default-header

Staatsinquisitie opent jacht op rokers

Home Forums Roken Staatsinquisitie opent jacht op rokers

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 188)
  • Auteur
    Berichten
  • #78619 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Café ’t Jachthoes in Maastricht heeft een rookvereniging opgericht. Je mag alleen nog maar binnen als je eerst lid wordt. In het (besloten!) café, slechts toegankelijk voor leden, mag gewoon gerookt worden.
    Eigenaar Bo Tilly heeft nog geen bezoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) gehad, maar liet zaterdag weten dat de controleurs van de VWA er alleen binnen mogen als ze eerst lid worden. ,,Ik wil niet dat mensen worden blootgesteld aan rook als ze daar niet tegen kunnen”, zei hij strijdvaardig. Hij noemde de 200 controleurs van de VWA ,,broodrovers”. Volgens Tilly is het rookverbod de doodsteek voor alle buurtcafées in Nederland. Het lijkt wel een inquisitie, liet hij weten.
    Dansfeest Extrema Outdoor in Best is zaterdag gemoedelijk en rustig verlopen. In de enige feesttent op het terrein negeerden bezoekers massaal het geldende rookverbod. Alweer een signaal dat vadertje staat en de Europese Unie de plank volledig misslaan.
    We zien hier twee belangen tegenover elkaar. Vanuit het perspectief van Volksgezondheid is roken slecht. Maar vanuit het sociale leven gemeten is een rookverbod dodelijk. Je maakt de maatschappij ermee kapot. Ik was vorig weekend bij bluesrockfestival Bospop in Weert. Een van de standhouders verkocht daar een alleszeggend T-shirt met het opschrift: Niet-rokers sterven ook!

    Henri Haenen

    #81689 Reageer
    leila
    Gast

    inderdaad niet rokers sterven ook wat is beter roken en niet stressen of stressen om het roken te laten????

    #81691 Reageer

    gelukkig ben ik al sinds lang een niet-roker en hoef ik me dus niet druk te maken over het niet meer kunnen roken in uitgaansgelegenheden.
    Alhoewel, als ik heel eerlijk, je stinkt wel niet meer zo naar de rook als je een avondje uit bent geweest

    #81692 Reageer
    carsten888
    Deelnemer

    Ik ben een tevreden ex-roker. Ik ben heel erg blij met dat rookverbod in de horeca. Nu stinken mijn kleren niet meer en kan je gewoon rustig eten zonder dat je smaakpupillen worden verdoofd door de indringende geur van tabaksrook.

    De commentaren van rokers op het rookverbod gaan vaak over dat ze zich betutteld voelen door de overheid. :dry:
    Ik vind dat de overheid het opneemt voor de vrijheid van mensen om schone lucht in te ademen, en daar ben ik helemaal voor. Als je wilt roken moet je dat zelf maar weten, maar zorg dan niet dat mijn kleren stinken, mijn eten niet meer smaakt en mijn kind een astma-aanval krijgt.
    :S

    #81694 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Is er echt helemaal niets aan U te vinden waarvan andere mensen last hebben? U hebt het vooral over waar u zich aan stoort en vind dat er te weinig rekening met u wordt (werd) gehouden
    Zover als ik me kan herinneren is er in restaurants altijd een “niet rokersgedeelte” geweest waar je als niet roker toch van je heerlijke maaltijd kunt genieten.
    Een andere vraag. Wat doet u als u tijdens een wandeling onder een tunnel moet doorlopen waar ook auto’s onderdoor rijden? Zet u dan een gasmasker op? Voor astma patiënten is dit ook niet echt gezond.

    #81695 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Geweldig, Dolores! Dat is nu exact waar het om gaat, die dubbele moraal. Veel ex-rokers hebben een joekel van een schaduw om zich heen, ze worden immers steeds door rokers in de verleiding gebracht. Omdat ze dat niet willen, stellen ze zich als fundamentalistische gereformeerde predikanten op en gaan tekeer alsof ze op de kansel hel en verdoemenis prediken. Halleluja! Waar het mij om gaat is dat de staat zich met steeds meer dingen bemoeit die direct ingrijpen in je persoonlijke levenssfeer. Nog even en we leven in een beklemmende sfeer in de zin van Brave New World, gemixed met 1984 van Orwell. En dan die dubbele moraal! Op grootschalige wijze wordt de natuur vernietigd omwille van kortstondige economische belangen, ons land zit compleet verstopt met kwalijke dampen walmend blik, we worden platgewalst door verstikkende regels, elke werkelijke vrijheid wordt ons gaandeweg ontnomen, je zou van minder een anarchist worden. Uiteindelijk is het allemaal schone schijn. Het sociale leven wordt naar de filistijnen geholpen, we worden gedegradeerd tot consumptievee, en dat vee wordt vervolgens gereguleerd: het mag niet roken, want dat is stout. Crimineel zelfs. Binnenkort worden we nog gepsychiatriseerd ook omdat we met een sigaret of sigaar rondlopen. Dat wiist toch gegarandeerd op een orale fixatie, nietwaar? Allemaal naar PsyQ of Riagg. Vanwege iemand die roept dat zijn kindje er misschien astma van zou kunnen krijgen. Of omdat zijn door kinderarbeid tot stand gebrachte kleren ervan zouden kunnen gaan stinken. Wat een nonsens. Worden automobilisten dan ook naar de psychiater gestuurd, omdat ze zichzelf en anderen hoge bloeddruk en erger bezorgen? En omdat er talloze doden en gewonden op ’s lands wegen vallen?

    #81700 Reageer
    carsten888
    Deelnemer

    @delores
    [quote]Is er echt helemaal niets aan U te vinden waarvan andere mensen last hebben?[/quote]
    vast wel eens. niemand is heilig. Maar als ik weet dat anderen last van mij hebben probeer ik daar wat aan te doen.

    Ik heb zelf ook gerookt en ik snapte toen ook niet als mensen klaagde over stinkende kleren, “dat valt toch best mee” dacht ik. Dat komt omdat je als je rookt die indringende tabaksgeur niet meer zo ruikt. Het lijkt alsof je er immuun voor wordt. Als je stopt komt dat na een paar weken weer terug en proef je opeens je eten weer een stuk beter. Toen ik gestopt was en een cafe binnen kwam besefte ik pas hoe het er stonk.

    [quote]is er in restaurants altijd een “niet rokersgedeelte” geweest waar je als niet roker toch van je heerlijke maaltijd kunt genieten.[/quote]
    meestal was die ruimte in dezelfde ruimte als waar gerookt werd, en werkte het dus niet. Als er aan een kant van de kamer gerookt wordt ruik je dat echt wel aan de andere kant. Daarom staat in die nieuwe wet dat rokers alleen buiten mogen roken. (alsof je op een tarras geen last hebt van rokers naast je).

    [quote]Wat doet u als u tijdens een wandeling onder een tunnel moet doorlopen waar ook auto’s onderdoor rijden? Zet u dan een gasmasker op? Voor astma patiënten is dit ook niet echt gezond.[/quote]
    ik probeer tunnels waar auto’s doorgaan te mijden. Ik heb geen gasmasker 🙂

    @herni
    [quote]Waar het mij om gaat is dat de staat zich met steeds meer dingen bemoeit die direct ingrijpen in je persoonlijke levenssfeer. Nog even en we leven in een beklemmende sfeer in de zin van Brave New World, gemixed met 1984 van Orwell.[/quote]
    zoals ik al zei, en jij zo treffend illustreerd (1984!), sommige rokers vinden het betutteling van de staat. Ik vind het gewoon respectloos jegens andere mensen om ze in de stank te zetten.

    [quote]Vanwege iemand die roept dat zijn kindje er misschien astma van zou kunnen krijgen.[/quote]
    nee, mijn kind heeft astma en heeft erg last van rokers.

    [quote]ze worden immers steeds door rokers in de verleiding gebracht.[/quote]
    niet ik.

    [quote]fundamentalistische gereformeerde predikanten op en gaan tekeer alsof ze op de kansel hel en verdoemenis prediken.[/quote]
    nou, dat valt toch wel mee:
    “doe waar je zin in hebt zolang anderen er geen last van hebben”.
    :laugh:

    #81719 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Dolores schrijft:
    [quote]Is er echt helemaal niets aan U te vinden waarvan andere mensen last hebben? [/quote]
    Niet wat de gezondheid van anderen schaadt.
    [quote]U hebt het vooral over waar u zich aan stoort en vind dat er te weinig rekening met u wordt (werd) gehouden
    Zover als ik me kan herinneren is er in restaurants altijd een “niet rokersgedeelte” geweest waar je als niet roker toch van je heerlijke maaltijd kunt genieten.[/quote]
    En wat als je vraagt om een nietrokers tafeltje en er, bij gebrek aan rokerstafeltjes toch rokers naast je geplaatst worden, met de opmerking van de ober: “Als u last van de rook heeft, mag u wel een raam openzetten!”?
    Oftewel: De regel van een verplicht niet-rokers gedeelte wordt (werd) met voeten getreden.[quote]
    Een andere vraag. Wat doet u als u tijdens een wandeling onder een tunnel moet doorlopen waar ook auto’s onderdoor rijden? Zet u dan een gasmasker op? Voor astma patiënten is dit ook niet echt gezond.[/quote]
    Nee, maar gelukkig komen auto’s nog steeds niet in restaurants en cafés. En ja, op die momenten heb ik ook last van de uitlaatgassen. Maar het is zo zeldzaam dat ik onder een tunneltje doorloop waar dan ook net een auto onderdoor rijdt. Ik ga veel vaker uit eten.
    Daarbij wordt er hard gewerkt aan ‘gezondere’ auto’s dmv het terugdringen van de schadelijke uitstoot.

    #82181 Reageer
    Sjarel
    Deelnemer

    Stoppen met roken is één ding. Maar de manier waarop dit aan de samenleving wordt opgelegd, en waarop de staat zich ermee bemoeit, vind ik ten hemel schrijnend.

    Kleine cafés verdwijnen uit het straatbeeld als de overheid streng blijft controleren op handhaving van het rookverbod. Dat meldde de stichting Red de kleine horecaondernemer woensdag 8 oktober naar aanleiding van het Kamerdebat van dinsdag 7 oktober over het rookverbod. Het ANP meldde dit zojuist.

    De stichting behartigt de belangen van ruim negenhonderd kleine zaken die moeite hebben het hoofd boven water te houden. Ze hebben de middelen en ruimte niet om een aparte rookruimte in te richten, waardoor de rokende klanten wegblijven.

    ,,De kleine café’s gaan failliet door het rookverbod”, aldus de belangenorganisatie.

    Controleurs van de Voedsel en Warenautoriteit hebben van minister Klink de opdracht niet meer te waarschuwen, maar direct te beboeten als er wordt gerookt in de horeca.

    Ik zie het al voor me. Maastricht zonder kroegjes, om zomaar een voorbeeld te noemen. Dat is een bom onder de sociale samenhang van wijken en buurten, en het uitgaansleven in de binnensteden. Dat is een bom onder de carnaval, want waar moeten de verenigingen nog samenkomen, waar vind je nog de zaatte hermeniekes, hoe gaan we de volgende carnaval vieren, en vooral waar? Weg gezelligheid. Je kunt alleen nog maar terecht in grote discotempels. Nee, daar wordt niet gerookt, want xtc, speed, cocaine en amfetamine ruik je niet, toch? Kunnen de gezondheidsfreaks rustig verder slapen. Op deze manier wordt de samenleving kapot georganiseerd. Ja, je leeft dan wel langer, maar wat een saaaaaaaai leven! Met dank aan de gezondheidsfundamentalisten!

    En kom me niet aan met het verhaal dat mensen zich op den duur wel aanpassen, en niet meer roken als ze uitgaan. Dat is gewoon niet waar. Het ooit zo cultureel hoogstaande Ierland waar uit de kroegen de muziek klonk, muziek die de wereld overging en fantastische groepen voortbracht zoals U2, The Dubliners, noem maar op, nee, daar verstomt de muziek, want de kroegen zijn dicht gespijkerd, verlaten, en de mensen trekken zich noodgedwongen terug in hun eigen kot, hebben geen ongedwongen sociale contacten meer met elkaar en vervreemden van hun omgeving en zichzelf. Goed gedaan jochies! Jullie hebben de cultuur een genadeslag verkocht!

    Ik vind het prima, echt zeer bewonderenswaardig als mensen erin slagen om te stoppen met roken. Petje af! Maar om stoppen met roken als staatsmaatregel op te leggen in kroegen en mensen die roken volledig buiten het sociale leven te plaatsen, dat vind ik terreur. En dat terwijl diezelfde overheid fors verdient aan de tabaksaccijnzen! Over dubbele moraal gesproken…..

    Sta dan kroegen toe die een rookontheffing krijgen. En voorkom op die manier dat zingend, hossend, feestend en gezellig Nederland naar de haaien wordt geholpen.

    #82183 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Ik denk dat ik er beroerder aan toe ben als ik n uur langs de A73 sta uitlaatgassen in te ademen dan van een avondje stappen tussen de rokers. Ik ben gestopt voor mezelf omdat ik 3 kinderen heb die ik alleen opvoed om te proberen het goeie voorbeeld te geven niet omdat de regering dat van me wil.

    Ondanks dat vind ik het ook belachelijk het rookverbod in horeca. Terwijl Roermond altijd een bruisend uitgaansgebied heeft gehad terwijl het nu elke vrijdagavond uitgestorven is. De “grotere” gelegenheden zijn zelfs gesloten. Ik vind het hoort erbij en je kan zelf kiezen of je daar naartoe gaat of niet. Ik vind dat een kastelein zelf het recht moet hebben om e bepalen of hij?zij meedoet aan het rookvrij op stap gaan.

    Bovendien vind ik het echt niet wereldprobleem nummer 1 . Kijk eens naar nucleaire testen, hongersnood, president Bush die verantwoordelijk is voor massamoord en daar ligt niemand wakker van. Althans de nederlandse regering niet aan het pedo-probleem is nog steeds niets gedaan elke week zie je weer een nieuwe zaak op tv , maar het rookverbod ja daar hebben ze wel tijd en geld voor over. Belachelijk! Stel je voor er komt een verbod op autorijden omdat alle nederlanders recht hebben op schone lucht, nou wil ik het weleens beleven!

    #82184 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Heel goed Melanie en Sjarel. Ik denk er precies zo over. Als je stopt met roken heb je daar je eigen motieven voor, en ik vind dat ook heel knap hoor.
    Maar dat het door de staat wordt opgelegd, en je als roker intussen als een aso wordt gezien die overal buiten wordt gesloten vind ik belachelijk.
    Je wordt om de oren geslagen met allerlei onderzoeken en voorbeelden dat het beter voor je is. Dat weten we intussen wel. Ik maak zelf wel uit wat goed voor me is, denk ik dan. En of ik stop met roken, ook dat maak ik zelf uit!
    Maar ja, ik heb al eens vaker gezegd, Nederland regelt zichzelf helemaal kapot.
    Moeten we dan alles weer stiekem gaan doen?
    Ik vind dat er best rekening gehouden moet worden met niet rokers. Maar ook met rokers moet rekening worden gehouden. Die worden nu als oud vuil op straat gezet. Wie is hier dan een aso?
    En inderdaad, de horeca zie je een langzame dood sterven. De gezelligheid is ver te zoeken. Van de zomer was het nog lekker buiten op het terras, waar je wel mag roken. Maar met de wintermaanden voor de deur zie ik het al gebeuren.

    #82185 Reageer
    leila
    Gast

    inderdaad mensen die rokenworden als asociaal behandeld ik vind dar er wel ergere dingen zijn als roken

    #82186 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Melanie schrijft:
    [quote]Ik denk dat ik er beroerder aan toe ben als ik n uur langs de A73 sta uitlaatgassen in te ademen dan van een avondje stappen tussen de rokers.[/quote]
    Tja, daar ga je ook wekelijks voor je plezier een uurtje staan!
    [quote]
    Ik ben gestopt voor mezelf omdat ik 3 kinderen heb die ik alleen opvoed om te proberen het goeie voorbeeld te geven niet omdat de regering dat van me wil.
    [/quote]
    Echt heel knap. Vooral doorgaan!
    [quote]
    Ondanks dat vind ik het ook belachelijk het rookverbod in horeca. Terwijl Roermond altijd een bruisend uitgaansgebied heeft gehad terwijl het nu elke vrijdagavond uitgestorven is. De “grotere” gelegenheden zijn zelfs gesloten. Ik vind het hoort erbij en je kan zelf kiezen of je daar naartoe gaat of niet. Ik vind dat een kastelein zelf het recht moet hebben om e bepalen of hij?zij meedoet aan het rookvrij op stap gaan.[/quote]
    De keren dat ik, na het invoeren van het rookverbod, op stap ben geweest, hing het overal met de benen buiten. Echt volle bak. In uitgaansgebieden, wel te verstaan.

    Wat mij betreft wordt er een uitzondering gemaakt voor kleine kroegjes, gebasseerd op omzet of ligging. Buurtkroegen bijvoorbeeld, waar doordeweek hooguit 6 man aan de toog zit.
    Maar in de meeste uitgaansgebieden is het gewoon toch druk.

    Verder moet het uiteraard blijven bestaan voor de restaurants. Ik vind niks zo erg als rokers naast me als ik zit te eten.
    [quote]
    Bovendien vind ik het echt niet wereldprobleem nummer 1 .
    [/quote]
    Nee, misschien is het wel wereldprobleem nummer 100, maar hoeft er dan niks aan gedaan te worden.
    Moeten problemen opgelost worden op volgorde van ernst?
    [quote]
    Kijk eens naar nucleaire testen, hongersnood, president Bush die verantwoordelijk is voor massamoord en daar ligt niemand wakker van.
    [/quote]
    Kom op, Melanie, daar liggen heel veel mensen wakker van. Bush is uiteraard discutabel, maar die andere problemen hebben echt wel de aandacht.
    [quote]
    Althans de nederlandse regering niet aan het pedo-probleem is nog steeds niets gedaan elke week zie je weer een nieuwe zaak op tv , maar het rookverbod ja daar hebben ze wel tijd en geld voor over.[/quote]
    Pedo’s die gepakt worden, gaan gewoon de bak in, hoor. Maar ja, de bewijslast is vaak moeilijk rond te krijgen. Maar het is niet zo dat daar niks aan gedaan wordt.
    [quote]
    Belachelijk! Stel je voor er komt een verbod op autorijden omdat alle nederlanders recht hebben op schone lucht, nou wil ik het weleens beleven![/quote]
    Er zijn veel klachten geweest over uitlaatgassen. Er wordt dan ook volop gewerkt aan het ontwikkelen van schonere auto’s. Nog een paar jaar en we rijden allemaal op waterstof of zonneënergie en is die uitstoot ver teruggebracht.

    #82187 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Is roken dan echt een probleem dat “opgelost” moet worden?
    Er waren toch goede regels? Een rokers en een niet rokers gedeelte in restaurants?
    Er zijn kroegen die veel geinvesteerd hebben in een goede installatie om de lucht schoon te houden, was dat dan nog niet voldoende?
    Ik snap echt niet waarom de roker overal moet worden uitgebannen.
    Er zijn zoveel dingen waar ik niet goed tegen kan, maar toch moet accepteren omdat ik nou eenmaal onder de mensen kom.
    Zo zijn er mensen die zonodig 3 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie moeten. Enig idee hoe dat vliegverkeer ons milieu vervuilt? Ik wordt toch ook gedwongen om dat allemaal in te ademen om maar een voorbeeld te noemen.

    #82188 Reageer
    Sjarel
    Deelnemer

    Lieske, je gaat achteloos voorbij aan de kern van het probleem. In hoeverre vind je het normaal dat de staat regels en wetten maakt, die ertoe leiden dat de samenleving kapot wordt gemaakt. De sfeer wordt eruit gehaald. Als we die stijve harken in Den Haag moeten geloven, mag straks helemaal niks meer, dan moeten we allemaal christelijk geraffineerd worden. Openheid, zoals die nog bestond, wordt dan vervangen door stiekem gedoe, zoals je in de drugsscene al hebt.
    Je kunt toch niet met droge ogen beweren, dat ,,ze” straks wel iets uitvinden voor uitlaatgassen, en dat beweer je in een wereld die bijna te gronde gaat aan klimaatveranderingen als gevolg van grootschalige milieuvervuiling – echt niet als gevolg van rokers. Waarom maken mensen zich druk over rokers, terwijl energiegiganten in Nederland kolencentrales gaan bouwen, die de zon straks nog verder verduisteren en ons echt de adem benemen, als we zo doorgaan?
    Ik weet, het is een achterhoedegevecht, de niet-rokers mogen hun wil met staatssteun en door de staat ingestelde sancties opleggen aan de rokers. Maar de fanaten onder de niet-rokers zijn hun doel voorbijgeschoten: ze vernietigen de sociale en culturele middelen die Jan met de Pet en Truus van vier hoog achter nog hadden, om ongedwongen ergens in een gezellige sfeer samen te komen, waarbij er niet gekeken werd of Jan wel en Truus niet rookte of andersom. Nu zien Jan en Truus elkaar eenvoudigweg niet meer, en zitten ze waarschijnlijk de rest van hun leven eenzaam weg te kwijnen achter de treurbuis, al dan niet gehuld in een blauwe nevel van rook. Deze regering veroordeelt mensen tot eenzaamheid, en dat vind ik echt uitermate kwalijk!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 188)
Reageer op: Reactie #82181 in Staatsinquisitie opent jacht op rokers
Je informatie: