default-header

Walnoten en vis: verschillend effect op hartziekten

Home Forums Voeding Walnoten en vis: verschillend effect op hartziekten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #78975 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    2009 – http://www.ortho.nl

    Een verhoogde inname van omega 3-vetzuren vermindert het risico van hart- en vaatziekten.
    In dit opzicht wordt zowel het eten van vis als van walnoten aanbevolen.
    Maar uit onderzoek aan de Loma Linda University in de VS blijkt dat beide voedingsmiddelen een verschillend effect uitoefenen op de bloedvetsamenstelling.

    Terwijl walnoten vooral de cholesterolspiegel verlagen, leidt een verhoogde visconsumptie vooral tot een verlaagde bloedspiegel voor triglyceriden.

    Uit de resultaten (van een studie) bleek dat het walnotendieet de cholesterolspiegel met 5,4% en de LDL-cholesterolspiegel met 9,3% liet dalen ten opzichte van het controledieet.

    Het visdieet resulteerde ten opzichte van het controledieet in een 11,4% gedaalde triglyceridenspiegel en een 4% gestegen bloedspiegel voor HDL-cholesterol. Het zorgde daarnaast ook voor een lichte stijging van de LDL-cholesterolspiegel.

    Vanwege de verschillende, elkaar gunstig aanvullende effecten raden de onderzoekers aan om de omega 3-vetzuren van plantaardige oorsprong (alfalinoleenzuur) en van vis (eicosapentaeenzuur [EPA] en docosahexaeenzuur [DHA]) gecombineerd te gebruiken.

    Bron:
    http://www.ortho.nl/orthomoleculaire-bibliotheek/6685/effect-walnoten-en-vis-op-hart-en-vaatziekten-verschillend

    Bron: (de studie)
    Rajaram S, Haddad EH, [..], Sabaté J. Walnuts and fatty fish influence different serum lipid fractions in normal to mildly hyperlipidemic individuals: a randomized controlled study. Am J Clin Nutr 2009; 89(5):1657S-1663S

    #84099 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Beste
    Lisa,
    kan je er ook achter zien te komen ,of geef mij een hint waar ik moet zoeken,of het verschil
    tussen het gebruik van lijnzaad en of walnoten en vis ,ik eet geen vlees,hetzelfde is?

    Hartegroet Peter.

    #84100 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    p.ijpelaar schrijft:
    [quote]Beste
    Lisa,
    kan je er ook achter zien te komen ,of geef mij een hint waar ik moet zoeken,of het verschil
    tussen het gebruik van lijnzaad en of walnoten en vis ,ik eet geen vlees,hetzelfde is?

    Hartegroet Peter.[/quote]

    Hallo Peter,
    Moest even mijn denkpetje opzetten…..ik snapte je vraag niet helemaal 😉 ….. lees ik het goed dat je jezelf afvraagt of je walnoten en vis kunt vervangen door lijnzaad en vis?

    Ik vermoed dat die combinatie ook goed is, want in de walnoten zit plantaardige omega 3 (alfalinoleenzuur) en dat zit ook in lijnzaad en die soort omega 3 verlaagt volgens het genoemde onderzoek vooral LDL cholesterol en de omega 3 uit vis (=EPA en DHA) verlaagt vooral triglyceriden (vetten).

    Hoop dat dit je vraag beantwoord, anders hoor ik het wel 🙂

    Groetjes :cheer:
    Lisa

    #84102 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Lisa, je hebt m,n vraag goed begrepen.
    Ik heb hem inderdaad wat moeilijk gesteld.
    Maar je antwoord is voor mij helemaal duidelijk,bedankt hiervoor.

    Groetjes Peter.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #84102 in Walnoten en vis: verschillend effect op hartziekten
Je informatie: