default-header

,,stress is dé oorzaak van hartproblemen’’

Home Forums Boeken ,,stress is dé oorzaak van hartproblemen’’

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #78624 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    De Engelse onderzoeker en huisarts Malcolm Kendrick heeft zo zijn eigen opvattingen over cholesterol en statines. Volgens hem worden hartziektes veroorzaakt door stress, niet door verhoogd cholesterol.

    DIEMEN – Onlangs verscheen van de hand van de Engelse huisarts Malcolm Kendrick een boek over statines, genaamd de Cholesterolhype. Hij vindt dat vet en cholesterol ten onrechte tot kwaaie pier gebombardeerd zijn. Hij stelt dat verhoogd cholesterol het risico op hart- en vaatziekten helemaal niet verhoogt. Ook wijst hij erop dat statines alleen werken bij mannen van middelbare leeftijd en niet bij vrouwen en ouderen. Tenminste als die nooit eerder een hartaanval of beroerte hadden. Kortom: deze huisarts en onderzoeker gooit de knuppel in het hoenderhok. Naar zijn mening is de voornaamste oorzaak van hart- en vaatziekten simpelweg stress. Alles draait om (teveel) stress. En niet om cholesterol. Hij vindt dat je iets aan die stress zou moeten doen, en niet via statines te veel mensen allerlei nare bijwerkingen moet bezorgen. Volgens Kendrick ga je door stress dingen doen die ongezond zijn, zoals roken en teveel eten. Roken is extreem slecht voor het hart, stelt hij. Daar moet je onmiddellijk mee ophouden. Anders smeek je om problemen. Roken maakt van de vaatwanden een soort stijve en onbeweeglijke pijpen, en dan krijg je plaquevorming, met verstoppingen als toenemend risico. Naast roken noemt hij depressie als belangrijkste oorzaak voor hart- en vaatziekten, en tenslotte een dwarslaesie. Aan dat laatste kun je niet veel doen, aan roken en depressief zijn wel. Helaas koppelen hartpatiënten hun kwaal vaak niet aan een depressieve toestand. Ze zoeken geen psychische hulp. ,,Ik ben toch niet gek’’, heet het dan. Daarmee gooien ze vaak de deur voor herstel keihard dicht. Het zoeken van psychische hulp betekent niet dat je daarmee laat zien dat je geestelijk niet goed tikt. Het betekent slechts, dat je met iemand wilt praten, die verstand van zaken heeft en je kan helpen om je rotgevoel kwijt te raken. Roken en depressie zijn beide een reactie op stress. Kom maar eens van dat roken af. Je moet eerst iets aan die stress doen. Hetzelfde geldt voor een depressie. Stress heeft vaak te maken met gebeurtenissen en situaties om ons heen. Zoals problemen in de wijk, gehorige woningen, lastige buren, een vervelende werkgever, het jachtige leven, het verkeer, de ons omgevende herrie, onveiligheid, het vooruitzicht van overvolle wachtkamers bij de cardioloog, de vrees of de ervaring als een nummer behandeld te worden, noem maar op. Doe daar maar eens iets aan. Dat los je met pillen niet op, benadrukt Kendrick. Kort en bondig samengevat stelt Kendrick dat vet en cholesterol ten onrechte gedemoniseerd worden. Verzadigde vetten verhogen het cholesterol niet, stelt hij. En een verhoogd cholesterol verhoogt het risico op hart- en vaatziekten niet.

    Tenslotte stelt hij dat statines veel meer vervelende bijwerkingen hebben dan artsen vaak denken. Een aardig voorbeeld: het gaat er niet zozeer om wat je eet, maar de manier waarop je eet. In Frankrijk bijvoorbeeld is rond het eten een heel ritueel ontstaan, passend in die cultuur. Fransen lijden relatief weinig aan hart- en vaatziekten. In tegenstelling tot Schotten. Maar daar is eten zoiets als het volgooien van je auto met benzine. Ook al ben je het niet met Kendrick eens, dan nog is het lezen van zijn boek vol humor echt ontspannend en stressverminderend. Om een voorbeeld te geven: hij beschrijft op pagina 216 hoe zijn vrouw ooit schapentaart ging eten, de specialiteit van de Schotse cuisine. ,,Die heeft een taartkorst waarvan het Britse leger heeft ontdekt dat hij gebruikt kan worden om te voorkomen dat granaatscherven een tank doorboren. Wie erin slaagt deze eerste verdedigingslinie te nemen zonder zijn tanden te breken, ontwaart een stukje kraakbeen, omgeven door een klodder grijs, vloeibaar vet. Dat vet spuit er meestal uit, raakt dan alle kleding in een straal van drie meter en kan niet meer worden verwijderd, althans niet met de huidige wasmiddelen’’. Het boek de Cholesterolhype is uitgebracht door uitgeverij Veen Magazines, met als ISBN nummer 978-90-8571-171-1 en kost € 15,95.

    #81357 Reageer
    Chico
    Deelnemer

    Hallo arianne.
    Ik lees net je verhaal en ja dat is nog al wat …
    Maar wil je wel even zeggen dat een keer een ander cardioloog er na te laten kijken helemaal niet verkeert is hoor..ook al heb je een goeie cardioloog !!! Bij mij pakte het wel goed uit …En geloof me ik heb ook zo gelopen met zulke klachten werd er gek van!!
    EN weet je bij mij was me calium te laag waardoor ik stoornis kreeg ..Ik zou het eens proberen je doet er niemand kwaat mee toch…
    Ik wens je veel sterkte toe, groetjes chico

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Reactie #81357 in ,,stress is dé oorzaak van hartproblemen’’
Je informatie: