default-header

vragen

Home Forums Hartkleppen vragen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #79329 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Mijn vrouw blijkt een lekkende hart klep te hebben, onderzoeken zijn nog gaande
    hopenlijk Katherisatie volgende week? Gelderse Valei Ede. cardioloog schaafsma.

    Condite is goed fietst bijna elkedag nog 15 of 20km maar onderdruk is hoog meestal rond
    de 90 tot 105 boven druk is normaal 153 en dat is niet slecht voor 67 jaar.

    Wie kan ons helpen aan ervaringen over het verloop van het geheel?
    .
    Welke chirurg en in welk ziekenhuis heeft de beste resultaten ?

    Hoelang heb je moeten wachten op operatie?

    Hoelang en hoe moeilijk was het na de operatie? voor je weer oke bent.

    hoe was de operatie door de zij kant van je ribben?

    Alle info is welkom en helpt ons denkelijk door deze spannende moeilijke periode.

    Johanna en Adrie :unsure:

    #85974 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Johanna en Adrie

    Mag ik eerst vragen om welke hartklep het gaat?
    Als het om de mitralisklep gaat, kan ik misschien een aantal vragen beantwoorden.
    Intussen heel veel hartegroetjes en sterkte.
    Cesarina

    #85981 Reageer
    Elsje
    Deelnemer

    Beste Johanna en Adrie,

    Om maar meteen met de deur in huis te vallen, als het om de mitralis- of aortaklep gaat, wat het meest voorkomt, dan maakt het tegenwoordig denk ik niet zo heel veel uit waar en door wie je geopereerd wordt. Dit zijn routine-operatie’s die zoveel gedaan worden, dat elk ziekenhuis dat hartoperatie’s doet, ruim voldoende ervaring heeft. De wachttijden per ziekenhuis kunnen wel wat verschillen, je kunt ze rechts op deze site aanklikken, en het varieert van 2 tot 12 weken, dus dat is wel de moeite van het informeren waard.

    Het is in ieder geval een voordeel dat uw vrouw in goede conditie is, en ook de leeftijd is een voordeel
    om een goede kans te hebben op een redelijk vlot herstel, wel speelt nog mee of ze evt. diabetespatient is of longproblemen heeft. Hoe minder van dit soort bijkomende dingen, hoe minder problemen te verwachten zijn.

    Na een week of 6 kun je weer behoorlijk uit de voeten als alles normaal verloopt, maar helemaal herstellen duurt zo’n 3 á 4 maanden (dat de narcose uit je lijf is e.d.) Ik ben zelf in Nieuwegein en in Antwerpen geopereerd, en het grote verschil in herstel was volgens mij de fysiotherapie die ik in Belgie al vanaf de IC elke dag kreeg. In Nieuwegein heb ik nauwelijks een fysio gezien (alleen 1 of 2 keer om het ophoesten van evt. slijm in de longen te controleren, maar spieroefeningen heb ik daar nooit gedaan), waardoor ik veel langer last van stevige spierpijn in de borstkas heb gehad. Mogelijk is er een verschil per ziekenhuis in Nederland hoe ze met fysio omgaan, dus ook dat is het informeren waard. Verder vind ik persoonlijk dat het emotioneel veel impact heeft, het is toch je hart, maar dat de operatie en herstel veel minder erg is dan je van te voren denkt. De pijn aan je borstbeen die je verwacht, is er nauwelijks, meer de spierpijn in je borstkas, en hooguit wat trekkerig gevoel aan het litteken. Ik wil niet doen alsof het een eitje is, maar ik heb mensen van 80 gezien, die er na 1 week alweer aardig kwiek rondliepen.

    Ik hoop hiermee een aantal vragen beantwoord te hebben, en wens jullie heel veel sterkte en succes met alles!

    Groetjes, Elsje.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #85981 in vragen
Je informatie: