default-header

steeds erger wordende angina pectoris

Home Forums Angina pectoris steeds erger wordende angina pectoris

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #80198 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    avatar
    Hallo, ik zal me even voorstellen.
    Ik ben Yvonne, 57 jaar en gebruik sinds 2000 medicatie voor hoge bloeddruk en AP klachten, tevens hartkloppingen.
    In 2008 heb ik borstkanker gehad,, amputatie en daarna chemokuren (FEC).
    Ik heb wel vaker klachten gehad van pijn op de borst, daarvoor ook een keer op de Eerste Harthulp beland, maar na ECG, foto en fietsen, was alles toch in orde. Dit was 2 jaar geleden.
    Ik had toen ook pijn op de borst bij een hele hoge trap oplopen (op stations) en moest boven altijd even stilstaan voordat ik verder kon lopen. Na 2-4 minuten zakte het weer.
    Sinds een jaar wordt het wel heel vervelend, bij fietsen tegen wind, van warmte naar kou, hoge trappen durf ik amper te nemen. Sinds een half jaar heb ik het nu ook als ik van huis een paar honderd meter naar het winkelcentrum loop.
    Het krampt op de borst. Ik pas mn leven een beetje aan, heb een elektrische fiets gekocht, neem de lift ipv de trap.
    Maar een lekker lange wandeling zit er niet meer in.
    Huisarts heeft me toch maar weer doorgestuurd.

    6 weken geleden ECG gehad. Geen afwijking
    daarna CT angiogram, beelden onduidelijk, daarom hartcatheterisatie.
    1 kransslagader licht vernauwd, arts denkt niet dat daar mijn klachten van komen. Het hart doet ook aan de linker kant
    iets wat niet zo hoort te zijn, dus vervolgens afgelopen week een echo en hartscintigrafie.
    Cardioloog vroeg zich af of ik bestraald was, maar ik heb alleen chemokuren gehad. Daar zei hij van, dat het wel van bestraling kon komen , maar niet van chemo.

    Nu ben ik zelf doktersassistente en pluis alles natuurlijk uit. Er is genoeg wetenschappelijk bewijs en zelfs bij de folder die je krijgt als je start met chemokuur, staat dat het hartbeschadiging kan geven op langere termijn.

    Nu vraag ik me af, waar deze klachten van kunnen komen. Het zijn overduidelijk klachten van zuurstofgebrek, maar geen verstopte kransslagaders, niet ernstig tenminste.

    Herkent iemand dit?

    vr groet Yvonne

    #90587 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Welkom Yvonne.
    Met de hartscintigrafie moeten ze het zuurstof gebrek kunnen zien, want dat veroorzaakt uiteindelijk je ap. hebben ze daar niks over gezegd?

    #90588 Reageer
    Yvon56
    Deelnemer

    Hallo Jacob,

    Nee dat hebben ze niet zo gezegd. Ik dacht namelijk dat zuurstofgebrek altijd kwam omdat je kransslagaders vernauwd of verstopt zaten.
    Maar na verder wat gezocht te hebben op internet, lees ik dat je ook pijn op de borst kan krijgen van hartkleplekkage of iets anders.
    Arts dacht dat er een eerder probleem te zien was tijdens hartcatheterisatie, waarschijnlijk van bestraling zei hij, maar goed die heb ik dus niet gehad.
    Ben zeer benieuwd wat er uit komt. :unsure:

    gr Yvonne

    #90611 Reageer
    Yvon56
    Deelnemer

    Vandaag de uitslag gekregen.
    Uit de scan kwam geen zuurstofgebrek van hart.
    Echo was nagenoeg goed zei arts, licht lekkende kleppen, maar dat zal waarschijnlijk komen van slecht beeldmateriaal ??? Vreemde opmerking vond ik.
    De aders zijn spastisch, trekken zich samen ipv verwijden tijdens inspanning en dat veroorzaakt de pijn.
    Ik krijg nu boven de bisoprolol en nifedipine, ascal, nu ook nog promocard voor chronisch gebruik en verhoging van nifedipine naar 60. En simvastatine, voor de ene licht vernauwde kransslagader.

    Ben niet blij met de stapel medicijnen, ook niet echt met het vreemde antwoord.
    Maar we proberen dit, als het na een maand niet werkt, dan maar weer terug of desnoods een second opinion.

    Heb nog gelezen ergens, dat printz metal ook spastische samentrekkingen zijn, maar dan wel in rust! En ik heb het alleen bij inspanning.

    groetjes Yvonne

    #90612 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Volgens mij wordt de term spasmen van de aderen gebruikt als ze het ff niet meer weten.
    Mijn vrouw had de verschijnselen van een hartinfarct, echter bij katherisatie was alles schoon en werd deze term dus ook gelijk genoemd, had er toen ook al een gevoel bij van nou zal wel?

    #90614 Reageer
    Yvon56
    Deelnemer

    Maar is er dan alsnog een hartinfarct vastgesteld?

    #90615 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Nee er is eigenlijk niets gevonden.

    #132237 Reageer
    BiB
    Gast

    Hoi
    Ik herken veel van je verhaal. Ik wist wel dat ik fors schade zou krijgen van de chemo. Ik heb moeten vechten voor een diagnose maar inmiddels jaren later zijn we er Vasospastische Angina Pectoris. (INOCA) mijn oude cardioloog zei dat het tussen mijn oren zat en niet moest stressen dan kwam het wel goed. Paar weken later lag ik in de ambulance.
    Ik heb:
    Bij inspanning pijn op de borst, uitstralend arm en kaak. Misselijk en zweten horen er ook bij. Ik heb het ook als ik schrik, stevigere emoties, koude en hitte.
    Ik varieer van 2 aanvallen per week tot helaas nu 15 op 1 dag.
    Voordat je enigzins stabiel bent duurt wel even en dan nog als je bv diarree hebt en je bloeddruk te ver daalt krijg ik er daar weer een op.
    Mijn advies zou zijn:
    Heb je een ruimere portemonnee ga naar Janneke Wittekoek, je krijgt een groot deel vergoed van de verzekeraar maar zij kent het echt…
    Heb je die ruimte niet, lees je in over INOCA, en trek je mond open en laat ze hier serieus naar kijken.
    INOCA is onbehandeld net zo gevaarlijk als het dicht slibben.
    Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb, ik hoop dat je niet te lang hoeft te wachten tot je meer info krijgt!
    Het is in ieder geval goed bedoeld, sterkte!
    Mvg
    Bib

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Reactie #90615 in steeds erger wordende angina pectoris
Je informatie: