default-header

Sporten

Home Forums De jongere hartpatiënt Sporten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #80597 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste forumleden,

    Sinds kort (8maanden geleden) heb ik een mechanische aortaklep. Ik had al een tijdje zeer hoge koorts- ik weigerde om naar de dokter te gaan- en toen ik doorgestuurd werd bleek ik een ontsteking aan het hart te hebben. Nu heb ik de hartrevalidatie gedaan en wil ik graag verder sporten. Voorheen was ik zeer sportief en trainde ik meerdere malen per week. Heeft iemand ervaring met een kunstklep en kan ik idd mijn oude niveau terug krijgen? En sporten jullie onder begeleiding of hebben jullie je eigen sport weer opgepakt?

    Alvast bedankt,

    #93344 Reageer
    Jeter
    Gast

    Een mechanische hartklep houdt in dat je bloedverdunners gebruikt. Hierdoor kun je geen contactsporten doen ivm risico op bloedingen.. Ofja, het kan maar is niet verstandig..

    Buiten bovenstaande kun je wel bijvoorbeeld de olympische spelen winnen met hardlopen, zwemmen, fietsen.

    #93345 Reageer
    Marcus
    Gast

    Hoi David,

    Zeker kun je gewoon weer gaan sporten, maar idd contactsporten en duiken zijn geen aanrader ivm de bloedverdunning. Met een INR tussen de 2,5 en 3,5 doe ik mtb’en en zeker ga ik wel s hard op mijn plaat en kom ik blauw thuis, maar ja, zonder risico kun je niks. Neem echter wel de tijd om te herstellen, dat doe je maar 1 keer goed en luister goed naar je lichaam.
    Ik heb ook al 5 jaar een kunstklep, waar ben jij geopereerd?

    Grtn !!!

    #93351 Reageer
    David1987
    Gast

    Ik ben in het EMC geopereerd, helaas was dit niet echt een aanrader. Ik hoop in de toekomst weer te gaan voetballen, en het risico op blessure neem ik dan maar op de koop toe.

    Mvg

    David

    #93426 Reageer
    Jarno
    Gast

    Is ervoor jou ook zo weinig begeleiding met je sporten?

    Ik heb sinds kort hartfalen opgelopen 4 maanden geleden. Wil het sporten ook weer opgaan pakken, volgens mij cardioloog was dit ook verstandig. Hij kon mij alleen niet vertellen wat er goed was of wat niet.
    Tot nu toe heb ik nog niet iets gevonden waar ze mij begeleiding kunnen geven.

    Dus doe ik zelf maar wat

    #93427 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Inderdaad zelf ben je je beste begeleider.
    Je voelt hoever je kan gaan en vermoeid moet je er van worden anders heb je te weinig gedaan.

    #93428 Reageer
    Jarno
    Gast

    Ik gebruik een hartslag meter om te kijken dat mijn hartslag niet te hoog wordt, want dan ben ik direct uitgeput.

    #93429 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    in de kast met dat ding durf te leven!

    #93431 Reageer
    Jarno
    Gast

    Ghehe grappige reactie, leef je zelf wel?

    Ik ben nog geen 3 maanden uit het ziekenhuis en sta alweer in de sportschool.
    Squat alweer met 80kg en deadlift alweer op 120kg.
    Dit is echt niet veilig om zonder hartslag meter te doen

    #93432 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    wat jij dus niet veilig vindt moet je niet doen.
    Maar leven naar apparaten vind ik echt te ver gaan.
    ben al meer dan 20 jaar hp maar laat zware klussen er echt niet om liggen, af en toe een keer over je nek en gewoon doorgaan 🙂 .

    #93434 Reageer
    jorritsaaltink@hotmail.com
    Gast

    Zelf zit ik tussen operaties in. Daarom vind ik het lastig om een goede sport te vinden. Voordat ik patient was voetbalde ik. Weet iemand een sport die goed voor je is ondanks dat je rustig aan moet doen?

    #93435 Reageer
    Roland
    Gast

    Cardio-fitness kan een optie zijn.

    #93444 Reageer
    JeroenS
    Gast

    Hoe rustig is rustig volgens de artsen Jorrit? In een sportschool kan je alles op eigen tempo doen. Fietsen, loopband en crosstrainer zijn allemaal geschikte apparaten. Zelf ben ik na mijn operatie lessen (kick)boksen gaan doen op de sportschool; korte intensieve periodes afgewisseld met rustigere periodes. Misschien is dat iets voor na je volgende operatie.

    #93446 Reageer
    Claudia1
    Gast

    Ik heb zelf iets heel anders, ik heb een infarct gehad en draag nu een s-icd onder mijn linkerarm.
    Ik heb altijd gevoetbald en was niet van plan om dat op te geven.

    Uiteindelijk ben ik bij Livit in Rotterdam terecht gekomen voor een beschermkap. Ik heb samen met mijn werkgever een formulier ingevuld om via UWV de helft vergoed te krijgen. Als het glad is, er ligt sneeuw of het waait nogal, dan draag ik de kap.

    Het voetballen zelf heb ik laten varen, ik ben eigenwijs en wil te veel, ik ben nu keeper.

    De kap heeft mij zo’n vrijheid gegeven, niet te beschrijven wat ik voelde op het moment dat de kap klaar was.

    Cardioloog in zowel Zwolle als Hoogeveen hadden niet verwacht dat ik naast werk, huishouden en kinderen, het sporten ook nog kon doen.

    Sporten is mijn tijd, mijn moment dat ik even geen mama of vrouw van hoef te zijn.

    #93448 Reageer
    Dittie
    Gast

    Ik heb sinds 5 jaar een mechanische klep, maar ik ben pas na een klein jaar weer begonnen met hardlopen. Ik ken een paar mensen in mijn omgeving die ook een nieuwe hartklep hebben en aaallles weer konden binnen korte tijd (3-4 maand). Nou dat hebben ze geweten. Boezem fibrillaties en meer van die ongein en nu kunnen ze helemaal niet meer die sport uitoefenen die ze wilden.
    Rustig opbouwen en kijken wat het met je doet. Ik vind het een enorm gezeur dat mensen direkt weer op topniveau willen presteren. Doe toch rustig aan en geef jezelf de tijd. De wereld gaat niet onder omdat jij niet direct weer verder kunt met je “sportieve”leven. Misschien maar eens nadenken waarom dat gebeurt is en eens je lichaam rust geven!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
Reageer op: Reactie #93448 in Sporten
Je informatie: