default-header

Vervangen mechanische aortaklep

Home Forums Hartkleppen Vervangen mechanische aortaklep

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #80467 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    in december is bij mij een mechanische aortaklep geplaatst. In februari j.l. is ontdekt dat de nieuwe aortaklep lekt. Ik moet weer een open hart operatie ondergaan om de klep te vervangen. Zijn er forum bezoekers die hier ervaring mee hebben? Er schijnt een groter risico te zijn a.g.v. littekenweefsel en de nog verse wonden. Het operatie traject is deze week in gang gezet.

    #92321 Reageer
    Hartje19
    Gast

    Ik heb in oktober 2013 ook een aortklepreparatie gehad en in januari lekte het weer. Vanwege het littekenweefsel wilden de chirurgen liever niet opereren. Uiteindelijk ben ik in september 2014 geopereerd en is de aortaklep vervangen. De chirurg vond het goed dat we gewacht hebben en dus niet in januari hadden geopereerd.

    Wens je in ieder geval veel succes met je besluit. Een vraagje, hoe komt het dat een mechanische hartklep zo snel is gaan lekken. En is een het een lekkage langs de klep of de normale lekkage in het midden?

    #92322 Reageer
    Hartje19
    Gast

    Er is inderdaad een grotere risico, ook vanwege het littekenweefsel. Het duurt langer voor de chirurg om bij het hart te komen en dus is hij langer aan het opereren en ben je langer aan de hart-longmachine wat risico’s met zich meebrengt.

    #92323 Reageer
    Anne01
    Gast

    Hoe het precies komt weet ik niet. Waarschijnlijk heeft de klep al vanaf het begin (dus direct na de operatie) gelekt. De lekkage gaat langs de ring. Jouw ervaring dat men niet staat de springen om een re-operatie snel uit te voeren. In principe wil men het doen of binnen twee weken na de eerste operatie of pas na een jaar. Maar de lekkage is te ernstig om het een jaar te laten zitten. De grotere risico’s zijn al genoemd.
    Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om uit te zoeken of er sprake is van schuld. Stop de energie liever in mijzelf.

    #92324 Reageer
    Hartje19
    Gast

    Mijn klep lekte ook ernstig in januari en heb daar dus tot september mee gelopen met een ernstig lekkende tricuspidalisklep. Maar goed. Een lekkage langs de klep is inderdaad een ander geval dan de ‘normale’ lekkage. In isala kliniek kunnen ze zo een lekkage repareren via de lies. Misschien dat je dit kan voorleggen aan je chirurg of desnoods een second opinion daar aanvragen.
    een tweede operatie binnen een aantal weken na de eerste is beter dan één na een paar maanden vanwege het littekenweefsel.

    #92325 Reageer
    Anne01
    Gast

    Bij mij dus niet de Tricuspidalis- maar de Aortaklep. De eerste operatie is in regionaal hartcentrum gedaan en het advies is snel opereren. Ik heb inmiddels een second opinion gedaan in een vooraanstaand academisch hartcentrum. Men komt daar tot de zelfde conclusie ondanks de verschillende risico’s en bezwaren. Blijkbaar is behandeling via de lies niet mogelijk want daar hoor ik niemand over. Ook mijn eigen cardioloog in een zkhs waar geen hartoperaties worden uitgevoerd, heeft het niet over reparatie gehad. Zal het nog eens navragen.

    #92326 Reageer
    Hartje19
    Gast

    Ik bedoel te zeggen dat ik een aortakleplekkage had samen met een tricuspidaliskleplekkage.

    Je hoort niemand over een behandeling via de lies, omdat het voornamelijk aan ouderen wordt gegeven denk ik. Maar omdat de risico’s voor openhartoperatie bij jou zo hoog zijn, zou ik het in ieder geval voorleggen. En natuurlijk een beetje aandringen, want eerste antwoord zal sowieso nee zijn.

    Wens je veel succes

    #92327 Reageer
    Anne01
    Gast

    Bedankt voor je advies en zal het zeker voorleggen. Maarrrrr ook bij behandeling via de lies zijn er bij mij risico’s. Na de hartkatheterisatie heb ik veel pijn in m’n been gehad wrslk agv irritatie van een zenuw.
    Dus alles heeft voor en tegen. In ieder geval is het heel prettig om met ervaringsgenoot “gesproken” te hebben.
    Bedankt!

    #92328 Reageer
    Hartje19
    Gast

    Jazeker, alles heeft voor- en nadelen. Nogmaals, veel succes en hou je taai.
    Geen dank.

    #92330 Reageer
    sandrar
    Gast

    Dag Anne
    Eerst en vooral wil ik veel sterkte toewensen, want horen dat je zo snel alweer een nieuwe openhartoperatie moet ondergaan, lijkt mij niet niks. Heb zelf in september een nieuwe tricuspiladisklep gekregen en ben daar nog bijlange niet van hersteld. Weer vanaf nul moeten beginnen, daar heb je heel wat moed voor nodig!
    Ik heb de discussie over al dan niet via de lies een beetje gevolgd en ik denk dat hij vrij nutteloos was. Volgens mij hebben ze alleen nog maar ervaring om de mitralisklep via de lies te herstellen, niet eens te vervangen. Leeftijd speelt wel geen rol (jongeren voelen immers meer pijn bij een openhartoperatie).
    Groetjes
    Sandra

    #92333 Reageer
    Hartje19
    Gast

    Ik denk niet dat het gesprek nutteloos was, want bij zo een lekkage langs de klep (paravalvulaire lekkage) hoeft de klep in principe niet vervangen worden. Het is dat er een hechtingsdraad is losgeschoten waarmee de mechanische hartklep is gehecht, deze hoeft dus ‘alleen’ nog maar genaaid te worden en dan is ze klaar.
    Leeftijd speelt wel degelijk een rol, want als oudere herstelt je lichaam minder snel in tegenstelling tot een jongere.

    Groetjes,
    Hartje19

    #92337 Reageer
    Anne01
    Gast

    Dag Sandra,
    bedankt voor je reactie. “Ze” kunnen steeds meer via de lies, maar het is nog behoorlijk experimenteel. Daarom wordt de nadruk gelegd op ouderen en mensen met een slechte gezondheid die een “gewone” operatie niet aan kunnen. Shoppen in de zorg vind ik geen probleem, maar ik waag me niet aan het experimentele als het niet nodig is. Het gesprek met Hartje19 was voor mij wel positief omdat ik het idee had dat dit soort lekkages (en re-operaties) vrijwel niet voorkwamen. Dus wel!!!
    De eerste operatie was op 3 dec vorig jaar en ik was goed op weg met de revalidatie, maar straks weer op nieuw beginnen zie ik wel tegen op.

    Groeten
    Anne

    #92338 Reageer
    Anne01
    Gast

    Dag Hartje19,
    Waarschijnlijk is de hechtingsdraad niet losgeschoten, maar is er vanaf de operatie al een lekkage geweest. Het is de vraag of men de “oude” klep nog weer kan of wil gebruiken. Ik ben al voorbereid op misschien een biologische klep ivm hechtingsproblemen.
    Overigens doet het mij goed te horen dat er meer mensen zijn met lekkage problemen na een hartklep-operatie.
    Groetjes

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
Reageer op: Reactie #92337 in Vervangen mechanische aortaklep
Je informatie: