default-header

Voorstel van Minister Klink om mensen een boete op te leggen die voor niets bij de seh komen.

Home Forums Hart- en vaatziekten Voorstel van Minister Klink om mensen een boete op te leggen die voor niets bij de seh komen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #79021 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hartgenoten , even een uittreksel van een intervieuw dat Madeleine v.d.Wouw had
    met Dr. Martin Stoel ,cardioloog van het Medisch Spectrum Twente.
    Deze cardioloog heeft een mooie uitspraak gedaan ,ikzelf zet het af tegen het voorstel van de regering om mensen die voor z.g. kleine ,nietszeggende dingen komen een boete op te leggen.
    Hoe weet je dat je voor een nietszeggend iets er naar toe gaat?

    De uitspraak van Dr. Stoel: ik zie liever negen mensen voor niets,dan die ene die te laat is.

    Peter IJpelaar.

    Uit de nieuwsbrief van gezondheidsnet 29-09-09

    #84331 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

    Ik geef dr Stoel helemaal gelijk…wat misschien bij de 1 iets kleins is..kan bij de andere iets groots zijn…beter voorkomen dan genezen…maar goed..zal wel weer iets met bezuiniging te maken hebben…:angry:

    #84334 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Heb toch ook wel gehoord, van mensen die in hun vinger hadden gesneden en naar de spoedeisende hulp gingen, omdat de pleisters thuis op waren. Nu die mogen van mij een boete hebben.
    Ook hoorde ik al meerdere keren mensen zeggen, als men op de spoedeisende hulp zei, dat er echt geen spoedhulp nodig was, maar ze naar de HAP moesten, ik heb recht om geholpen te worden, dan wachten die anderen maar langer.
    Spoed eisende hulp is geen HAP en alleen voor ernstige zaken.

    #84335 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Tolletje,
    Heb je helemaal gelijk in wat je zegt ,er moet ergens een medische en of urgentiestreep getrokken worden ,maar wie bepaald dat als leek ? Of eerst naar de hap of gelijk naar de eerste hulp.
    De eigen verantwoording van de mensen speelt hierbij een grote rol,en ik weet dat het niet altijd gaat zoals het moet.
    Maar moet daar dan meteen weer een boete aanvast kleven?

    Peter IJpelaar

    #84342 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Beide standpunten zijn niet verkeerd. Er zijn mensen die voor de grootste onzin naar de SEH gaan, andere die gaan juist niet (soms dus te laat)

    Wat dat betreft kan je dan beter alleen de “veelplegers” op de vingers tikken. Mensen die telkens voor een dwarsliggende scheet naar de SEH gaan, zouden naar mijn mening beduidend meer premie mogen betalen.

    Je kan niet zomaar iemand een boete geven (strafmaatregel).
    Mensen die sowieso niet snel gaan zullen dan waarschijnlijk nog minder snel geneigd zijn om naar de SEH te gaan. Die laten de tinteling in de arm maar voor wat het is, het zal vast wel over gaan.

    #84344 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Ik denk, dat ze op de SEH hun pappenheimers wel kennen. Er zal heus wel een patientendossier zijn en iemand die voor het eerst komt, zal heus geen boete of zo krijgen, maar eerder een verwijzing.
    Ik bedoel toch meer de mensen van het grove geschut en herrie schoppers.
    Ik heb zelf in het verleden heel veel op de SEH gezeten/gelegen, was toen nog de EHBO en je wil niet weten wat je daar mee maakte met andere patienten. Ze gebruiken het verplegend personeel en de artsen als slaven.
    Heb zelf nooit geen klachten gehad en alleen maar gehoord van, kon je niet eerder komen. En een boete, zal heus niet zo maar gegeven worden, er zal ook wel zoiets als een zwarte lijst bestaan.
    Maar stop nu met de discussie, want ben erg moe en uitgeput nu.
    Sterkte er mee
    Een hartengroet

    #84358 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Hoi Tolletje,
    Helaas ben ik ook bekend met het gedonder en misbruik op de SEH. Zoals jij ook weet is dat niet alleen op de SEH, maar ook op allerlei afdelingen. Wat ik ook allemaal niet heb gezien en gehoord in ziekenhuizen en verpleeghuizen in binnen en buitenland. :dry:
    (niet te vergeten wat ik er soms ook over heb gezegd)

    Het stukje wat je eerder schreef over het sneetje in de vinger. Voor dat soort mensen gewoon een grote pot zout neerzetten. Dan leren ze het snel genoeg af.

    Ik vind persoonlijk dat veel mensen veel te snel naar het ziekenhuis gaan. Een verkoudheid en ze willen gelijk bloed laten prikken enz enz. Ik heb op het moment meerdere ribben gekneusd , gebroken en gescheurd en daar ga ik ook niet mee naar het ziekenhuis. Dat kost men daar ook alleen maar tijd.

    Wat vond jij het ergste wat je daar hebt meegemaakt?

    Groeten en rust goed

    Job

    #84361 Reageer
    Tolletje
    Deelnemer

    Ha, die Job.

    Nu met gebroken en gekneusde ribben had ik toch wel even gegaan, toch altijd een risico voor de orgenen hoor.
    Wel een goeie, die pot zout voor een wondje, dan is met recht het middel erger dan de kwaal.

    Maar je vroeg, wat ik het ergste vond, wat ik heb mee gemaakt, en ik denk, dan dat jij bedoelt van dingen die niet kunnen…..!
    Het ergste vind ik, de onbeschoftheden van de mensen. Het kan best gebeuren, dat je het niet met de gang van zaken eens bent en ook op een SEH gebeuren wel eens dingen die niet kloppen. Maar ieder mens maakt fouten, dus ook daar zal wel eens iemand vergeten worden, maar dat geef je nog niet het recht, de mensen als oud vuil te behandelen. Maar nog erger is het, als men al met veel herrie binnenkomt en eist…….!
    Ik zie een spoedeisende hulp in een ziekenhuis, als een plek met mensen in een noodsituatie, ongelukken, trauma’s en ook de hartpatient. Dit vergt veel van de artsen en verpleegkundigen, vooral concentratie. Die moeten niet worden afgeleid door herriein de tent.

    Wens je veel sterkte met je ribben en goed blijven ademen hè!!!!!!!

    Hartengroet van Geertje

    #84362 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Hoi Geertje
    (Ik ben ook zo gewend om je Tolletje te noemen 🙂 )

    Je hebt helemaal gelijk, diegene die met alle bombarie binnenkomen en alles eisen. Dat is een schande. Erg vind ik dan ook die hele familie mee komt (tot achterneven aan toe). Dat kan begrijpelijk erg intimiderend zijn voor het verplegend personeel.

    Op het moment dat er adequaat gereageerd moet worden zouden ze gewoon zonder problemen dat moeten kunnen doen.

    Misschien zou een bewaker of twee ook niet misstaan bij de SEH. Op Tenerife hadden ze dat wel. Helaas door een kleine probleempje genaamd taalbarrière werd ik bijna onder schot het ziekenhuis uit geleid……

    Op zich gaat het goed met mijn ribben. Heeft bij de klap volgens mij wel mijn long geraakt. Daardoor heb ik nu een rottig hoestje. Maar er zijn ergere dingen. Ik heb al eerder ribben gebroken, gescheurd en gekneusd, dus ik heb al wat ervaring opgedaan. Maar ze kunnen er in het ziekenhuis toch niet echt wat aan doen, dus hoef je ze toch niet lastig te vallen. Ik heb gewoon een aantal dagen later de fysiotherapeut laten voelen, hij kwam toch op bezoek.

    Groetjes, Job

    #84418 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Spoedeisende hulp zou alleen moeten gelden voor die hulp waarvoor je niet eerst even de HAP of huisarts zou kunnen bellen. Dus echt spoedeisend.

    Mijn vader heeft een paar weken terug 2 vingers verbrand. Ik belde voor hem de HAP en na overleg mocht hij meteen even komen. We kwamen binnen en waren vrijwel direct aan de beurt. Dit terwijl er mensen al echt veel langer zaten te wachten. Wellicht waren die zonder te bellen naar het ziekenhuis gegaan? Tja, en dan wordt je toch tussen de bellers gevoegd en kun je in het ziekenhuis op je beurt wachten. Persoonlijk wacht ik dat uur dan liever thuis.

    Voor echt heel ernstige gevallen bel je niet eens de HAP of huisarts, maar meteen 112.

    Ik vraag me dan ook af waarmee men dan zonodig zonder te bellen naar de SEH moet?

    #84424 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Lieske,

    dat is nu precies wat ik bedoel en waarschijnlijk ook de arts die ik aanhaalde Dr. Stoel.

    Bij ons is het zo dat je de HAP belt en na een kort gesprek kan je direkt naar de seh gaan
    waar je wordt opgevangen door een vriendelijke verpleegster of verpleger die al op de hoogte is ,na je naam gezegt te hebben.
    Zo ben ik ook verschillende keren achter elkaar opgevangen ,eerst melden en meteen door naar de seh.
    Alle mindere gevallen achterlatend in de wachtkamer.
    Dat daar ook misbruik van gemaakt wordt ben ik me heel goed bewust en daar wordt ook een stokje voor gestoken.
    Maar alsjeblieft geen boetes .

    Peter.

    #84426 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Nee, ben ook niet voor een boete. Het kost je sowieso al je eigen risico. :dry:

    Maar er zou wel wat meer aandacht voor mogen zijn dat mensen op die manier soms wel een uur moeten wachten. Dat zegt dan al genoeg over het ‘spoedeisend’ zijn.
    Ze moeten gewoon elke keer bij die patienten duidelijk ‘mopperen’ dat er in het vervolg toch echt eerst gebeld moet worden!

    #84458 Reageer

    In grote lijnen ben ik het wel met het artikel eens maar als je hoort dat een jong gezond iemand met een sneetje in de vinger naar de eerste hulp gaat zet ik daar toch mijn vraagtekens bij, of iemand die met een verkoudheid ( die al enkele dagen bezig is) naar de seh gaat, dat kan toch wel wachten tot de eigen huisarts weer dienst heeft.
    Het is natuurlijk moeilijk om de grens te leggen, maar er zijn mensen die echt voor alles naar de seh hollen!! :dry:

    #84490 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Helemaal mee eens met Peter Ijpelaar.
    En ook met de woorden van Dr.Stoel..Beter een teveel voor niets gezien dan degene die te laat is.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
Reageer op: Reactie #84334 in Voorstel van Minister Klink om mensen een boete op te leggen die voor niets bij de seh komen.
Je informatie: