default-header

Trage Schildklier en hart/vaat-symptomen daardoor.

Home Forums Schildklier aandoening Trage Schildklier en hart/vaat-symptomen daardoor.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #78605 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Wat kunnen zoal de mogelijke gevolgen zijn van te weinig schildklierhormonen (hyothyreoidie) of te weinig werking van schildklierhormonen in de cellen?

    1. Een versnelde atherosclerose (vaatvernauwingen, aderverkalkingen)

    2. Een LDL stijging en ander lipidenafwijkingen: LDL stijgt vooral en HDL daalt. Door behandeling van de hypo met schildklierhormonen worden de waarden gewoonlijk weer normaal (dus LDL/cholesterol kunstmatig verlagen met bv statinen heeft hier helemaal geen nut, want de onderliggende oorzaak van de LDL (low density lipoproteinen) verhoging en de ontwikkeling van hartziekten blijft gewoon bestaan).

    3. Verhoging van de bloeddruk.

    4. Symptomen die sterk lijken op die van hartfalen (benauwdheid, vergroot hart, oedeem (zwelling) in de benen, ECG veranderingen (ST-T).

    5. Een verhoogd homocysteine :
    Homocysteine is een belangrijke risicofactor voor Hart en Vaat ziekten (HVZ) een teveel is namelijk giftig en beschadigt de vaatwanden en maakt het bloed stroperig.
    Homocysteine is te bepalen (ook via de huisarts) in het bloed. Hoger dan “10” is te veel: lager dan “7” is de optimale streefwaarde..
    Homocysteine kan ook verhoogd zijn door een gebrek aan vitamine B12 (in de cellen) en foliumzuur.

    6. Verhoging van CRP is ook te zien (door grotere vatbaarheid voor infecties)

    Wat literatuur:
    Cardiovascular Manifestations Of Hypothyroidism
    M. H. Nikoo, M.D.
    Department of Internal Medicine, SUMS http://pearl.sums.ac.ir/semj/vol2/jan2001/hypothy&heart.htm

    Hypothyreoidism and atherosclerose. 2003 http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/88/6/2438

    Over homocysteine: http://www.voorhethart.nl/index.php?pageid=5&sub=27

    #81279 Reageer
    Jan van Overveld
    Deelnemer

    Ik ben blij om te lezen dat wij op deze korte termijn toch iets voor u heb kunnen betekenen.

    Het komt niet vaak voor dat patiënten vlak voor een behandeling advies vragen. Normaal gesproken hebben wij natuurlijk iets meer tijd om een weloverwogen advies uit te brengen. maar dat neemt niet weg dat wij altijd klaar staan en zo mogelijk een deskundig advies kunnen geven.

    Sterker nog: indien u de voor u beste behandeling zoekt, kunnen wij dat in zijn geheel voor u regelen. Twijfelt u over een behandeling? Schakel ons servicecentrum in.

    In ieder geval heeft u nu vriendschap gesloten met uw nieuwe vriend. En dat is prima.

    Ik wens u veel gezondheid en geluk. Mocht u in de toekomst vragen hebben? Twijfel niet en neem contact met ons op.

    Jan van Overveld

    #87047 Reageer
    goetje
    Deelnemer

    Hallo iedereen.
    Is eerste keer dat ik op de forum zit.
    Nl : 3jaar geleden borstkanker gehad en daardoor het ganse pakketje,chemo
    bestraling en de gekende nolvadex.
    Nu geen probleem alles mooi gedaan wel blijvende moeheid overgehouden.
    Overlaatst hartkloppingen terug die begonnen zijn een jaar na de chemo.
    Niet echt bij stilgestaan, dacht ik heb wa teveel gedaan zal wel over gaan.
    Nu deze week na wat tuinwerkjes druk en pijn op hart en borstbeen en opgejaagd gevoel.
    Dokter toch nu maar laten komen, verdict zwak hart naar aanleiding van de chemo en bestralingen, moet het rustiger aan doen, en dan ben je nog maar 43 jaar he.
    Mijn enkel waren precies balonnen steeds ik wat werkte en nu ook nog zoutloos eten erbij.
    Maarja we mogen nie klagen.
    Moet ik me nu verder laten onderzoeken want na de chemo is er nu enkel maandag jongstleden een cardiogram genomen die uitwees dat het hart verzwakt is en het
    rustiger aan moet doen.
    Wat doe ik het best, heeft iemand hier ervaring mee.
    (ps : door de bestralingen ook te trage schildklierfunctie waar ik nu kleine dosis schildkliervervangend hormoon voor neem)

    #87048 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Lisa

    Wat een uitgebreid antwoord weer aan een hartgenoot.
    Ik heb het vol interesse gelezen, ga het printen en meenemen naar mijn huisarts.
    Herken een aantal dingen in je antwoord.
    Zo leer je steeds wat door mensen zoals jij.
    Dankje wel:)

    Cesarina

    #87049 Reageer
    Lisa
    Gast

    cesarina schrijft:
    [quote]Hallo Lisa

    Wat een uitgebreid antwoord weer aan een hartgenoot. [/quote]

    huh :unsure: ….. Ik begrijp niet welk antwoord (en aan wie) je bedoelt Cesarina…..

    [quote]Ik heb het vol interesse gelezen, ga het printen en meenemen naar mijn huisarts.
    Herken een aantal dingen in je antwoord.
    Zo leer je steeds wat door mensen zoals jij.
    Dankje wel:)

    Cesarina[/quote]

    Zoals altijd….Graag gedaan 🙂

    Groetjes, Lisa 😉

    #87050 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hmmmm ja ik zie nu net dat ik je een antwoord heb gestuurd…maar je schreef dat 1 jaar en 9 maanden geleden. :ohmy:

    Daar had ik niet opgelet, dacht dat het een recent berichtje was.
    Ik was op het forum en ik zag je reactie en dacht…nou daar heb ik ook wat aan:)
    Dat ging dus over………………..
    Re: Trage Schildklier en hart/vaat-symptomen daardoor… en daar reageerde ik op.

    Beetje dom…
    Maar het is nu opgelost :laugh: en hoop dat je mijn antwoord nu begrijpt? :unsure:

    Cesarina

    #87410 Reageer
    `brigitta
    Deelnemer

    Hallo Lisa,

    ik heb donderdag bloed laten prikken en wat blijkt: de betablokkers en bloeddrukmedicatie hebben voor heel wat narigheid gezorgd.

    mijn lever- en cholesterolwaarden zijn giga hoog en voor mijn schildklier kreeg ik volgende waarden:

    TSH H 9.2
    Vrij T4 15.0
    Vrij T3 5.13

    LDL kon niet gemeten worden omdat Triglyceriden H 460 bedragen en HDL slechts 40

    ik heb de jouw link gelezen over te traag werkende schildklier en er begint toch wel één en ander duidelijk te worden.

    dinsdag ga ik naar de cardioloog, hopelijk onderkent deze het probleem
    de HA heeft eerder al gezegd dat er nog geen probleem is met mijn schildklier omdat de T4 en T3 nog binnen de marge vallen

    ik denk erover een internist/endocrinoloog te raadplegen, want ik zou dit toch graag uitgezocht zien.

    groetjes
    en veel dank
    Aline

    #87411 Reageer
    Lisa
    Gast

    b]aline schrijft:
    [quote]
    voor mijn schildklier kreeg ik volgende waarden:

    TSH H 9.2
    Vrij T4 15.0
    Vrij T3 5.13 [/quote]

    Het is altijd een momentopname, maar goh, je TSH is aardig hoog dus (boven 3 is al te hoog volgens nieuwere inzichten)….. en ook al zijn je T4 en T3 nog binnen de labnormen (en dat is dan in je bloed!, maar hoe is het in je weefsels?), dan is er toch al een subklinische hypothyreoidie te zien en ook dat is al een risicofactor voor hart- en vaatziekten gebleken (zegt bv een Rotterdamse studie, van een paar jaar geleden).

    [quote]LDL kon niet gemeten worden omdat Triglyceriden H 460 bedragen en HDL slechts 40 [/quote]

    Een rommeltje geworden dus…. klopt wel, betablokkers rommelen met je cholesterol en verhogen triglyceriden…. en de blokkade van adrenaline resulteert o.a. ook in daling van instroom van T3 in de weefsels/cellen (en dat is waar ze hun werk moeten doen he, en ze zijn o zo belangrijk, want iedere cel heeft schildklierhormonen nodig.).

    [quote]dinsdag ga ik naar de cardioloog, hopelijk onderkent deze het probleem [/quote]

    ja, Ik hoop met je mee 🙂 …. maar het is ook mogelijk dat hij/zij niet op de hoogte is van (gevolgen van) schildklierproblemen door BB’s (waarom krijg je die eigenlijk?). Maar dan kun jij erover vertellen.
    Ik kan het draadje zo snel niet vinden, maar er was een topic met een vraag over Koude handen en voeten,…. en daar heb ik ook iets verteld over wat betablokkers doen met cholesterol, triglyceriden en je nutrienten enzo. Had je dat topic ook nog gelezen?

    [quote]groetjes
    en veel dank[/quote]

    you are welcome 🙂

    Groetjes,
    Lisa.

    #87412 Reageer
    `brigitta
    Deelnemer

    Hoi Lisa,

    dank voor je reactie
    met jouw info ga ik nu zeker verder

    de reden dat ik de BB neem is dat er twee jaar geleden hartfalen is vastgesteld
    (ben nu 39 jaar) er is toen geen oorzaak gevonden, maar de afwijkende schildklierwaarden speelden toen ook al …en werden van de tafel geveegd. Er is sprake van een gedilateerde linker hartkamer en daardoor ernstige verlies van de pompkracht

    helaas wist ik niks van dit hele schildklier verhaal tot ik een aantal weken geleden een berichtje op dit forum zette omdat ik meer dan 10 kilo ben aangekomen sinds ik deze BB en bloeddrukverlagers neem (bisoprolol en olmetec) terwijl ik nauwelijks nog iets durf te eten

    nadat ik jouw reactie had gelezen, vroeg ik om een uitgebreid bloedonderzoek
    en de resultaten zijn nu binnen en reden om volledige klaarheid te krijgen

    ik ben echt heel blij met jouw info, het voelt alsof de puzzelstukjes op zijn plaats beginnen vallen

    groetjes

    Aline

    #87414 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hoi Aline,

    Hartfalen zonder gevonden oorzaak (geen afwijking in het hart gevonden dus)….. het kan dan o.a. een symptoom zijn van hypothyreoidie of een gebrek aan stoffen zoals B1 en vitamine C en carnitine en/of Q10 etcetera? Of heb je misschien een besmette (en onbehandelde) tekenbeet gehad destijds? Het kan ook nog door een virusinfectie gekomen zijn…..

    Ik zit nog wat te lezen over de schildklier vandaag (geheugen nog wat opfrissen 😉 , en ik kwam de aloude temperatuurtest weer tegen… ken je die?

    Ik zal hem geven: (hij werd gebruikt door artsen om een hypo vast te stellen voordat de TSH test bestond). Om de effectiviteit van de behandeling met dierlijke hormonen te controleren, keek men bv ook naar normalisering van de basale ochtendtemperatuur (die hoort te zijn tussen 36.6 en 36.8).
    dr Barnes deed de test met een kwikthermometer (die hebben nu een andere vloeistof er in), onder de oksel,10 minuten). Het is ook een handige zelftest om te kijken of er aanwijzingen zijn voor een hypo schildklierwerking B)

    Citaat:
    [quote]Temperatuurtest
    De basale lichaamstemperatuurtest is de meest gevoelige en functionele test om de schildklierfunctie te meten. Deze test -in de jaren ’30 door dr. Barnes ontwikkeld- raakte op de achtergrond met de komst van de bloedtesten. Duidelijk wordt dat deze bloedtesten verre van optimaal zijn en vooral de mildere vorm van hypothyreoïdie over het hoofd zien.
    De genoemde temperatuurtest is echter een zeer makkelijk toegankelijke test die door iedereen, in de eigen vertrouwde omgeving, kan worden uitgevoerd. Schattingen van dr. Barnes geven aan dat in Amerika 40% van de volwassenen te maken heeft met een verlaagde schildklierfunctie.

    * De temperatuur dient in de morgen, vóór het opstaan en meteen bij het wakker worden, liggend te worden opgemeten onder de arm.
    * Neem de temperatuur drie ochtenden achtereen op.
    * Vrouwen die menstrueren doen de metingen op de 2e, 3e en 4e dag na de start van de menstruatie.

    Let op: niet temperaturen bij griep of wanneer men in de vroege morgen uit bed is geweest (bijv. om naar de toilet te gaan). Vergeet niet de thermometer ‘s avonds bij het bed klaar te leggen.

    Interpretatie meetwaarden:
    3 x meting boven 36,4 graden geen hypothyreoïdie
    3 x meting beneden 36,4 graden hypothyreoïdie
    2 x lage meting * mogelijk hypothyreoïdie

    * Tussen 35,8 graden – 36,1 graden en 1 normale meting boven 36,4 graden.

    De lichaamstemperatuurmeting kan na 8 weken worden herhaald.

    [/quote]
    de bron is:
    http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=474&cod=431&page=9

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    PS
    Ik vond via google de topic terug die ik eerder noemde (over koude handen en voeten): hier is hij te vinden:
    http://tinyurl.com/6jpxgpe

    #87416 Reageer
    `brigitta
    Deelnemer

    dank je Lisa!
    jij bent echt wel onwaarschijnlijk goed gedocumenteerd, fantastisch dat je die kennis wil delen

    ik ga die temperatuurtest zeker doen 🙂

    wat de oorzaak van de hartaandoening betreft: ze houden het op een virale infectie
    bij gebrek aan andere oorzaken (ook lyme werd getest en negatief bevonden)

    ik ben nogal een gezondheidsfreak en slik al jaren orthomoleculaire supplementen (Q10, taurine, L’carnitine, magnesium, vita B complex enz.enz.) Toen het hartfalen werd vastgesteld heb ik zo’n uitgebreide bloedtest laten doen bij een othomoleculaire arts, waar geen echte tekorten uitkwamen (ik heb de test even opgediept en in de marge staat dat een verder onderzoek van de schildklier nodig is, maar dat is dus nooit gezegd of gebeurd : 🙁 en ik was toen te overdonderd door de diagnose om de kleine lettertjes te lezen, en nu dus…
    Ik slik nog altijd mijn supplementen trouwens nog altijd, samen met een aantal supplementen specifiek voor mijn hart

    er werd een links- en rechtszijdige catheterisatie gedaan en 8 hartbiopten genomen, zonder enige oorzaak van het hartlijden te vinden

    intussen blijf ik maar aanrommelen met medicatie, waar ik heel slecht op reageer. Daarenboven sta ik stijf van de spierpijn (nek, schouders, rug enz.) en voel ik me compleet uitgeput, heb ik haaruitval, ben constant misselijk, bleek …en maar in gewicht aankomen.

    dus de piste van de schilklier moet ik gewoon verder onderzoeken, het is zowat het enige dat niet werd opgevolgd…
    groetjes
    Aline

    #87417 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hoi Aline,

    Dan zul je waarschijnlijk geen tekorten als oorzaak van het hartfalen hebben 🙂

    [quote]
    intussen blijf ik maar aanrommelen met medicatie, waar ik heel slecht op reageer. Daarenboven sta ik stijf van de spierpijn (nek, schouders, rug enz.) en voel ik me compleet uitgeput, heb ik haaruitval, ben constant misselijk, bleek …en maar in gewicht aankomen. [/quote]

    Pffff….. ellendig, en het kunnen allemaal symptomen van een hypo schildklierfunctie zijn. (en overigens ook van chronische Lyme, wat ook vaak een (functionele) hypo veroorzaakt, en beide verschijnselen hebben helaas last van gebrekkige lab-tests, waardoor het niet zelden onontdekt blijft).).

    [quote]dus de piste van de schilklier moet ik gewoon verder onderzoeken, het is zowat het enige dat niet werd opgevolgd…[/quote]

    Jah….. goed idee.

    Groetjes en succes he,
    Lisa.

    #88695 Reageer
    berna43
    Deelnemer

    Hallo Goedje,

    Ik weet niet of je nog aktief bent op dit forum ?
    Maar ik herken veel in wat jij schrijft .

    Ik werd in 2006 hart patient en kreeg in 2007 ook nog Borstkanker.
    Dus weet denk ik wel wat jij bedoelt .
    Mijn schildklier doet het goed .
    Dus daar heb ik geen ervaring mee .
    Ik slik veel tabletten de meeste zijn voor mijn hoge cholisterol .

    Ja ik merk 1 drukke dag en 2 dagen bij komen herken je dat ook ?
    Ik weet het wel niet te veel op 1 dag maar ja als ik een keer bezig ben ga ik door .
    Zoals bv een dagje dierentuin samen met een vriendin .
    Ik vind zo gezellig maar ja praten en lopen dat is erg vermoeiend voor mij .
    Dit komt door de angina pectoris .
    Maar goed ik ben dan ook al 3x gedotterd binnen 2 jaar tijd .
    word vervolgd .

    groetjes van Berna

    #91121 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hi Aline

    Weet niet of je nog actief bent op hartgenoten.
    Hoe is het met je na 2jaar.
    Heb je de juiste behandeling gekregen?

    Slik sinds aantal weken Tyrax voor de schildklier en heb veel bijwerkingen.
    De uitslagen van het ziekenhuis heb ik aan de huisarts gegeven.
    Met gevolg dat ik niet kan opzoeken hoe precies de uitslag is.
    Ga morgen vragen of ik ze terug kan krijgen.

    Vr. groetjes
    Cesarina

    #91123 Reageer
    Lisa
    Gast

    [quote]cesarina schrijft:

    Slik sinds aantal weken Tyrax voor de schildklier en heb veel bijwerkingen.
    De uitslagen van het ziekenhuis heb ik aan de huisarts gegeven.

    [/quote]

    Misschien is je begindosis te hoog geweest Cesarina??
    Men moet het altijd rustig, en langzaam opbouwen (Thyrax ed).

    Hier …..>>>>
    http://www.hypomaarniethappy.nl/
    kun je meer lezen over de schildklier en thyrax enzo:
    klik bv op behandelprotocollen en dan kom je een heleboel te weten over hoe het zit met het slikken van de hormonen voor de schildklier.
    Er is ook een forum.
    Er bestaat ook een natuurlijk produkt … daar kunnen sommige mensen veel beter tegen (beter dan tegen de synthetische Thyrax). Vroeger werd dat altijd gegeven, voordat Thyrax bestond.

    Groetjes, en succes,
    Lisa.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
Reageer op: Reactie #87412 in Trage Schildklier en hart/vaat-symptomen daardoor.
Je informatie: