default-header

Uitlaatgassen en hartinfarct

Home Forums Uitlaatdampen Uitlaatgassen en hartinfarct

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #78689 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Autovervuiling verdrievoudigt het risico op een hartinfarct

    Wie zich in het autoverkeer begeeft, ziet zijn risico op een hartinfarct binnen het daaropvolgende uur verdrievoudigen. De vervuilende uitlaatgassen lijken daarbij de hoofdschuldige te zijn, ook al kan stress eveneens een rol spelen.

    Heel wat studies hebben al uitgewezen dat autovervuiling een rol speelt bij de verergering van hart- en vaatziekten, het sterfterisico door een hart- en ademhalingsstilstand bij personen die vlak bij een drukke verkeersweg wonen, het verhoogde risico op een hartinfarct bij beroepschauffeurs, het verhoogde aantal sterfgevallen door hartischemie bij verkeersagenten in Rome enz.

    Het gaat dit keer om een Duitse studie bij 690 patiënten die een niet-fataal hartinfarct hadden gehad. Ze wisten allemaal nog precies op welk tijdstip ze het infarct hadden gekregen en vulden een vragenlijst in waarop ze ook noteerden welke activiteiten ze hadden verricht op de dag van het hartinfarct en tijdens de vier dagen voordien: slapen, activiteiten overdag, periodes in de openlucht, de verschillende plaatsen, de gebruikte transportmiddelen, woedeaanvallen of vreugde-uitbarstingen, stress, blootstelling aan solventen of stofdeeltjes enz.

    De meeste patiënten zijn mannen (77 %), en 70 % van hen zijn ouder dan 55.

    Uiteindelijk blijkt dat de patiënten zich op de dag van het infarct meer in het autoverkeer hadden begeven dan de drie dagen voordien. Eén uur vóór het infarct was de blootstelling twee keer sterker dan op het even elk ander tijdstip. Volgens de auteurs verdrievoudigde de blootstelling aan uitlaatgassen het infarctrisico tijdens het daaropvolgende uur.

    De auto is weliswaar de frequentste blootstellingsplaats, maar het risico bestaat ook op het openbaar vervoer (bus), op de motor en zelfs op de fiets. De andere tijdelijke risicofactoren, zoals stress, een inspannende fietstocht of ’s morgens opstaan, veranderen niets aan die vaststelling.

    Stress draagt ongetwijfeld bij tot het ontstaan van een hartinfarct, maar luchtvervuiling is hier de belangrijkste risicofactor. Want of men nu achter het stuur van zijn wagen zit of passief op een bus zit: het risico is en blijft hetzelfde.
    Een uitstekend argument om te strijden tegen autovervuiling…

    16/11/2004
    Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste
    New England Journal of Medicine, 1716 et 1721, 21 oktober 2004.

    #81935 Reageer
    SRTFEC
    Deelnemer

    Zeker zeker. We worden gewoonweg vergiftigd. En wat te denken van de veel schonere lucht in de horeca sinds de invoering van het rookverbod? Ik heb net het nieuws op de home-page gelezen. Dat zet je toch aan het denken. Kan iemand zich voorstellen dat er horecagelegenheden zijn die hier GEEN boodschap aan hebben? Is dat niet een bietje aso gedrag? Of ligt dat aan mij?
    Wat mij betreft mogen ze nog een stap verder gaan en een rookverbod voor op straat maken. Hoe vaak adem je niet de smerige rook van een sigaret, sigaar of pijp in tijdens het winkelen of bij een bezoek aan een markt. Gewoon geen medelijden met de rokers: kort maar krachtig: verbieden in het openbaar. Is in andere landen de gewoonste zaak van de wereld.:P

    #81938 Reageer
    Marly
    Gast

    Ja gast, daar heb je helemaal gelijk in. Ik vind het ook aso als horecagelegenheden zich hier niet aan houden. De anti rokerswet is er niet voor niets gekomen, toch?! Ik denk dat heel veel mensen er baat bij hebben, zoals bijvoorbeeld mensen met longproblemen. Het is toch sneu dat die mensen niet in een café zouden kunnen komen?! Nou ja, ik ben zelf ook erg blij met de nieuwe regel. Ik heb zelf vaak last van de rook, ik krijg er branderige ogen door. Tegenwoordig is de lucht veeeel schoner in de horecagelegenheden, en dat merk je echt vind ik. In cafés kun je tegenwoordig zelfs om je heen kijken, doordat die vieze, stinkende rookwalm er niet meer hangt! Wat vindt de rest van de Hartgenoten hiervan??

    Groetjes Marly

    #81940 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Beste Gast,

    Het is nog niet op veel plaatsen verboden om te roken toch? Ik weet dat Tokyo en Turkmenistan het verboden hebben, maar waar nog meer? U laat het zo gewoon lijken.
    Ik vind uw reactie nogal kort door de bocht. Zij geprezen dat dit nog geen communistisch land is. Mag iemand die terminaal is niet meer zijn laatste sigaret roken? Velen vinden ontspanning in het roken, moet je die zonder pardon laten stoppen met roken? Met alle bijwerkingen van dien.
    Er zijn mensen in een hele moeilijke situatie, alleen maar ellende, zorgen en verdriet. Wilt u die nog even flink door het slijk trekken. Vergeet ook niet dat veel rokers begonnen in een tijd dat de schadelijkheid van roken niet bekend was. Stoppen is niet makkelijk en heeft veel lichamelijke gevolgen, die ook niet altijd positief zijn.
    U komt nu op mij over als een “zogenaamd” daadkrachtig persoon; “Gewoon geen medelijden met de rokers: kort maar krachtig: verbieden in het openbaar” daadkrachtig, egoïstisch of is dit meer een egocentrische reactie?
    Moeten we dan ook niet meer verbieden. Zoals computerspellen, dat zou een goede zijn. Zien kinderen en veel volwassen weer eens wat meer zon, vitamine C. Dan krijgen ze meer beweging, en een veel betere gezondheid. Scheelt ook belasting door de fabricage van de consoles en spellen. Scheelt ziektekosten enz. enz.
    Ik ben zelf al een tijdje geen roker meer. Ik heb een aardig deel van mijn leven “verrookt”. Stom? Ja natuurlijk. Ik merk de voordelen wel, helaas de nadelen ook.
    Ook ik vind dat horeca gelegenheden zich hier aan dienen te houden. Als ze het zo nodig vinden om rokers te steunen, zullen ze hier gewoon een stinkhok voor moeten maken.
    De luchten waar de rookwalmen door zijn vervangen wordt je ook niet vrolijk van. Daar heb ik nog een hartverhaal aan gewijd.….
    Maar ach, dit forum ging over uitlaatgassen…….

    #81941 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik moet trouwens nog wel even wat toevoegen aan dit verhaal. Ik ga nu erg sterk uit van één selecte groep mensen. Maar van hun afgezien zijn er natuurlijk genoeg mensen die best ook hun peukje zouden kunnen doven. Er zijn van die mensen die anderen overal op gaan verbeteren, zeggen wat ze moeten doen, hoe ze de wereld moeten en kunnen verbeteren. Zelf zitten ze zich scheel te paffen achter hun pc, met over puilende pens, en bijna niks meegemaakt in hun leven. Dat is echt hypocriet!Om het verhaal af te maken zeggen ze dat ze niet kunnen stoppen. of als ander excuus dragen ze aan dat ze dan te veel aankomen. wat een onzin! Inderdaad je komt aan, maar dit stabiliseert zich na verloop van tijd. In de tijd dat deze hypocrieten zich voordoen als orakel zouden ze op moeten staan en gewoon een halfuur moeten gaan lopen.

    #81942 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Roken overal verbieden vind ik, net als Job, ook een stap te ver gaan. En het stoppen geeft vaak veel stress en ongelukkig voelen…. en dat is ook weer ongezond.

    Ik heb zelf overigens meer last van de chemicalie-en in parfums, dus die dan ook maar verbieden? Van mij mag het wel B) , maar dan komt waarschijnlijk de machtige chemische industrie in het verzet.
    Parfums zijn al lang geen onschuldige bloemenaftreksels meer: ze bestaan voor het overgrote deel uit synthetische, vluchtige chemische stoffen.
    Die stoffen kunnen astma veroorzaken, maar zijn ook bij velen een uitlokker van migraine.

    De wereld zit vol met gif……… diesel uitlaatgassen, chemicalie-en uit sigaretten, parfums in veel produkten, pesticiden, herbiciden: het ontgiftingssysteem wordt zo overbelast en op een goede dag laat die het afweten, en ontstaan allerlei klachten door toxinenschade in je lichaam……

    Lisa.

    #81944 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Hallo Job,
    Ik ben het helemaal met je eens. Je kunt niet zo kort door de bocht zo’n rigoureuze maatregelen nemen. Dan zou je nog veel meer moeten aanpakken. Wat dacht je van de kerosine uitstoot van de vliegtuigen en dan niet te vergeten de industrie die veel giftige dampen uitstoot.
    Ik denk dat daar een sigaretje op straat roken niet tegen op kan.
    Groetjes Dolores

    #81945 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Nog even dit Job Pieter, zou je wat meer kunnen vertellen over de nadelen die je ondervindt bij het stoppen met roken? Of hoort dit niet thuis op deze plek in het forum?
    Groetjes Dolores

    #81947 Reageer
    SRTFEC
    Deelnemer

    Behalve je eigen gezondheid zou je misschien eens aan anderen kunnen denken. Mensen die niet tegen tabakslucht kunnen. Die er astma-aanvallen van krijgen. Bijvoorbeeld mensen met longfybrose. Wanner die op straat achter een rokende persoon lopen en de “kwalm” inademen, worden ze acutelijk benauwd.

    #81950 Reageer
    Sjarel
    Deelnemer

    Beste ,,gast” – ik ben het met Job eens, u uit zich hier erg kort door de bocht en behoorlijk op de PVV-toer. U lijkt me iemand van de garde, die zo schoon door Havank werd beschreven, met als vaandel: ,,Knuppello Knuppelo, Come tu es Bello!”. De Duitsers hadden het vroeger over ,,Ausradieren”. Wel flauw dat u zulke ferme taal verkondigt, onderwijl u verschuilend achter de anonimiteit van ,,gast”. Als u al last hebt van iemand die voor u op straat is aan het roken, dan vrees ik dat u bij voortduring een ernstige aanslag pleegt op de gezondheid van uw eigen hart. Leer eens wat relativeren, laat mensen ook hun zonden. En maak u daar niet zo druk over. Dat is slecht voor het hart!

    #81961 Reageer
    SRTFEC
    Deelnemer

    Sjarel schrijft:
    [quote]Beste ,,gast” – onderwijl u verschuilend achter de anonimiteit van ,,gast”. Als u al last hebt van iemand die voor u op straat is aan het roken, dan vrees ik dat u bij voortduring een ernstige aanslag pleegt op de gezondheid van uw eigen hart.[/quote]

    Beste Sjarel, Ik keek even op uw profiel, maar voorzover ik kan beoordelen verschuilt u zich achter dezelfde anonimiteit. Dus: zoals de waard is ……
    Ik ben niet van de garde zoals u beschrijft, ik heb geen last van rook en ik pleeg geen aanslag op mijn gezondheid. Maar: ik hou rekening met anderen. Als ik iemand tot last kan zijn door mijn gedrag, doe ik er alles aan om dat te voorkomen. Dus ik rook niet in het openbaar, rij niet in een (wannabe) Hummer, ga nooit naar McDonalds, ben donateur van Greenpeace en WNF, ben zuinig op ons milieu en ik draag een donorcodicil.

    #81972 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Zoals Dolores zelf al zegt hoort het stoppen met roken niet op dit forum thuis, maar in het forum roken. Ik denk dat hier trouwens genoeg mensen gestopt zijn met roken. Een groot aantal zal dit nog moeten. Dus ik zal in het forum roken wat gaan vertellen.

    Groetjes

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Reageer op: Reactie #81972 in Uitlaatgassen en hartinfarct
Je informatie: