default-header

Tachycardie en ik trek het leven ermee niet meer

Home Forums Ritmestoornissen Tachycardie en ik trek het leven ermee niet meer

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #79512 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hoi allemaal,
    Misschien vinden jullie mij een aansteller als jullie dit verhaal zo horen, want ik heb op dit forum veel ergere verhalen gevonden dan mijn eigen verhaal. Maar toch moet ik het kwijt.
    Al jaren (vanaf mijn 19e) heb ik last van extra systolen en versnellingen van het hartritme. mijn huisarts nam mij nooit serieus en gooide alles op hyperventilatie, nu heb ik dat ook, maar ik wist dat het daar niet door kwam.
    Nadat ik vorig jaar een keer in de supermarkt out ben gegaan zijn ze erachter gekomen dat ik last heb van supraventiculaire tachycardie. Soms ook een boezemtachycardie. Na een holter, ECG stelde de cardioloog mij gerust en zei dat ik er absoluut niet dood aan zou gaan.
    Maar mijn leven is er door verpest! Ik durf niks meer, ben depressief en angstig, sporten durf ik niet meer, alleen in de auto rijden durf ik niet meer. Gisteren was het weer zover, ik had babi ketjap gegeten en ineens “klik” sloeg mijn hart op hol, ik kon het ritme niet eens meer tellen. Ik begon hard op mijn hand te blazen en te hoesten en niks hielp. 112 gebeld, ambulance kwam en op de ECG was een negatieve T-top te zien? Dit kon duiden op zuurstof gebrek in het hart. toen naar het AMC gebracht, en de cardioloog daar zei dus dat het in vergelijking met een oud ECG normaal bleek te zijn voor mijn hart.

    Maar de angst zit er door deze gebeurtenis weer goed in, ik ben zo panisch!
    Hebben jullie misschien tips of adviezen voor mij, zodat ik er hopelijk iets beter mee om kan gaan?
    Want de doktoren hebben makkelijk praten vanuit hun witte jas, maar als je moet leven met ritmestoornissen word je niet vrolijk.

    #86647 Reageer
    Lisa
    Gast

    Overslagen en snelle slagen zijn heel hinderlijk en soms ook beangstigend, ook al zegt de arts dat je er 100 mee kunt worden. Ik weet het uit ervaring. En angstig zijn maakt het nog weer erger……

    Heb je zelf al eens iets gedaan om minder last te hebben van ritmestoringen of laat je alles aan je artsen (en medicijnen?) over?

    Bijvoorbeeld: je eten onder de loep nemen…..na babi ketjap ging je hart op hol…… wat zit daar in? Ook smaakversterker zoals ve-tsin, E621, of gehydroliseerd eiwit?
    Kun je tegen soja? Mogelijk reageer je slecht (met ritmestoringen dus) op de glutamaten in je eten.

    Misschien heb je ook een gebrek aan magnesium in je cellen (zou me niets verbazen).

    Krijg je elke dag genoeg kalium binnen? (door middel van veel kaliumrijke groenten en fruit eten, en dat elke dag, banaan en gedroogde abrikozen bevatten bv veel kalium).

    Ik heb slechts een paar oorzaken van ritmestoornissen genoemd, maar wel drie van de belangrijke.

    Er kunnen meer mogelijkheden zijn. Bv gebrek aan het aminozuur L-carnitine. Te grote belasting met allerlei toxinen die het hart irriteren en storen.
    Sommige mensen kunnen niet tegen stoffen in alcoholische drankjes.

    Als je nog niet zelf op speurtocht was gegaan, dan heb je nu wat ideetjes over mogelijke oorzaken en ik hoop dat je jouw boosdoeners vindt 🙂

    Groetjes,
    Lisa

    #86649 Reageer
    misstammie27
    Deelnemer

    Hoi Lisa,
    Ik ben idd al bezig met het gericht kijken naar voeding en hartritmestoornissen,
    de verpleegkundige van het amc had mij ook al geattendeerd op smaakversterkers.
    Toch vraag ik mij af of chronische hyperventilatie in verband staat met extra systolen en tachycardie aanvallen??
    is hier meer van bekend???

    #86650 Reageer
    Lisa
    Gast

    misstammie27 schrijft:
    [quote]Hoi Lisa,
    I
    Toch vraag ik mij af of chronische hyperventilatie in verband staat met extra systolen en tachycardie aanvallen??
    [/quote]

    Jazeker, CH kan samenhangen met de ritmestoornissen die je noemt.

    Door hyperventilatie en angst kan ook je T-golf omkeren (in je ecg te zien).
    Negatieve T-golf kan ook komen door afwijkingen in je elektrolyten-status (kalium magnesium etc). Of door schildklierproblemen. Er zijn veel oorzaken voor.

    Ben je bekend met de Buteyko methode? Dat schijnt goed te werken bij/tegen hyperventilatie.
    Ik geef een link er maar bij:
    http://www.buteyko.nl/heb_jij_hyperventilatie.htm

    Groetjes,
    Lisa.

    #86651 Reageer
    misstammie27
    Deelnemer

    Ik heb even gekeken en ik ga morgen bellen om verder te informeren, misschien ligt hier een antwoord voor mijn probleem.
    Ik kreeg zojuist, wederom na het eten (bereid zonder e621 en overige kruiden) toch weer een hele snelle hartslag en heb het toen over mij Denk toch dat het ook veel spanning en hyperventilatie is

    #86654 Reageer
    Lisa
    Gast

    misstammie27 schrijft:
    [quote]Ik heb even gekeken en ik ga morgen bellen om verder te informeren, misschien ligt hier een antwoord voor mijn probleem.[/quote]

    Ja, wie weet helpt het jou ook … 🙂

    [quote]Ik kreeg zojuist, wederom na het eten (bereid zonder e621 en overige kruiden) toch weer een hele snelle hartslag en heb het toen over mij Denk toch dat het ook veel spanning en hyperventilatie is[/quote]

    Een andere mogelijkheid is dat je (naast E621) ook op histamine in voedsel reageert met tachycardie.
    Sommige voedingsmiddelen bevatten geen histamine, maar kunnen de histamine vrijmaken in het lichaam (vooral bij een magnesiumtekort). Daar zijn wel lijstjes van te vinden.
    Een versnelling van de hartslag kort na eten wordt ook gebruikt als zelf-testje om achter voedselintoleranties te komen.

    Is er ook voeding waar je hart niet merkbaar door gaat versnellen? Waar je dus wel goed tegen kunt?

    Het is puzzelen voordat je de oplossing voor jou vindt….. en dingen uitproberen …. en geduldig blijven 😉 .
    Naast extra magnesium en meer groente eten (kalium dus) als testmogelijkheid, kun je ook nog dagelijks visolie (Omega 3 vetzuren) nemen om te zien hoe dat werkt. Omega 3 is namelijk ook in het algemeen werkzaam tegen het krijgen van ritmestoornissen.

    Succes en groetjes,
    Lisa.

    PS:
    een site die ik vond: over hartoverslagen en histamine.
    http://www.hartoverslag.tk/

    #86659 Reageer
    misstammie27
    Deelnemer

    Hey Lisa,
    Ik ben nu 2 dgn begonnen met een histamine vrij dieet, even ge-googled en ik kwam bij een site van een meneer uit die heel veel verboden dingen in een lijst had gezet.
    Ok, in eerste instantie toen ik die lijst zag dacht ik: “wat mag je in hemelsnaam dan nog wel eten?” En aangezien ik een echte bourgondier ben, van indische kom-af is dat een enorme straf.

    Toch heb ik de stap gewaagd, ben begonnnen en het bizarre is, en misschien wel een beetje voorbarig, maar toch..ik heb geen enkele overslag gehad of versnelling!
    Vooral geen overslagen vind ik bizar, want ik heb werkelijk normaal gesproken honderden van die overslagen op een dag en allemaal voelbaar.

    Ook ben ik na die laatste aanval van tachycardie per direct gestopt met roken, en dat houd ik tot nu toe nog steeds vol.
    Ik ben helemaal klaar met die ongezonde leefstijl, ik ben voor van alles bang maar ondertussen help ik niet echt mee om mijn lijf gezond te houden.

    Zojuist vanochtend met het ontbijt heb ik even geprobeerd, en nam bewust iets van het “verboden lijstje”namelijk en beschuit en fabrieksjam.
    Een kleine 20 min erna, begon mijn hart enorm te jagen. Ik heb geprobeerd niet in paniek te schieten, ben rustig gaan ademhalen en kreeg mijzelf weer onder controle.
    Dit voelt zo enorm goed!! Dat ik mijn paniek de baas kan blijven. Dat is echt super gewoon!!

    Het is idd een hele speurtocht naar wat ik wel en niet kan eten, maar ik denk wel dat het een combinatie is van voeding/beweging en stress.
    En ik ben begonnen veel minder te eten, en nu in 3dgn al 2 kilo kwijt :-))

    #86663 Reageer
    Lisa
    Gast

    Gefeliciteerd met je snelle succes nu al…. :cheer:
    Je zit blijkbaar op het goede spoor, met die histamine.
    Je mag terecht trots zijn op jezelf :laugh:

    Het voelt vast goed voor je ja ….paniek de baas blijven….. en het is ook echt heerlijk als je de eindelijk teruggekeerde rust van binnen voelt he…. (af en toe nog een overslag is normaal, dat heeft iedereen).
    Het versnellen van de slag komt meestal doordat de histamine de bloeddruk te veel verlaagde.

    Ik ben zelf ook histamine-gevoelig…. ik bescherm me tegen een teveel aan histamine met magnesium en vitamine C (dat zijn twee natuurlijke antihistamines).
    Andere antihistamines zijn: quercetine (stofje uit appelschillen), lijnzaadolie en visolie en reishi.

    Ja, dat klopt wat je zegt…..stress speelt er ook een rol in… door stress worden namelijk je mestcellen (= immuuncellen met histamine er in) instabiel, en dan komt er gemakkelijker histamine uit vrij en die histamine geeft zwelling van weefsels en ontstekingen (je gaat dus vocht vasthouden waardoor je toeneemt in gewicht).

    Als je dan stopt met eten van histaminerijk voedsel en histamine-vrijmakers, en je zo dus je histamine verlaagt, dan val je alleen daardoor al af.
    Maar minder eten helpt natuurlijk ook 😉 (maar dat toch ook weer niet bij iedereen)

    Ik ben benieuwd hoe het verder met je gaat….. misschien ontdek je nog een andere voedselintolerantie die klachten geeft….. laat je nog wat horen? (kan ook via de prive- mailbox).

    Voortdurend succes en groetjes,
    Lisa..

    #86865 Reageer
    girly29
    Deelnemer

    hallo,

    Ik heb sinds 1 jaar na een allergische reactie op een medicijn hartritme stoornissen gekregen.
    sinus tachycardi en overslagen door me zwangerschap toen is het alleen maar verergerd.
    vaak 112 gebeld door erge angst om dood te gaan. Loop ook bij de psycholoog om te kunnen omgaan met de paniek aanvallen die ik krijg door deze stoornissen.
    de cardioloog in het amc hebben bepaalde onderzoeken gedaan zoals hart echo holter hartfilmpjes en over 2 weken heb ik een fiets test.

    De 12e april ben ik bevallen van me zoon en sinds dien zijn de overslagen gelukkig wel minder en hij gaat iets minder snel maar heb wel weer andere klachten erbij erge steken in omgeving hart…. nou hoop ik dat hier iemand is die me kan uitleggen wat dat zou kunnen zijn wil namelijk niet weer naar de cardioloog omdat mij gezegd is dat mijn hart gezond is en die stoornissen niet dodelijk zien die ze gezien hebben.
    Ik lees ook op internet dat steken vaak niet van het hart afkomen maar toch maakt het me weer onzeker. dus de vraag is kent iemand dit of weet iemand wat dit zou kunnen zijn de steken zijn best vaak en zitten links langs me borst in rust heb ik er minder last van dan met inspanning.

    hoop iets van iemand te horen

    gr stephanie

    #86886 Reageer
    Kelly Kathleen
    Gast

    Hallo Stephanie,

    Hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van je zoon.
    Dat van die steken ken ik. Heel eng maar meestal heeft het geen consequentie. Bij mij helpt het wel dat die vooral in het gebied zitten waar mijn hart niet zit. Maar wanneer je eenmaal iets aan je hart hebt gehad, voelt het nooit meer zo als daarvoor en daar moet je mee leren omgaan. Maar het als leek moeten kunnen beoordelen wat iets is om 112 voor te bellen en wat vanzelf overgaat door gewoon door te gaan of even rust te nemen, is niet zo simpel. Stress is het laatste wat je dan nodig hebt. Diep ademhalen doet vaak wel wonderen. Ik speel wel eens met de gedachte om een hartslagmeter te kopen want soms heb ik het gevoel, vooral ’s nachts, dat er een mitrailleur van binnen zit maar de keren dat dit gemeten werd had ik juist een hele lage hartslag (tussen de 50 en 60). Als ik erg laag zit, heb ik ‘omvalneigingen’ en dat is vooral eng wanneer ik wil gaan fietsen. Dit heb ik al weer een paar maanden niet gehad. Morgen word ik weer gecontroleerd en ik ben benieuwd wat ik scoor 😉
    Ik kan dus helaas weinig voor je betekenen. Nog wel een tip: probeer een dagboekje bij te houden waarin je schrijft over wat en hoe en wanneer van die steken en andere vreemde gewaarwordingen.

    #86921 Reageer
    girly29
    Deelnemer

    heel erg bedankt voor je reactie! morgen heb ik een fiets test ben benieuwd heb nu al de zenuwen..

    groetjes stephanie

    #86922 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Daar hoef je je toch niet zo druk om te maken? Je bent daar in goede handen.
    Ik durfde me eerst ook niet echt in te spannen maar daar met allemaal capabele mensen en de nodige metertjes durfde ik het wel. Wanneer je stressig bent, heeft dat wel een negatief effect op je hartfunctie en kunnen ze minder goed achterhalen hoe het bij jouw hart precies zit.
    Kijk je wel eens naar Cesar Millan? Ik probeer veel ‘op zijn Cesar’s’ te doen. Diep ademhalen en vertrouwen in jezelf hebben. Het helpt echt!
    Succes morgen.

    Groetjes,

    Suzan

    #86925 Reageer
    zeefjes
    Deelnemer

    succes morgen komt allemaal wel goed en idd staan genoeg mensen om je heen tijdens zo’n test

    #86936 Reageer
    ryanne
    Deelnemer

    Hoop dat alles goed is gegaan?

    #87184 Reageer
    girly29
    Deelnemer

    hooiii sorry voor de late reactie!

    maar me laptop was kapot
    het is indd goed gegaan gelukkig ze zien alleen overslagen soms
    dus er is niks aan de hand volgens ze

    heb alleen veel last van overslagen als ik rust is dat gevaarlijk azls ze vaak komen?? nu dit weer pff word er niet goed van

    grrr

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
Reageer op: Reactie #86921 in Tachycardie en ik trek het leven ermee niet meer
Je informatie: