default-header

Tips

Home Forums Recepten en tips Tips

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #78669 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Op verzoek van Anneliese is hier nu een plekje gekomen voor recepten en tips.

    We hebben hier veel onderwerpen aangaande voeding, dieet en de lijn, maar de lekkere hapjes die het doen… die zijn er nog niet.

    Maar ik ben benieuwd naar wat hier geplaatst zal worden. Ik heb zelf geen kookboeken. Mijn vriendin en ik koken altijd naar wat wij geleerd hebben van onze moeders.

    Ik heb wel vaker voorgesteld om wat op te zoeken, maar dat kwam er telkens niet van.

    Plaats hier u lekkere, makkelijke, snelle, “bewuste” en uitgebreide maaltijden. Ik zal de echte aanraders uit gaan proberen!

    #81764 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Anneliese waar blijven die heerlijke recepten van je? 😛

    #81775 Reageer

    Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de recepten van anderen.Zelf kook ik bijna nooit volgens een recept, want ik ben zo eigenwijs om er altijd zelf het een en ander aan te veranderen, omdat ik b.v. bepaalde ingrediënten niet lekker vind of niet in huis heb.
    Bovendien weeg ik (bijna) nooit iets af en zijn mijn lekkerste recepten volgens het principe: iets van dit en een beetje van dat.
    Maar ik doe wel ideeën op door het lezen van andermans recepten. :huh:

    #81779 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Tja, ik doe het ook vaak zoals Annelies. Niet met alles. Ik heb een plank vol kookboeken en heel af en toe zoek ik weleens een receptje.

    Eén tip kan ik wel geven: Kijk eens op smulweb, daar staan echt veel recepten.
    Je kunt ook ingredienten invoeren, die je toevallig in huis hebt, en dan komen de recepten waar dat in zit, vanzelf naar voren. Leuke site.

    #81783 Reageer
    evaros
    Deelnemer

    Zelf kook ik ook niet volgens recept. Je kookt toch wat je zelf lekker vind, en je moet het vaak doen met de ingrediënten die je in huis hebt. En het afmeten en wegen doe ik ook niet, je moet het zelf proeven, en dan merk je wel of het flauw is bijv.
    De meeste mensen hebben het weer geleerd van een bekende, dus je hebt daar toch ook wel van afgekeken.
    En niet te vergeten, smaken verschillen (dit is ook een programma sinds kort op tv. Het is best grappig om te zien dat sommige mensen heel geordend zijn in de keuken en weten wat ze doen, en sommige doen maar wat en zijn heel chaotisch!).

    #81788 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Mijn vriendin en ik koken altijd in het weekend, door de weeks zijn we bijna nooit bij elkaar (Helaas). We willen dan wel een beetje gezond eten, omdat ik teveel snoep in het weekend.. :woohoo:
    Wij bereiden dan meestal een stuk mooi vlees of vis, roerbakken (in olijfolie) wat lekker gekruide groeten daarbij. Een klein beetje krieltjes en voila, een heerlijke snelle maaltijd.

    #81796 Reageer

    Hier dan mijn recept voor goulashsoep:

    ga uit van of eigengemaakte bouillon (wel veel werk) of neem een potje kant-en klare (smaakt net zo lekker)

    Afhankelijk van de hoeveelheid soep die je wilt maken en hoe rijk gevuld je ze wil hebben pas je de hoeveelheid ingrediënten aan. Ik houd niet van: neem 135 gram van dit en anderhalf tomaatje.

    Snijd runderpoulet in kleine stukjes, bestrooien met peper, zout en parikapoeder en bakken , voeg flink wat uien, rode en groene paprika en prei toe, laat dit lekker doorbakken, voeg dan champignons toe (het lekkerste zijn verse, maar kan ook uit een potje) en bak op het laatst nog flink wat paprikapoeder en een of twee blikjes tomatenpuree mee (tomatenpuree meebakken om de ietwat zure smaak weg te krijgen).
    Als je nog wat wortel over zou hebben kun je deze ook nog meebakken, gelijk met de uien.
    Voeg de bouillon en water toe, en eventueel nog wat bouillonpoeder( of blokjes) en laat het geheel op een zacht pitje staan totdat het vlees gaar is.
    Roer een zakje pureepoeder door de soep en je bent klaar. :silly:

    #81798 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    nou dat potje is minder lekker hoor 😉

    #81800 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Even een olijfolie-tipje:

    Giet een scheutje olijfolie bij je boter, voordat je het vlees gaat braden. Je boter kan dan beter tegen iets hogere temperaturen, zodat het vlees sneller dichtschroeit. (Lijkt wel een reclame :blush: )

    Sowieso is het goed om onder salades en dergelijke lekker een lepeltje olijfolie te gooien.

    Ikzelf giet wat olijfolie, witte wijnazijn en grof gemalen gemengde peper over een salade van harde rauwkost. (bleekselderij, paprika, wortel, komkommer e.d.) Heel lekker en gezond.

    #81801 Reageer

    ik zal het de volgende keer eens uitproberen

    #81823 Reageer
    Jan van Overveld
    Deelnemer

    test

    #81830 Reageer
    Maria
    Deelnemer

    Een lekkere aardappel die geneens een jus behoeft.

    Ik kook de ( vastkokers) aardappelen altijd in de snelkook pan.
    Klein bodempje water.
    Opkoken tot stoom verschijnt, dan 3 min. laten koken met matig stoom en dan de warmtebron uit.
    Als het drukventiel naar beneden gezakt is, deksel eraf, even terug naar volop koken en dan afgieten en droogstomen.
    Je hebt dan een aardappel die vol van smaak is, vol vitaminen en je bespaard er energie en het milieu ermee.

    #81832 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Nu we het toch over aardappelen hebben 😛

    Ik vind aardappels in de schil gekookt heerlijk 😀 daar moet je ook maar heel weinig zout gebruiken, dan zijn ze het lekkerste. En geen keukenzout maar zeezout gebruiken. In veel minder heftig dan keukenzout Natriumchoride, ofwel Sodiumchloride. In zeezout zit ongeveer 25% minder Natrium en bevat veel andere zouten die mensen vaak tekort komen.
    bijvoorbeeld; Magnesiumchloride, Natriumsulfaat, Calciumchloride en Magnesiumbromide.

    Voor Natriumarme diëten is Dode zeezout echt het beste alternatief, bevat voor meer dan de helf aan magnesiumcloride en een kleine 40% kaliumcloride in de resterende 10% zit wat natriumcloride verstopt..

    Ik dacht ik zeg het maar even 😉

    #81842 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Na even goed zitten speuren op internet en ook het bekijken van de link van de brochure die u had geplaatst. Heb ik het volgende ontdekt.

    Ik heb intussen een heel lijstje aan sites die deze stelling weerleggen. Vervelend eigenlijk. Onder andere:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeezout
    http://mens-en-gezondheid.kwero.nl/diversen/856-verschillende-soorten-zout.html
    http://www.saltworks.us/salt_info/si_gourmet_reference.asp

    Na wat verder zoeken werd gezegd dat zeezout inderdaad evenveel Natriumchloride als keukenzout bevat. Maar dat producenten hier allerlei stoffen aan toevoegen, waardoor er dus uiteindelijk een stuk minder NaCl in zit.

    Toen ik hetgeen over het dode zeezout opschreef had ik een paar dingen niet goed bekeken. Ik heb alleen qua samenstelling gekeken naar zouten. Ik heb tot nu toe ook geen verkooppunt voor dode zee zout voor consumptie gevonden.

    KaCl wel vaker in een Natrium arm dieet gebruikt. Dit is wel verkrijgbaar.
    Jozo zouten kennen we wel, hier is ook een groene variant van Jozo bewust en bevat 70% minder Natriumchloride. Het zou ook goed voor de bloeddruk moeten zijn.
    Ik zou ook hierbij oppassen met een overmatig gebruikt gezien kalium veel effect kan hebben op de hartslag.

    http://www.jozo.nl/jozo/dutch/01_asrt/index3.htm

    #81864 Reageer
    Philicia
    Deelnemer

    Ja dat programma kijk ik ook, hartstikke grappig :cheer:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
Reageer op: Reactie #81775 in Tips
Je informatie: