default-header

Vitamine K2 vermindert aderverkalking

Home Forums Vitamines Vitamine K2 vermindert aderverkalking

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
  • Auteur
    Berichten
  • #78691 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Aderverkalking vermindert door inname van vitamine K2 uit Natto [gefermenteerde sojabonen].

    Wetenschappers van de universiteit van Utrecht onderzochten bij 564 postmenopauzale vrouwen of dagelijkse inname van vitamine K1 en K2 mogelijk verband houdt met de mate van slagaderverkalking. Een hogere inname van vitamine K2 werd geassocieerd met 20% vermindering van slagaderverkalking. Deze resultaten verschenen op 10 september in een voorpublicatie online in Atherosclerosis.

    Al langer wordt verondersteld dat vitamine K een cruciale rol speelt bij de preventie van hart- en vaatziekten. Dit onderzoek 1] liet zien dat ruim 60% van de vrouwen kalkafzetting in de kransslagaderen had. Een hogere inname van natuurlijke vitamine K2 – ongeveer 45 microgram per dag – hield verband met 20% minder slagaderverkalking vergeleken met een lage consumptie van vitamine K2 (ca. 18 microgram per dag). Vitamine K1 liet geen verband zien.

    De werking wordt toegeschreven aan de activiteit van MGP (matrix Gla proteïne) die vitamine K afhankelijk is. Vitamine K is nodig om deze belangrijke proteïne te activeren.

    Al eerder werd in de wereldwijd bekende Rotterdam-studie 2] onder 4807 deelnemers geconstateerd dat een hogere inname van vitamine K2 (45 microgram of meer per dag) 50% minder kans geeft op slagaderverkalking en overlijden door een hartinfarct. Ook hier bleek vitamine K1 niet effectief.

    Eén van de belangrijkste onderzoekscentra naar de werking van vitamine K ter wereld is VitaK van de universiteit van Maastricht. Zij doen belangrijk onderzoek naar de werking en effectiviteit van vitamine K. De laatste jaren ligt hun focus met name op de natuurlijke vorm van vitamine K2: menaquinone-7.

    Dr. Schurgers en collega Dr. Vermeer van VitaK:
    Gefermenteerde kaas levert de grootste bijdrage aan natuurlijk vitamine K2 in onze westerse voeding. Het is opmerkelijk dat kaas, normaal gesproken betiteld als “ongezond” door de hoge concentratie vet, ook een component bevat die de kans op hart en vaat problematiek sterk kan reduceren. Recent onderzoek uitgevoerd door onze groep heeft laten zien dat in proefdieren de aanwezige kalk in de bloedvaten grotendeels kon worden opgelost door het geven van een dieet rijk aan vitamine K2. We hebben in dit onderzoek ook laten zien dat dit hoogstwaarschijnlijk kwam door de activering van het Matrix Gla- proteine. Ons onderzoek in proefpersonen laat verder zien dat de meeste volwassen mensen vitamine K-deficiënt zijn in hun bloedvaten, en dat extra vitamine K2 nodig is om de bloedvaten gezond te houden. Gelukkig zijn er nu supplementen op de markt met natuurlijk vitamine K2.

    Het eiwit MGP vormt de enige bekende verdediging van de vaatwand tegen verkalking. Om werkzaam te kunnen zijn dient MGP echter eerst geactiveerd te worden door vitamine K. Wat wij in het verleden reeds eerder hebben aangetoond, en wat hier in deze studie opnieuw bevestigd wordt, is dat die activatie het beste gebeurt door vitamine K2.

    Het belang van vitamine K2-houdende supplementen blijkt wel uit het feit dat in gezonde volwassenen ongeveer 30% van het MGP niet geactiveerd is door het vitamine K-tekort in de bloedvaten. Daardoor is de bescherming tegen voortschrijdende aderverkalking verre van optimaal. Met het gebruiken van een vitamine K2-bevattend voedingssupplement kan nu iedereen zich beter wapenen tegen aderverkalking.

    Deze studie toont aan dat een hoge inname van vitamine K2 (en blijkbaar niet van vitamine K1) in verband staat met minder verkalking van de slagaderen. De resultaten wijzen er op dat een adequate dagelijkse inname van 45 microgram vitamine K2 van belang is ter preventie van hart- en vaatziekten.

    Referenties:
    1] Y.T. van der Schouw et al. “High dietary menaquinone intake is associated with reduced coronary calcification”. Atherosclerosis. Published online ahead of print, doi:10.1016/j.atherosclerosis.2008.07.010
    2] J.M. Geleijnse et al. Dietary intake of vitamin K-2 reduces the risk of cardiac events and aortic atherosclerosis: The Rotterdam Study. Journal of Nutrition 134 (2004) 3100-3105.

    Natuurlijke vitamine K2 wordt aangetroffen in gefermenteerde voeding en in het bijzonder in hoge hoeveelheden in “natto”. Studies in Japan hebben al eerder een verband laten zien tussen vitamine K2 en de vermindering van hart- en vaatziekten.

    Natto is een traditioneel Japans voedsel voor meer dan duizend jaar. Natto zijn sojabonen die door Bacillus subtilus natto zijn gefermenteerd. Natto bezit een typische geur van ammoniak, dat wordt veroorzaakt door de afbraak van minozuren door Bacillus subtilis natto. Tijdens de fermentatie worden er kleverige polymeren (polyglutamine zuur) gevormd die aan natto het typisch kleverige aspect geven. Wegens deze geur en uitzicht is natto niet zo populair, behalve in Japan. Tijdens de fermentatie van natto worden tevens enzymen, vitaminen en aminozuren gevormd.

    Vitamine K2 uit Japanse natto is nu in een gepatenteerde vorm in Nederland als voedingssupplement verkrijgbaar onder de merknaam MenaQ7 van Springfield.

    Bron: medicalfacts.nl
    http://tinyurl.com/3z8kjt

    #82104 Reageer
    Marion58
    Gast

    Vitamine K, is al lang een terugkerende factor bij mij van een zekere onzekerheid.

    Zoals Lisa bovenvermeld aangeeft, heeft vitamine K vele goede eigenschappen, daarbij onderverdeeld in K1 en K2.
    Naast het tegengaan van slagaderverkalking zorgt vitamine K ook voor sterke botten en…. nu komt mijn probleem…. vitamine K verzorgt de ook de bloedstolling….
    Veel hartpatiënten gebruiken ‘bloedverdunners’ (eigenlijk ontstollingsmiddelen) om te voorkomen dat stolsels belangrijke bloedvaten afsluiten waardoor er een hart- of herseninfarct kan ontstaan.

    Ik neem al heel lang multivitamines en sinds er bij mij een cardiomyopathie geconstateerd is krijg is acenocoumarol als ontstollingsmiddel.
    Mijn INR was altijd heel onregelmatig en heel moeilijk in te stellen.
    Totdat ik tot de ontdekking kwam dat in mijn multivitamine 100 mg. vitamine K zat!
    Op het moment dat ik hiermee stopte, was mijn INR in een week tijd op mijn zelfmeetmachine meer dan 8.0 !!!!
    Zoveel invloed had de vitamine K op de acenocoumarol!!

    Op deze site wordt dit nog eens uitgebreid uitgelegd: http://www.pha-nl.nl/behandeling/82.html

    Een fragment hieruit:

    [color=#0000FF] Hoe werken bloedverdunners?
    Bloedverdunners worden meestal in tabletvorm voorgeschreven. De meest bekende bloedverdunners zijn acenocoumarol (Sintrom) en fencoupron (Marcoumar). Als je ze inneemt dan gaan ze de productie van een aantal stollingsfactoren remmen. De productie van de stollingsfactoren vindt plaats in de lever. De bloedverdunners remmen de productie van stollingsfactoren door ervoor te zorgen dat de lever te weinig gebruik kan maken van vitamine K. Vitamine K is nodig voor de productie van een aantal stollingsfactoren.

    Er komen zo minder stollingsfactoren in de bloedbaan waardoor het bloed minder snel stolt. Het is mogelijk om te controleren of het bloed inderdaad minder snel stolt. Dit kan met een bloedtest die meestal wordt uitgevoerd door de Trombosedienst, de uitslag wordt uitgedrukt in “INR”. De INR moet meestal tussen de 2 en 3,5 zijn. Met deze test wordt ook gekeken of het bloed niet al te dun is geworden want dat kan ook weer gevaarlijk zijn. Er is dan een verhoogde kans op bloedingen. De arts of Trombosedienst kan dan besluiten om tijdelijk minder bloedverdunners te geven. Ook besluit hij soms om wat extra vitamine K te geven aan de patiënt: de lever heeft dan weer de beschikking over vitamine K en gaat weer sneller stollingsfactoren produceren.[/color]

    Mijn grote vraag blijft nu wel…..
    In hoeverre krijgen wij als gebruikers van de bloedverdunners te weinig vitamine K binnen…..?
    Ik ben nu 50 jaar en slik al 4,5 jaar acenocoumarol.
    Ondanks alles ben ik van plan om nog heel lang mee te gaan!
    Kan een langdurig tekort aan vitamine K mijn aderen doen verkalken? Bij onderzoeken is gebleken dat mijn aderen heel schoon zijn.
    In hoeverre worden mijn botten aangetast? en….

    Ik lig hier niet wakker van hoor, maar elke keer als het vitamine K verhaal weer ergens naar boven komt, vraag ik mij dit af.
    Misschien weet iemand er een antwoord op.

    Groetjes, Marion.

    #82109 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Marion58 schrijft:
    [quote]Mijn grote vraag blijft nu wel…..
    IKan een langdurig tekort aan vitamine K mijn aderen doen verkalken? Bij onderzoeken is gebleken dat mijn aderen heel schoon zijn.
    In hoeverre worden mijn botten aangetast?.

    Misschien weet iemand er een antwoord op.
    Groetjes, Marion.[/quote]

    Hallo Marion.

    Volgens onderzoekers kun je door coumarine gebruik inderdaad verkalkingen krijgen.

    Coumarines blokkeren vitamine K1 actie (om de kans op stolsels te verminderen). Maar ze remmen ook de omzetting van K1 naar K2, wat van betekenis is ivm de bevindingen dat slikken van coumarines gepaard gaat met meer ader- en hartklepverkalkingen..:.

    German researchers found out in 2005 that long term use of coumadin produced increased calcium in the aortic valve and coronary arteries when compared to patients not taking coumadin.
    Koos R et al Relation of oral anticoagulation to cardiac valvular and coronary calcium assessed by multiple spiral computer tomography. Amer J Cardiol.2005;96(6):747-749

    En waarschijnlijk kun je ook sneller breekbare botten krijgen door gebrek aan vitamine K2.

    K2 voorkomt of vermindert de aderverkalking, K1 niet.
    K2 brengt calcium naar de botten, K1 niet.
    Ik weet niet of K2 ook een rol speelt in de stolling, of dat het vooral K1 is die de stolling regelt (ik zal nog proberen iets naders daarover te vinden.)

    Ik vermoed dat in je multi alleen K1 zat?
    Weet je zeker dat er 100 mg in zat??? Is wel heel erg veel.:huh:
    De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid K1 is 80 microgram.

    K2 zit vooral in kaas, yoghurt en gefermenteerde sojabonen.
    K1 zit vooral in groenten/planten en sommige olie produkten.

    Medicijnen om een bepaald risico te verlagen, brengen vaak een verhoging van een ander risico met zich mee. De arts adviseert een medicijn, en de patient kan, na volledig geinformeerd ! te zijn, overwegen en beslissen of hij met het medicijn het ene risico wil vervangen door een ander, misschien wel groter risico, voor de gezondheid.

    Medicijnen putten vaak bepaalde voedingsstoffen uit (wat voor een deel de bijwerkingen kan verklaren) en die stoffen kan men meestal wel aanvullen met supplementen.
    Met coumarine en K ligt dat anders. Aanvulling met K1 kan niet, want dan werkt de coumarine minder goed. Maar misschien kan K2 wel aangevuld worden ?????

    Groetjes,
    Lisa

    #82110 Reageer
    Marion58
    Gast

    Hoi Lisa,

    Dank voor je snelle reactie.
    De multi die in had was Pool-plus en daar zit 100 mcg. vitamine K in, of dit K1 of K2 is, vermeldt de pot niet.
    Ik weet dat het eten van groenten invloed heeft op de werking van de bloedverdunners, over melkproducten is dit bij mij niet bekend…
    Ik ga dat ook verder uitzoeken.

    Dit is de eerste keer dat ik een bevestiging van mijn vermoeden krijg betreffende de invloed van de bloedverdunners.
    Alles wat ik kan doen om alle schades die oa. door de medicijnen ontstaan kan voorkomen is mij welkom!

    Groetjes,
    Marion

    #82111 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Marion58 schrijft:
    [quote]
    De multi die in had was Pool-plus en daar zit 100 mcg. vitamine K in, of dit K1 of K2 is, vermeldt de pot niet.
    Groetjes,
    Marion[/quote]

    Oh, dus toch geen mg maar mcg 🙂
    Maar toch nog best veel.
    Als het er niet bij staat, zal het de gewone, meest bekende vitamine K1 wel zijn.
    K2 (menaquinone) is ook nog niet lang als supplement te krijgen.

    Groetjes,
    Lisa

    #82112 Reageer
    Marion58
    Gast

    Op deze site wordt een en ander duidelijk uitgelegd: http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=17&id=476&page=9

    Belangrijke stukken:

    Bepaalde vormen van vitamine K2 zijn actiever dan vitamine K1 in het voorkomen van osteoporose en aderverkalking. Dit wordt mede veroorzaakt doordat vitamine K1 vooral in de lever wordt geconcentreerd en vitamine K2 in hogere mate in de overige organen. Vitamine K2 heeft net als K1 een effect op de bloedstolling, maar heeft een groter effect op de botopbouw. Van alle K2-vormen, heeft MK-7 de hoogste γ-carboxylatie-activiteit. Vitamine K2 stimuleert hierbij niet alleen de γ-carboxylatie van eiwitten in de botmatrix, maar reguleert tevens de transcriptie en activiteit van bepaalde genen in het bot.

    Gebonden aan bepaalde receptoren op het DNA kan vitamine K2 bijvoorbeeld in de osteoblasten de waarden van alkalische fosfatase, osteoprotegerine, osteopontine en matrix GLA-proteïnen (o.a. osteocalcine en MGP) doen stijgen. Tegelijkertijd inhibeert vitamine K2 de botresorptie door osteoclasten. Samen met vitamine D3 kan vitamine K2 op DNA-niveau de synthese van osteocalcine stimuleren.

    Toxische eigenschappen van vitamine K
    Uit onderzoek is gebleken, dat de extra-hepatische vitamine K-status van de populatie niet optimaal is, en dat de huidige ADH-waarde van circa 80 mcg/dag onvoldoende is voor optimale activatie van de diverse Gla-proteïnen in andere organen en weefsels dan de lever. Vitamine K blijkt niet of nauwelijks over toxische eigenschappen te beschikken. Zelfs bij zeer hoge dagdoseringen van 45 mg/dag zijn in studies geen nadelige bijwerkingen vastgesteld. Volgens deskundigen zou tot 100 mcg/dag van vitamine K1 voor personen op antistollingmedicijnen nog veilig zijn.
    Mensen die anti-stollingsmedicijnen innemen, dienen echter altijd met een deskundige overleg te plegen alvorens vitamine K-supplementen te gaan innemen. Vitamine K-supplementen dienen bij de maaltijd te worden ingenomen.

    Mmmmm… mijn ervaring is wat betreft het laatste dus anders…., misschien zou ik kunnen kijken naar een supplementen met K2…?

    Groetjes,

    Marion

    #82113 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Marion58 schrijft:
    [quote]
    Mmmmm… mijn ervaring is wat betreft het laatste dus anders…., misschien zou ik kunnen kijken naar een supplementen met K2…?

    Groetjes, Marion[/quote]

    Even kijken of ik het begrijp….
    Toen je met de multi (dus 100 mcg K) stopte steeg je INR naar 8.
    Is dan je bloed te “dun” en kan dat er ook op wijzen dat je dus zonder K suppletie minder coumarine kan nemen dan je nu neemt? (hoe minder medicijn nodig hoe beter toch?)

    Ja….Misschien heeft K2 (in een natuurlijke vorm) geen effect op je INR meting?

    Ik las ooit in artikelen over nattokinase (uit Natto, waar de K2 in zit) dat dat enzym het bloed “dunner” maakt, maar het had geen effect op de INR. (kan het nog terugzoeken als je wilt)
    Nattokinase in Natto is een fibrinolytisch enzym (net als bv bromelaine uit ananas en papaine uit de papya): het breekt fibrine af (fibrine zit ook in bloedstolsels en een te veel aan fibrine maakt het bloed stroperig).

    (Ik zag in je hartverhaal dat je wel geinteresserd bent in orthomoleculaire voeding en supplementen, dus daarom vertel ik dit maar even hier).

    Groetjes,
    Lisa

    #82361 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Een al wat ouder artikel (uit 2005) over vitamine K2:

    VITAMINE K2 BESCHERMT TEGEN HARTAANVAL

    Een vitamine in kaas en yoghurt, waar de meeste mensen nog nooit van hebben gehoord, remt de aderverkalking. Vitamine K2 doet dat zelfs zo goed, dat een forse inname net zo goed tegen hartaanvallen beschermt als het inmiddels aanbevolen dagelijkse glas wijn. Dat ontdekte een Wageningse onderzoeker. Maar niemand wilde haar geloven.

    Sommige onderzoeksresultaten lijken te mooi om waar te zijn. Kloppen ze, dan mogen editors in de wetenschappelijke tijdschriften woorden als ‘doorbraak’ en ‘sensationeel’ in de mond nemen. Maar soms komen ze zo mooi uit, dat ze onwillekeurig leiden tot verdenkingen van methodologische fouten of zelfs fraude. Met als gevolg dat wetenschappelijke tijdschriften met een boog om de studie heenlopen.

    Het overkwam dr Marianne Geleijnse van de afdeling Humane Voeding. Jaren geleden analyseerde ze de gegevens van vijfduizend mensen die tien jaar lang waren gevolgd. In dat onderzoek bekeek Geleijnse het verband tussen aderverkalking en hartaanvallen aan de ene kant en de vitamines K1 en K2 aan de andere.

    In het lichaam is vitamine K nodig voor de bloedstolling, maar voor Geleijnses onderzoek was een andere eigenschap van vitamine K interessant. Vitamine K remt de neerslag van calcium. In de bloedvaten, is de theorie, vermindert de vitamine daardoor het ontstaan van aderverkalking.

    In onze voeding zitten twee soorten vitamine K.
    K1 zit vooral in plantaardige oliën en groene groenten, zoals spinazie.
    K2 zit in producten die door bacteriën zijn gefermenteerd, zoals kaas, yoghurt en kwark.

    ‘Wat de plantaardige K1 betreft vonden we niks’, zegt Geleijnse. ‘Maar het verband met K2 was sterk. Mensen die veel vitamine K2 binnenkregen hadden de helft minder kans op hartaanvallen of ernstige aderverkalking.’ Volgens Geleijnses cijfers is de beschermende werking van een forse inname van K2 ongeveer even hoog als die van matige alcoholconsumptie. Dat is een mooi resultaat, en in de ogen van veel tijdschriften kennelijk verdacht mooi.

    ‘We konden dit nergens kwijt’, zegt Geleijnse. ‘We kregen het steeds teruggestuurd. Uiteindelijk durfde alleen de Journal of Nutrition het te publiceren.’ De Journal of Nutrition is een tijdschrift dat vaak riskante studies plaatst en veel en graag wordt gelezen, maar waar de wetenschappelijke elite zijn neus voor ophaalt. Soms terecht, maar soms publiceert het blad als eerste over doorbraken in de voedingswetenschap. Zoals ook dit keer. Volgens de geruchten hebben andere onderzoeksgroepen de resultaten van Geleijnse bevestigd.

    ‘Als K2 inderdaad zo belangrijk is voor goed functionerende hart- en bloedvaten, dan verklaart het misschien waarom fervente kaaseters in verhouding niet vaker overlijden aan hart- en vaatziekten’, zegt Geleijnse. ‘Als je weet hoeveel verzadigde vetten er in kaas zitten zou je verwachten dat een hoge consumptie van kaas samengaat met meer hartaanvallen. Maar in de statistieken zie je zo’n verband niet. Misschien komt dat omdat K2 de negatieve effecten van de verzadigde vetten compenseert.’

    Wetenschappelijk gezien is de K2-connectie dubbel interessant, vertelt Geleijnse. ‘Gezonde gedragingen accumuleren’, zegt de onderzoeker. ‘Kijk maar naar thee. Mensen die niet roken, een gezond gewicht hebben en veel bewegen drinken vaker thee dan mensen die wel roken, te zwaar zijn en lichaamsbeweging schuwen. Daardoor kun je moeilijk meten hoe gezond thee nou eigenlijk is. Met vitamine K2 kan dat wel. Juist bij groepen die vrij ongezond leven is de inname aan de hoge kant.’ / WK

    Bron: http://www.wb-online.nl/krant/artikel.php?id=1065
    Resource: Weekblad voor Wageningen UR.

    #82362 Reageer
    Leonardo
    Deelnemer

    Na het lezen van wederom zo’n mooi wetenschappelijk artikel waarvoor mijn dank Lisa raak ik steeds meer overtuigd over de gunstige eigenschappen die bepaalde voedingsstoffen ons (gelukkig) toch nog te bieden hebben.
    Hmm, Griekse yughurt, goed glas rode wijn, kaasje erbij daarna wat walnoten weghappen, nog even en ik kan hiermee de feestdagen op een heerlijke manier tegemoed zien.

    #83174 Reageer
    nog een Corien
    Deelnemer

    Ik wil zo graag weten of K2 ook helpt bij de stolling. Ik heb stollingsproblemen en een laag vitamine K gehalte in mijn bloed (door leverproblemen of door slechte darmwerking). Nou kan ik natuurlijk K1 gaan innemen, maar ik wil veel liever K2 met alle positieve werkingen.

    Groet, Corien

    #83175 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    nog een Corien schrijft:
    [quote]Ik wil zo graag weten of K2 ook helpt bij de stolling. Ik heb stollingsproblemen en een laag vitamine K gehalte in mijn bloed (door leverproblemen of door slechte darmwerking). Nou kan ik natuurlijk K1 gaan innemen, maar ik wil veel liever K2 met alle positieve werkingen.

    Groet, Corien[/quote]

    Hallo Corien,

    In het stukje tekst van Marion58 hierboven staat dit:
    “Vitamine K2 heeft net als K1 een effect op de bloedstolling, maar heeft een groter effect op de botopbouw. ”

    Maar als je vitamine K moet gaan aanvullen kun je natuurlijk ook allebei de K”s nemen toch?

    Word je K niet goed opgenomen door een gestoorde vertvertering in de darmen? Als je geen of erg weinig vet eet (weet niet of je dat doet hoor 😉 kan er ook een tekort ontstaan.
    En hebben ze dan ook je andere in vet oplosbare vitaminen even gecheckt? (A D E )

    Groetjes,
    Lisa

    #83176 Reageer
    nog een Corien
    Deelnemer

    Hoi Lisa,

    Dank voor je snelle reactie!

    Ik kan best 2 K’s slikken, alleen ik slik al zo veel voedingssupplementen. Ik wil eigenlijk minderen, niet uitbreiden.

    Andere vitaminen zijn niet gecheckt, maar die slik ik ook, in ieder geval A en D.

    Ik heb inderdaad een verstoorde vetvertering én ik eet behoorlijk weinig vet.

    Enig idee of ik zomaar op die informatie van de Natuurdiëtisten-website af kan gaan? (Daar heeft Marion58 dat stukje vandaan.)

    Groet,

    Corien

    #83182 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    nog een Corien schrijft:
    [quote]Hoi Lisa,
    Ik heb inderdaad een verstoorde vetvertering én ik eet behoorlijk weinig vet.

    Enig idee of ik zomaar op die informatie van de Natuur-website af kan gaan? (Daar heeft Marion58 dat stukje vandaan.)
    Groet, Corien[/quote]

    Hi Corien,

    Te weinig vet eten is (net als overmatig vet eten) niet goed: dan kun je wel trouw je K en D en A etc nemen, maar het wordt niet goed opgenomen als je er niet ook wat vet bij eet. Zonder wat vet erbij, is het zonde van je eurocenten ;-).

    Bij een gestoorde vetvertering wil het wel eens helpen om het enzym lipase (een vet verterings supplement) te nemen.
    Misschien zijn er supplementen die gecombineerd zijn met verteringsenzymen en/of voldoende K1 en/of K2, dat scheelt dan weer extra supplementen nemen.

    Je hoeft de natuurdiëtisten niet zomaar te geloven :cheer: (maar ik heb meer vertrouwen in hun adviezen en info dan in die van de enkel “regulier” werkende diëtisten), je kunt hun bronnen controleren of zelf onderzoek doen naar K2 en stolling (coagulation).

    Succes en groetjes,
    Lisa 🙂

    #85818 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Een artikel met aanvullende info over vitamine K uit dec 2009 op Natuur Dietisten Nederland ..NDN:

    07 december 2009
    Een hogere inname van vitamine K2 biedt mogelijk bescherming tegen hart- en vaatziekten, zo blijkt uit een studie uitgevoerd door wetenschappers van het Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en eerstelijns Geneeskunde van Universitair Medisch Centrum Utrecht.

    De preventie van osteoporose en aderverkalking zouden nieuwe indicatiegebieden van vitamine K kunnen worden.
    Tot nu toe wordt vitamine K vooral toegepast bij verlengde bloedstollingtijden, zoals bij te sterke menstruatiebloedingen.
    Op grond van recente studies wordt ook vermoed, dat vitamine K over krachtige, met vitamine E en CoQ10 vergelijkbare antioxidatieve eigenschappen beschikt en een rol speelt in de elektronen overdracht in de mitochondria.
    […]

    Prospect-Epic cohortstudie
    Voor een onderzoek (Nutr Metab Cardiovasc Dis 2009; 19(7):504-10) werd gebruikgemaakt van de gegevens van de Prospect-Epic cohortstudie. Deze studie betrof 16.057 vrouwen van 49 tot 70 jaar. Allen waren bij aanvang vrij van hart- en vaatziekten. Met behulp van een vragenlijst was informatie verkregen over het voedingspatroon. Aan de hand hiervan waren de innamen van vitamine K1 en K2 geschat.

    Na een gemiddelde volgperiode van ruim 8 jaar werden 480 gevallen van hart- en vaatziekten vastgesteld. Hierbij bleek er een significant verband tussen het risico van deze aandoeningen en de inname van vitamine K2. Iedere stijging van de vitamine K2-inname van 10 microgram per dag ging met een 9% gedaald hart- en vaatziekterisico gepaard. Dit was na aanpassing voor de traditioneel voor deze aandoeningen geldende risicofactoren en voedingsfactoren. Er werd geen opvallend verband aangetoond tussen het risico hart- en vaatziekten te ontwikkelen en de inname van vitamine K1.

    De rest van het artikel is hier te lezen:
    http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?s=0&l=0&k=0&cod=317

    Voor wie de behoefte voelt aan begeleiding op orthomoleculair (nutrienten en juiste voeding) gebied:
    Op de website is ook een adressenlijst met Natuur Diëtisten in Nederland te vinden:
    http://www.natuurdietisten.nl/members_list.php

    “Alle natuurdiëtisten die zich presenteren op de website van de NDN, hebben een paramedische HBO-opleiding Diëtetiek, staan ingeschreven in het Kwaliteitsregister voor paramedici en zijn lid van hun eigen beroepsvereniging zoals NVD, DCN of MBOG. Ze hebben zich gespecialiseerd in diverse richtingen waaronder de orthomoleculaire, natuurgeneeskundige, antroposofische, Chinese, Ayuvedische voedingsleer en de voedingsleer bezien vanuit de P.N.I. (Psycho Neuro Immunologie). “

    #85972 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    http://www.orthokennis.nl/ResearchItem.asp?IDResearch=38

    Een artikel op orthokennis biedt veel informatie over K2.

    Een paar stukjes er uit

    [quote]Vitamine K veelzijdiger dan voorheen gedacht

    Er is toenemend bewijs dat een hogere vitamine K-inname (met name menachinon – K2) door (gezonde) volwassenen bijdraagt aan de preventie van osteoporose, osteoartritis en hart- en vaatziekten.
    Het is echter de vraag of mensen de benodigde vitamine K gemakkelijk uit voedsel halen, behalve als ze besluiten natto te gaan eten. Lastig is dat veel westerse mensen de smaak van natto niet kunnen waarderen. Het alternatief is een vitamine K-supplement. Het percentage niet-gecarboxyleerd osteocalcine en MGP daalt meestal pas onder de 5% wanneer gebruik wordt gemaakt van een (hooggedoseerd) vitamine K-supplement. [/quote]

    Onderwerpen zijn oa:

    Vitamine K houdt botten sterk .

    Vitamine K voor soepel kraakbeen

    Remming kalkafzetting in vaatwand
    [quote]De vitamine K-antagonist warfarine veroorzaakt bij ratten verkalkingen in slagaders en hartkleppen … [/quote]

    Menachinon (K2) beschermt vaatwand
    [quote]Onderzoekers van de Rotterdam Studie, een prospectieve cohortstudie* met 4807 proefpersonen van 55 jaar en ouder, ontdekten dat een hogere inname van menachinon (K2) met de voeding (meer dan 32,7 microgram per dag), en niet een hogere inname van fyllochinon (K1), is geassocieerd met significant minder verkalking van de aorta en een significant afgenomen kans op coronaire hartziekte en sterfte. Dit suggereert dat menachinon een veel betere bescherming biedt tegen hart- en vaatziekten dan fyllochinon.
    In een diermodel voor arteriële calcificatie kon suppletie met vitamine K2 verkalking van de slagaders totaal voorkomen, terwijl vitamine K1 weinig effect had..[/quote]

    MK-7 uit natto superieur

    Profijt van MK-7 suppletie

    Met verklarende woordenlijst en referenties.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
Reageer op: Reactie #83176 in Vitamine K2 vermindert aderverkalking
Je informatie: