default-header

Vandaag gestopt…..

Home Forums Roken Vandaag gestopt…..

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 86)
  • Auteur
    Berichten
  • #82430 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Nog een klein maandje en dan ben ik een jaar gestopt. Van een pakje shag per dag tot niks in een rottempo. Ik ga ook richting een mijlpaal! 😛
    Maar mijn mijlpaal is niet zo moeilijk te bereiken.

    Er zijn bepaalde tijdsperiodes als je gestopt bent dat je het erg moeilijk krijgt. Als je het mij vraagt heeft dat te maken met 3. na 3 dagen, na 3 weken en na 3 maanden. kreeg ik het echt erg moeilijk en volgens mij komt dat ook wat overeen met jouw situatie.

    Ik zou ook zeggen dat het moeilijker zou zijn op het moment dat je het voor jezelf doet. De andere keren deed je het voor je kinderen. Toen had je een duidelijk doel en iets om je aan vast te houden. Nu heb je dat niet, het hoeft niet voor je gezondheid, want je bent gezond, nu doe je het voor je toekomst. Maar wat is je toekomst, slechts een vaag idee. Niets specifieks. Dus Melanie, het is belangenloos, zo ook jouw input op deze site! Met andere woorden super!

    Nu ben ik een actief persoon hier op hartgenoten, al wil ik me niet overal mee bemoeien, ik kan het niet laten. Ik vind het een hele prestatie. Of zie ik dit verkeerd?

    Je stelt veel vragen Melanie, ik ben benieuwd wie hier wat meer input op kan geven……

    #82437 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Melanie schrijft:
    [quote]Zijn er mensen die dit herkennen en wat denken die erover? Wat moet je doen om niet opnieuw te beginnen? Wat zijn de redenen om wel of niet weer in de valkuil van de sigaret te lopen?

    En is het niet een beetje zo eens een roker altijd een roker

    Wat bij mij natuurlijk een wezenlijk verschil is met mijn stoppoging en veel andere mensen hier waarvan ik weet dat ze zijn gestopt, is dat de meesten stoppen wanneer hun gezondheid dat accuut van ze eist. Maar ik heb dat niet ik ben echt gestopt omdat ik dat wou.[/quote]
    Wat ik dus erg knap vind.

    Ik heb voorheen ook ontelbare stoppogingen ondernomen, niet gelukt. Ik heb ook gerookt toen ik zwanger was. :blush: Zelfs nog op de verloskamer na de bevalling van de oudste. Die was ook wel heftig, hoor, met de tang, totaalruptuur, ellende….

    Alle stoppogingen strandden dus uiteindelijk. Wat ik ook probeerde.
    Echt gestopt ben ik dus inderdaad pas toen ik die hartkwaal bleek te hebben en de cardioloog dit met klem ‘eiste’.

    Wat je moet doen om echt niet meer te beginnen?
    Tja, in elk geval niet vanwege problemen, ziekte van een familielid of andere nare voorvallen naar een sigaret grijpen. Daar knapt een zieke niet van op en het lost ook geen problemen op.
    Blijf jezelf voorhouden hoe fijn het is om niet meer te hoeven roken. Niet meer te hoeven hoesten ’s morgens. En hoeveel fitter je jezelf voelt zonder die rookverslaving.

    Mijn moeder is eens 3 jaar gestopt. Zij begon weer toen mijn vader darmkanker kreeg. En ze rookt nu nog steeds. Mijn vader ook. Hij is astmapatient en heeft inmiddels ook longemfyseem. Mijn moeder is ook hartpatient en heeft al eens een herseninfarct gehad. En gewoon gezellig samen doorroken.
    Wij, de kinderen, hebben al gezegd dat, mocht ons moeder ooit vanwege een herseninfarct in een rolstoel belanden, wij geen sigaret tussen haar lippen gaan houden.
    Maar ja, dat kun je wel zeggen, maar het dringt toch niet door hoe belangrijk het is om te stoppen.

    Dus, gewoon volhouden. Een niet-roker wordt je niet, je zult altijd ex-roker zijn. En daar wordt je op aangekeken door je omgeving. Als je ooit iemand aanraadt om te stoppen, krijg je meteen te horen: Hoor wie het zegt! Jij hebt toch zelf ook gerookt!
    Sommige mensen die gestopt zijn, blijven het lekker vinden ruiken. Ook dat is een valkuil. ’t Is makkelijker als je het vindt stinken. Maar ja, ook daar mag je als ex-roker niet over klagen. :unsure:

    De enige reden dat ik nog ooit zou gaan roken is wanneer ik een vreselijke ziekte zou krijgen en weet dat ik doodga. Maar dan wil ik ook (medicinale) wiet roken. Dat doet je in elk geval effe de ellende vergeten. Daarbij maakt het dan toch niet meer uit.

    #82438 Reageer
    Marly
    Gast

    Lieske schrijft:
    [quote] Dus, gewoon volhouden. Een niet-roker wordt je niet, je zult altijd ex-roker zijn. En daar wordt je op aangekeken door je omgeving. Als je ooit iemand aanraadt om te stoppen, krijg je meteen te horen: Hoor wie het zegt! Jij hebt toch zelf ook gerookt!
    [/quote]

    Nou ja, degene die is gestopt is wel gestopt, ook al heeft ie ooit gerookt… Dus hij/zij heeft evengoed recht van spreken toch;) Haha..

    #82439 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Marly schrijft:
    [quote]

    Nou ja, degene die is gestopt is wel gestopt, ook al heeft ie ooit gerookt… Dus hij/zij heeft evengoed recht van spreken toch;) Haha..[/quote]
    Ja, vind ik ook. Maar ik hoor het toch wel vaak. Ook als je klaagt dat het stinkt, of prikt in je ogen. Je moet niet zeuren, want je hebt vroeger zelf ook gerookt.

    In die zin blijf je dus altijd ex-roker. Een niet-roker mag wel zeuren. :dry:

    #82440 Reageer
    Marly
    Gast

    Dat vind ik onzin zeg, dat mensen zo denken. Maar ik geloof je graag dat mensen wel echt zo denken 😉 Wel jammer, maar ja..

    En hoelang ben jij inmiddels zelf gestopt dan? En heb je er nu verder niet veel moeite meer mee dan? Nou ja, je kunt zelf helemaal niet meer tegen rook als ik het goed heb begrepen he? Dus wat dat betreft heb je er misschien niet veel meer behoefte aan.. Of wel?

    #82441 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik ben nu 9,5 jaar ‘clean’. Heb er geen moeite meer mee.

    ’t Is niet zo dat ik helemaal niet tegen de rook kan, maar in een warme, drukke zaak waar veel gerookt wordt, heb ik er echt last van. In de zin van benauwd, misselijk.

    Als ik bij mijn moeder op bezoek ben, roken zij ook. Ik vind dat echt heel erg stinken. Vanmorgen voelde ik me al niet zo lekker en werd ik er echt misselijk van. Maar meestal krijg ik er geen lichamelijke klachten van, als het maar één of twee rokers zijn.
    Zitten er echter 4 mensen in die keuken te roken, dan ben ik echt weg.

    Maar ik heb er inderdaad zelf helemaal geen behoefte meer aan. Geen neigingen of zo. Alleen maar blij dat ik ervan af ben.

    #82445 Reageer
    Marly
    Gast

    Netjes zeg:) Maar vind je het niet erg dat je familie wel evengoed rookt dan, als jij er bent? Ik vind dat familieleden er juist beter rekening mee zouden kunnen houden… Maar dat is mijn mening natuurlijk 😛 Vooral met uit eten bijvoorbeeld. Als er iemand aan tafel zit die niet tegen de rook kan, vind ik dat je daar rekening mee kunt houden. Toch?

    #82446 Reageer
    Philicia
    Deelnemer

    Daar ben ik het wel mee eens. Vind het wel respectvol als je niet rookt als er iemand bij is die er echt niet tegen kan.

    🙂

    #82447 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Zoals ik al zei: Zo erg is het ook weer niet. Ik kan mijn ouders moeilijk in hun eigen huis verbieden om te roken. En in het geval van een enkele roker, valt het ook wel mee.

    Met etentjes houden ze er wel rekening mee door even weg te gaan om te roken. Ik vind heet ook zeer ongepast om aan tafel te roken als er nog mensen aan ’t eten zijn. Deed ik zelf vroeger ook niet, hoor.

    Ik heb er vooral moeite mee op plaatsen waar het druk en warm is en waar veel gerookt wordt.
    Op een terrasje heb ik er ook geen moeite mee. Daar is altijd nog wel voldoende frisse lucht.

    Ben wel blij met het rookverbod in de horeca, overigens, vooral wat restaurants betreft.
    In een drukke kroeg kom ik toch al vrijwel niet, maar daar vind ik rook ook erg overlast gevend. In rustige buurtkroegjes vind ik de overlast van roken veel minder. Groot oppervlak waar je makkelijk wat verder van de rokers kunt gaan zitten.

    T is dus niet zo dat ik echt van het kleinste beetje rook al ziek wordt. Het stinkt wel, maar echt benauwd en misselijk wordt ik pas in warme rokerige omgevingen

    #82448 Reageer
    Marly
    Gast

    Ja ik vind het zelf ook vooral fijn in restaurants, dat mensen niet meer mogen roken. En idd vooral tijdens het eten ja. Zelf heb ik er op het terras op geen moeite mee, en ik vind ook niet dat dat verboden hoeft te worden. Maar ik heb zelf natuurlijk sowieso veel minder last van de rook dan dat jij bijvoorbeeld hebt, Lieske. Maar ik vind het zelf gewoon niet zo prettig en heb snel last van mijn ogen door de rook.

    #82452 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Het rookverbod zal er, denk ik, ook wel voor zorgen dat steeds meer mensen stoppen, dan wel niet beginnen met roken.
    Het is voor de stoppers ook wel fijner dat je tijdens een etentje de behoefte voor die sigaret makkelijker kunt negeren, omdat je toch al niet mag roken.

    #82632 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    2 Maanden later…
    Hoe staat het ervoor? Hou je het nog vol? Ik zie je nog een enkele keer online en dan vraag ik me af hoe het gaat met het stoppen. Je bent een voorstander van het opheffen van het rookverbod. Wat natuurlijk lastig aan de andere kant is als ex-roker.
    Hoe gaat dat nu? Kan je er intussen goed tegen om in de walm van een ander te staan?

    Groetjes

    #82636 Reageer

    In navolging van Job Pieter vraag ik me ook wel eens af of je het hebt volgehouden om niet te roken Melanie.
    Als dit zo is vind ik het erg knap, laat eens wat horen.

    #82643 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Smoke until you drop (dead). Dat is populair gezegd zo’n beetje het resultaat van een dinsdag 25 november gepresenteerd onderzoek door de Universiteit Maastricht. Daaruit blijkt dat mensen stug blijven doorroken, zelfs al hebben ze de fatale longziekte COPD, zelfs al zou acuut stoppen hen redden van de onvermijdelijke pijnlijke dood – niks daarvan, doorpaffen, lekker béhbéh! Merkwaardig toch hoe mensen zichzelf te gronde richten! Net lemmingen. Als er eentje zich in zee stort, volgen alle andere lemmingen. Als je vrienden roken, dan rook jij ook. Klaar. Alle gekheid op een stokje. :unsure:

    COPD is een veel voorkomende longziekte, die zo geleidelijk ontstaat dat de diagnose vaak pas volgt als er al veel schade is geleden. COPD staat voor ‘chronic obstructive pulmonary disease’, oftewel chronische bronchitis en longemfyseem. Kortademigheid, hoesten en slijm opgeven zijn de symptomen, waarvan veel rokers denken dat het ‘erbij hoort’. Naar schatting krijgt dertig tot vijftig procent van de rokers op termijn met COPD te maken. Dat maakt de ziekte de komende vijftien jaar tot doodsoorzaak nummer drie. “Mensen verliezen hun longfunctie. Ze kunnen op een gegeven moment geen trap meer op lopen, fietsen, wandelen. De laatste jaren, voorafgaand aan een langzame, pijnlijke dood, brengen ze vaak door in een rolstoel, aan een zuurstoffles”, zegt Daniel Kotz, onderzoeker bij de capaciteitsgroep Huisartsgeneeskunde van de Universiteit Maastricht. Op 21 november promoveerde hij aan de UM op onderzoek naar de volgende vraag: ‘Helpt het zwaar verslaafde rokers om te stoppen met roken als ze weten dat ze een vroeg stadium van COPD hebben?’ “De schade aan de longen is weliswaar niet te herstellen, maar versnelde achteruitgang wordt wel voorkomen en het welbevinden van de patiënt gaat vooruit als hij alsnog stopt”, aldus Kotz.:huh:

    Via een longfunctietest werden driehonderd rokers met beginnend COPD opgespoord, die zelf nog niet wisten dat ze de ziekte onder de leden hadden. Ze werden verdeeld over drie groepen. De experimentgroep kreeg te horen dat ze ziek was, waarna er vier confronterende gesprekken in vier weken volgden met een longverpleegkundige. Ook kreeg ze het stop-roken hulpmiddel Notrilen gedurende zeven weken. De eerste controlegroep werd op exact dezelfde manier behandeld, maar zonder de kennis over haar eigen ziekte. Aan het einde van de studie kregen de deelnemers deze informatie vanzelfsprekend alsnog. De tweede controlegroep werd, eveneens zonder COPD-diagnose, naar haar eigen huisarts verwezen, die het meestal bij een advies en een receptje liet.:S

    Vijf weken na de stopdatum werden alle deelnemers onderzocht, net als een half en een heel jaar later. In groep 1 was 51% gestopt na vijf weken. In groep twee was dat 40% en in groep 3 18%. “Dat vonden we een behoorlijk verschil”, vertelt Kotz. “De kennis over de eigen ziekte motiveerde blijkbaar tien procent meer mensen om te stoppen. Maar na een half jaar was dat verschil teruggelopen naar zeven procent en na een jaar was het helemaal weg. Het feit dat ze, door niet te stoppen met roken, op lange termijn een pijnlijke, langzame dood tegemoet gaan, weegt voor deze groep niet op tegen het korte termijn voordeel van een sigaret.”
    Van groep 1 was na een jaar nog 11,2% gestopt, van groep 2 11,6% en van groep 3 (die de reguliere huisartsbehandeling had ontvangen) 5,9%. “Vergeleken met geen behandeling is de intensieve behandeling wel effectief gebleken. Counseling en medicatie verdubbelt de kans op succesvol stoppen met roken. Maar het heeft schijnbaar geen effect op lange termijn om mensen te confronteren met hun ziekte. Waarbij COPD natuurlijk wel een ander soort ziekte is dan een hartinfarct, wat voor veel rokers wel een goede motivatie is om te stoppen. COPD ontwikkelt zich heel langzaam, wat het een ver-van-je-bed-ziekte maakt.”:blink:

    Kotz. “Elk jaar dat je na je 35e doorrookt, verkort je leven met drie maanden. Veel chronische ziekten kunnen voorkomen worden als mensen stoppen of überhaupt niet beginnen”.
    ,,Maar tot nu toe zeggen ministers dat roken een lifestyle is, waar mensen zelf maar vanaf moeten zien te komen. Ik denk persoonlijk dat het beginnen met roken een redelijk autonome keuze is, maar het kunnen stoppen met roken behelst meer dan een keuze. Het huidige Nederlandse beleid zegt tegen rokers: ‘Zoek het maar uit.’ Dat vind ik eigenlijk schandalig.”:angry:

    Nou, als je tot hier bent gekomen met lezen, snap je misschien waarom ik zelf ben gestopt met roken. Vier weken geleden alweer. Te laat, ik weet het, maar beter laat dan nooit. En, laat ik eerlijk zijn, het niet-roken valt me gemakkelijk! Ik benijd rokers overigens niet. Voor mij mogen ze roken. :kiss:

    Hoe dan ook: mensen zeggen dat ze een heel pijnlijke dood tegemoet gaan, botweg stikken, door te roken, helpt niet. :huh:

    Misschien helpt dit: van roken word je lelijk, want de nicotine tast het huidweefsel aan, en dat proces is onomkeerbaar. Misschien motiveert dat althans de vrouwen om de sigaret snel uit te drukken. B)

    #82644 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Goh Henri, ik wist nog niet dat je gestopt was, maar volgens mij vallen mijn 10 jaar roken in het niet bij jou 😛

    Maar ik ben blij voor je dat het je tot nu toe goed afgaat! 😀

    Wat je stelt is niks minder dan waar. Nederland hanteert een bijzonder beleid…..
    Roken is slecht. van roken dit en dat….. Neem maar een kauwgompje.. :dry:
    Ik ben zelf gestopt met zo’n elektrisch ding, werkte echt geweldig voor mij. Nu mag het al niet meer. Ik ben nog geen 35, maar mijn longen heb ik zelf ook genoeg aangetast.

    We zijn allemaal te laat… ? toch?

    Henri ik wil je voor de rest alleen veel succes wensen!

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 86)
Reageer op: Reactie #82438 in Vandaag gestopt…..
Je informatie: