default-header

Ventriculaire extrasystolen

Home Forums Ritmestoornissen Ventriculaire extrasystolen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #79725 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ik heb last van ventriculaire extrasystolen. Soms slechts enkele maar wel altijd onregelmatig, dus 1 overslag na 35 sec weer eens dan weereen na 3 minuten enz. Daarnaast heb ik er op sommige momenten, zonder dat er naar mijn gevoel een reden voor is extreem veel last van. De vessen kunnen 20 keer onregelmatig in een minuut optreden en daarbij komen ook dubbele en soms driebulle overslagen voor. Daarnaast heb ik een paar keer een super korte tachycardie gehad 1 sec en na 5 minuten weer 1 sec. Ik ben al naar de huisarts geweest, en naar diverse cardiologen. Allemaal zeggen ze hetzelfde hiermee kun je 100 jaar worden en hiervan kan je geen hartaanval krijgen of een vf. Holterkastje gehad, echo gehad en zelfs een catheterisatie, waarbij gelukkig geen vernauwingen waren te zien maar slechts lichte wandonregelmatigheden maar dat was voor iemand van 46 niets bijzonders. Ik heb wel gezien mijn erfelijke belasting van hypertensie en verhoogd cholestorol uit preventie salicylzuur gekregen. Maar ja de overslagen blijven en de ngst ook. Ik van de huisarts benzo,s gekregen als ik er echt veel last van had om mij wat rustiger te krijgen, maar als ik er erg veel last van heb blijft het lastig om er niet aan te denken.

    Zijn er onder jullie ook bij die een vergelojkbaar beeld hebben met ventriculaire extrasystolen en heel soms een super korte tachycardie. En zeiden ze bij jullie hetzelfde. Hartelijk dank alvast voor jullie luisterend oor.

    Voor zijn de extrasystolen een echte inbreuk op het plezier in mijn leven. Ik zou er alles voor overhebben ze niet meer te hebben.

    Groet,

    Pieter

    #87964 Reageer
    Leon
    Deelnemer

    Hoi Pieter,

    Jouw verhaal is grotendeels ook mijn verhaal. Ik heb dagen dat ik nauwelijks ES’en voel, maar ook dagen dat ik er heel veel heb. Soms maar met enkele normale slagen ertussen. Als ik me fysiek inspan worden de ES’en zeer talrijk, vooral in de rustfase na de inspanning.
    Heb gemerkt dat stress (ook al denk je dat niet te hebben) een trigger kan zijn. Soms lijkt het of de ES’en getriggert worden door het aanspannen (bewust of onbewust) van spieren in de buurt van het diafragma (scheiding tussen buik en borstholte). Mijn cardioloog vertelt mij hetzelfde als jij ook al vele malen heb gehoord. ES’en heeft iedereen wel eens en de één meer als de ander. Als je geen onderliggende hartziekte heb schijnt het niet gevaarlijk te zijn en kan je er ……100…..
    De voelbaarheid van de ES (dwz de extra met bloed gevulde krachtige samentrekking van het hart) is bij mij erg voelbaar. En dat voelt vooral als het er veel zijn erg vervelend en onrustig aan. Er zijn ook genoeg mensen welke wel ES’en hebben maar deze (nauwelijks voelen). Mijn cardioloog zei mij de ES’en te accepteren en er niet te veel bij stil te staan. Dit geeft angst/onzekerheid en kan de klachten laten toenemen.

    In de afgelopen 5 jaar heb ik 8 aanvallen van boezemfibrilatie gehad. Oorzaak?? Geen directe aanwijzingen dat er iets met het hart mis is. De cardioloog hield het niet voor onmogelijk dat een ES (op de verkeerde plek ….in het hart) soms de trigger is van een BF. De cardiologen weten heel veel van het hart, de hartziekten, hoe men zaken kan repareren….maar over de oorzaak van ES’en in een”gezond” hart kan men niet veel zeggen…..

    Sterkte!

    #87965 Reageer
    pieter.smeets
    Deelnemer

    Heel hartelijk bedankt!

    #88129 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Dag Pieter en Leon,

    zijn jullie soms een tweelingbroer van mij???? Ik had het verhaal van mn Pieter zelf kunnen schrijven incl hypertentie. Okt jl heb ik een tweede ablatie gehad waar andere plekken gevonden zijn die o.a. vessen veroorzaakten. De oorspronkelijke bron die bij mij de VT’s veroorzaakten kunnen ze vooralsnog niet vinden/opwekken en ze vermoeden dat deze in het uitstroomgebied van de rechter hartkamer zit (evt een derde ablatie maar dan via de slagader). Maar na de ablatie ging het erg goed en inm zijn de paniekaanvallen ook bijna achterwegen. Tot eergisteren. Ik merkte tot weer een extrasystool. En weer begon mijn stressniveau omhoog te gaan. Tesamen met enkele glazen rode wijn moet ik dit nu weer bezuren. Gelukkig zijn ze niet meer zo sterk als voor oktober.

    Maar wat mij bezich houdt is de relaties tussen E.S. en een VT. Ik begin inm te geloven dat het hebben van E.S. en stress, in combinatie met fysieke inspanning, een nieuwe VT kan uitlokken. Herkennen jullie dit.

    Herkennen jullie ook dat het lichaam reageert op een E.S. met onrust?

    Oja, ik ben 45 jaar en tot voor drie jaar terug een fanatiek sporter. Nu dus niet meer 🙁

    Ik lees graag jullie reactie.

    Arjan
    Leusden

    #88155 Reageer
    isa
    Deelnemer

    Hoi

    Mijn naam is Isa en ben 28 jaar ( moeder van 2kindjes)

    In okt 2011 kreeg ik opeens last van hartkloppingen die niet over raakten na 3 uur toch maar even naar het ziekenhuis ( na 3 keer kreeg ik de diagnose avnrt)
    Na de eerste keer kreeg ik ook last van extra slagen eerst vanuit de boezems nu inmiddels ook vanuit de kamers bij inspanning wat waarschijnlijk dus pijn op mijn borst veroorzaakt!!
    Ik gebruik metoprolol dat houd het wat rustig maar bij emotie of inspanning krijg ik ze weer in grote mate!!!
    Zonder heb ik enkel af en toe maar een gewone slag plus een hartslag vanin rust 110
    vooral snachts vind ik het beangstigend want dan lijkt het wel in een aanval te komen eerst pijn links op mijn borst dan pijn in mijn linker arm onrustig gevoel en dan omen ze in opmars!!

    ik hoor graag meer van jullie verhalen

    #88156 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Isa,
    als je vindt dat de klachten verergeren zou ik toch even contact opnemen met de cardioloog. Zeker als er pijn op de borst bijkomt met uitstraling naar de linkerarm. Beter een keer voor niets aan de bel trekken dan te laat.
    Hartegroet van Annemarie.

    #88157 Reageer
    Leon
    Deelnemer

    Ik ben wel “blij” 😉 dat er meer mensen zijn met klachten welke lijken op die van mij.

    Wat triggert die ES- of VES-en nu, uitgaande van een volgens de cardioloog als “gezond” betiteld HART.

    Zover ik mij kan herinneren heb ik veel perioden in mijn leven gekend waarin ik meer dan ‘normaal’ last had van overslagen. Niet zelden hiervoor “geruststelling gezocht bij de huisarts….en nu bij de cardioloog (ivm met de “echte” aanvallen van boezem (=atrium) fibrillatie).
    Verleden week vrijdagavond tijdens een beetje werkstress en vermoeidheid (resulterend in overwerk) kreeg ik weer wat overslagen. Hiervoor had ik een nagenoeg overslagvrije periode van (ja, ja) 6 weken ervaren.
    De overslagen namen in het weekend toe en zijn daarna in frequentie en aantal in heftigheid toegenomen tot…… afgelopen nacht. Bijna geen oog dicht gedaan en midden in de nacht wakker geworden van een zeer grillig hartritme (meer overslagen dan “normale” slagen. De andere ochtend (erg moe) naar het werk gegaan en de rest van de dag nagenoeg geen overslagen meer gevoeld (je voelt ze ook niet allemaal 😉 )

    Op zulk soort momenten denk ik “hoe kan dit / wat is het verschil met de dagen hiervoor” wat is er veranderd na vannacht…(stress was er nog….)

    Leg zo’n verhaal voor aan de een arts en hij kan het je ook niet vertellen. De eerste die mij dat wel kan vertellen cq. kan verklaren nodig ik hierbij uit dit te doen.

    Mijn cardioloog zegt tegen mij “accepteer de overslagen”, iedereen heeft ze ( de één meer dan de andere”…. en bij een gezond HART zijn de ongevaarlijk…

    Toch als ik weer zo’n periode hebt waarin ik zonder ‘echte’ / ‘aantoonbare’ reden weer getroffen wordt een veelvoud aan overslagen, word ik er weer (eniger mate) onzeker en angstig van. Wetende dat zo’n overslag wel een nieuwe BF kan triggeren…..

    Ik weet wat jullie voelen. Ik geniet dan ook als het weer een tijd (redelijk) goed gaat. Maar altijd blijft er in het achterhoofd “iets” angstig dat het weer “begint”.

    Zou dat (onbewust) de trigger zijn…..? Wist ik het maar. Veel sterkte jullie allemaal.

    #88225 Reageer
    isa
    Deelnemer

    Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat ze er zo makkelijk over praten ( de artsen) hun voelen het niet!!
    Kan iemand zich vinden in pijn iedere keer voorafgaand aan extra systole het voelt als een kramp in mijn hart uitstralend naar mijn schouders en arm dan krijg ik ze weeeer in overvloed.
    En als ik me tegenwoordig inspan heb ik ze ook dus niet alleen meer in rust dan betreft het gewoon een onregelmatig hartritme ze komen dan namelijk na iedere gewone slag HELP wat moet ik hier nu mee ik heb een mri gehad daar koneden ze niks op zien ik ben ook niet iemand die down bij de pakken neer gaat zitten of ergens in blijft hangen!! graag advies van lotgenoten

    groetjes

    #89570 Reageer
    Remco
    Deelnemer

    Hallo VES-lotgenoten,

    Misschien kan ik jullie helpen met wat ik doe om minder last van VES te hebben.

    Ook ik heb jaren last van ventriculaire extrasystole met in het begin ongeveer 3900 foute hatslagen per dag. Van mijn cardioloog heb ik in het begin betablokkers gekregen. Daar werd het zeker rustiger door maar erg blij was ik niet met het slikken van dit soort medicijnen.

    Op een gegeven moment ben ik vanwege rugklachten naar een chiropractor gegaan. Na verschillende behandelingen ben ik rechterop gaan lopen en van mijn rugklachten afgekomen. Maar de momenten dat ik last van VES had, werden ook steeds minder. Langzaam ben ik gaan minderen met de betablokkers tot ik daar helemaal maar mee ben gestopt en geen last meer had van VES.

    Toch komt het ongeveer 3 keer per jaar weer terug. En steeds als ik weer een paar keer bij mijn chiropractor ben geweest ben ik er weer voor een paar maanden van verlost.

    Ik ben geen medicus maar heb natuurlijk wel mijn eigen verklaring. VES wordt veroorzaakt door andere pulsen dan de sinusknoop. Dat kan vanuit het hart zelf maar mijn idee is dat dat ook kan komen van zenuwen buiten het hart: de gevoelszenuwen uit mijn rug naar het hart. Die lijken mij geïrriteerd door mijn wat kromme rug/nek en geven verkeerde pulzen af aan het hart.

    Ik heb er in ieder geval baat bij en hoop dat ik iemand met mijn verhaal heb kunnen helpen.

    Groeten,
    Remco

    #120292 Reageer
    Harry
    Gast

    Hoi. Ik ben Harry 62 jr en ik heb al 30 jaar last van VES. Echter weer een andere vorm dan ik hiervoor lees. Bij mij uit het zich door een bonk maar dan zonder polsslag een pauze en dan weer een normale slag soms een paar keer achtereen. Dat is spannend, want als je de pols voelt voel je lange tijd niets. Terwijl je wel de bonk in je borstkas voelt. De verklaring van de huisarts is dat er te weinig bloed in het hart zit om de pols te kunnen voelen. Waarom er dan toch een bonk is , is onduidelijk. Ik heb er nu alweer een paar weken kast van en soms maanden niet. Gemiddeld 3000 ves per dag. Is er nog iemand met hetzelfde type VES als ik of ben ik de enige.
    Hoor graag.
    Harry

    #122324 Reageer
    Wiel Heijnen
    Gast

    Goede morgen Remco,

    Ik lees een verhaal van jou uit 2013, een hele poos geleden.
    Hoe gaat het inmiddels, kom je nog steeds bij de chiropractor en heb je er nog baat bij.
    Zou ik het de adresgegevens van jouw chiropractor mogen hebben voor overleg.
    Ik nl. ook ca. 3900 overslagen/dag.
    Zou het op prijs stellen iets van je te horen.

    Met vriendelijke groet,

    Wiel

    #123260 Reageer
    Leo
    Gast

    Beste mensen.
    Ik heb sinds oktober 2022 ineens hartoverslagen gekregen uit het niets.
    Ik heb ecg gehad en fietstest en dan ook nog een nucleaire inspanningstest.
    Van de laatste moet ik nog uitslag krijgen.
    Ik heb metoprolol gekregen, maar daar wordt ’t niet minder om.
    Ik kamp ook met 100en tot duisenden overdag/avond.
    Bij mij werd gezegd dat ’t wel eens door stress kan komen.
    Iemand ervaring met stress en deze aandoening.
    Ik hoop dat er snel een oplossing voor is want ik wordt er gek van en beïnvloed mijn dagelijks leven.
    Mvg.

    #124076 Reageer
    David
    Gast

    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds een klein half jaar af en aan ook last van VES. Ik denk wel rond de 100-300 per dag.
    Ik ben er inmiddels al een aantal keer voor naar de huisarts gegaan, en ga binnenkort ook naar de cardioloog.

    Ik heb een holter gehad en een ECG, daaruit kwam inderdaad wel wat, maar niks om me zorgen over te maken zei de huisarts.

    Het belemmert mijn dagelijks leven echt, ik kan nauwelijks meer ontspannen zonder angst dat ze weer gaan komen.

    Ik hoop dat iemand hier tips heeft over wat de oorzaak kan zijn. (Ik hoop stress, en dat het vanzelf weer weg gaat)

    Ook ben ik benieuwd of de mensen die hier bijna 10 jaar geleden gepost hebben nog steeds last hebben van VES.

    Groeten,
    David

    #123984 Reageer
    jolanda
    Gast

    ik heb ze ook al weken,
    slik metoprolol 1xper dag, alleen wanneer die uitgewerkt is begint het weer.
    ben ook soms angstig,
    Ik denk alleen wel hoe angstiger je bent hoe meer het word getriggerd.
    hartfilmpje was trouwens goed

    #124309 Reageer
    Leo
    Gast

    Een Update van mij.

    zoals eerder te lezen is heb ik vanaf Oktober 2022 zeer veel last van VES.

    Na een aantal onderzoeken, Hartfilm, fietstest en nucleair onderzoek, was de uitslag dat mijn hart gewoon gezond was.
    pompfunctie, zuurstof enz was gewoon in orde.
    Wat te zien was waren de VES tijdens ruststand en inspanning.
    Ik heb nu Bisoprolol gekregen omdat ik van de Metoprolol zeer vermoeid was geworden.
    Gesprek met de Cardioloog gehad en een aantal vragen zoals gebruik van drugs, alcohol, cafeïne, stress enz.
    Ik heb me behoorlijk zorgen gemaakt over Finnanciele toekomst en stress binnen ons gezin.
    Overige zoals alcohol, cafeïne enz gebruik ik maar in lichte mate.
    Drugs ZEKER niet!!
    Ik heb me de laatste weken gericht op het proberen om me minder zorgen te maken over bepaalde dingen wat zeer moeilijk is.
    En gewoon gezond blijven eten en bewegen.
    Iedere dag een wandeling maken met ons hondje in de natuur, en ik moet zeggen dat het al een stuk beter gaat.
    Ik had er een paar honderd tot een paar duizend per dag.
    Nu op een goede dag denk ik rond de 10 en een slechte dag zal schat ik ronden de 300 zijn.
    Ik heb wel nog telefonisch contact met de cardioloog ivm de tabletten.
    Ik zal dit geestelijk/Psychisch moeten accepteren, maar de angst is er niet minder om geworden helaas.

    mvg Leo.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
Reageer op: Reactie #88129 in Ventriculaire extrasystolen
Je informatie: