default-header

Voorstellen

Home Forums De jongere hartpatiënt Voorstellen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #80029 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik was op zoek naar een forum met ‘lotgenoten’ en die lijk ik nu gevonden te hebben.
    Geen idee of ik jong genoeg ben voor dit gedeelte, ik ben 26 jaar.
    Ik zal me voorstellen, ik ben Kylie, getrouwd en moeder van een zoontje van bijna 7 maanden.
    Zal mijn verhaal zo goed mogelijk proberen te vertellen, hoop dat ik het allemaal een beetje op een rijtje heb, hihi.
    Mijn moeder heeft eigenlijk al heel lang hartritmestoornissen gehad, maar dit nam ergere vormen aan zo tegen het einde van mijn zwangerschap van mijn zoontje, afgelopen zomer.
    Uiteindelijk heeft ze een ablatie ondergaan, ze reageerde niet op medicatie. Nu blijkt dat de ablatie niet geholpen heeft en ze waarschijnlijk moeten herhalen.
    Tegen het einde van mijn zwangerschap ontwikkelde ik een wat hoge bloeddruk, vrij normaal als je weet dat ik veel aangekomen was en het heel warm was. Toch naar de gyn gemoeten, maar uiteindelijk geen medicatie nodig gehad.
    Toen ik eenmaal bevallen was, is dit nooit meer gecontroleerd en eigenlijk had ik ook geen klachten.
    Ik ben op 4 juli bevallen, en in oktober/november kreeg ik in een tijdsbestek van een week of 3 veel klachten. Had wat last van hartkloppingen, maar dat had ik wel vaker, ben ook schildklierpatiënt. Op dat moment niet veel achter gezocht.
    Op een gegeven moment had ik in rust een pols van ruim 120 p/m die niet rustig wilde worden. Spoedlijn huisarts gebeld en daar een hartfilmpje laten maken. Daar was zo niets bijzonders op te zien, maar mijn bloeddruk bleek op dat moment 170/100.
    Moet helaas mijn verhaal onderbreken, zal morgen verder gaan

    #89362 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Hoi Kylie,

    Ten eerste; welkom! Je bent jong genoeg hoor. Zelf ben ik 23. Ben benieuwd naar de rest van je verhaal…

    #89369 Reageer
    Kylie1986
    Deelnemer

    Ja, daar ben ik weer.
    Ik had naast de hele snelle pols ook last van oorsuizen, wat past bij de hoge RR.
    Na dat incident ging het wel weer en had met de huisarts afgesproken om weer te bellen als ik weer last kreeg.
    Dat ging even goed, totdat ik weer last kreeg van hartkloppingen.
    Ik kreeg een kastje te leen, soort mobiele ECG, kon op het knopje drukken als m’n hart weer op hol sloeg. Een aantal ‘mooie’ opnames kunnen maken gelukkig.
    Op zich van m’n bloeddruk geen last maar die verdomde hartkloppingen werd ik kierewiet van.
    Daarnaast constant een raar gevoel op de borst, voelt een beetje als een zenuwachtig gevoel, anders kan ik het niet omschrijven.
    Uitslag van het onderzoek: sinustachicardie met premature atriale complexen (voor de daadwerkelijke slag een extra slag). Daar door de huisarts Metoprolol 50mg Retard voorgeschreven voor gekregen.
    Ging allemaal goed, bloeddruk bleef netjes, hartkloppingen een stuk minder. Maar doordat m’n bloeddruk nu goed is, durfte de huisarts er niets bij te geven.
    Wel voelde ik ’s avonds de hartkloppingen en dat rare gevoel op de borst weer terugkomen.
    Verleden week ging ik ergens anders voor naar de huisarts, toch nog maar even naar het hart luisteren. En nu heb ik ineens een ruis?
    Morgen voor het eerst naar de cardioloog, vind het nu wel een beetje eng worden.
    Ondertussen lijken de hartkloppingen eerder op de dag weer te beginnen en het gevoel op m’n borst is bijna weer continu aanwezig 🙁
    Ik rook nog, ben wel bezig met afvallen. Heb geen overgewicht zoals in ‘obese’ of zo, maar ik wil 25 kg afvallen, dan heb ik een gezond BMI (nog 15 kg te gaan).
    Waar ik ook erg van schrok, is dat ik een paar weken geleden 1 keer mijn medicijnen vergeten en dat heb ik geweten! Wat voelde ik mij beroerd en wat ging mijn hard tekeer.
    Herkent iemand zich in dit verhaal? Wat is er bij jullie gebeurd?

    #89371 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Kylie,

    Welkom op dit forum, een forum voor jong en oud 😉 .

    Ik begrijp dat je een holter onderzoek hebt gehad waarop je hartritme gedurende 24 of 48 uur geregistreerd wordt. Heb je dit van je huisarts gekregen, omdat je schrijft dat je vandaag voor het eerst naar de cardioloog gaat? Kan je huisarts de holter zelf uitlezen?
    Het is goed dat het verder onderzocht wordt. Het is belangrijk om te weten waar de ritmestoornissen vandaan komen. Komen ze uit de boezems of uit de kamers? Bij boezemfibrilleren worden bloedverdunners voorgeschreven omdat hierbij een groter risico is op bloedpropjes.
    Ik ben zelf bekend met ritmestoornissen vanuit de rechterhartkamer die kunnen leiden tot plotselinge hartdood (ARVC, een aangeboren hartspierziekte, ontdekt toen ik 49 was). Hiervoor is 2 jaar geleden een ICD geïmplanteerd. In 2009 heb ik 2x een ablatie gehad maar door de ARVC ontstaan de ritmestoornissen steeds uit ander gebied doordat gezond hartspierweefsel verandert in bind- en vetweefsel. Voor de ritmestoornissen gebruik ik 1x daags Tambocor 200mg.
    Ik hoop dat je bij de cardioloog meer duidelijkheid krijgt. Heel veel succes vandaag.

    Laat je nog wat horen?

    Hartegroet van Annemarie

    P.s wat voor ritmestoornissen heeft je moeder?

    #89372 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Hoi Kylie,

    Goed dat je langs de cardioloog gaat, ben benieuwd wat je daar te horen krijgt! Zelf heb ik allerlei soorten complexe hartritmestoornissen, die waarschijnlijk voortkomen uit een extra, hardnekkige verbinding waarvoor ik inmiddels al vier keer -zonder succes- een ablatie heb gehad.

    Een kleine troost, tegenwoordig kunnen ze echt veel en is vaak een ablatie ook daadwerkelijk succesvol. Hoor graag van je hoe het is gegaan :-)!

    Succes

    #89373 Reageer
    Kylie1986
    Deelnemer

    Bedankt voor de reacties!
    Ja, de holter kwam vanuit de huisarts. Die huren ze bij een bedrijf dacht ik, die ze uitleest en dan weer doorstuurt naar de arts. Als ik 3 opnames had (moest op knopje drukken wanneer ik het aan voelde komen), moest ik hun bellen en via een geluidsignaal van het kastje werd het doorgestuurd via de telefoon, ideaal.
    Geen idee waar de ritmestoornissen vandaan komen, daar zal ik wel achter komen.

    Vandaag dus naar de cardioloog geweest. Eerst ECG gekregen, die zag er volgens hem ‘wel oke’ uit, niet overtuigend klonk het.
    RR was netjes, maar dat had ik ook niet anders verwacht.
    Bij onderzoek hoorde hij ook de ruis die de huisarts had gehoord.
    Hij vroeg zich af of ik de metoprolol wel nodig had, er zijn andere middelen om de bloeddruk en het hartritme te vertragen.
    Nu heb ik in maart een echo, fietstest en een 48uur holteronderzoek. Voor de laatste 2 moet ik stoppen met de metoprolol, omdat die misschien iets verbloemd zeg maar.
    Dat gaat wat worden haha, zorgen dat ik dan niet hoef te werken, want ik kan dan nog geen trap oplopen, of misschien juist zo normaal mogelijk doen?
    Moest minderen met caffeine, vond het zelf wel meevallen 4-6 koffie per dag?
    18 maart weer terug.

    Mijn moeder heeft te horen gekregen dat ze misschien met haart stoornissen moet leren leven. Het is bij haar een extra verbinding naar de sinusknoop, die ze niet verholpen krijgen.

    #89374 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Hoi Kylie,

    Met de 48-uur holteronderzoek is het juist belangrijk om de dingen te doen die je normaal gesproken ook zou doen zonder de holter :-), dus lekker gaan werken. Zelf heb ik het ook vaker gehad, mijn record ligt nu op drie weken rondlopen met een holter. In ieder geval wel fijn dat de cardioloog heeft aangeboden om vervolgonderzoeken te doen. Succes!

    #89376 Reageer
    Kylie1986
    Deelnemer

    Bedankt!
    Heb wel gezegd dat ik eigenlijk niet kan functioneren zonder med’s. Was paar weken geleden 1x m’n medicijnen vergeten en kon niet eens de huiskamer door lopen zonder kortademig te zijn.
    De cardioloog vroeg hoe het was met inspanning, dus ik zei dat ik zonder geen trap op kom en dat dit met med’s goed te doen is. Toen zei hij: Ja, misschien een kwestie van conditie en het roken? Mijn tegenargument was dat Metoprolol daar niet tegen helpt, dus dat zou het niet kunnen zijn. Hij zei zelfs dat de metoprolol nadelig kan werken bij inspanning, omdat het de hartslagverhoging onderdrukt, die je lijf nodig heeft bij inspanning.

    #89437 Reageer
    Kylie1986
    Deelnemer

    Nou, afgelopen dinsdag de echo gehad, ze vertellen natuurlijk niet of ze wat zien..
    Morgen de fietsproef en dan krijg ik weer een holter mee voor het weekend.
    Heb woendagavond mijn laatste tablet ingenomen, moet nu in principe tot maandag zonder doen..
    Ik baal flink, moest werken dit weekend (avonddiensten in de zorg), maar heb mijn leidinggevende dus moeten vertellen dat dit niet ging lukken en overal maar over ingelicht (ze wist het nog niet). En ik had vervanging geregeld, is de vervanging ziek..
    Ben eigenlijk een beetje bang om te gaan werken.

    #89438 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Hoi Kylie,

    Wat vervelend dat de vervanging ziek is, maar misschien is het ergens toch goed dat je moet werken -ook al ben je bang daarvoor-, want dan kun je wel goed aangeven wat je klachten zijn tijdens de opnames van de holter. Als het echt niet gaat, dan doe je even rustig aan. Ik geloof dat je leidinggevende daar echt wel begrip voor heeft.

    Succes in ieder geval, ik ga in april ook weer aan de holter voor de 102392938x keer nou -_-.

    Groetjes,
    Mersiha

    #89445 Reageer
    Kylie1986
    Deelnemer

    Gelukkig kreeg ik vrijdagochtend een mailtje dat er toch vervanging was!

    Woensdagmiddag voor het laatst mijn meds genomen (kwam uit de nachtdienst) en vrijdagochtend dus eerst de fietstest.. Ik merkte op zich niet zo heel veel dat ik geen medicijnen slikte, totdat ik een stuk moest lopen, van de auto naar de ingang, dan het ziekenhuis door naar de poli..En dan die fietstest..Voor mijn gevoel kon ik al snel niet meer verder, maar ze zeggen natuurlijk niets. Ik begon de test met een RR van 141/91 en een pols van 100 (niet nerveus en had alweer even gezeten).
    Maar goed, naar huis en douchen, toen weer terug voor de holter. Wat een *** ding zeg, die van de huisarts was vele malen fijner. Vrijdagavond liet het al half los, nog extra tape geplakt, hielp ook niet echt. Zaterdag nog naar de cardiologieafdeling geweest, daar hebben ze het extra gefixeerd met Tegaderm.
    Op zich is het me meegevallen, maar ik merkte wel weer dat ik (vo0r mijn gevoel) niet zonder de Metoprolol kan. Hoofdpijn, kortademig, af en toe steken op de borst, tintelende handen/vingers (hyperventilatie?), hartkloppingen en ga zo maar door. Volgens mij niet echt episodes met kloppingen gehad, behalve wanneer ik me inspande (naar de keuken lopen, bijvoorbeeld..). We zullen zien, de 18e moet ik terug.

    #89446 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Dat heb je in ieder geval gehad! Laat je even weten hoe de 18de verloopt :-)?

    Groetjes

    #89447 Reageer
    Kylie1986
    Deelnemer

    Wanneer krijg jij de uitslag?

    #89449 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Half mei ergens, half april heb ik de holter pas.

    #89512 Reageer
    Kylie1986
    Deelnemer

    Nou, zal vertellen hoe het vandaag is gegaan, kreeg de uitslag van de echo, fietstest en de holter vandaag.
    Pas aan het einde van de middag, dus had me al lekker nerveus zitten maken.
    Eerst weer een hartfilmpje bij de assistente. Krijg ik de uitdraai mee om aan de arts te geven zodra ik aan de beurt ben. Staat er op de uitdraai, afwijking dit dat zus en zo, waarschijnlijk lateraal infarct! Ik meteen stressen natuurlijk, later liep die vrouw voorbij en ik vroeg haar of dat stukje op mij sloeg. Daar mag ik niets over zeggen, dat moet U met de cardioloog bespreken.
    Na een uur wachten (!) mocht ik eindelijk naar binnen.
    Uitslag fietstest, goed. Normaal verloop van de RR en pols.
    Uitslag holter: enige ritmestoornissen, extra slagen (wist ik al). Twee per uur vanuit de kamer, 1 per uur vanuit de boezem (of andersom, haha). Volgens de cardioloog heeft de een hier last van de ander niet. Maar niet gevaarlijk, onschuldig dus. In zijn ogen is het medisch gezien ook niet nodig dat ik de Metoprolol blijf slikken, het is nu enkel voor het onderdrukken van de klachten.
    Uitslag echo: een lekkende hartklep! Dat had ik niet verwacht..
    Maar voor nu nog geen behandeling nodig, moet over 2 jaar terug daarvoor.

    Gevraagd wat de consequenties zijn als ik weer zwanger wil worden. Moet daarvoor stoppen met de medicijnen, kijken hoe ik me dan voel. Als de klachten terugkomen, moet ik weer een afspraak maken. En dit dan wel ruim voordat ik zwanger wordt.
    Dus had maar bedacht om te stoppen. Lees op internet dat de dosering gehalveerd moet worden tot minimaal 25mg per dag? En deze dosering 4 dagen aanhouden en dan stoppen.
    Nou, we zullen zien.
    Nu ben ik ergens toch wel geschrokken van die hartklep. Zit net naar de symptomen te kijken, klinkt mij bekend. Lijkt op de klachten die ik zonder medicijnen ook heb,
    Iemand bekend hiermee?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
Reageer op: Reactie #89376 in Voorstellen
Je informatie: