default-header

Tips voor bypass operatie

Home Forums Hartoperatie Tips voor bypass operatie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #80717 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Goedendag,

    Helaas ben ook in aan de beurd voor een open hart operatie, na 13 jaar met een stent heeft deze niet meer voldoende doorstroming en heb ik nog twee extra vernauwingen er bij (ééntje lastiger te voorzien van een stent) dus wordt het toch een open hart operatie. Tegen de operatie zie ik niet zo op, weet dat het een lastige week gaat worden en ik ga er vanuit dat met voldoende hulp van de het ziekenhuis (pijnstillers) dit wel te doen is. 

    Op dit forum zitten vast veel meer mensen die dit ook hebben meegemaakt en ik ben opzoek naar goede tips van andere mensen waar ik mijn voordeel mee kan doen. Ben inmiddels druk bezig met allerlei dingen te regelen (ben ZZPér dus dan heb je opeens twee maal zoveel werk) zodat betalingen automatinsch gaan, APK van de auto regelen etc etc.

    Toch heb ik het gevoel dat ik nog wat vergeet en ben benieuwd naar reacties van mensen die hetzelfde gehad hebben en nog tips hebben.

     

    #93741 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Boumacour,

    Allereerst wil ik je veel sterkte wensen met de komende operatie. Ik snap dat je veel moet regelen, maar probeer toch ook zo uitgerust mogelijk de operatie in te gaan en zorg er voor dat je niet te snel weer begint met werken. Beter een week langer thuis blijven dan na een tijdje weer klachten krijgen omdat je te vroeg bent begonnen. 

    Vraag bij je behandelend arts naar de mogelijkheden van revalidatie in het ziekenhuis na de operatie. Kan dit niet dan zijn er ook sportscholen en fysiopraktijken die revalidatieprogramma’s hebben.

     

    Anneliese Wijers-Barten

    #93742 Reageer
    A.Molenaar
    Deelnemer

    Veel succes, de week in het ziekenhuis is inderdaad “ te overzien” .

    De eerste weken na de operatie thuis vond ik vooral erg ongemakkelijk. Ik had het gevoel of er een vrachtwachen over mijn borstkas heen gereden was, op mijn rug slapen vond ik ook moeilijk, ik heb het 4 weken volgehouden.Na 2 weken scharelede ik al lekker rond.

    Mijn tip is vooral veel wandelen, bij voorkeur in het groen. Goed voor het lijf en je kop.

    Zelf ben ik na 8 weken voorzichtig begonnen met werken, maar pas na 5 maanden fulltime.

    Ik vond het belachelijk lang duren, ben pas 52 dus ik dat het bij mij veel sneller zou gaan.

    Ik heb dus “ 40 keer mijn kop gestoten” Wees niet te streng  voor jezel, daar gaat het niet sneller van.

    Vooral concentreren vond ik moeilijk, verdeel je werk dus in kleine “ porties” , en doe een powernap zolang je daar behoefte aan hebt.

    Succes! 

     

    #93743 Reageer
    boumacor
    Deelnemer

    @Hartgenoten en @A.Molenaar Bedankt voor jullie tips. Ik heb het "voordeel" dat ik partime werk en vanuit huis, dus ik kan redenlijk eenvoudig starten en stoppen met werken. Ook is voor mij de zomer een rustige periode dus dat moet te managen zijn. Ik mag naar Nieuwegein en dacht dat ze daar wel een revalidatie programma hebben. De folder hierover kwam ik ergens tegen.

    Ook het op mijn rug slapen zie ik tegen op, ik start vaak op mijn buik of op mijn zij, wordt een lastige fase dus :(. Ik vrees dat het ook even gaat duren voordat ik wel herseld ben, hoop toch dat het gezien mijn leeftijd (46 jaar) toch spoedig zal verlopen, want ik kan slecht stil zitten.Concentreren had ik de vorige keer ook moeite mee na het zetten van mijn stent. Begrijp dat het dit keer zeker zo lastig gaat worden. Prima, als ik het weet kan ik er rekening mee houden. Wandelen zal snel gebeuren, want als voel ik mij als een vogel in een kooi. Hier vlak bij hebben we een mooi wandel pad met verschillende afslagen, dus goed op te bouwen qua afstanden.

    Zijn er nog meer goede tips, ideeen, dingen die je van te voren kan doen zodat je tijdens de revalidatie niet kunstgrepen moet uithalen om dingen voor elkaar te krijgen ?

    #93744 Reageer
    Hartgenoten
    Gast

    Hallo Boucamour,

    Slapen op de rug gaat misschien iets beter als je het hoofdeinde van je bed wat hoger zet. Als je geen verstelbaar bed hebt kun je ook een paar dikke boeken of iets dergelijks onder het hoofdeinde van je bed plaatsen.

     

    Anneliese Wijers-Barten.

    #93745 Reageer
    A.Molenaar
    Deelnemer

    Ik weet hoeveel hulp je hebt, maar bovenkastjes in keuken kon ik niet snel in je mag je armen niet te hoog optillen.practisch 🙂

    Zelf heb ik gelukkig geen problemen gehad, met mijn wond, maar het is wel zaak deze echt  te ontzien, want es aan een sternum wond is het laatste wat je wil

    Ik ben na 6 weken weer gaan hardlopen, met een beginnersschema, dat ging goed.

    En eet veel eiwitten dat is erg belangrijk voor je spieropbouw!

     

    weet je al wanneer je geopereerd wordt?

    Groet,

    AnneMarie

     

    #93746 Reageer
    boumacor
    Deelnemer

    @A.Molenaar en @Hartgenoten Bedankt voor de tips, ben al druk aan het oefenen om op mijn rug in slaap te vallen. Gaat niet onaardig. Ik zal eens proberen om mijn bed wat aan te passen, zal wel lastig worden, we hebben één matras voor het gehele bed (samen dus).

    Ik (46jr) woon samen met mijn vriendin (43jr) en die kan in de periode na de operatie veel dingen regelen. Bovenkastjes heb ik eigenlijk niet, allleen de magnetron staat op ooghoogte en de koelkast is hoog. Dus ik hoop dat dat wel gaat lukken. Anders extra roepen. Zal eens opzoek gaan naar wat gerechten met extra eiwitten, want ik wil er snel weer bovenop komen. Hartlopen is niet zo mijn ding, heb snel last van mijn enkels en of knieen. Wil eigenlijk weer snel starten met zwemmen. Dat deed ik 2 maal per week en daar had ik opeens ook weer de bekende pijn op mijn borst. Dat zal toch ook wel mogen na 6 weken ?

    Nog geen idee wanneer ik aan de beurd ben. Eerst volgende week woensdag intake gesprek dagje in het ziekenhuis te Nieuwegein. Ik hoop eigelijk dan ook antwoord te krijgen of ze aders uit mijn been gaan gebruiken. Ik moet 3 bypassen gaan ontvangen dus die kans zit er wel in. Eigenlijk zit ik niet te wachten op die warme steunkousen midden in de zomer :(. Gelukkig hebben we airco op onze slaapkamer, denk dat ik daar dan veel zal zitten / liggen.

    Hebben jullie ook fysio gehad na de operatie ? Wat moet ik mij daar bij voorstellen ?

    Bedrankt, groeten Cor-Jan

    #93747 Reageer
    A.Molenaar
    Deelnemer

    Ik heb 4 bypasses gehad zonder dat mijn benen gebruikt zijn, LIMA en RIMA doen het werk ❤️

    Of dat bij jou gaat lukken, kunnen ze waarschijnlijk pas zien tijdens de ok.

    Ik heb hartrevalidatie gedaan, dat was 5 weken 1x “ sport en spel” ( komt neer op interval) en 1x fitness ( half uurtje fiets of loopband en half uur krachttraining) 

     

    groet,

    AnneMarie 

     

     

    #93748 Reageer
    boumacor
    Deelnemer

    Da's goed om te horen dat ze het ook met 2 kunnen. Ik hoop dat het met mij ook gaat lukken met die LIMA en RIMA.Hoop dat ik naast de revalidatie ook snel weer kan zwemmen want dat bevalt mij altijd goed. Heb je nog veel last gehad met autorijden ? Daar ben ik gek op en 6 weken niet rijden is toch wel lastig voor mij 

    Groeten Cor-Jan

    #93749 Reageer
    A.Molenaar
    Deelnemer

    Ik heb me keurig aan de 6 weken gehouden, daarna ging het prima, wel hier en daar een afslag gemist ☺️

    #93750 Reageer
    boumacor
    Deelnemer

    Ok, duidelijk, maar daar heb ik geen open hart operatie voor nodig, nu mis ik nu ook wel eens een afslag 🙂

    #93751 Reageer
    boumacor
    Deelnemer

    [quote=A.Molenaar]weet je al wanneer je geopereerd wordt?[/quote]

    A.S. Donderdag de 5e Juli wordt ik geopereerd, Woensdag is opname en maandag beginnen met de neus zalf. Wordt een bijzondere week.

    #93752 Reageer
    A.Molenaar
    Deelnemer

    Nou tot tot toi!

    Je bent zo weer thuis hoor! 

    #93753 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Zijn hier nog meer hartgenoten, die Valsartan gebruiken?

    Helaas gebruik ik het goedkope  medicijn uit China, met het kankerverwekkende stof.  RVG nummer staat op de lijst

    Bij de apotheek geweest om het doosje om te ruilen voor "schone"Valsartan, helaas is het niet leverbaar, pas over een paar weken!! Gewoon doorgebruiken is het advies, niet stoppen!

    Ben wel benieuwd of er meer hartgenoten tegen dit probleem aanlopen!

    vriendelijke groet,

    Sofie

     

    #93754 Reageer
    A.Molenaar
    Deelnemer

    Hoi, hoe is het nu met je? 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
Reageer op: Reactie #93756 in Tips voor bypass operatie
Je informatie: