default-header

Staatsinquisitie opent jacht op rokers

Home Forums Roken Staatsinquisitie opent jacht op rokers

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 188)
  • Auteur
    Berichten
  • #82276 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Tja om de feiten kan je moeilijk heen he.

    #82277 Reageer
    Sjarel
    Deelnemer

    In veel Noord-Limburgse cafés wordt sinds vrijdag weer gerookt. Verschillende horecaondernemers kondigden tijdens een speciale bijeenkomst over het rookverbod aan, de asbak weer in hun zaak te zetten en collega’s te stimuleren hetzelfde te doen. Dat meldden de Limburgse kranten zojuist (zaterdag 11 oktober).

    Zo’n vijftig ondernemers uit Venlo, Velden, Vierlingsbeek en Neer verzamelden zich vrijdag in café De Hazewind op uitnodiging van eigenaar Hen van Rooij. Daar spraken ze met voorzitter Jaap Brandligt van de stichting Red de Kleine Horecaondernemer. Een stichting die een bodemprocedure is gestart om een uitzondering op het rookverbod voor de kleine horeca af te dwingen. Leden van de stichting betalen 250 euro en laten gasten meestal roken. Wanneer een zaak een boete krijgt, vecht de stichting die aan. Van Rooij gaf, net als de meeste aanwezigen, aan lid te worden van de stichting. Hij laat zijn gasten dus weer roken. “Mijn vrouw schildert een groot bord om niet-rokers te waarschuwen”, zegt Van Rooij. “Wat moet ik anders? Ik heb veel klanten verloren sinds het rookverbod. Ik laat ze dus weer roken, al riskeer ik dan een boete.” Het is kiezen tussen twee kwaden. Ze hangen me op, of ik stop met de zaak. We moeten een signaal afgeven.”Dat geldt ook voor Wiel Theelen van eetcafé ’t Roadhoes in Neer denkt er ook zo over. “Veel ondernemers hebben een terras en deze zomer nog geen last van het rookverbod gehad. Nu wordt het koud en komen mensen naar binnen. Ik kan mijn vaste klanten toch niet naar buiten sturen? Ik heb geen plek om rookruimte in te richten. Dan blijft er weinig anders over. Ik snap niets van deze minister Klink. De man is nota bene zelf een roker.”
    Ook de ondernemers van The Rub-A-Dub, Stadskefee Pollux, De Baek en de Gouverneur gaven aan de asbakken terug te plaatsen. De verwachting is dat andere ondernemers volgen. “Wanneer de eerste begint, kun je als ondernemer niet achterblijven”, zegt Bert van den Bergh van het Venlose Take Five. “Ik zal niet de eerste ondernemer zijn die de asbak terugzet, maar ook niet de laatste.” Brandligt vindt het belangrijk dat kroegen gezamenlijk optrekken. “Ik kom uit een tijd dat actievoeren nog zin had. Ik denk dat actievoeren nog steeds zin heeft. Eén ding is zeker, wanneer we niets doen verdwijnen er de komende jaren heel wat kroegen.”

    Zo. De vlam is in de pan geslagen.

    #82295 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Zelfs vanochtend op radio538 spraken de DJ’s hun mening uit;
    Kunnen we het gewoon niet terug draaien?

    Veel gedoe en nog steeds een enorm verzet. Waarom kunnen wij in nederland geen vrede hebben met het rookverbod. Waarom lijkt het in het buitenland beter te gaan?
    Heeft dit te maken met ons vertrouwen in de regering? Zien wij teveel zwakte in onze regering dat wij denken ze van mening te kunnen laten veranderen, anderzijds verwachten wij dat onze regering luistert?

    #82296 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Wij laten ons gewoon niet zo graag betuttelen. Wat is er nou zo moeilijk aan dat de rokers ook een plekje willen, i.p.v. buiten gezet te worden. Ik snap het niet hoor. Bovendien gaat het terugdraaien van het rookverbod over de kleine gezellige buurtcafe’s e.d. niet om de grote zaken waar veel mensen komen.Bovendien hebben die best wel geld om een rokersruimte in te richten. En ons vergelijken met het buitenland? Tja je kunt geen appelen met peren vergelijken toch?

    #82297 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    De doorsnee Nederlander is in zijn hart een anarchist. Kijk maar eens hoe fietsers verkeersregels aan hun laars lappen. Ik zag onlangs nog iemand die ’s avonds verlichting op zijn fiets had. Viel echt op!
    Het probleem met van staatswege afgekondigde verboden is altijd dat daardoor een paradoxale situatie geschapen wordt, zoals tijdens de drooglegging in de jaren dertig van de vorige eeuw in de USA. Het zuipen ging gewoon door, alleen de maffia werd erdoor gesterkt. Want die vulde het gat, dat was geslagen nu de middenstand niet meer mocht handelen in alcohol. Je ziet dat ook op het gebied van softdrugs. Hoe streng de verboden ook zijn, het helpt niet. Geblowd wordt er toch, en degenen die daarvan profiteren zijn criminele netwerken. De staat versterkt anders gezegd de criminaliteit met dit soort onzinnige maatregelen.
    En bovendien wordt het vertrouwen in de politiek opnieuw verder ondermijnd, en wordt de Nederlander nog meer een anarchist, die wetten als het even kan aan zijn laars lapt. Mensen snappen niet waar politici zich druk om maken. Temeer omdat diezelfde politici de andere kant op kijken, als het om problemen gaat die individuele burgers echt aan het hart gaan (bijvoorbeeld orgaandonaties of toenemend aantal hartinfarcten als gevolg van geluidsoverlast door AWACS en Schiphol, om maar enkele dwarsstraten te noemen).

    #82299 Reageer
    SRTFEC
    Deelnemer

    Nou nou nou. Wat een hoerastemming vanuit enkele personen. Geweldig wat er in Nederland aan de hand is als ik Sjarel en co moet geloven.
    Heel erg dat men zo hardnekkig is in deze rokersaangelegenheid en de overheid kennelijk niet in staat is te handhaven. Controleurs worden zelfs bedreigd. Door wie?? Door rokers. Zo agressief zijn ze. En volhardend. Er woedt waarachtig een strijd. Zielig zielig en nog eens zielig.
    Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat de journalistiek hier een enorme rol in speelt en zich niet realiseert welk leed ze hiermee veroorzaken. Journalisten van aanzien zelfs, terwijl ze eigenlijk dusdanig dienen te werken als elk goed huisvader betaamt. Zondag zag ik een optreden van de heer Lepeltak in business class. Hij adviseerde iedereen een kijkje te gaan nemen in een Amsterdamse kroeg. Daar hang een bord met de tekst: waar blijven jullie nu, astmalijers. Die toon wordt door de Nederlandse journalistiek gezet, maar je zult het maar aan je longen hebben. Het nicotinegehalte binnen de nederlandse journalistiek is hoog. Veel rokers dus. Dat verklaart een hoop. Zou me overigens niet verbazen als Sjarel een journalistieke achtergrond heeft, want er is hem kennelijk erg veel aan aan het rookverbod gelegen. En naar alle waarschijnlijkheid nog een rokende ook. Echt verwerpelijk.

    Sjarel vroeg mijn achtergrond, maar die kan ik beroepshalve niet geven. Enkele weken geleden heb ik een uitnodiging van de bedenkers van Hartgenoten.nl gehad om de ontwikkeling te volgen. Dat doe ik vanaf het begin. Ik zie ook dat er anderen actief zijn met delfde inloggevens. Als ik het goed begrijp, hebben een aantal relaties van de bedenkers een gastaccount gekregen. Ik volg hartgenoten.nl vanuit mijn werk in een ziekenhuis.
    Ik word vaak geconfronteerd met mensen die aan astma lijden. En er uiteindelijk aan dood gaan. Mensen die echt niet tegen rook kunnen. Die aan zuurstof gebonden zijn. Mensen met ongeneeslijke ziekten. Vaak door het roken. Mensen met hartproblemen die gestopt zijn met roken. Vaak met de meest mogelijke moeite. Als je mijn praktijk ziet en je zou je willen inleven in de tragische omstandigheden van velen, zou je dit alles niet optekenen, beste Sjarel. Zeker op een plek als Hartgenoten.nl niet.
    Want het doet deze community echt geen goed. Mensen zullen door deze houding en teksten niet meer terugkeren naar deze site. De bedenkers en promoters achter Hartgenoten.nl zullen iets anders in gedachte hebben. Maar goed, hier zullen ze niets aan kunnen doen. Eerder volgde ik reeds een andere uitgebreide discussie over bijna-dood-ervaringen. Jij zou er zomaar eenje gehad kunnen hebben. Zolas je je daar manifesteerde. Ook niet bevorderlijk voor de uitstraling van dit fantastische initiatief.

    Het initiatief ondervindt naar mijn mening helaas teveel hinder van dit soort “journalistieke discussies??!!”. Als je werkelijk aan de doelstellingen van deze club hecht en ervaring hebt met patienten, dan zou je je mond houden en het met de overheid in de rokerszaak eens zijn. Maar ja, er zijn mensen die niet te overtuigen zijn van hun ongelijk. En daar behoor jij volgens je eigen verhaal toe. Want ik lees:

    [i]Als rasechte Zuid-Limburger doe ik mee aan hartgenoten.nl – ik hoop iedereen een beetje joi de vivre mee te geven en hier en daar een kritische noot te plaatsen. Ik ben onafhankelijk, voel me niet aan een bepaalde politieke of andere richting gebonden, hoewel bij mij het hart links klopt, en ben bereid altijd mijn mening te herzien als iemand betere argumenten heeft. Helaas komt dat zelden voor… ;-)[/i]
    Dat zegt genoeg over jou. Trouwens in Zuid-Limburg is het rookverbod voor veel meer mensen een uitkomst. Daar is het percentage longpatienten het hoogst. Dus ze zouden daar beter moeten weten. Dan nog een puntje, beste Sjarel: jij geeft in je profiel aan vrijwilliger te zijn. Ik mag toch hopen dat dat niet voor de initiator achter hartgenoten.nl zal zijn. Want dan kunnen ze zich schamen.

    Alles bij elkaar en veel gelezen te hebben haakt deze gast af bij Hartgenoten.nl want ik lees teveel stukken die Hartgenoten.nl onwaardig zijn. Echter het is een fantastisch initiatief en wens Hartp. Nederland veel succes bij het goed op de kaart krijgen hiervan en vele serieuze hartgenoten aan zich te kunnen binden.

    #82300 Reageer
    SRTFEC
    Deelnemer

    Naar mijn mening horen op dit forum geen sluikreclames voor tabak thuis. Ik doe een melding hiervan aan de moderator met het verzoek de door Sjarel genoemde link te verwijderen. Dit kan echt niet op een site als deze. Is Sjarel misschien een MOL van de tabaksindustrie? Misschien een iteressante case voor huisarts van der Linden? In de tabaksindustrie loopt een veelvoud van de mollen in de farmaceutische industrie rond.

    #82301 Reageer
    Sjarel
    Deelnemer

    Waarde gast, ik respecteer je mening. Laat dat voorop staan. Maar laat ik je verzekeren dat ik geen mol ben van farmaboeren of rookfabrieken. Ik ben absoluut geen voorstander van roken. Mij gaat het er alleen om, dat een rookverbod tot twee nare zaken leidt:

    1) een belangrijk stuk van onze cultuur gaat eraan.
    2) Een ,,drooglegging” werkt averechts en werkt criminaliteit in de hand.

    Je gooit op die manier kind met badwater weg.

    Jammer dat jij de discussie slechts opvat als een pleidooi om vooral door te gaan met paffen. Niets is minder waar. Ik zou iedereen toewensen niet-roker te zijn. Edoch, om met Brecht te spreken: ,,Aber die Verhaeltnisse, die sind nicht so….”

    #82302 Reageer
    SRTFEC
    Deelnemer

    Sjarel, je spreekt jezelf ontzettend tegen. Lees je eigen berichten er maar op na.
    Het is en blijft reclame voor de tabaksindustrie en deze hele discussie doet afbreuk aan het werk van iedereen achter Hartgenoten. Jammer.

    Het forum is niet meer leuk door dit soort voorvallen en samenzweringen tussen enkele forumleden. Ik bemerk vaak een samenspraak tussen enkele hartgenoten die het kennelijk dan wel nog leuk vinden. Anderen haken dan af of worden afgebrand. Dubbel jammer dus. Opvallend ??!!! Hier ligt echt een taak voor de moderator. Ik zie mij genoodzaakt hier, in het belang van mijn gastheren/dames (lees Hartgenoten.nl), werk van te maken.

    #82363 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik ben blij met het ingrijpen van de moderatoren en wil via deze weg toch wel openlijk een excuus maken tegenover Melanie. Het was echt niet beledigend bedoeld, hoor.

    Verder heb ik even niet gepost omdat ik me toch wel aangevallen voelde door deze en gene over het enkele feit dat ik achter het rookverbod sta. Dan ben ik een egoïst en onverdraagzaam.
    Ik ben hartpatient en heb echt heel veel last van rook. Daarom mijdt ik rokerige ruimtes en feestjes waar erg veel gerookt wordt. Op stap gaan is nu nog steeds erg lastig, omdat je niet weet waar nog wel en waar niet gerookt wordt. Om elke keer weer geconfronteerd te worden met kroegen waar het rookverbod gewoon aan de laars gelapt wordt, is echt niet prettig.

    Ben een paar weken geleden nog eens wezen lunchen in een lunchroom. Voordat we vertrokken wilde ik nog even naar het toilet. Stonden er rondom de toiletten gewoon asbakken op tafel en mocht daar gewoon gerookt worden!!

    En dat moet ik dan maar gewoon tolereren, want anders ben ik een egoïst die anderen niks gunt?

    Tegen roken in kleine buurtkroegjes heb ik geen bezwaar. Behalve met dagen als nieuwjaarsnacht en carnaval, maar ja, houdt het dan maar eens tegen!

    #82364 Reageer
    Marly
    Gast

    Ik begrijp wat je bedoelt, Lieske. Ik kan het me ook wel voorstellen, vooral omdat jij de rook echt niet kunt verdragen. Ik heb zelf gelukkig niet iets waardoor ik niet tegen de rook kan, maar evengoed vind ook ik het prettig nu er niet meer gerookt wordt. Ik krijg namelijk heel snel last van branderige ogen door de rook.

    Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe het kan dat zoveel horecagelegenheden zich niet houden aan de nieuwe wet… Ik had dit eerlijk gezegd ook niet verwacht. Misschien wel van kleine buurtcafes ja, maar ja… De plek waar ik altijd uitga houdt zich gelukkig heel goed aan het verbod. Ze hebben een soort glazen rookhok gemaakt, waar veel rokers gebruik van maken. Alhoewel, veel meer mensen gaan buiten roken… Dat zal wel een nadeel zijn aan het verbod he? Misschien is er nu meer overlast van het uitgaan, doordat zich veel mensen buiten de cafes bevinden.. Of zal dit wel meevallen?

    #82367 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik denk dat het goed zou zijn als ook de rokers beboet worden. Die vinden het nu maar wat gemakkelijk dat de kroegeigenaar alle risico’s loopt voor hun verslaving. Geloof maar niet dat die boetes betaald gaan worden uit de boete-pot.

    De VWA moet gewoon vaak en streng controleren. Men moet er maar gewoon aan wennen, vind ik.
    Als dat in de trein, de bioscoop, het vliegtuig, het zwembad enz….. went, waarom dan niet in de horeca?

    Waar ik elke week uitga gold al een rookverbod, altijd al. En niemand die daar moeilijk over doet! Dus, het kan wel, maar ja, ’t is toch effe wennen.

    Het zou heel fout zijn als de regering het rookverbod weer in zijn geheel terug zou draaien.

    Een ontheffing voor een buurtkroegje, met een minimale omzet en puur een sociale buurtfunctie, zou m.i. nog wel kunnen. Maar voor kroegen in de uitgaansgebieden, grote discotheken en eetgelegenheden, moet het gewoon streng gehandhaafd blijven, wmb.

    #82368 Reageer
    Marly
    Gast

    Is het op het moment nog niet zo dat de mensen ook persoonlijk een boete krijgen, of alleen het cafe? Hmm.. Maar als ik eigenaar van een cafe zou zijn, zou ik het risico sowieso niet durven te lopen om een boete te krijgen haha 😛

    Maar het is idd waar dat mensen er ook al aan zijn gewend in treinen enz. Ik kan het me nooit voorstellen dat dokters vroeger rookten bij het spreekuur, als dat de nieuwslezers rookten tijdens het nieuws… Ongelofelijk! Haha.. Maar ik denk eerlijk gezegd ook wel dat er in grote discotheken goed op wordt gelet, of niet dan?

    #82369 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Café eigenaren nemen er maar een half risico mee. Ten eerste worden boetes slechts minimaal uitgedeeld, daarnaast hebben ze tegenwoordig vaak een boete potje. Althans dat is een trend die zich begint uit te breiden. Iedereen die een peuk opsteekt betaald per peuk een x-bedragje. dat potje vult zich dus enorm snel. Wat is de eerste boete a 300 euro dan nog.

    Tot nu toe krijgen alleen de café-eigenaren een boete..

    Dat een buurtkroeg(je) een ontheffing krijgt vind ik ook geen slecht idee, maar waar houdt dit dan op?

    #82370 Reageer
    Marly
    Gast

    Van de ene kant snap ik wel dat kleine buurtkroegjes hier echt de dupe van kunnen worden en zelfs failliet kunnen gaan (al denk ik persoonlijk dat dat wel meevalt, maar ik weet het niet zeker) maar het is ook niet bepaald eerlijk als zij zich niet hoeven te houden aan deze wet, en grotere cafees, restaurants of wat dan ook, niet. Dus idd, zoals Job al zegt… waar houdt dit dan op?

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 188)
Reageer op: Reactie #82300 in Staatsinquisitie opent jacht op rokers
Je informatie: