default-header

Vitamine D geeft minder risico op hart- en vaatziekten

Home Forums Vitamines Vitamine D geeft minder risico op hart- en vaatziekten

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #79349 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Vitamin D linked to lower heart disease risk

    By raising low levels of the vitamin to normal levels, patients reduce their risk of heart disease by about 30%, an observational study finds.

    March 15, 2010|By Shari Roan

    Raising the amount of vitamin D in the blood appears to help some people — at least those deficient in the vitamin — reduce their risk of heart disease by about 30%, researchers announced Monday. The findings, though preliminary, support further investigation of the interplay between vitamin D and heart health.

    Observational studies have linked heart disease with low vitamin D levels in the blood. In recent years, studies have shown that as many as three-quarters of Americans have a concentration in their blood that is under the normal level of 30 nanograms per milliliter.
    (dat is 75 nmol/liter).

    Verder lezen kan hier;
    http://articles.latimes.com/2010/mar/15/science/la-sci-vitamind16-2010mar16

    #86035 Reageer
    Lisa
    Gast

    Een eigen ervaring met vitamine D:

    Driekwart van de Amerikanen heeft dus al een te laag vitamine D. zegt het artikel hierboven….
    Ik ontdekte mijn D gebrek (op eigen initiatief en aandringen!) in 2003: … een ernstig gebrek bleek, de huisarts belde mij direct op met dat bericht en ik moest direct supplementen gaan slikken.
    Van het supplement van de huisarts (een zakje met een poeder, vergoed door de verzekering dus) werd ik ziek, mijn mond en keel zwollen op, dus heb ik zelf een betere vitamine D moeten kopen.

    Ik kocht meteen ook een hogere dosering (1000 ie ipv de lage 400 ie die de dokter gaf).
    Toen ik haar na 3 maanden bij de controle van mijn nieuwe waarden vertelde over mijn gezondere D-supplementen, vroeg ze verbaasd “kun je dat gewoon kopen in de winkel??”…… :huh: ….”jawel hoor, al jarenlang “.

    Ik vertelde over mijn tekort aan vitamine D aan de cardioloog bij wie ik toen nog elk jaar braaf kwam, die zei “daar geloof ik niets van, D gebrek …. pffff… komt bijna niet voor”.

    “Jawel hoor”, zei ik (in 2003!) “het begint zelfs al epidemische vormen aan te nemen”….. Omdat ik zijn reactie al voorzien had, gaf ik hem wat wetenschappelijke onderzoeken ( literatuur) over vitamine D.
    En omdat D gebrek ook kan leiden tot hartziekten volgend deze onderzoeken, zou hij zich er in gaan verdiepen, maar of hij dat ook gedaan heeft????? :huh: …. we hebben het er niet meer over gehad.

    Opkomen voor jezelf en jezelf informeren is geen overbodige luxe…..

    Lisa.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Reactie #86035 in Vitamine D geeft minder risico op hart- en vaatziekten
Je informatie: