default-header

vergrote linkerboezem

Home Forums Ritmestoornissen vergrote linkerboezem

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #79523 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Sinds 1 1/2 jaar heb ik last van ritmestoornissen, die door medicijnen moeilijk onder controle te krijgen zijn.
    De cardioloog in het streekziekenhuis zegt, dat een ablatie in mijn geval waarschijnlijk weinig effect zal hebben, maar hij gaat het opnemen met een cardioloog in het AMC.
    Zijn er op het forum mensen, die ook een vergrote linkerboezem hebben en wel geholpen zijn door middel van een ablatie? Graag zou ik dan willen weten wat de ervaringen zijn en of er andere mogelijkheden zijn om de ritmestoornis te beteugelen.

    #86713 Reageer
    DisjeNmgn
    Gast

    Hallo,
    ik (52) ben al zo’n 30 jr. ‘bekend’ met ritmestoornissen.
    Reeds tientalen jaren redelijk onder controle dmv medicijnen (bètablokers, aceremmers etc.), op een gegeven moment zijn de ritmestorrnissen overgegaan in boezemfibrileren, aanvankelijk, af en toe, en op den duur steeds meer en meer, en nu zelfs permanent.
    Hierdoor zijn de boezems in de loop der jaren ook vergroot, en dat is al jaren zo.
    Doordat de boezems vergroot zijn, is de kans op ritmestoornissen en fibrileren ook vergroot, maar vergeet niet dat élk mens ánders is.
    Dit kan op zijn beurt weer leiden tot hartfalen op den duur, maar ook dát is geen wet van meden en perzen.
    Helaas is het bij mij wél zo verlopen en krijg ik as dinsdag een hisablatie omdat ze het boezemfibrileren niet meer onder controle kunnen houden, en daardoor mijn hartslag ook te hoog is, deze wordt dan geregeld door mijn ICD (die ik inmiddels 3,5 jr heb).
    Ik weet niet hoe oud je bent, en wat de orzaak is van je vergrote boezem, maar ik kan je één raad geven, blijf vragen stellen en blijf kritisch, laat alles goed uitleggen, ook voor in de toekomst, zodat je niet voor plotse verrassingen komt te staan.
    Ablatie’s zijn er op div. manieren bij de longvenen, als Maze en als Hisablatie, allen afhankelijk van de oorzaak van je stoornissen.
    Maze is erg ingrijpend (openhartoperatie) de overige via katheterisatie, waarbij de His-ablatie wel weer ‘permanent is, en je pacemaker afhankelijk wordt.
    Maar soms heb je geen keus, en laat je het maar gebeuren.
    succes er mee
    gr. Ron

    #86716 Reageer
    anss
    Deelnemer

    Hallo Ron, bedankt voor je reactie. Ik wil je veel sterkte toewensen met de His-ablatie. In mijn geval hoop ik dat ik in het AMC iets wijzer wordt. De cardioloog in het streekziekenhuis is heel laconiek. Ik wil niet zeggen, dat hij mij niet serieus neemt, ik moet ook nog leren omgaan met artsen en met het doorvragen.
    Groeten Ans

    #86717 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo

    ALs ik jou was zou ik zeker een second opinion willen.
    En ja omleren gaan met artsen en doorvragen, dat is iets
    best moeilijk soms.
    Ritmestoornissen zijn al belastend genoeg.
    Dus kom gerust voor jezelf op hoor!!

    Groetjes
    Cesarina

    #87526 Reageer
    DisjeNmgn
    Gast

    Inmiddels zo’n 4 maanden gelden de His-ablatie ondergaan.
    De ingreep op zich viel 100 % mee.
    Echter ná een maand werd in onwel n.a.v. een VT, gelukkig greep mijn ICD in.
    Opname ziekenhuis volgde, “ik had gewoon pech gehad”, was de uitkomst.
    Helaas na weer 4 weken kreeg ik een VF (ook weer gevolgd door ingrijpen vd ICD) en één dag later de volgende VF….
    Week opname in het ZH, medicijnen iets aangepast, en ICD weer anders ingesteld.
    Ik heb hiervoor nog nooit last gehad van VT’s of VF’s, dus was én is mijn eerste reactie dat het een gevolg zou kunnen zijn vd His-ablatie. Dit laatste werd stellig ontkent door de prof. die mij heeft behandeld.
    2 weken gelden een fietstest ondergaan, de uitkomst was schijnbaar dermate slecht dat ik een kort gesprek heb gehad met mijn cardioloog, die een nieuw afspraak met me heeft gemaakt volgende week, en gaf aan een harttransplantatie te overwegen….
    Zie hiervoor ook elders op het forum een oproep van mijn aan mensen met ervaringen met harttransplantaties ….

    #87536 Reageer
    Manuela93
    Deelnemer

    hoi,

    mijn vader heeft en ablatie gehad met vergrote linker boezem en is daarbij wel geholpen nog heeft me vader wel ritmestornisen die door komen zetten telaage hartslag daarvoor heeft hij en pacemaker, bij mij dachten ze dat ik en vergroote linker boezem had gelukkig viel dat wel mee.

    #119346 Reageer
    Cees de jong
    Gast

    linker boezem is vergroot

    #127908 Reageer
    Paul Born
    Gast

    Is dit forum nog actueel, vraag ik me af, voor dat ik een vraag of verhaaltje hier achterlaat. De posts die ik hier net las zijn allemaal rond 2011, dat is inmiddels 12 jaar oud, vandaar.

    #128276 Reageer
    Sabrina
    Gast

    Hoi,

    Is dit forum nog actief?

    #130330 Reageer
    ilse
    Gast

    Ik ben idd ook benieuwd of het nog actief is?
    Ik ben sinds begin dit jaar gediagnosticeerd met vergrote linker en rechter boezem. Heb al 3 cardoversies gehad in 2 maanden tijd en nu met medicatie onder controle, maar zoveel bijwerkingend at het niet leefbaar is. Ben 46 jaar en benieuwd of er meer (jonge) mensen zijn met dit probleem en welke weg jullie bewandeled hebben. Zoekende naar hoe het leven er verder uit zou kunnen zien en hoe ik nog kan werken aan verbetering…

    #132437 Reageer
    Johanna
    Gast

    Ik heb sinds 1 1/2jaar boezemfibrilleren met een verwijderde linker boezem. Ik ben erg ziek geweest maar dat kwam oa door de bijwerking van de sotalol. Ik blijk niet tegen betablokker te kunnen. In die tijd 4x een cardioversie en 1x een ablatie gehad en de medicijnen zijn aangepast. Eindelijk is mijn hart rustig en kan ik mijn leven oppakken. Het betekent niet dat boezemfibrilleren wegblijft maar ik ben gelukkiger wel weer zover dat ik dingen kan doen.
    Groet Johanna

    #132859 Reageer
    Joke
    Gast

    Ik ben 58 jaar en mijn linker boezem is ook sterk vergroot. In toenemende mate ervaar ik klachten zoals vermoeidheid en pijn op de borst. Ik gebruik metoprolol en bloedverdunners.
    Ablatie is niet mogelijk omdat de boezem(s) te zeer uitgelubbert zijn.
    Wat is raadzaam, opnieuw door het medisch circuit of genoegen nemen me een verminderde conditie.

    Heeft iemand ook ervaring hiermee?

    #133730 Reageer
    José
    Gast

    Hallo Joke,
    Ik heb sinds mijn 48ste last van boezemfibrileren. Ik ben nu 63 jaar en mijn linkerboezem is ernstig vergroot. Vanaf half februari veel last, diverse cardioversies gehad. Medicijnen zijn nu ook aangepast maar nog steeds regelmatig boezemfibrileren.
    Ik ben nu het traject van de mini maze operatie ingegaan omdat ablatie niet meer zal helpen bij mij. Kans op slagen bij een mini maze is 80%, en daar gaan we nu voor.
    Is wel een open hartoperatie maar zoals het nu gaat is ook niet alles, heb veel in moeten leveren op 1,5 maand tijd.
    Ik wens je veel succes.
    Groetjes José

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
Reageer op: Reactie #86713 in vergrote linkerboezem
Je informatie: