default-header

Staatsinquisitie opent jacht op rokers

Home Forums Roken Staatsinquisitie opent jacht op rokers

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 188)
  • Auteur
    Berichten
  • #82404 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Vanaf het begin af aan is dit een pittige discussie op het forum, voor en tegenstanders van het rookverbod hebben intussen al vaak het zogezegde zegje gedaan.

    Intussen begint het mij op te vallen dat zowel voor als tegenstanders het geen probleem vinden om enkele (kleine) buurtcafétjes niet rookvrij te maken. Een plek waar de stugge rokers naar toe kunnen gaan.

    Vraag die hierbij al enkele keren herrijst; waar houdt dit op. Waar trekken we de lijn van waar wel en niet gerookt kan worden.

    We kunnen verder discussieren (en debatteren), maar oplossingen willen we zien.
    Kunnen wij voorstellen maken. Kunnen wij regels bedenken. Regels die bepalen welk café rookvrij is en welke niet. Bijvoorbeeld, hoeveel procent van de horeca per plaats dient rookvrij te zijn?
    Wat zou nog meer bepalend kunnen zijn?

    Elke gemeente heeft specifieke informatie over hun inwoners. Gemiddeld inkomen, auto’s, aantal rokers misschien ook wel. Of dat zou een dergelijk café zelf kunnen onderzoeken en aantonen of er behoefte is aan een rokers-café.
    Aan de hand van welke informatie zou hier wat gedaan kunnen worden?

    Wat denken jullie?

    #82405 Reageer
    Jan van Overveld
    Deelnemer

    Eerder zijn er vele initiatieven geweest om rookvrije horecagelegenheden in het leven te roepen. Helaas bleek dat onhaalbaar. Zoals wij allen zijn, zoeken we altijd de gezelligheid op. Dat betekent dat mensen die geen last hebben van rokerige omgevingen natuurlijk met de rokers meegaan. Daardoor hebben de rookvrije kroegen geen kans te overleven.
    Mensen met longproblemen gaan vaak niet mee met vrienden, familie of collega’s. Want uiteindelijk belanden ze natuurlijk in een gelegenheid waar gerookt kan worden. Want daar is het “gezellig”.

    Dergelijke initiatieven heeft men in de afgelopen tijd proberen te realiseren in veel Europese landen. Dat werkte dus niet. Bovendien dient ment natuurlijk ook nog eens rekening te houden met personeel. Personeel mag niet onnodig aan gevaren blootgesteld worden. Denk bijvoorbeeld ook maar eens aan garages die jaren geleden met peperdure investeringen opgezadeld werden nadat de overheid besloten had dat uitlaatgassen niet meer op de werkplek mochten komen.

    Voordat het rookverbod voor de horeca in werking kwam, heeft men veel ervaring opgedaan met het rookverbod op werkplekken. Ook dat veroorzaakte erg veel commotie. Nu heeft zich dat gestabiliseerd en hebben er nog maar weinig mensen moeite mee. Zo zal het in de horeca ook gaan.

    Vanuit mijn hoedanigheid als voorzitter van ‘s lands grootste patiëntenbelangenorganisatie voor Hartpatiënten ben ik uiteraard tegen een gedoogbeleid van welke kroegjes dan ook. Het is hard, maar het zal voor de generaties na ons veel vruchten afwerpen. Uiteindelijk moeten we er met zijn allen toch naar streven dat er in de toekomst zo weinig mogelijk rokers zijn?? Elke zichzelf respecterende ouder, opa, oma of grootouder hoopt dat zijn kind, kleinkind of zelfs achterkleinkinderen niet gaan roken. Een algeheel rookverbod zal daar zeker toe bijdragen.

    Longpatiënten hebben natuurlijk het meest direct last van roken. Weten jullie dat er inmiddels 1 miljoen mensen longpatiënt zijn en dat velen van hen tot voor kort in een isolement zaten? Ik citeer onderstaand uit een artikel uit Luchtwijzer (tijdschrift voor mensen met astma en copd). Dat spreekt boekdelen.

    Bovendien kwam ik pas op een interessante website terecht voor als u voornemens bent te stoppen of dat onlangs al bent: http://www.nederlandstopt.nu Ook kan het onlangs verschenen boek misschien uitkomst bieden: Nederland stopt! Met roken door de longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter. Uitgeverij Thoeris, Amsterdam

    [i]”Hoera, het is zover! De horeca is sinds 1 juli 2008 rookvrij! Het rookverbod geldt niet alleen voor cafe’s en restaurants, maar ook voor sportkantines, overdekte winkelcentra, popconcerten, speelparadijzen, evenementenhallen, congrescentra en luchthavens. Het Astma fonds heeft zich jaren met hart en ziel voor dit rookverbod ingezet. Eindelijk kunnen mensen met een chronische longziekte ook naar de vrijdagmiddagborrel met hun collega’s. Of pannenkoeken eten met hun kleinkinderen, naar de bruiloft van hun vrienden of met hun teamgenoten de sportwedstrijd nabespreken in de kantine. Kortom: mensen met een chronische longziekte kunnen door het rookverbod vaker gezelligheid buitenshuis opzoeken. Wilt u meer weten over het rookverbod? Bel met de advieslijn van het Astma Fonds: 0900 – 2272596 of mail: advieslijn@astmafonds.nl. U kunt ook kijken op
    http://www.stivoro.nl/voorvolwassenen/rookbeleid. “[/i]

    #82406 Reageer
    Jan van Overveld
    Deelnemer

    Oh ja, was ik zonet nog even vergeten te vermelden. 8 jaar geleden stopte ik met roken. Vanaf mijn 14e jaar had ik een behoorlijk aantal sigaretten en pakjes shag opgestookt. Ik rookte op het laatst 1 pakje echte Caballero’s per dag en daarbij nog een half pakje shag dagelijks. Ik moest stoppen want er waren van allerlei alarbellen afgegaan waardoor ik plotsklaps op de intensive care lag. De schade viel alleszind mee, maar ik moest stoppen met roken. Erger nog: ik durfde ook niet meer te roken. Want je gezondheid is het allerbelangrijkste en dus kostbaarste wat je hebt. Ik stopte dan ook onmiddellijk. Maar ik had mij altijd geergerd aan mensen die vroeger gerookt hadden en er niet meer tegen konden. Daar moest ik na 1 jaar stoppen op terugkomen, want het werd met de dag erger. De rook begon voor mij echt te stinken. De rokers ook. Het werd erger en tegenwoordig kan ik er absoluut niet meer tegen. De stank valt mee, maar ik word er hartstikke benauwd/kortademig van. Ik zou het zelf nooit geloofd hebben als ik niet gestopt was. Maar het is echt zo. Volgens de dokter zou dat bij mij net ietsje erger kunnen zijn dan bij anderen, want ik had vroeger astmatische bronchitus. Maar volgens dezelfde dokter heeft iedere stevige roker die stopt, na een aantal jaren hier ook last van. De een iets meer of minder dan de ander. Dus laten we vooral hard voor onszelf zijn en niet onze nakomers met ditzelfde probleem opzadelen: wees sterk en slim en ondersteun het rookverbod.

    #82407 Reageer
    Jan van Overveld
    Deelnemer

    Job Pieter Tent schrijft:
    [quote]Vraag die hierbij al enkele keren herrijst; waar houdt dit op. Waar trekken we de lijn van waar wel en niet gerookt kan worden. Wat denken jullie?[/quote]

    Beste Job, we leven in 2008 en voelen ons tegenwoordig behalve Nederlander toch ook Europeaan? Laat ons met zijn allen ook hier 1 lijn trekken: gewoon het rookverbod (dat in andere landen inmiddels de probleemfase achter de rug heeft) handhaven. Dan is er geen meningsverschil meer en kunnen we ons als Europeaan vrij bewegen in onze landen. Ik denk dat dat het beste is voor iedereen en ik heb het al vaker gezegd: je leven bestaat uit meer dingen die je niet leuk vindt om te doen dan uit dingen die je wel graag doet. Maar alles went. Dus: kom op en met zijn allen de schouders eronder en lekker buiten op het terrasje (eventueel onder een verwarmingslamp) het sigaretje roken en weer gezellig terug naar binnen. Rook je ook minder.

    #82408 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    [quote]Beste Job, we leven in 2008 en voelen ons tegenwoordig behalve Nederlander toch ook Europeaan?[/quote]

    Mooie stelling voor een nieuw forum, voelen wij ons dat wel? Kunnen ooit van een verenigd Europa spreken?

    Ik bekijk het even anders..

    Horeca Nederland had beter in moeten spelen op deze wet. Persoonlijk maakt mij het niet uit of er stankhollen blijven bestaan. Ik heb er niet echt last van, maar ik zoek ze ook zeker niet op. Ik krijg gelijk een verestopte neus als iemand bij mij in de buurt rookt. Een beetje de effecten die jij eerder noemde. Ik heb ze al na ongeveer een jaar gestopt te zijn.

    Even terug komen op Horeca Nederland.
    Gaan we even terug in de tijd, zeg maar een jaar of anderhalf voordat de wet zijn intrede maakte. Toen wist Horeca Nederland al dat er een rookverbod aan zat te komen.
    Toen hadden ze al kunnen beginnen met hun terassen aan te passen.
    Toen hadden ze al rookhokken kunnen maken.
    Toen hadden ze al mensen voor kunnen bereiden.
    Toen hadden ze al hun verliezen al in kunnen calculeren.

    Toch een beetje eigen schuld dikke bult….

    #82410 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik kan me erg vinden in de woorden van Jan.
    Ikzelf kon me als roker ook zo ergeren aan het gezeur van de ex-rokers. “Ineens kunnen ze niet meer tegen de rook. Ineens mag daar binnen niet meer gerookt worden.”
    Inderdaad, totdat je zelf echt van het roken af bent, je huis eens een goede opknapbeurt hebt gegeven en je ook geen zin meer hebt om in je eigen huis in de stank van anderen te zitten.

    Verder geloof ik ook wel dat een harde hand, wat het rookverbod betreft, het beste is.
    Cafés klagen wel dat ze failliet gaan door het rookverbod, maar door de slechte economie ging het al minder. Dat rookverbod kan dan de druppel zijn, maar het kan ook iets bespoedigd hebben, wat toch al stond te gebeuren.

    Het is ook vrijwel onmogelijk om regels op te stellen, waar het dan wel zou mogen en waar niet. Hier in de buurt is een vrij groot buurtcafé, dat eigenlijk alleen in de weekenden wat drukker bezocht wordt. Door de week komt Koos Werkeloos en Dré AOW een biljartje of een kaartje leggen, ja en die roken. Die bleven dan ook weg vanwege het rookverbod. De eigenaar is zelf hartpatient. Hij heeft een rookhok gemaakt, maar daar wilde niemand in gaan staan. De reacties van de Kozen en Dré’s: Dat die niet-rokers daar dan maar in gaan staan!!
    Uiteindelijk heeft de eigenaar de asbakken maar weer op de bar gezet.

    Waar leg je de grens? Bij de jaarlijkse omzet? Bij het oppervlakte loopruimte? De ligging van het pand?

    Ik zal zo’n buurtkroegje, mocht ik er al komen, niet aangeven bij de VWA als er gerookt wordt.
    Voor drukbezochte kroegen/disco’s in de uitgaansgebieden en voor eetgelegenheden, denk ik daar anders over.

    Daar ligt in elk geval wel mijn grens.

    #82411 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Meneer van Overveld, mooi pleidooi. Ik begrijp het standpunt van de Stichting natuurlijk heel erg goed. Alleen is de vraag of het rookverbod daadwerkelijk gaat opleveren wat het zou moeten opleveren. Mensen blijven nu liever thuis dan dan dat ze uitgaan. En daar heeft niemand baat bij. Doel is dat minder mensen gaan roken en ik denk dat je dat zo niet bereikt. Denk maar terug aan de tijd toen U zelf rookte uiteindelijk dient die beslissing vanuit jezelf te komen en niet opgelegd worden door de staat. Bovendien vind ik dat de overheid kroegbazen daar ook mee had kunnen helpen want dat de regering ondertussen schatrijk wordt aan accijnzen tja daar hoor ik niks over. Horeca mag overigens wel nog steeds sigaretten verkopen dat is dan toch ook scheef.

    Job, die opmerking wat jij op laatst plaats vind ik ronduit stuitend. Jarenlang hebben diverse kasteleins al zorg moeten dragen voor betere afzuiging ed. Dat heeft ook handen vol geld gekost. En dan het glazen rookhok wie gaat daar nou inzitten?? Er is niet eens genoeg plek voor alle rokers……. Dan de stijging van de bierprijzen en terugval in koopkracht van de consument. Het was al moeilijk. Dit is voor veel gelegenheden de genadeklap. En dan vind ik een opmerking als eigen schuld dikke bult echt niet kunnen.

    Maar nogmaals : Ik hoop dat iedereen stopt met roken uiteindelijk wanneer de tijd voor hem/haar daar is maar uiteindelijk heeft iedereen het recht met zn leven en lichaam te doen wat hij/zij wil.

    Ik heb nog een vraag aan iemand die namens de Stichting wil reageren: Hoe kan het eigenlijk dat onder hartpatienten het aantal rokers nog zo hoog is? Ik heb begrepen dat ruim de helft gewoon blijft roken…… ( onderzoek uit 2007 )Toevallig hebben 2 kennissen van mij dat dus ook die roken ook nog steeds. Is er niet zoiets als een programma ofzo dat ze kunnen volgen om het stoppen te stimuleren? Jammer ook dat op mijn oproep te stoppen met roken geen enkele respons is geweest……

    #82412 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Jan van Overveld schrijft:
    [quote] gewoon het rookverbod (dat in andere landen inmiddels de probleemfase achter de rug heeft) handhaven. [/quote]

    Ik lees vandaag in de krant dat in omringende landen ook het rookverbod is genuanceerd :
    TILBURG (ANP) – De omzet van kleine horecaondernemingen is sinds de
    invoering van het rookverbod gekelderd. Dat blijkt uit de cijfers van
    ongeveer tweehonderd bedrijven die het Horeca Actiecomité Buigen of
    Barsten uit Tilburg heeft verzameld.
    De omzetverliezen lopen uiteen van 16 tot 42 procent, liet
    woordvoerder Wichard Taks vrijdag weten.
    Het registeren van de dalende omzetcijfers is een van de middelen van
    het actiecomité om minister Ab Klink (Volksgezondheid) te overtuigen
    het rookverbod voor de horeca te nuanceren. ,,In de landen om ons heen
    is het rookverbod al aangepast. Waarom kan dat in Nederland niet?”,
    aldus Taks.
    Het Tilburgse actiecomité heeft de handen ineengeslagen met de
    stichting Red de kleine horecaondernemer. Volgens de woordvoerder
    blijft het actievoeren voorlopig beperkt tot ludieke acties. Zo wil
    het Tilburse actiecomité minister Wouter Bos (Financiën) binnenkort de
    1500 aangesloten kroegen te koop aanbieden voor 300 miljoen euro.

    Wat is die aanpassing dan precies weet iemand dat?

    #82414 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Melanie schrijft:
    [quote]Meneer van Overveld, mooi pleidooi. Ik begrijp het standpunt van de Stichting natuurlijk heel erg goed. Alleen is de vraag of het rookverbod daadwerkelijk gaat opleveren wat het zou moeten opleveren. Mensen blijven nu liever thuis dan dan dat ze uitgaan. En daar heeft niemand baat bij. Doel is dat minder mensen gaan roken en ik denk dat je dat zo niet bereikt. Denk maar terug aan de tijd toen U zelf rookte uiteindelijk dient die beslissing vanuit jezelf te komen en niet opgelegd worden door de staat. Bovendien vind ik dat de overheid kroegbazen daar ook mee had kunnen helpen want dat de regering ondertussen schatrijk wordt aan accijnzen tja daar hoor ik niks over. Horeca mag overigens wel nog steeds sigaretten verkopen dat is dan toch ook scheef.[/quote]
    Hoe makkelijker het is om maar overal te kunnen roken, hoe makkelijker kinderen daar mee beginnen. Met kinderen doel ik bijvoorbeeld op mijn jongste zoon die al vanaf zijn 13de rookt. Om bij de groep te horen! En ja, ik was vroeger niet anders en ik ben ook begonnen om bij de groep te horen. Gelukkig rookte niemand in de groep waar mijn oudste in verkeerde, dus die rookt niet.

    Ik denk dat het, in de toekomst, zeker een verschil gaat maken in het aantal jonge rokers, dit rookverbod.
    [quote]

    Job, die opmerking wat jij op laatst plaats vind ik ronduit stuitend. Jarenlang hebben diverse kasteleins al zorg moeten dragen voor betere afzuiging ed. Dat heeft ook handen vol geld gekost. En dan het glazen rookhok wie gaat daar nou inzitten?? Er is niet eens genoeg plek voor alle rokers……. Dan de stijging van de bierprijzen en terugval in koopkracht van de consument. Het was al moeilijk. Dit is voor veel gelegenheden de genadeklap. En dan vind ik een opmerking als eigen schuld dikke bult echt niet kunnen.
    [/quote]
    Er was een regeling dat per (ik dacht) 2006 zoveel procent van de horeca, rookvrij zou zijn. Dat is niet gehaald. Daarbij moest iedere gelegenheid een rookvrij gedeelte hebben. Daar werd heel lacherig over gedaan: Een bordje op een tafeltje in een hoekje met “verboden te roken” erop, was dan het rookvrije gedeelte.

    En nu zeuren ze dat ze zelf in een even grote ruimte moeten gaan zitten roken.
    [quote]
    Maar nogmaals : Ik hoop dat iedereen stopt met roken uiteindelijk wanneer de tijd voor hem/haar daar is maar uiteindelijk heeft iedereen het recht met zn leven en lichaam te doen wat hij/zij wil.
    [/quote]
    Hier sluit ik me van harte aan. Tot op zekere hoogte.[quote]
    Ik heb nog een vraag aan iemand die namens de Stichting wil reageren: Hoe kan het eigenlijk dat onder hartpatienten het aantal rokers nog zo hoog is? Ik heb begrepen dat ruim de helft gewoon blijft roken…… ( onderzoek uit 2007 )Toevallig hebben 2 kennissen van mij dat dus ook die roken ook nog steeds. Is er niet zoiets als een programma ofzo dat ze kunnen volgen om het stoppen te stimuleren? Jammer ook dat op mijn oproep te stoppen met roken geen enkele respons is geweest……[/quote]
    In principe is het wel zo dat je verplicht moet stoppen met roken voordat je geopereerd wordt aan je hart. Dat sommige mensen daarna weer beginnen, tja, dat is niet te voorkomen.

    Ik ben voor het voorrang verlenen bij dergelijke levensreddende operaties aan niet-rokers.

    Klinkt misschien hard, maar anders is het dweilen met de kraan open.

    (vind ik overigens ook gelden voor levertransplantaties en mensen die toch doorzuipen)

    #82415 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Lieske schrijft:
    [quote]
    In principe is het wel zo dat je verplicht moet stoppen met roken voordat je geopereerd wordt aan je hart. Dat sommige mensen daarna weer beginnen, tja, dat is niet te voorkomen.

    Ik ben voor het voorrang verlenen bij dergelijke levensreddende operaties aan niet-rokers.

    Klinkt misschien hard, maar anders is het dweilen met de kraan open.

    (vind ik overigens ook gelden voor levertransplantaties en mensen die toch doorzuipen)[/quote]

    Daar begrijp ik niks van van zo’n instelling. Dus als jouw 13 jarige zoontje een levensreddende hartoperatie nodig heeft vind jij het juist dat hij op anderen moet wachten omdat hij rookt? We hebben het steeds over rokers en niet-rokers ( en stoppers 😉 )

    Maar we zijn toch mensen die roken, mensen die niet roken ( en mensen die stoppen ) Ik bedoel het kan toch niet zon zijn dat nu ik gestopt ben of jij Lieske of Job of Dhr van Overveld wij van allerlei privileges mogen genieten en dat wij beter zijn mensen die roken? Ik bedoel transformeer ik nou een van deze dagen tot beter mens ofzo dan ????

    #82416 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Lieske schrijft:
    [quote]
    Hoe makkelijker het is om maar overal te kunnen roken, hoe makkelijker kinderen daar mee beginnen. Met kinderen doel ik bijvoorbeeld op mijn jongste zoon die al vanaf zijn 13de rookt. Om bij de groep te horen! En ja, ik was vroeger niet anders en ik ben ook begonnen om bij de groep te horen. Gelukkig rookte niemand in de groep waar mijn oudste in verkeerde, dus die rookt niet.

    Ik denk dat het, in de toekomst, zeker een verschil gaat maken in het aantal jonge rokers, dit rookverbod.
    [quote]

    De meeste kinderen beginnen met roken op school. Toen ik begon zat ik op de HAVO en mocht er gewoon gerookt worden op het schoolplein. Nu mag dat niet meer……..nu staan ze in de pauzes massaal bij het hek bij de openbare weg…. Daar gaat het om te beginnen al fout en er wordt te weinig aan gedaan.

    #82422 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Melanie schrijft:
    [quote]
    Daar begrijp ik niks van van zo’n instelling. Dus als jouw 13 jarige zoontje een levensreddende hartoperatie nodig heeft vind jij het juist dat hij op anderen moet wachten omdat hij rookt? We hebben het steeds over rokers en niet-rokers ( en stoppers 😉 )

    Maar we zijn toch mensen die roken, mensen die niet roken ( en mensen die stoppen ) Ik bedoel het kan toch niet zon zijn dat nu ik gestopt ben of jij Lieske of Job of Dhr van Overveld wij van allerlei privileges mogen genieten en dat wij beter zijn mensen die roken? Ik bedoel transformeer ik nou een van deze dagen tot beter mens ofzo dan ????[/quote]
    Toen bleek dat ik een kapotte hartklep had, kreeg ik te horen dat ik direct moest stoppen met roken. Ik heb daarna 5 jaar doorgelopen met medicijnen alvorens ik geopereerd werd en elke keer werd gevraagd hoe het met het roken ging. Of ik nog steeds niet weer begonnen was.

    Voordat ik geopereerd werd, kregen we daar uitleg over. Ook toen werd gezegd dat je niet geopereerd zou worden als ze zouden weten dat je nog rookte. Je moest minimaal een half jaar voor de operatie gestopt zijn met roken, anders ging het niet door.

    Nu weet ik wel dat dit allemaal moeilijk te controleren is. Maar als iemand bij zo’n gesprek aangeeft dat hij rookt en niet van plan is te stoppen, dan vind ik dat een chirurg mag weigeren die persoon te opereren.
    Als iemand hierover liegt en er volgen complicaties, dan moet je dit niet het ziekenhuis kwalijk nemen. ’t Is dan je eigen schuld.

    En als mijn zoon geopereerd zou moeten worden, en ik zou weten dat hij nog rookte, dan zou ik dit uiteraard ook verzwijgen. Welke moeder zou dit niet doen?

    Maar in feite vind ik inderdaad dat niet-rokers en mensen die al langer dan 6 maanden niet meer roken voorrang moeten hebben op stugge doorrokers.

    #82423 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Zo dan meng ik me ook weer in beetje in het verloop van deze discussie.

    Ik zal de reactie/vraag van Melanie niet open laten. Ik zal ook eerst reageren op hetgeen Melanie stuitend vind. Mijn opmerkingen; Toch een beetje eigen schuld dikke bult…

    Melanie er staat een beetje…
    Melanie ik zeg meer dan alleen die rookhokken..

    Dat terzijde. Je zegt dat de horeca jarenlang zorg heeft moeten dragen voor afzuigingen en alle kosten daarvan. Dan heb jij het in het bijzonder over discotheken e.d.

    Kleine cafeetjes zijn vaak niet verder gegaan dan een ventilator in een ruit te plaatsen (Voor je reageert, lees wel dat ik het niet over alle cafés heb) . Althans ik heb hier bijna niets van gemerkt/gezien. Je hebt het namelijk telkens over de kleine cafés die kapot gaan niet de discotheken. Dus…

    Maar niet alleen de horeca heeft “tikken” gekregen door alle prijsstijgingen en aanpassingen van wetten. Over andere en vaak hardere “tikken” wordt minder heftig gediscussieerd.

    Toen ik nog rookte ging ik rustig in een glazen rookhok zitten. Op Schiphol had ik indertijd geen andere keus. Erg vond ik het absoluut niet om even in dit hok te staan. Wat mij altijd opviel was dat ook andere mensen maar heel kort in dit hok bleven, omdat het zo erg stonk. Natuurlijk doordat ze vanuit de frisse lucht in het stinkhol kwamen. Dat sluit ook aan bij hetgeen je richt aan dhr. van Overveld. Mensen gaan er dus wel minder door roken.

    Daarnaast vind ik het ook echt verschrikkelijk voor diegene die op de fles gaan.
    Vandaag (20 okt) was ook in het nieuws dat bijna driekwart een omzetdaling van 26% (cafés) tot 31% (discotheken) heeft gemerkt en dat 20% personeel moet gaan ontslaan. De oproep kwam dan ook voor de minister om de wet adequaat te handhaven of op te heffen.

    Met de aanpassing in het buitenland wordt gedoeld op de tolerantie regeling voor kleine cafés in Duitsland. Maar voor zo ver ik weet is dit nog niet rond.

    Het is echt jammer dat niemand mee gedaan heeft aan de oproep. Want eigenlijk heb je hierdoor weinig support gekregen met je doel. Maar JIJ hebt het wel voor elkaar gekregen. Nogmaals een topprestatie. Je doet namelijk je best om je gezondheid te verbeteren. Dus dan mag je ook genieten van wat privileges. Het maakt je niet zozeer een ander mens. JIJ doet het wel, JIJ hebt wat over voor je gezondheid, JIJ bijt door, JIJ kan het.

    Toen ik nog rookte heb ik altijd volmondig gezegd dat mensen die niet rookten voorrand zouden moeten krijgen. Ik ben voor mijn gezondheid gestopt, al heb ik nergens last van gehad (behalve een slechte adem en stank om me heen). Ik had zelfs een goede conditie.

    Ik ben benieuwd wat in de komende periode nog meer naar buiten komt en of er iets gaat veranderen.

    #82481 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik ben de afgelopen tijd wat minder aanwezig geweest op hartgenoten. Maar ik zie nu toch dat de discussies aangaande het roken aardig bekoeld zijn.
    Niet alleen op hartgenoten is de commotie afgenomen, ook in de media is het stil geworden rondom het rookverbod. Nu zijn de Amerikaanse verkiezingen volop in de aandacht. Ik ben benieuwd wanneer het stof weer op zal waaien

    #82483 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    ’t Is sowieso erg rustig op hartgenoten.

    Ik denk dat mensen berusten in de tegenstand van de rokers.

    Van de week hoorde ik nog dat er in een restaurant in Helmond, Le Baron, gewoon gerookt mag worden tegen betaling van één euro.
    M.a.w. ik zou daar om een niet-rokers tafeltje moeten vragen?

    Aangifte via de VWA kan alleen maar als je een tijdstip noteert dat je de overtreding geconstateerd hebt. En tja, nu ik weet dat daar gerookt wordt, ga ik daar niet eten.

    Zoals ik al eerder zei: dat er gerookt wordt in kleine kroegjes, boeit me niet echt, maar in restaurants vind ik het toch echt wel te erg.

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 188)
Reageer op: Reactie #82481 in Staatsinquisitie opent jacht op rokers
Je informatie: