default-header

Vandaag gestopt…..

Home Forums Roken Vandaag gestopt…..

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 86)
  • Auteur
    Berichten
  • #82645 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Mijn dank is groot, beste Job! Ja, ik ben ergens rond mijn 18e begonnen met roken, en intussen staat de teller op 55. Tussendoor ben ik vaker gestopt, een keer zelfs zeven jaar lang. Maar de laatste tijd begon ik kortademig te worden, trap lopen viel me steeds zwaarder.
    Nu ik gestopt ben valt me op, dat ik wel meer lucht krijg, maar de kortademigheid blijft. Eigen schuld, dikke bult, toch?!

    Het maffe is – Allan Carr wees daar al op – dat iedere roker denkt, dat hij niet ziek zal worden, geen longkanker zal krijgen, en zijn rikketik overal tegen kan.

    De anderen, die worden zwak, ziek en misselijk en sterven een ellendige dood.

    Maar de roker zelf, nee, die is boven alle wetten van de geneeskunst verheven.

    Dat is een heel onbewust proces. Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het kan zijn om gewoon te beseffen, dat je jezelf van het leven zit te beroven door te roken. Feitelijk ben je een junk, die zichzelf van alles wijsmaakt om door te kunnen gaan met zijn verslaving. Alle argumenten zijn toegestaan in de ogen van de junk, behalve die dat het beter is om te stoppen, en dat dan ook te doen en te blijven doen!

    Ik ben gestopt zonder enig hulpmiddel, en in één keer. Indachtig de les van Allan Carr: als je stopt, doe het dan volledig. Stoppen betekent dus: NOOIT meer een sigaret of sigaar of joint aanraken. Doe je dat toch, dan begin je weer met roken, onvermijdelijk.

    En, ook volgens Carr en mijn eigen ervaring: als je stopt, doe het dan op eigen kracht, zonder hulpmiddelen. Dat werkt het beste, heb ik ervaren. Die hulpmiddelen geven je immers toch het gevoel, dat je het alleen niet afkunt. Onzin! Je kunt het goed alleen!

    Voor mij draait alles om dit besef: ik ben gestopt – ik ben VRIJ, niet langer verSLAAFd!

    En ik slaap veel beter!

    #82647 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Henri schrijft:
    [quote]
    En ik slaap veel beter![/quote]
    Je ademt beter, je ruikt beter dus eten smaakt beter.
    Je hebt, op den duur, minder stress.
    Je mooie witte plafonnetjes blijven wit.
    Je vitrage wordt niet meer zo snel geelbruin.

    Er zijn zoveel voordelen van niet-roken dat het eigenlijk raar is dat mensen nog willen roken!

    #82648 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Mensen blijven roken omdat nicotine verslavend is, de lever ontregelt, en dwingt tot meer roken om afkikverschijnselen te onderdrukken. Iedereen die rookt wil in zijn hart stoppen met roken. Maar de nicotineverslaving maakt dat schier onmogelijk.

    Kortom: rokers zijn echt verslaafd, wat ze ook doen om dat te ontkennen.

    Daarom helpt het ook niet om een repressief beleid op hen los te laten, zoals uit het verzet tegen het rookverbod blijkt. Junks laten zich hun maatje, de sigaret, niet afpakken, en al helemaal niet door een minister. Het is dat nicotineduiveltje in hun hoofd dat hen aanzet tot beweringen en daden, die zelfdestructief zijn.

    Stoppen met roken is feitelijk niets anders dan dat duiveltje uitdrijven: iedere keer als dat duiveltje zegt: ik wil roken, antwoorden: pech, je krijgt je zin niet. En dat duiveltje zal, naarmate de nood hoger is, steeds harder schreeuwen, dreinen en drammen: ik wil rooooooooooken! Dat betekent alleen maar, dat duivelmans op sterven na dood is: je hebt hem bijna verhongert! Zo voelt dat althans bij mij.

    Het enige dat ik doe en deed, de afgelopen weken: duivelmans zijn zin niet geven. Dat is alles. Dat heet stoppen met roken.

    #82649 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Al 37 roker, dat is niet misselijk. Waarvan ongeveer 30 jaar daadwerkelijk roker…

    Zoals je aankaart, als roker voel je een soort onsterfelijkheid.
    voorbeeld: Als ik ziek werd rookte ik ongeveer het dubbele van normaal. En ik dacht me daar ook beter door te voelen. (Normaal rookte ik al een pakje shag per dag. :blink: )
    Alsof ik een stoomlocomotief was, krachtig en niet te stoppen. Gooi er wat meer kolen in en ik puf vrolijk door.

    Een voorstander van hulpmiddelen ben ik ook niet, de e-sigaret heeft mij zoveel ergernis bezorgd dat ik graag stopte. Maar kauwgom e.d. Dat is en blijft in mijn ogen geldklopperij.
    Een mens is binnen 48 uur van zijn nicotine verslaving af.
    Waarom zou iemand nicotine kauwgom moeten/willen hebben?

    Nogmaals Henri, TOPPRESTATIE! wie doet het je na? laten we hopen dat het er velen zijn.

    Slaap lekker 😉

    #82650 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik ben nu trouwens net een maandje meer dan een jaar gestopt. Ik heb er totaal geen moeite meer. Ik werd namelijk vanaf de dag dat ik stopte geconfronteerd met mensen in mijn directe omgeving die volop doorpuften…

    Ik geniet er nu van 🙂

    #82651 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Helaas……….heb ik het na 6 weken niet meer volgehouden. Jammer….. Het is gewoon heel erg moeilijk vooral als je emotioneel erg op de proef wordt gesteld. Desalniettemin ben ik nog steeds van plan om te stoppen. Zonder hulp lukt het me gewoon niet. De keren hiervoor dat ik ben gestopt ( 3 keer al ) was tijdens mijn zwangerschappen. Toen hield ik het goed vol al was het toen ook moeilijk…. Maar nu, ik weet niet wat het is. Mijn sigaretje is toch mijn steunpilaar denk ik, een stuk houvast. Ik vind er toch mijn rust in. En ik heb totaal geen lichamelijke klachten door mijn roken en zelfs voor mensen die dat wel hebben blijkt het erg moeilijk te zijn. Uit een onderzoek vorig jaar bleek dat de meeste hartpatienten rokers zijn en ook blijven roken….

    De mens is vreemd en haar verhouding met nicotine nog veel vreemder eigenlijk.

    #82659 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Erg jammer Melanie.. 🙁

    Maar je hebt volgens mij ook vaak voor de verleiding gestaan. Genoeg mensen in je omgeving die een walm om je heen hebben geblazen. Op stap gaan is en blijkt natuurlijk niet geheel zonder risico 😉
    Ik hoop dat je binnenkort nieuwe motivatie vind om te stoppen. Een volgende zwangerschap zal allicht niet zo snel komen.

    Maar je hebt gelijk, erg veel hartpatiënten zijn rokers. Enerzijds begrijpelijk, anderzijds voor diegenen die het net zijn dus ietwat onbegrijpelijk. Kijk naar mij (nou ja ik ben een ex-roker), Maar evengoed.

    Hopelijk vind je weer snel goede motivatie om te stoppen 😉

    Dus alvast veel succes :silly:

    #82661 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Melanie schrijft:
    [quote] Uit een onderzoek vorig jaar bleek dat de meeste hartpatienten rokers zijn en ook blijven roken….

    De mens is vreemd en haar verhouding met nicotine nog veel vreemder eigenlijk.[/quote]
    Die mensen zijn meestal door het roken hartpatient geworden.
    Dat hartpatienten door blijven roken is erg triest.

    Melanie, dat je nu geen klachten hebt, wil niet zeggen dat je ze niet kunt krijgen.
    Ik heb ook 33 jaar, vrijwel klachtenvrij, gerookt en had het idee dat alleen anderen ziek werden van roken. Een jaar later was ik hartpatient.

    #82664 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Daar heb je helemaal gelijk in Lieske, die klachten komen nog wel. Zelfs ik als jong broekie heb klachten gehad. Al had ik het de hele tijd niet in de gaten. Het lijkt zo gewoon.

    Daarnaast toen ik net stopte ging ik me absoluut niet beter voelen, daar moest ik wel een half jaar op wachten. Ik voelde me vaak zelfs slechter.

    Het is erg jammer dat veel rokende hartpatiënten stug blijven doorroken, maar je kan het vast wel begrijpen dat niet iedereen de positieve wending kan of wil maken.
    Hoe ging het bij jou? Kreeg jij het snel voor elkaar?

    #82666 Reageer

    Nog een voordeel van stoppen met roken; als je op stap bent geweest en je hebt alcohol gedronken heb je de volgende morgen veel minder last van katerige verschijnselen dan wanneer je wel gerookt zou hebben.
    Overigens Melanie; ik hoop dat je toch nog een keer probeert om te stoppen, het is nu wel zo dat je er nog geen klachten van hebt, maar over 10 jaar????

    #82672 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Turkse rokers bestookt met sms’jes

    (Novum) – Rokers van Turkse komaf die zich hebben aangemeld voor de campagne ‘In iedere roker zit een stopper’ krijgen vanaf deze week sms-berichten met tips om het roken te laten. De afgelopen maanden hebben ruim 2600 rokers van Turkse afkomst zich opgegeven voor de zogeheten StopSMS, meldt antirokersclub Stivoro dinsdag.

    Iemand die zich aanmeldt voor de StopSMS moet de datum doorgeven waarop hij of zij wil stoppen met roken. Daarna wordt de roker twee maanden lang bestookt met sms’jes met tips die het stoppen makkelijker moeten maken. Er is ook een informatiefolder uitgedeeld onder de Turkse rokers. Verder hebben lokale Turkse organisaties informatiebijeenkomsten georganiseerd over stoppen met roken.

    De actie is georganiseerd in het kader van de bredere ‘stoppen-met-rokencampagne 2008’, en is specifiek gericht op mensen van Turkse afkomst. “Binnen de Turkse gemeenschap wordt behoorlijk gerookt”, zegt Lies van Gennip, directeur van Stivoro. “Omdat de doelgroep normaal moeilijk te bereiken is, hebben we de rokers van Turkse afkomst via mensen binnen hun eigen gemeenschap op de campagne gewezen. En dat blijkt succesvol.”

    Uitgegeven op Dinsdag 25 november 2008 om 15:05:33

    Geweldig intiatief ! Daar kan de Nederlandse regering echt een voorbeeld aan nemen daar zou ik me meteen voor opgeven![color=#FF0000][/color][size=CMS2CMS_LARGE][/size]

    #82686 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Het is inderdaad een geweldig initiatief! Hopelijk is het ook zo effectief. Ik ben zelf uit ergernis omtrent mijn elektrische sigaret heel snel daarmee gestopt. Haha. :P:P
    Dus die smsjes zullen wel heel veel irritatie opwekken haha.
    Of wat denk jij?

    #82693 Reageer
    Leonardo
    Deelnemer

    Een roker laat zich niet afschrikken, door een enge ziekte, een hartaanval of wat dan ook, ik hoor vaak het excuus roepen ik leef liever een paar jaar korter met een sigaret dan zonder,…Dat het een steun kan zijn in een moeilijke periode is ook een té makkelijk excuus, er zijn honderden andere dingen te bedenken, wees creatief, koop bv een boxbal.
    Wat je ook vaak hoort, opa is tenslotte ook negentig geworden en rookte ook,..dus, lekker doorpaffen want het zal wel loslopen, en later, ja later… is nog ver weg.
    27 jaar geleden ben ik ook gestopt gewoon uit eigen wilskracht omdat ik het niet kon en wilde accepteren dat een verslaving sterker kan zijn dan mijn eigen “wil”
    Als je echt wil stoppen doe je dat met een bepaalde reden, doel en volle overtuiging. Wachten tot 1 januarie is ook zoiets belachelijks, lekker vooruitschuiven,.. aftellen en snel 5 voor 12 je longen volpompen, zo’n jezelf voor de gekhoud poging is vrijwel zeker kansloos.
    Iedere roker is er ooit mee begonnen,.. iedereen kan er ook mee stoppen, kwestie van wilskracht, en niets anders.

    #82694 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, de 1-jan stoppers.. “goede” voornemens…
    Ik ben gewoon mijn belofte nagekomen. Ik had mijn vriendin beloofd zo’n elektrisch ding te kopen en daarmee te stoppen, zo gezegd, zo gedaan…. :dry:

    #82781 Reageer
    Marly
    Gast

    Ik ben het idd wel met Leonardo eens, over die goede voornemens. Als je wilt stoppen, moet je dat meteen doen, en niet een paar maanden voor je uitschuiven. Al moet ik natuurlijk voorzichtig zijn met wat ik zeg, want ik heb makkelijk praten, aangezien ik geen roker ben… Maar ik vind het altijd knap als mensen stoppen, want ik hoor vaak genoeg hoe ongelofelijk moeilijk dat is!!

    Hoe gaat het hier verder met de rokers? Melanie, heb jij je ook weer voorgenomen om te stoppen? En Henri, hoe gaat het bij jou? Hou je het nog steeds “goed” vol? Geef je het duiveltje zijn zin nog steeds niet?;)

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 86)
Reageer op: Reactie #82686 in Vandaag gestopt…..
Je informatie: