he Marjolein jij bent ook een sterke tante zeg,ook veel te fanatiek natuurlijk!!!!geen wonder dat je daana kapot was ,maar het is ook moeilijk om de juiste beweging uit te zoeken voor je zelf,ik vind dat zelf ook,omdat ik toch ergens hoop dat als ik maar genoeg m,n best doe ,het hartfalen dan wel over zal gaan. Het slaat natuurlijk nergens op maar diep van binnen is dit wat ik hoop !!!!

    Dat is leuk Rene ,dat je nu ook al schizofeen bent,dat kan er ook wel bij.Maar alle gekheid,ik vind dat heel interesant wat je schrijft over het sporten bij die sportcardioog,ik vind gewoon dat je het maximale moet halen uit je lichaam,ook al weten we dat er ergens een grens is…….toch naar die grens toe!!!!!!Dat ben je gewoon aan jezelf verplicht.Kijk je hoefd niet iets op te bouwen …voor je conditie ,maar het is wel heel belangrijk dat je je spieren in vorm houd.Ik ben heel benieuwd wat je allemaal te weten komt

    groetjes ,Nel

    #87376 Reageer
    rherveille
    Deelnemer

    Goed nieuws.
    Gisteren zitten googelen op sportcardiologen. Hebben we er maar 6 van in Nederland en twee daarvan zitten in Eindhoven in het Meaxima Medisch Centrum. Met een ervan, dr Kemps, heb ik op 18 augustus een afspraak, om te kijken waar ik de ruimte heb voor mijn sporten. Ben er blij mee!!! Jullie horen van mij.

    #87377 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    ow..dat is al vrij snel dan over een goede maand…

    #87387 Reageer
    poespas
    Deelnemer

    Ik (vrouw, 45 jaar) heb een kleine 5 maanden geleden een 4-voudige bypass operatie ondergaan. In 2005 ben ik drie keer gedotterd en heb ik twee keer tijdens het dotteren een licht infarct gekregen waar ik nauwelijks schade van heb ondervonden. Mijn hart is redelijk ongeschonden en ik werk aan mijn conditie d.m.v. spinning. ( 3 a 4 keer per week)

    Sommige mensen in mijn omgeving vragen zich af of ik dit nou zomaar kan doen, maar ik twijfel er niet aan, omdat ik geen klachten (meer) heb. Ik meet mijn hartslag nooit tijdens het trainen. (ik doe al sinds 5 jaar aan spinning) Ik laat mijn hartslag maximaal gaan en merk er niets van. Alleen de verzuring van mijn spieren zorgt ervoor dat ik nog niet mijn maximale conditie terug heb. Voor mij heeft het geen zin om mijn hartslag te meten, omdat ik betablokkers gebruik.

    Vanwege complicaties na de operatie heb ik veel spierkracht verloren en duurt het langer dan bij een ‘normaal’ iemand voordat ik mijn spierkracht en conditie weer terug heb. Doordat ik gelukkig nooit spontaan een hartinfarct heb gehad, ben ik ook niet angstig en doe ik gewoon de dingen die ik altijd al deed. Ik train nu vaker en zwaarder, zodat mijn conditie weer snel terug is.

    Ik denk daarom dat je zelf het beste kunt aanvoelen wanneer je te ver gaat.

    #87388 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    hoi poespas…begrijp uit jouw verhaal dat je hoort er “ongeschonden” is uit gekomen..zo goed als…maar bij cardiomiopathie oftewel hartspierziekte betekent dat je pompkracht vermindert..en vaak juist met sporten merk je dit niet direct…pas later in de week..dat is mijn ervaring..want je hart probeert zijn achterstand in te halen wat hij helemaal niet kan omdat hij al niet optimaal is..

    en dat is anders dan dat je geholpen ben en je hart verder een normale hartpompfunctie heeft….na mijn eerste operatie kon ik ook gewoon weer alles qua sporten…tot dat mijn pompfunctie ging verminderen…dat was achteraf toen ik op de fiets stapte en na 3 km al kapot was…terwijl ik normaal ongetraind 15 km kon fietsen..en dat is iets miinder denk ik zo..

    #87392 Reageer
    poespas
    Deelnemer

    Hoi Marjolijn,

    Ik begrijp heel goed dat ik in een heel andere situatie verkeer dan jij. Mijn hart is inderdaad zo goed als ongeschonden en ik kan het weer optimaal belasten. Voor mijn operatie had ik ook klachten die pas na het sporten kwamen. Echt heel vervelende pijnaanvallen, die soms pas een half uur na het sporten kwamen opzetten. Ik begrijp daar eigenlijk nog steeds niks van, want in mijn geval is dat ook heel onlogisch. Het zorgde ervoor dat ik eindeloos bleef twijfelen of ik nou echt wel hartklachten had, vooral omdat ik ook weleens slokdarmklachten had. Kilo’s magnesium heb ik geslikt voordat ik ging sporten 😛 Flauwekul natuurlijk, want je krijgt helemaal geen pijn in je slokdarm als je gaat sporten.
    Ik wens je in ieder geval veel sterkte!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Reageer op: Reactie #87388 in Wat is goed en wat ‘over de top’ ??
Je informatie: