default-header

Te lang wachten in Nederland

Home Forums Algemeen Te lang wachten in Nederland

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #79544 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Wie kent of heeft dit probleem ook?

    #86772 Reageer
    anna ellis
    Gast

    Bleef het maar bij wachten. Fout op fout (adminstratief) wordt er gemaakt in het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben.
    Wacht 8 weken op een afspraak terwijl er gezegd is dat ik na 3 weken een oproep zou krijgen. Dus bellen. Status kwijt??? Dat ding is zo dik als een boek van 600 pagina’s. 🙁

    9 weken gewacht op een oproep van de anesthesist. Zelf maar even gebeld. Och, nee kan niets vinden. Volgende dag een oproep in de bus.
    Afgelopen woensdag 6 april het gesprek gehad. Blijkt mijn onderdruk te hoog. Niet zonder gevaar dus met spoed een echo en naar de cardioloog. Oproep krijgt u deze week nog.
    Vandaag, bijna een week later nog geen oproep…morgen maar weer bellen.
    Dit zijn maar 2 voorbeelden.

    Melden voor nieuwe pacemaker. Papieren kwijt bij de opname balie. Infuuspomp kapot dus zelf maar even zeggen wanneer het infuus vervangen moet worden.
    En zo ging het maar door. Voor de grap nog gevraagd of het beter was om een week later terug te komen. Had ik dit maar gedaan. Pacemaker werd verkeerd geplaatst dus mocht ik nog een keer onder het mes. :S

    Maar het wachten is in dit ziekenhuis heel normaal. Hoor het van veel patienten die onder behandeling zijn in dit ziekenhuis. Het gaat van kwaad tot erger.
    Ruim 40 jaar ben ik hier “klant” en ben nu zover dat ik een klacht ga indienen.
    Wat heeft afspraken maken nu voor zin.
    Ben het helemaal beu!! :angry:

    #86773 Reageer
    Job Pieter Tent
    Deelnemer

    Wat heb je daar dan nog meer allemaal meegemaakt?
    Het lijkt me inderdaad niet verkeerd om daar melding van te maken.
    Maar in welke richting wil je die melding maken, het ziekenhuis zelf of verkies je het toch via een instantie te doen?

    #86774 Reageer
    stephanie-
    Deelnemer

    Even los van de schuldvraag. Misschien moeten we ons richten op de oplossing?

    #86775 Reageer
    Job Pieter Tent
    Deelnemer

    Daarom zou een uitgebreide melding niet verkeerd zijn. Het zal ze allicht wat alerter maken.
    De meest eenvoudige oplossing is het gewoon af kijken bij een ziekenhuis waar het wel goed gaat. Fouten worden altijd nog zo nu en dan gemaakt, we zijn en blijven natuurlijk mensen. Maar het gaat er om dat er zo min mogelijk fouten gemaakt worden.

    Daarvan afgezien moet ook vastgesteld worden waardoor het komt. Hebben ze te weinig personeel? Zijn er geen heldere protocollen? Wat gaat er mis in de communicatie, bestandsoverdracht etc. etc.

    Hoe groter de organisatie, de lastiger het is om het probleem aan te pakken…
    Als er geen melding wordt gemaakt van fouten, hoe moet een bestuur dan op de hoogte zijn van dergelijke problemen? Anders gaan ze zich heus niet zomaar achter de oren krabben.

    #86777 Reageer
    anna ellis
    Gast

    Hoi Job Pieter,

    Bij het ziekenhuis zelf. Ik heb al eerder een klacht ingediend. Was overigens niet in dit ziekenhuis. Heb toen een pittig gesprek gehad met de directeur patientenzorg.
    Wil niet ingaan op de inhoud van het probleem maar ik mocht de keuze maken of de medewerker die het probleem veroorzaakt heeft ontslagen werd niet of niet.
    Is inmiddels wel 20 jaar geleden.
    Pfff…ik kom zo vaak, jaar in jaar uit, in het ziekenhuis. Ik weet het allemaal niet meer.
    Maar ook heb ik geweigerd om nog in het ziekenhuis te komen wanneer ik bij de volgende afspraak arts-assistent nr. 10 zou krijgen. Dit in een tijdsbestek van een paar maanden. Echt waar, elke arts-assistent had een ander idee over de behandeling. Gek werd ik ervan.
    Kreeg toen gelukkig een “vaste” arts-assistent. Deze man heeft zoveel voor mij gedaan dat ik nu nog bij hem onder behandeling ben. Terwijl hij, nu cardioloog, gespecialiseerd is in dotteren.
    Toen ik wel problemen had met mijn pacemaker? “Mijn” cardioloog belde even de chirurg die de pacemakeroperaties doet om te kijken. Opnieuw opereren. Binnen een minuut opgelost. Zo kan het ook.
    Wel leuk om te vertellen.
    LANG LEVE HARTGENOTEN!!! 😉 De chirurg wilde niet dat ik onder narcose ging.
    Volgens de arts worden pacemakers in geen enkel ziekenhuis onder narcose geplaatst.
    Mijn antwoordt: Dit is niet waar. Ik kan u zo een site laten zien waar genoeg verhalen op staan met namen van ziekenhuizen waar wel onder narcose geopereerd wordt. Hartgenoten bedankt!
    Tsja, toen kon het wel.
    Maar ik ben geen type van ouwe koeien uit de sloot halen.
    Als het kan spreek ik de persoon aan op wat er fout gaat. Dat is altijd het beste volgens mij. Maar ja, in dit geval kun je niet 1 persoon aanspreken.
    Dus ik richt me op de (administratieve) gang van zaken van de afgelopen 3 jaar.
    Moet nog uitzoeken waar en bij wie ik moet zijn. Hoe ik het moet doen weet ik ook nog niet.
    Maar volgende week eerst weer voor een echo. Sta op de planning voor een operatie om een myoom te verwijderen maar vanwege een te hoge onderdruk moet ik eerst weer een echo laten maken en naar de cardioloog. Dus het zal nog een paar week duren.
    Maar tips over hoe je zoiets aanpakt zijn van harte welkom. Het zal wel niet meer zo gaan als 20 jaar geleden. :unsure:

    groeten,

    Anna Ellis

    #86784 Reageer
    stephanie-
    Deelnemer

    het probleem is dus eigenlijk dat je bloeddruk te hoog is. zodra daar een oorzaak en een oplossing voor is gevonden wordt de myoom verwijdert en kun je verder, begrijp ik dat goed? Nou dan wist ik het wel. Ik zou daar niet op willen wachten. En zo mogelijk in een ander ziekenhuis de oorzaak van de te hoge bloeddruk laten onderzoeken.

    #86785 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Herken het ook hoor…probeerde altijd zorgvuldig een afspraak te plannen…of heel vroeg of laat in de middag…en een maand van tevoren krijg ik een wijzigings-afspraak op een tijdstip dat ik een halve dag kwijt ben om heen en weer te reizen van het ziekenhuis en naar mijn werk…pffffffff..tegenwoordig zeg ik overal ja op..want tja…de afspraak is toch niet zeker..

    Als je dit zo zakelijk zou flikken denk ik dat geen ene klant je meer serieus neemt…

    Zelfde als in 2007…veel gedoe…of ik wel of niet geopereerd moest worden…de cardioloog wilde een second opinion van het Erasmus…daar in mei allerlei onderzoeken gehad..en in augustus had ik een afspraak waar ik dan ook te horen zou krijgen of ik inderdaad ook geopereerd zou worden…

    nou…cardioloog had nog niets vernomen van het Erasmus..ben toch link geworden..
    heb direct een flinke klachten-email naar de commissie gestuurd dat dit geen stijl was..
    hun lekker op vakantie..en ik niets kunnen plannen omdat die operatie in het verschiet lag..

    nou..kan je zeggen dat ik een geschrokken klachten-medewerkster diezelfde week nog aan de lijn kreeg..en die week erop wist ik zeker dat ik geopereerd werd..

    Dus mijn advies..pik niet alles…iedere ziekenhuis heeft wel een “neutrale” klachtenafdeling ook zorgverzekeringen kan ik je vertellen..ook daar heb ik in de clinch gelegen…dan vroeg ik als het weer mis ging…mag ik mevrouw die en die van de klachtenafdeling…joh….dan word er toch ineens wel naar je geluisterd…

    ik had toentertijd bij die verzekering ook een mooie slotzin gevonden..

    Een zorgverzekeraar moet ervoor zorgen dat hij je ontzorgt…en niet dat hij je ellende bezorgt..maar dat laatste ervaar ik momenteel toch bij jullie..

    #86787 Reageer
    anna ellis
    Gast

    Hoi Stephanie en Marjolein,

    Je hebt gelijk. Een ander ziekenhuis zou een optie zijn.
    Maar zoals ik al zei…. ik kom al vanaf m’n 11e in dit ziekenhuis.
    Op de een of andere manier vind ik het eng om naar een ander ziekenhuis te gaan.
    De mensen van de pacemakercontrole zijn zo aardig.
    We kennen elkaar al jaren en ze leven altijd heel erg met mee wanneer het weer fout gaat.
    Sommige receptiemedewerkers herkennen me en maken even praatje.
    En ik ben heel tevreden over mijn behandelend cardioloog.
    Ook niet onbelangrijk toch?

    Een ander ziekenhuis zou ,uiteraard, Nieuwegein zijn vanwege de positieve berichten.
    Maar dan zit ik 2,5 uur in de auto om er te komen. Dan de onderzoeken en dan weer naar huis. Dat kost me dan 2 dagen om weer bij te komen.
    (Ik heb per dag voor 2 a 3 uur energie).

    Maar dat ik om de haverklap zelf moeten bellen omdat ik geen afspraak ontvang?
    Duurt het vaak weer 2 a 3 weken extra voor er dan een nieuwe oproep komt.
    Heb het eens tegen de cardioloog gezegd.
    Hoe groter de organisatie hoe meer fouten er worden gemaakt volgens hem????
    Maar als je dit weet moet er toch iets aan gedaan worden? :unsure:

    Dinsdag wordt er een echo gemaakt en krijg ik direct de uitslag van de cardioloog.
    De anesthesist is bang dat mijn lekke mitralisklep de veroorzaker is van de te hoge onderdruk.

    Maar ik ben wel geduldig (geworden) door de jaren heen. 😉
    Ik ga eerst een klacht indienen bij het ziekenhuis zelf. Wordt er niets aan gedaan?
    Dan zal ik contact opnemen met mijn Zorgverzekeraar.

    groeten,

    Anna Ellis

    #86788 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    vaak lukt het al via de klachtencommissie van het ziekenhuis zelf hoor..

    vind het trouwens wel slecht dat ze je status kwijt zijn..in de vorm van een goed boek.llijk die van mij wel…hihihihi…de rest van de mensen zie ik met zo’n dun dingetje lopen en dan kom ik met mijn 1000 pagina boek aankakken…

    Momenteel heb ik een nieuwe cardioloog…en moet zeggen..een hele verademing..
    daarvoor zat ik er toch aan te denken om over te switchen…maar gelukkig heb ik nu een arts die ook zeg wat ik heb…tussendoor heb ik een tijdelijke cardioloog gehad..
    en toen ik zei heb ik hartfalen..terwijl in 2006 mijn EF 20% en ik alsnog aan mijn lekke klep bent geopereerd omdat ik dan stabiel zou blijven..en geen acheruit gang meer zou krijgen..

    zegt tie tegen mij….waarom denkt u dat??…nou…zeg ik…een EF van 20 is een verminderde pompfunctie…dus lijk mij logisch…maar geen ja of nee terug krijgen he….pffffffff…
    bij deze arts heb ik gezegd: je moet het mij allemaal vertellen..hoe rot het ook is…ik kan het aan…weet liever van de hoed en de rand dan dat ik als een dombo word behandeld..want daar heb ik een vreselijke pest aan..ben niet dom..en ik snap alles!!

    hij vond het goed juist dat ik mij zo instelde en mij ook voorbereidde op wat eventueel in de toekomst nog komen gaat…en heeft eindelijk ook tegen mij gezegd dat ik dus gedilateerde hartfalen heb..he he..eindelijk het grote woord eruit…

    Verder een fijn gesprek met hem gehad…en dat geeft weer een goede toekomst met deze arts..

    en dat vanaf 1993 gekloot te hebben met die artsen..hihihi…

    #86789 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Nou bedankt voor je advies zeg…bulldoggie:)
    Maak dat ook mee, zo onduidelijk allemaal.
    Heb gehoord dat na de mitralisklep operatie de andere klep lekt graad 3, dat is de tricuspidalisklep.

    Voor je het besef hebt om meer te vragen daarover, sturen ze je door om wat onderzoeken te plannen via de assistenten.

    Toen ik eenmaal thuis wat, dacht ik….wat weet ik eigenlijk nu?
    Hoe moet dat verder gaan,

    Maar jouw aanpak is goed joh….3 mei zie ik de cardioloog en ga ook eens duidelijk vragen hoe en wat en ook om niks te verzwijgen, dus duidelijkheid.

    Hoop dat ik dan dezelfde duidelijkheid krijg als jij.
    Hartegroetjes
    Cesarina

    #86790 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    schrijf voor jezelf alle vragen die je wilt weten op een briefje..als ondersteuning..heb ik ook gedaan..heb het opgespaard en daar lekker opgelepeld tijdens het gesprek…hihihi..

    maar je moet tegenwoordig stevig in je schoenen staan…en je bek opentrekken.anders zeggen ze niets…

    Ben momenteel nog definitief wachtende of ik wel of geen pacemaker krijg…

    mijn EF was nu 33 en dan zit ik op het randje..mijn nieuwe cardioloog vertelde dat het momenteel dan meer nadelen dan voordelen aan zouden kleven…maar de pacemaker cardioloog moet naar aanleiding van de laatste onderzoeken de doorslag geven..en dat hoor ik half juni..maar gaat ervan uit dat ik nog even pacemakerloos blijf…

    maar ooit zal die er wel komen…want mijn electrische onderbreking zit er…

    #86791 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    heb nog een leuke anektdote tijdens het gesprek met mijn cardioloog…

    Terwijl ik vertelde dat ik graag alles wilde weten…zei ik hem..tja..stel je voor..ik kom voor controle en dan zeg jij terloops..oh ja…je krijgt morgen een harttransplantie…
    nou zeg..dan blijf je dood op je stoel zitten van schrik..

    scheelt wel een operatie..dat wel…. 😉

    whahhahhahha…die cardioloog lag in een deuk onder de tafel zowat..

    maar zo is het toch gewoon??…

    #86792 Reageer
    tjinta
    Deelnemer

    Hallo,
    Jullie hebben over wachten of afspraken maken in een ziekenhuis.Nou ik was vorige week donderdag bij mijn cardio in mca en ik moest een nieuwe afspraak maken voor over een half jaar dus dat zou september 2011 zijn,Ik bij de balie afspraak maken zeggen ze o de dokter zit volgeboekt tot januari 2012 en toen noemde ze nog 4 dokters op die ook vol zaten.Dan sta je daar je bent hartpatient en je kan niet eens bij je dokter op controle.Ik moest maar ergens in juni/juli bellen om te kijken of er een plekje vrij gekomen was.Net of er na mij geen mensen meer afspraken maken.Wat moet je.

    #86793 Reageer
    tjinta
    Deelnemer

    schrijf voor jezelf alle vragen die je wilt weten op een briefje..als ondersteuning..heb ik ook gedaan..heb het opgespaard en daar lekker opgelepeld tijdens het gesprek…hihihi..

    Dit had ik ook gedaan maar wat gebeurd er bij mij,De dokter vraagt bij binnen komst hoe gaat het mevr.Ik zeg het gaat wel goed.Zegt hij nou even luisteren dan zijn we snel klaar.Ik wilde hem van alles vragen praten over de operatie,me hart luchten omdat iemand anders mij had geopereerd.Dus hij luisteren en loopt weg,dus ik zeg maar mijn litteken die O ja zegt ie loopt naar mijn terug.en kijkt ja ja zegt ie nou openmaken is niet zo’n goed idee ivm infectie gevaar dus laat het zo maar maar let er wel goed op(mijn icd steekt uit dus steekt bijna door mijn huid heen) en ik kon gaan.Dus net wat je zegt je moet erg goed in je schoenen staan om goed met je dokter te kunnen praten ze nemen geen tijd meer voor je.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
Reageer op: Reactie #86774 in Te lang wachten in Nederland
Je informatie: