default-header

Staatsinquisitie opent jacht op rokers

Home Forums Roken Staatsinquisitie opent jacht op rokers

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 188)
  • Auteur
    Berichten
  • #82372 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Excuus geaccepteerd Lieske ik hoop dat iedereen er wat van heeft geleerd als de negatieve toon is gezet is het blijkbaar moeilijk voor iedereen om dat weer om te switchen naar een open eerlijke en respectvolle discussie.

    Welnu, mijn vriendin heeft een cafe liep altijd lekker gewoon gezellig druk. Sinds de invoer van het rookverbod is het een heel stuk rustiger en zijn een groot deel van de cafe’s en uitgaansgelegenheden vaker dicht dan geopend. Zij overtreed in haar cafe ( als een van de weinige die ik tot nu toe heb gezien ) bewust wel het rookverbod. Het resultaat is dat het er nu zo ontzettend druk is dat ze persooneel extra heeft moeten aannemen. En die boete tja die maakt ze met haar winst meer dan goed!

    Nogmaals wil ik aankaarten dat wanneer er zon behoefte was vanuit de niet-rokers kant om uitgaansgelegenheden te bezoeken waar zijn al deze mensen dan? Want er zijn geen rokers meer te bekennen en bijna ook geen niet -rokers……

    Bovendien is het tot op heden nog redelijk weer geweest waardoor veel mensen buiten hebben gestaan maar wat gaat dat in de winter de doen ? Of met de carnaval ?

    Als er zon behoefte aan was/is waarom dan niet een enkele rookvrije en enkele rooktoegstane cafe’s ? Dat was toch ook een optie geweest. Ik vind dit een vertrsrekkende maatregel waar ontzettend veel mensen de dupe van zijn. En dan heb ik het nog niet op de eerste plaats over de rokers hoor……..maar je komt wel aan het levesonderhoud van mensen die vaak hart en ziel in zon onderneming hebben gestoken.

    #82375 Reageer
    Marly
    Gast

    Melanie schrijft:
    [quote] Bovendien is het tot op heden nog redelijk weer geweest waardoor veel mensen buiten hebben gestaan maar wat gaat dat in de winter de doen ? Of met de carnaval ?[/quote]

    Dat is een een goeie vraag Melanie, daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik kan me echt niet voorstellen dat met carnaval iedereen zich houdt aan de wet hoor… En met carnaval zijn er natuurlijk veel mensen dronken, dus ik denk dat de eigenaren er dan ook geen controle over hebben:P Dan moeten ze de helft van de mensen misschien uit er gooien…

    Maar van de andere kant, tegen de tijd dat het carnaval is (februari, of maart deze keer?) zijn de mensen er misschien al een beetje aan gewend. Al denk ik dat niet 😛

    Maar hoe duur zijn boetes voor cafes dan eigenlijk? Want zoals je al zegt ja, als een café meer winst maakt, interesseert het ze misschien niet zo dat ze een boete moeten betalen…

    #82376 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Marly dat weet ik niet precies.

    Vandaag stond er een voorpagina stuk op de weekkrant De Stad Roermond waarin stond dat de omzet in roermondse kroegen met 30% is gedaald na de invoering van het rookbeleid. Gevolgd door de opmerking dat de wintermaanden cruciaal zijn…..Diverse horecaondernemingen worden al ter overname aangeboden. Een kwart van de cafe’s houdt zich niet meer aan het rookverbod vanwege deze omzetdaling. De KHN ( Koninklijke Horeca Nederland ) deed een oproep aan minister AB Klink op kroegbazen die in financiele nood zijn geraakt te helpen.

    Ik bedoel dat zijn toch feiten?? Voorstanders van het rookverbod dit kan toch niet te bedoeling zijn? Wat vinden jullie hier nou van?

    #82377 Reageer
    Marly
    Gast

    Pfff dat is wel veel zeg. Ik heb ook echt te doen met die eigenaren hoor, daar niet van. Maar toch zijn er veel mensen die niet uit konden gaan door de rook, bijvoorbeeld hartpatiënten of longpatiënten. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die blij zijn dat ze nu gewoon uit kunnen gaan, of dat het nou naar een cafe, bioscoop, restaurant of wat dan ook is.

    Maar ik begrijp niet waarom dat ze niet overal een soort rookhok maken? Al zijn cafes daar natuurlijk vaak ook te klein voor.. Maar bij elk cafe/disco of noem maar op waar er wel plaats voor is, zouden ze dat toch kunnen doen? Dat is op zich toch ook een goede oplossing? Al snap ik wel dat dat niet bepaald leuk is voor rokers, want dan geniet je ook wel minder van het roken denk ik.

    #82379 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Marly schrijft:
    [quote]Ik kan het me nooit voorstellen dat dokters vroeger rookten bij het spreekuur, als dat de nieuwslezers rookten tijdens het nieuws… [/quote]
    De onderwijzer voor de klas, de zieke op de ziekenzaal na het bezoekuur, ik heb zelfs nog gerookt op de verloskamer na de bevalling van mijn oudste.

    #82380 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Melanie schrijft:
    [quote]
    Nogmaals wil ik aankaarten dat wanneer er zon behoefte was vanuit de niet-rokers kant om uitgaansgelegenheden te bezoeken waar zijn al deze mensen dan? Want er zijn geen rokers meer te bekennen en bijna ook geen niet -rokers……
    [/quote]
    Als je als niet-roker op stap gaat en je komt in een kroeg waar gewoon gerookt wordt, asbakken op tafel, dan stoot je flink je neus. Dat wekt behoorlijk wat irritatie op, omdat je ervan uitging dat je rookvrij kon uitgaan, gezien het rookverbod.

    Schijnbaar is dat dus nog steeds niet zo. En een website waarop je alle rookvrije kroegen vindt, is er niet.

    Dus dan heb je twee keuzes: of je waagt het erop, met het risico toch weer in een rookhol te belanden, of je gaat maar op de oude voet verder: Lekker thuis, bij de buis met je eigen roseetje of pilsje.

    #82381 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Marly schrijft:
    [quote]
    Maar hoe duur zijn boetes voor cafes dan eigenlijk? Want zoals je al zegt ja, als een café meer winst maakt, interesseert het ze misschien niet zo dat ze een boete moeten betalen…[/quote]
    De eerste keer 300 euro, de tweede keer 600, de derde keer 1200, elke volgende keer 2400. Maar het kan je ook je vergunning kosten.

    #82383 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Lieske schrijft:
    [quote]
    Als je als niet-roker op stap gaat en je komt in een kroeg waar gewoon gerookt wordt, asbakken op tafel, dan stoot je flink je neus. Dat wekt behoorlijk wat irritatie op, omdat je ervan uitging dat je rookvrij kon uitgaan, gezien het rookverbod.

    Schijnbaar is dat dus nog steeds niet zo. En een website waarop je alle rookvrije kroegen vindt, is er niet.

    Dus dan heb je twee keuzes: of je waagt het erop, met het risico toch weer in een rookhol te belanden, of je gaat maar op de oude voet verder: Lekker thuis, bij de buis met je eigen roseetje of pilsje.[/quote]

    Nou hier wordt het wel goed volgehouden hoor….. Het moet toch voor jou dan beter zijn dan ervoor…..als een kwart zich er niet aan houdt houdt 75% zich er wel aan ? Wanneer ben je dan eigenlijk tevreden? Het moet toch niet moeilijk zijn om een andere oplossing te bedenken waar iedereen blij mee is?

    En ik vind ook een ziekenhuis of een restaurant ook wat anders eerlijk gezegd dan een kroeg.

    #82388 Reageer
    Marly
    Gast

    Het klopt idd dat het al veel scheelt als 75% zich wel houdt aan de nieuwe wet, maar ik kan me voorstellen dat als je naar een cafe gaat er ervan uit gaat dat ze niet roken, dat ze wel gewoon allemaal aan het roken zijn, dat dat dan behoorlijk tegen valt en dat je dan sneller geneigd bent om niet meer uit te gaan. Het is ook zonde als je net bent uit gegaan en na een kwartiertje alweer naar huis moet, lijkt me…

    #82389 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Marly schrijft:
    [quote] Het is ook zonde als je net bent uit gegaan en na een kwartiertje alweer naar huis moet, lijkt me…[/quote]

    Hahahaha ja dat had ik laatst ook toen ik voor de dichte deur van mn favoriete cafe stond……..failliet de druppel was het rookverbod ik moet maar eens nadenken waar ik de taxi kosten kan verhalen want ik was zo weer thuis hihi

    #82390 Reageer
    Marly
    Gast

    Hahaha dat is ook knap l*llig zeg… Zal het niet gewoon in het begin even een moeilijke periode zijn denk je, en dat het daarna weer beter wordt? Want het lijkt mij dat vaste klanten toch naar hun favoriete cafe blijven gaan, ondanks het rookverbod… Want waar gaan ze anders naartoe? Het is toch overal hetzelfde… Tenzij dat de eigenaar zich niets aantrekt van het verbod natuurlijk. Maar nogmaals: Waarom maken ze dan geen rookhok? Als dat mogelijk is tenminste..

    #82400 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Lieske schrijft:
    [quote]Ik denk dat het goed zou zijn als ook de rokers beboet worden. Die vinden het nu maar wat gemakkelijk dat de kroegeigenaar alle risico’s loopt voor hun verslaving. Geloof maar niet dat die boetes betaald gaan worden uit de boete-pot.

    De VWA moet gewoon vaak en streng controleren. Men moet er maar gewoon aan wennen, vind ik.
    Als dat in de trein, de bioscoop, het vliegtuig, het zwembad enz….. went, waarom dan niet in de horeca?

    Waar ik elke week uitga gold al een rookverbod, altijd al. En niemand die daar moeilijk over doet! Dus, het kan wel, maar ja, ’t is toch effe wennen.

    Het zou heel fout zijn als de regering het rookverbod weer in zijn geheel terug zou draaien.

    Een ontheffing voor een buurtkroegje, met een minimale omzet en puur een sociale buurtfunctie, zou m.i. nog wel kunnen. Maar voor kroegen in de uitgaansgebieden, grote discotheken en eetgelegenheden, moet het gewoon streng gehandhaafd blijven, wmb.[/quote]

    Lieske jij bent toch ook roker geweest ik vind het vreemd dat je nu zo weinig inlevingsvermogen toont. Terwijl je toch liet weten zelfs in het kraambed in het ziekenhuis te hebben gerookt. Zelf ben je enkel en alleen gestopt vanwege je eigen hartkwaal niet voor je omgeving. Hoe kan je dan nu wel van anderen dat ze niet bij jou in de buurt roken omdat jij er niet tegen kan? Dat heb je toch zelf ook nooit zo bekeken? Ik bedoel dit niet beledigend maar ga hierover graag de dialoog met je aan.

    Tweede wat me opvalt is dat je elke week op stap gaat in een rookvrije gelegenheid, die zijn er dus blijkbaar wel. Het beeld dat je schetst dat je elke week thuis zit met een rosetje ontkracht je hier dus zelf.

    Ik begrijp eigenlijk jouw hardheid niet in deze zaak. Ik zou het leuk vinden als je een keer ingaat op de feiten die ik je aandraag zoals ( dreigende ) failissementen en “uitsterving” van uitgaansgebieden. ( daar staan de kranten van vol daar kunnen de voorstanders toch niet omheen )

    Voetnoot: In een onderzoek van 2007 bleek dat de helft van alle hartpatienten in Nederland rookt. Wat denken die dan van het rookverbod.

    #82401 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Even reageren. Want mijn wekelijkse avondje staat voor de deur.

    Dat ik vroeger rookte en anderen aandeed, waar ik nu zelf last van heb, daar heb ik echt spijt van. Dat valt ook absoluut niet goed te praten.
    Toen ik nog rookte, vlak voor de ontdekking van de kapotte klep, hoestte ik me ook helemaal ongans. Het was zo erg dat ik zelfs niet meer plat in bed kon liggen. En …..ja hoor, stug doorroken en flink stappen.

    Nogmaals, het valt niet goed te praten, dat wil ik ook niet.

    Na de operatie bleken er fysiek toch wat dingetjes anders. Ik heb veel eerder last van benauwde lucht en stuwing. Daar heb ik ook last van als het buiten warm is, en dus ook in een drukke kroeg. Als daar dan ook nog eens bij gerookt wordt, dan wordt het echt onhoudbaar.

    Dit, die warmtestuwing en benauwdheid, had ik dus voorheen niet. Toen hoestte ik alleen maar de hele dag en, minder voor de familie en buren, vooral de hele nacht.

    Nu hoest ik nooit meer, gelukkig. Ben al bijna 10 jaar clean. Een heerlijk gevoel. Dat zul zul jij ook wel gaan merken.

    Volgende vraag: Die rookvrije kroeg is dus een multifunctioneel centrum, waar dus nog nooit gerookt mocht worden. Het bar-gedeelte is erg gezellig aangekleed en je kunt er prima stappen. Alleen jammer dat het om 12 uur dichtgaat.

    Maar ik moet er nu vandoor. Ik hoop dat het wat duidelijker is.

    En jij…..gewoon volhouden, hè!!

    #82402 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Dankje voor je reactie Lieske. Jammer dat we er zo verschillend over denken. Ik begrijp ook heus wel wat jou standpunt is hoor. Ik vind het ook erg naar voor je dat je die klachten hebt.

    Ja ik hou het nog steeds goed vol gelukkig. Na dit weekend heb ik mijn eerste mijlpaal bereikt een maand niet gerookt!

    #82403 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ik vind ook niet dat het goedgepraat hoeft te worden.
    Eerder was er niet veel informatie of de slechte gevolgen van roken.
    Je kan niet overal rekening mee houden.
    Als we allemaal deden wat zou moeten, zou het een saaie bedoening worden. 😉

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 188)
Reageer op: Reactie #82402 in Staatsinquisitie opent jacht op rokers
Je informatie: