default-header

vervanging van spekjes in de stamppot

Home Forums Recepten en tips vervanging van spekjes in de stamppot

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #80199 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik begin net met cholesterol-beperkt eten en ik vraag me af: hoe kun je spekjes in bijvoorbeeld andijviestamppot vervangen?
    Daarnaast maak ik altijd stamppot met melk en een stukje margarine voor de smeuïgheid. kan ik die margarine ook ergens anders door vervangen?
    Ik ben benieuwd naar jullie tips!

    #90589 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Cholesterol wordt voor het merendeel door je lichaam aangemaakt en voeding heeft daar nagenoeg geen invloed op maar de juiste medicatie wel.
    Je kan natuurlijk wel een beetje matigen, echter ook de slechte vetten heeft ons lichaam nodig. Gewoon alles met mate maar helemaal staan laten is onzin.

    #90590 Reageer
    Elsje
    Deelnemer

    Hoi Ingrid,

    Zelf laat ik de spekjes uit de andijviestampot vanwege zoutbeperking, en doe er wat monchou en een lepeltje grove mosterd door. Heb je toch een lekkere smaak eraan, en een stuk minder zout. Verder gaat er wel melk door, maar geen boter. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

    Groetjes, Elsje.

    #90591 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Met Jacob eens. En die zoutbeperking kun je af en toe ook best met een korreltje zout nemen. Eigenlijk zou iedereen minder zout moeten eten, ziek of niet. Maar je kan ook best een keer (extra) furosemide of iets dergelijks slikken als je denkt dat je teveel zout hebt genomen. Ik had ook ooit zo’n dieet. Het enige dat ik heb gedaan is het mijden van producten met echt heel veel zout erin. En toch is mijn hartfunctie weer helemaal goed.

    #90592 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Maar dat kan niet iedereen zich veroorloven.
    Beste is gewoon je aan het advies van de arts te houden en of medicatie.

    Of gewoon zelf heel goed op te letten, want het is wel slecht voor de bloeddruk.
    Als dat te hoog is, krijg je weer meer problemen met je hart en alles erom heen
    Helaas spreek ik uit ervaring.

    Hartegroetjes

    Cesarina.

    #90593 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo hartgenoten,

    De vraag van Ingrid was of er een vervanging is voor spekjes i.v.m cholesterol beperking. Elsje komt met een alternatief vanwege haar zoutbeperking (lijkt me trouwens erg lekker) en vervolgens reageert Eenbeetjevanditendat op het gebruik van zout. Was dus niet de vraag van Ingrid. Helaas zijn er hartpatiënten die hun levenlang een zoutbeperking hebben. Furosemide, of andere vochtafdrijvers, zijn geen pepermuntjes die je te pas en te onpas inneemt als ‘je denkt’ dat je teveel zout hebt ingenomen. Het lichaam geeft wel aan als je vocht vasthoudt. Zoals Cesarina schrijft, houd je aan het advies van je arts.


    @Ingrid
    , ik bak de spekjes uit in een anti aanbakpan, gebruik hierbij geen olie of halvarine (vloeibaar). Ik schep daarna de spekjes er met een schuimspaan uit en gooi het vet weg.
    Het is ook mogelijk om de spekjes in de magnetron te bakken.

    Groet,
    Rossini

    #90594 Reageer

    Wat ik trouwens met spekjes doe (heel eenvoudig) is ze op een stukje keukenrol leggen. Die absorbeert het vet en het zout deels. Dat deed ik overigens puur omdat ik dat vet niet lekker vind en niet vanwege een hartkwaal. En verder kun je af en toe best een richtlijn negeren, niet continu natuurlijk. Je leeft maar een keer.

    Overigens bestaat er voor veel hart en nier patiënten dus wel een flexibel diuretica beleid. Toen ik nog furosemide moest slikken was ik er een van.

    Een natrium beperkt dieet nam ik deels met een korreltje zout omdat ik er nogal wat onzin in vond staan. Zo werd bijvoorbeeld wel afgeraden om zout toe te voegen aan je eten (terwijl dit maar een klein deel van het zout is dat je binnenkrijgt). Maar je mocht wel kaas op je brood in de ochtend. Als iets een bron van verzadigd vet, cholesterol en zout is, is het kaas.

    #90595 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Eenbeetjevanditendat,

    Ik begrijp uit je verhaal dat je niet echt een probleem hebt met je vochthuishouding, óf je gaat er laconiek mee om. Je schrijft in ieder geval dat je de adviezen met een korreltje zout neemt.
    Hoe kun je zeggen dat je richtlijnen best een keer mag negeren? Ze worden niet voor niets gegeven. Besef dat een zoutarm of zoutloos dieet voor sommige patiënten een heel groot verschil kan maken! Waak ervoor om niet op de stoel van een arts te gaan zitten.

    Groet.

    #90596 Reageer

    Rossini,

    Dat klopt. Ik heb geen probleem meer met de vochthuishouding.

    Wel bij het onderwerp blijven, he? Het ging oorspronkelijk over spekjes 😉

    Overigens heeft niemand een zoutloos dieet. Zonder zout ga je dood.

    Tot slot wil ik je vragen er voor te waken niet op de stoel van een moderator te gaan zitten.

    Nog een prettige dag.

    #90597 Reageer
    Rossini
    Gast

    Ebvded,

    Ik reageer gewoon op een opmerking van jou.

    Jij ook een fijne dag.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
Reageer op: Reactie #90590 in vervanging van spekjes in de stamppot
Je informatie: