default-header

Teuntje voor orgaandonatie!

Home Forums Orgaantransplantaties Teuntje voor orgaandonatie!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #78757 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik zag net per toeval (nog geen 5 minuten geleden) op Omroep Max ([url]www.omroepmax.nl[/url])een stukje over het huis aan huiskrantje Teuntje.
    Een krantje met veel informatie voor de zwevende kiezer (zal ik maar zeggen)
    Teuntje is zo snel als ik hoorde een jongentje van 4 jaar. Hij heeft al 8 maanden na zijn geboorte een stuk lever getransplanteerd gekregen. Wat natuurlijk zijn leven heeft gered.
    (Hij heet eigenlijk Jantje, maar die naam was al bezet door een andere Glossy ;))

    Hier het artikel van het NIGZ ([url]www.nigz.nl[/url])

    Meeste Nederlanders weten onvoldoende over orgaandonatie om een donorkeuze te maken

    24 november 2008

    Huis-aan-huiskrant Teuntje wil mensen informeren

    Meer dan de helft van de Nederlanders in de leeftijd 20 tot 50 jaar vindt dat hij te weinig weet om een donorkeuze te kunnen maken. Mensen die geen donorkeuze hebben gemaakt of ‘nee’ hebben gezegd tegen het donorschap, geven zichzelf gemiddeld een 5,4 als zij hun kennis over orgaan- en weefseldonatie beoordelen. Dit blijkt uit onderzoek naar kennis over orgaandonatie in opdracht van NIGZ-Donorvoorlichting. Zes miljoen huishoudens krijgen daarom donderdag 27 november Teuntje in de brievenbus. Teuntje is een speciale krant met informatie over orgaan- en weefseldonatie.

    Uit het representatieve onderzoek blijkt tevens dat de helft van de mensen die niet geregistreerd staat in het Donorregister of een negatieve donorkeuze heeft gemaakt, vindt dat de Nederlandse samenleving verantwoordelijk is voor het oplossen van het tekort aan donororganen. Opmerkelijk is dat bijna 60 procent meent dat je een donororgaan mag ontvangen, zelfs als je niet als donor geregistreerd staat. Maar liefst een op de vijf denkt ooit zelf een donororgaan nodig te hebben.

    Nederland heeft zeven miljoen volwassenen die geen keus voor orgaandonatie kenbaar hebben gemaakt en anderhalf miljoen mensen die ‘nee’ hebben laten registreren in het Donorregister. Programmacoördinator Bert Elbertse: “Ondanks dat de meesten het belangrijk vinden om zélf hun donorkeuze te maken, blijkt uit het onderzoek dat slechts 8 procent van de mensen actief zoekt naar informatie over het donorschap. Daarom is Teuntje gemaakt. We hopen dat de informatiekrant helpt bij het maken van een positieve donorkeuze.”

    Minister-president vertelt waarom hij donor is
    In de informatiekrant kan iedereen onder meer lezen hoe orgaandonatie in zijn werk gaat, dat nabestaanden voldoende tijd krijgen om afscheid te nemen van een donor en hoe verschillende religies denken over orgaandonatie. Speciaal voor kinderen zit er in Teuntje een kleurrijke poster van het lichaam.
    Naast interviews met een nabestaande, arts, getransplanteerde en een wachtende patiënt, vertelt minister-president Balkenende waarom hij donor is geworden. Orgaandonorschap heeft volgens de premier alles te maken met een betrokken, leefbare samenleving. Hij begrijpt dat er mensen zijn die twijfelen of ze nu wel of geen donor willen worden. Volgens de minister-president is het niet goed in die twijfels te blijven hangen. “Wat wil ik na mijn overlijden nog voor anderen betekenen?”, is de vraag die volgens de minister-president kan helpen om voorbij de twijfel te komen.

    NIGZ-Donorvoorlichting voert voorlichtingscampagnes uit over orgaan- en weefseldonatie in opdracht van de overheid. De campagnes hebben tot doel om meer Nederlanders te informeren over en bewust te maken van de diverse aspecten van het donorschap en hen te stimuleren zich te laten registreren als donor. In Nederland is nog altijd een groot gebrek aan donoren, mede omdat van veel overledenen niet bekend is of zij donor hadden willen zijn.

    #82642 Reageer
    Admin Job Pieter
    Gast

    Teuntje zal bij 6 miljoen mensen op de deurmat vallen, dus leek het me wel leuk om een plaatje bij te plaatsen voor de duidelijkheid.


    [url]www.nigz.nl[/url]

    #82688 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Wie heeft Teuntje intussen gelezen? Ik heb het krantje nog niet gezien….
    Ik had deze toch wel verwacht.
    Stond er goede informatie in? Gaf het wat meer weer dan gebruikelijk?

    #82690 Reageer
    Marly
    Gast

    Ik had het krantje gisteren al in de brievenbus. 2 zelfs 🙂 Erg goed krantje vind ik, zeker weten. Ik zie net trouwens ook dat Teuntje op de website [url][/url]http://www.nigz.nl/index.cfm?act=actueel.persitem&id=376&zoekstring=teuntj[url][/url] digitaal te lezen is (helemaal onderaan klikken!), voor degene die het misschien niet heeft ontvangen. Echt een supergoed initiatief vind ik!!!:)

    #83057 Reageer
    Marly
    Gast

    Het is helaas al een tijdje geleden dat mensen actief waren op dit forum. Vandaag staat er een artikel op de site, waaruit blijkt dat Teuntje toch erg zinvol is geweest:) Zie:

    [url][/url]http://www.hartgenoten.nl/200902131207/nieuws/meer-donorregistraties-na-informatiekrant

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Reactie #83057 in Teuntje voor orgaandonatie!
Je informatie: