default-header

Sonjabakkeren werkt averechts

Home Forums Gewicht Sonjabakkeren werkt averechts

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #78633 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hoe strenger het dieet, hoe meer kans dat het mislukt. En als het steeds mislukt, kun je uiteindelijk dikker worden dan je vooraf was, stelt Van Strien. De psychologe concludeert dat mensen tevreden moeten zijn met een gewichtsverlies van vijf tot hooguit tien procent. Dat is volgens haar het maximaal haalbare. Het beste kan hiervoor de hulp van een diëtist worden ingeroepen, aldus Van Strien.

    Afvallen met het dieet van Sonja Bakker kan de stofwisseling in gevaar brengen. Het crashdieet kan zorgen voor blijvende problemen met het metabolisme en het eetgedrag. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nijmeegse psychologe Tatjana van Strien van het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit. Volgens Van Strien veroorzaakt Sonjabakkeren een soort zelf afgedwongen hongersnood. Als gevolg daarvan gaat het lichaam heel zuinig om met energie en gaat vet opslaan. Omdat mensen die lijnen maar al te vaak lijden aan een jojo-effect (lijnen, daarna weer dik worden, opnieuw lijnen, en ga zo maar door) brengt zo’n strijd tegen het eigen lichaam middels de zelfopgelegde hongersnood de hele stofwisseling in de war. Uiteindelijk neigen deze mensen er toe om dikker te worden, zodra het dieet wordt losgelaten.

    Het viel de onderzoekster op dat mensen die vaak lijnen soms eetbuien krijgen, waarbij ze zich overeten. Deze mensen eten vooral teveel als ze gespannen zijn, terwijl gewone eters dan juist minder trek hebben.

    Welnu, ik spreek uit eigen ervaring. In april 2007 begon ik met een crashdieet, en in september van dat jaar was ik ruim zestien kilo kwijt. Inmiddels is het juli 2008 en zit ik weer bijna op mijn oude gewicht. Ik heb aan den lijve ervaren dat de beweringen van Van Strien juist zijn.

    #81723 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik volg op dit moment dezelfde cursus als mevrouw Bakker heeft gedaan en ik kan je wel zeggen dat haar dieet niet daarvandaan komt.
    Ook de opmerkingen van haar dat artsen achter haar staan!
    Ja, artsen vinden alles best, zolang de patient maar afvalt.
    Een cardioloog heeft totaal geen verstand van gezonde voeding. Is een patient te dik, veel te dik, dan wordt die eventueel doorgestuurd naar een dietist(e). Daar krijg je tenminste een goed dieet, met voldoende voedingsstoffen en voldoende calorieën. Ben je een beetje te dik, dan moet je, volgens de dokter ‘daar maar eens wat aan doen’ en soms wordt Sonja Bakker nog genoemd ook.

    Als iets ongezond is, is het wel Sonja Bakkeren.

    Ik heb eens een aantal dagen Sonja Bakker (gekregen van een collegaatje van mijn man) in een voedingswijzer verwerkt. Resultaat: Heel veel tekorten op het gebied van vitaminen en mineralen en slechts 700 calorieën!!

    Lijkt me de koekoek dat je daar van afvalt, maar inderdaad gaat je lichaam dan in een spaarstand.

    #81725 Reageer
    job pieter
    Gast

    Sonjabakkeren, nooit en te nimmer voor mij.

    Sommigen (trouwens velen tegenwoordig) mogen hun buikjes wel wat laten slinken. Ik heb ook de momenten gehad dat ik wat kilo’s kwijt wilde, vooral nadat ik stopte met roken :blink: . Ik zorgde er dan voor dat ik op een gezonde manier tussen de 1500 en 1800 kilocalorieën binnen kreeg. Iets meer bewegen, niet overdrijven en de kilo’s verdwenen snel.

    Dat een cardioloog geen verstand van voeding heeft zou ik niet snel durven zeggen, maar het is inderdaad niet zijn of haar vakgebied. Een cardioloog kan nooit iemand dwingen een bepaald dieet te volgen, hij of zij zal wel snel het advies geven af te vallen…

    Willen we afvallen zal het toch bijna altijd neerkomen op het wel of niet kunnen laten staan van óf dat frietje, die mars, worstje enzovoorts. Neem lekker een wortel ofzo.

    WE WETEN HET ALLEMAAL, NU HET NOG KUNNEN….. 😉

    #81730 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik heb slechte ervaringen met crashdieten a la sonja. Niet doen!

    #81731 Reageer
    Jan van Overveld
    Deelnemer

    Toch zijn er veel mensen die baat hebben bij het Sonjabakkeren. Dat mogen we niet vergeten. En het staat vast: roken en gewicht zijn van levensbelang. Dat beseffen mensen zich pas vaak als het te laat is. Als ze een infarct of bijvoorbeeld een hersenbloeding hebben gehad. En dan hoor je vaak: Ich hab’s nicht gewusst, gevolgd door krokodillentranen. Geef mij maar de Hartbrug en het Hartjournaal.

    #81732 Reageer
    Jan van Overveld
    Deelnemer

    Even het geheugen opfrissen met een deskundig Hartrug artikel:

    Sonjabakkeren [i]een goede keuze?[/i]

    Door alle media-aandacht en Sonjafans in uw omgeving zal het fenomeen ‘Sonja Bakker’ u vast niet zijn ontgaan. Het is momenteel dé populairste methode om af te vallen. De boeken die gewichtsconsulente Sonja Bakker geschreven heeft, gaan als warme broodjes over de toonbank. En de Nederlandse taal is een werkwoord rijker: ‘Sonjabakkeren’.
    Sonja Bakker heeft al veel bereikt. Na het volgen van een schriftelijke cursus bij de LOI tot gewichtsconsulente, startte ze een eigen praktijk. Heel wat mensen heeft ze daar op weg geholpen naar een gezond gewicht. En nu staan er drie boeken op haar naam. Samen goed voor bijna een miljoen verkochte exemplaren. Sonja timmert hard aan de weg. Ze is te zien in het tv-programma ‘Je echte leeftijd’, ze geeft heel veel presentaties, ze schrijft columns in dagbladen en verschijnt regelmatig in tv-programma’s en tijdschriften.

    Herkenbaar
    Het programma van Sonja Bakker bevat strikte menuvoorschriften, die helpen om af te vallen. De methode gaat uit van drie hoofdmaaltijden en een paar caloriearme tussendoortjes per dag. Wie houdt van strakke richtlijnen en een duidelijk dieet, kan zeker iets aan Sonja’s boeken hebben. De weekmenu’s zijn al uitgedacht en er zijn zelfs wekelijkse boodschappenlijstjes opgenomen. Makkelijker kan haast niet! Wie de adviezen opvolgt, verliest bijna zeker gewicht. Dit komt doordat het aantal calorieën per dag behoorlijk krap is. Vrouwen hebben gemiddeld 2000 calorieën nodig om het gewicht stabiel te houden, in het dieet van Sonja bevatten de meeste dagen niet meer dan 1000 kcal. Mannen mogen van Sonja iets meer eten, maar die hebben dan ook eigenlijk gemiddeld 2500 calorieën nodig. Daardoor daalt het gewicht! Nog een pluspunt van de boeken: de mooie foto’s en de gevarieerde smakelijke recepten, maken de boeken aantrekkelijk om erin te lezen en recepten uit te bereiden. Het derde boek bevat tevens thema’s met extra uitleg, een persoonlijk verhaal van een bekende van Sonja en tips. Zo zijn er bijvoorbeeld de thema’s ‘snaaien na de nachtdienst’, ‘langzaam afvallen door de overgang’ en ‘een terugval kan altijd gebeuren’. Voor velen zullen dit herkenbare thema’s zijn en dat is een hart onder de riem. Maar naast dit alles zit de kracht van Sonja Bakker vooral in het feit dat ze ‘zo gewoon’ is, dat ook haar dieet heel gewoon is, dat ze toegankelijk overkomt en dat ze ieder pondje gewichtsverlies toejuicht.

    Niet altijd even gezond
    Toch kleven er ook wat nadelen aan het Sonjabakkeren. Zo bevatten de menu’s veel minder brood en soms minder fruit, aardappelen en zuivel dan het Voedingscentrum adviseert. Eén van de nadelen hiervan is het lage gehalte aan vezels. En vezels zijn juist heel belangrijk. Zo helpen ze de ontlasting soepel houden, geven ze een gevuld gevoel en zijn ze gezond voor hart en bloedvaten. Juist de vezels uit volkoren graanproducten (o.a. brood) en fruit beschermen tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast zitten in fruit vezels die het slechte LDL-cholesterolgehalte en het totale cholesterolgehalte laten dalen. Brood en fruit zijn dus belangrijk, zeker voor mensen met hart- en vaatziekten!
    Doordat brood en soms fruit, zuivel en aardappelen te weinig in de dagmenu’s voorkomen, kunnen op den duur tekorten aan vitaminen (foliumzuur en vitamine D) en mineralen (calcium en ijzer) ontstaan. Nog een nadeel: regelmatig worden bepaalde dure merkproducten genoemd, zoals Optimel, Evergreen en Kellogg’s. En deze dure merken zijn lang niet altijd nodig. Zonde dus voor de portemonnee. Tot slot staat er in de boeken een aantal richtlijnen en weetjes die op zijn minst discutabel zijn. Zo zegt Sonja dat je van witte wijn cellulitis krijgt. Verder adviseert ze om elke dag extra 2 liter water te drinken, dus nog naast melk, sap en koffie. Volwassen personen hebben voldoende aan 1,5 liter vocht per dag. En voor dat vocht mag u alle dranken meerekenen. Nog een voorbeeld: volgens Sonja Bakker mag je altijd sla eten. Toch adviseert het voedingscentrum om niet vaker dan twee maal per week nitraatrijke groenten te eten. Alle slasoorten zijn nitraatrijk. Dit nitraat kan omgezet worden in nitriet en nitriet kan de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen.

    Spiermassa
    Eigenlijk is afvallen niet het moeilijkste. Het allermoeilijkste is na gewichtsverlies niet aankomen. Het Voedingscentrum verwacht dat veel mensen, die het dieet van Sonja gevolgd hebben, daar moeite mee krijgen. Onder andere doordat het een streng dieet is. Wie streng lijnt, verliest naast vet ook spiermassa en juist spiermassa zorgt voor de verbranding van calorieën. Door spiermassa te verliezen heeft u uiteindelijk steeds minder calorieën nodig om op gewicht te blijven of nog wat af te vallen. Om spiermassa te behouden is bewegen heel belangrijk. De Gezondheidsraad adviseert mensen die af willen vallen, dagelijks minimaal een uur te bewegen. Sonja Bakker geeft in haar derde boek weliswaar tips om het ideale gewicht te behouden, maar bewegen komt in haar boeken minimaal aan bod.

    Goede keus?
    Voor iemand met overgewicht en hart- en vaatziekten is het altijd een goed idee om af te slanken. Een gewichtsverlies van 5-10% van het lichaamsgewicht kan namelijk de gezondheid al sterk verbeteren. Zo is afvallen bijvoorbeeld gunstig voor de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Daarom geldt dan ook: als u baat heeft bij het Sonja Bakkerdieet, moet u het vooral niet laten. Probeer wel wat extra fruit en groenten toe te voegen. En: wees er op voorbereid dat u ook na het dieet nog op uw gewicht zult moeten letten. Want het gewichtsverlies behouden, dát is de echte truc!

    Voor de afslankt top 10, zie: http://www.hartpatienten.nl/zilla/hpn-roermond/hpn_articles.nsf/DOCID_ART_HART/C5F608D1D5FA049FC125728000302C5B?openDocument&login

    #81733 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Zo’n 9 jaar geleden bleek dat ik een kapotte hartklep had. Ik zat vol vocht, van mijn kleine teen tot mijn middel en kon nog geen veer meer van mijn lippen blazen. Slapen moest ik zittend doen.
    Ik werd uiteraard accuut opgenomen en moest direct stoppen met roken. Na 2 weken, ingesteld worden op medicijnen en vochtafdrijving, verliet ik het ziekenhuis met een gewicht van 74 kilo. Een half jaar later was dit 94 kilo. De kilo’s vlogen eraan, waarschijnlijk omdat, door het niet roken, alles lekkerder smaakt. Snoepen deed ik niet en doe ik nog niet.
    Ook kan het medicijngebruik een rol spelen bij het zwaarder worden.
    Ruim 4 jaar geleden heb ik een kunsthartklep gekregen.

    Inmiddels heb ik een cursus voedingsleer achter de rug en ben nu bezig met de cursus gewichtsconsulente. Ik weet dus, als geen ander, hoe het moet, maar ben het wel roerend met Dolores eens dat afvallen op latere leeftijd gewoon echt niet meevalt. Zeker ook niet als hartpatient.

    Sonja Bakkeren is inderdaad niet de sleutel tot succes, wat dat betreft sluit ik me weer volledig bij Job Pieter aan. Zo’n 1800 calorieën en voldoende beweging. Minstens een half uur per dag, zodat je hart iets sneller gaat kloppen, maar je nog wel kunt praten.
    Voorbeelden: Stevig wandelen, trap lopen, ramen wassen, stukje fietsen of lekker effe een paar baantjes trekken in het zwembad. Die 30 minuten hoeven niet eens aaneengesloten, 2 x 15 minuten mag ook.

    Ik wil zelf er weer strenger aan gaan staan vanaf 1 september. 30 augustus is onze 17de trouwdag en gaan we uit eten met de kids. Daarna is het lijnen, maar wel op de goeie manier. Liever een pond per week, makkelijk vol te houden dan Sonja Bakker en Jojoën.

    #81735 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Geachte Lieske,

    Het is misschien een beetje brutaal, maar toch. Zou u misschien in de toekomst af en toe een paar tips kunnen plaatsen voor alle Hartgenoten?
    Ik kan wel bepaalde dingen roepen, maar ik weet er niet het wel en wee van.
    Ik zou ook niet kunnen zeggen wat iemand beter kan eten. Gezonde of ongezonde vetten voor mij is het een beetje giswerk.
    U zult dit onderscheid wel kunnen maken.
    Ook u laat weer zien hoe snel kilo’s er aan kunnen komen. Bij u dan wel door een wel zeer vervelende oorzaak.

    Alvast veel plezier met jullie trouwdag en geniet van het eten!

    Met vriendelijke groet,

    Job-Pieter

    #81736 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Job-Pieter,

    Mijn ervaring is dat er altijd beterweters zijn, die dan alles wat je zegt aan gaan vallen.
    Sommige mensen zijn bijvoorbeeld ervan overtuigd dat koolhydraten slecht zijn.
    Ze dan vertellen dat bij een tekort aan koolhydraten eiwitten omgebouwd worden tot glucose en dat dit zelfs ten koste kan gaan van spierweefsel, is dan pertinent niet waar. Of willen ze gewoon niet horen.

    Verder is het voor iedereen mogelijk om zelf één en ander uit te rekenen als je de etiketten maar goed leest.

    Van je totale voeding moet 50 – 55 % bestaan uit koolhydraten.
    Eén gram koolhydraat levert 4 calorieën, dus van 1800 calorieën moet ruim 900 geleverd worden door koolhydraten, wat neerkomt op 225 gram koolhydraten. Op de meeste produkten staat hoeveel gram koolhydraten er per 100 gram inzit.

    Van je totale voeding moet 30 % geleverd worden door vet.
    Waarvan tenminste 2/3 onverzadigd.
    Eén gram vet bevat 9 calorieën. Bij 1800 calorieën komt dat neer op zo’n 60 gram vet.

    De rest, dus ongeveer 15 % moet geleverd worden door eiwit, met een minimum van zo’n 55 gram eiwit. (voor een vrouw van mijn leeftijd, 44 jaar)
    Eén gram eiwit levert weer 4 calorieën. Dus bij 1800 calorieën komt dat neer op 67,5 gram eiwit.

    Als iemand wil weten hoeveel eiwit, vet of koolhydraten in een bepaald produkt zitten, vraag maar raak. Dat zoek ik graag voor jullie op.

    Als je je aan bovenstaande houdt en je beweegt daarbij voldoende dan moet het lukken om af te vallen. Ik ga het zelf in elk geval wel proberen.
    Uiteraard ook liever zo min mogelijk alcohol. Eén gram alcohol levert 7 calorieën, zonder dat het ergens voor dient. Het wordt gewoon omgezet in vet en opgeslagen.

    Mensen die toch graag willen drinken, zoals ondergetekende, doen er goed aan om toch tenminste 2 dagen achtereen niet te drinken. Ikzelf ben van plan om 4 dagen niet te drinken en 3 dagen met mate, als het lukt helemaal niet.

    #81757 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Dag Lieske,

    Allereerst dank je wel voor deze reactie en het goede advies. Ik had al eerder willen reageren, maar ik was een paar dagen weggeweest. Een korte vakantie met mijn ouders en vriendin. Nog even snel er tussenuit voor het normale patroon weer begon.
    We waren allemaal echt onder de indruk van deze reactie. We hadden wel wat verwacht, maar zulk advies, SUPER! Het dekt in één keer een enorme lading.
    Bedankt!

    #81778 Reageer

    praat me niet van Sonja Bakker, onze nationale “voedingsgoeroe”, dat mens kan echt onzin uitkramen, de algemene dingen kloppen wel, maar dat weet ondertussen ook iedereen zelf wel, maar wat ze verder voor adviezen geeft.
    Ieder weldenkend mens (even de mensen die dik worden door lichamelijke oorzaken buiten beschouwing gelaten) weet wel dat als je meer calorieën opneemt dan je verbruikt dat dit als resultaat heeft: extra kilo’s!:(
    Het is nog altijd zo: elk pondje gaat door het mondje, en natuurlijk zijn er door veranderde inzichten wel combinaties van voedingsmiddelen op te noemen die beter matchen dan anderen, maar feit blijft: minder etten en meer bewegen is nog altijde de beste methode.

    #82670 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Omdat Sonja Bakker vorige week weer in het nieuws was en er nu ook een topic bij nieuws op hargtgenoten staat, wil ik jullie onderstaand artikel niet onthouden. Het stond in de Elsevier

    Wetenschappers kraken Sonja Bakker-dieet

    dinsdag 18 november 2008 19:53

    (Novum) – Een Sonja Bakker-dieet biedt slechts een paar weken soelaas. Dat zeggen voedingswetenschappers van Wageningen Universiteit uit een onderzoek onder tientallen vrouwen die veertig weken zijn gevolgd. Zij concluderen dat de meest effectieve manier om blijvend af te vallen een langdurig programma van intensieve begeleiding lijkt.

    Voor de studie zijn drie dieetconcepten met elkaar vergeleken. Naast de ‘Sonja Bakker’-groep waren er deelneemsters die een programma volgden met intensieve begeleiding en bewegingstherapie en een groep die eenmaal per maand een diëtist bezocht.

    De deelneemsters die de bestsellers van Bakker ter harte namen kwamen uit op gemiddeld ruim vier procent afname van het gewicht. Vooral in de eerste weken vielen zij veel af. De groep met de intensieve begeleiding noteerde gemiddeld circa twaalf procent gewichtsafname. De derde club viel gemiddeld met bijna zeven procent af.

    De universiteit benadrukt dat het om een verkennende studie gaat. De onderzoekers achten het van belang om het onderzoek op grotere schaal en over een langere periode voort te zetten. De 39 deelneemsters zijn tussen de 30 en 65 jaar en kampten met een licht tot fors overgewicht.

    Het dieet van Sonja Bakker, die zichzelf gewichtsconsulent noemt, is eerder bekritiseerd door het Voedingscentrum en de diëtistenbranche. De boeken van Bakker bereiken steevast de top van de overzichten van bestverkochte boeken.

    #82689 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Wat we ook zeggen over Sonja Bakkeren, er zijn toch mensen die er gebaat bij zijn. En net als bij elk ander dieet heeft het geen permanent effect.
    Het mag dan niet geweldig zijn voor de gezondheid, maar welke is dat wel. Ook al eet je alleen nog maar gezond, je lichaam gaat verder op een ander voedingspatroon. Anders gezegd pleeg je dan ook een aanslag op je lichaam.
    Het is nog altijd gezonder (wat zeg ik, minder slecht) dan een vinger in de keel…..

    #82695 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Naar mijn mening is het enige wat definitief helpt een aanpassing van je voedingsgewoonten. En dan niet voor tijdelijk, zoals Sonja Bakkeren of Atkins, maar blijvend. Je valt dan misschien niet meer dan een kilo per maand af, of zelfs nog minder, maar geleidelijk aan wordt het wat minder.

    Daarnaast wat vaker beweging. Steps, buikspieroefeningen of lekker wandelen of zwemmen, allemaal heel goed. Maar ja, dat moet je dan wel steevast doen.

    Heel veel mensen drinken bijvoorbeeld elke dag alcohol, daarbij gesteund door allerlei berichten dat een glaasje per dag goed is voor je hart. Dat kan wel waar zijn, maar over het algemeen blijft het dan niet bij dat ene glaasje. Je lichaam ziet alcohol, ook een beetje, als een giftige stof en dat moet weggewerkt worden. Dat moet je lever doen. Maar die moet ook de vetafbraak regelen. En dat werkt dan allemaal niet meer zo goed. Ook de vochthuishouding wordt geregeld door de lever. Mensen die veel drinken hebben dan ook vaak vochtophoping in de buik.
    Het is m.i. beter om sowieso 3 tot 4 dagen, liefst aaneengesloten geen druppel alcohol te drinken, en de rest van de dagen (weekend bijvoorbeeld) matig. Een uitschieter met een avondje stappen of een feestje is dan ook niet erg.
    Verder zwarte koffie en thee, bouillon of water eventueel met lessini of zo. Vruchtensap mag ook, maar geen limonade, cola of ander suikerrijk fris.
    Liefst elke dag wat rauwkost. Erg lekker op een volkoren boterham met een paar plakjes kaas bijvoorbeeld.
    Houdt ook je vetopname in de peiling. Gebruik bij voorkeur een goede olie als basis voor een dressing of om in te roerbakken. Daar zitten de beste vetten in, die je gewoon nodig hebt.

    Daarnaast gewoon normaal eten, normale hoeveelheden. Dus 200 gram groente, iets van aardappelen, rijst of zo en een stukje vlees van zo’n 100 gram. Een sneetje of 5, liefst volkoren, brood, met boter en niet te vet beleg. Eén keer kaas mag gerust, goed voor de calciuminname, één keer zoet mag ook best. Verder liever geen producten als leverkaas, boterhamworst, salami e.d.
    Een beker melk of yoghurtdrink bij iedere broodmaaltijd. Twee keer per dag iets van fruit. Ook heerlijk als toetje of om ’s avonds nog te snacken.
    Een schaal rauwkost zo voor het pakken helpt ook goed tegen de lekkere trek.

    Tja, en dat moet je dan, liefst de rest van je leven, zo volhouden. Het is een omslag, maar volgens mij is dit de enige langdurig werkende methode.
    Als je hier streng aan houdt, en elke dag 30 minuten (of 2 keer een kwartier) extra beweging neemt, dan val je zeker, wel langzaam, af.

    Maar……..ik ben niet roomser dan de paus. Vooralsnog lukt het mij ook niet om me hieraan te houden. Hoewel ik het wel zoveel mogelijk probeer. Meer dan 3 kilo zijn er nog niet af. Nog zo’n 22 te gaan.

    #82709 Reageer
    Philicia
    Deelnemer

    inderdaad gewoon een beetje normaal doen, uhm eten bedoel ik, haha…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
Reageer op: Reactie #81757 in Sonjabakkeren werkt averechts
Je informatie: