default-header

Slecht imago farmaceutische industrie

Home Forums Medicijnen Slecht imago farmaceutische industrie

  • Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door Anoniem.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #78661 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    De farmaceutische industrie heeft een buitengewoon slecht imago onder mensen die beroepshalve met de branche te maken hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Motivaction in opdracht van Nefarma. Medisch redacteur Joop Bouma publiceerde hierover in Trouw van zaterdag 26 juli.

    Nefarma is de brancheorganisatie van innoverende farmaceutische bedrijven in Nederland. Uit het onderzoek blijkt, dat pillendraaiers en farmaboeren zich onttrekken aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ze innoveren niet en doen aan ondoorzichtige prijsvorming. Kortom: wat de gek ervoor geeft. Uit het rapport blijkt dat de farmaboeren veel transparanter moeten worden. Ook zouden ze zich meer moeten mengen in het maatschappelijke debat. Ook Nefarma wordt niet gespaard. De koepel wordt ’loopjongen van de industrie’ genoemd, ’een organisatie die monddood is, geen bewegingsvrijheid heeft’ en die ’onzichtbaar is in het publieke debat’.

    Motivaction hield interviews met onder meer politici, ambtenaren op ministeries, artsen en apothekers over het imago van de industrie, in totaal veertien vraaggesprekken. Een van de conclusies is dat de pillenmakers vooral bezig zijn met het na-apen van andere pillendraaiers. ,,Me too” in plaats van innnovatie, kortom. Het Motivaction-rapport gaat naar de 41 lidbedrijven van Nefarma, die gezamenlijk 85 procent van de farmaceutische markt bedienen (totale omzet 5 miljard euro), aldus Joop Bouma in Trouw. Bouma is onder meer bekend van het uitstekende boek ,,Slikken” waarin hij genadeloos afrekent met de farmaceutische industrie.

    Huisarts Hans van der Linden, die al jaren op de barricaden staat tegen de vermeende malversaties van de farmaceutische industrie, schreef me in een reactie het volgende: Het is goed om vast te stellen dat het besef dat er met die bedrijfstak iets ernstig mis is, nu breed is doorgedrongen tot Nederland, ook bij de betrokkenen zelf.
    Daarbij moet wel bedacht worden dat het beleid van die bedrijven en met name hun marketing niet worden bedacht in Nederland zelf.
    De infame marketing die bijvoorbeeld Pfizer de afgelopen jaren bedreef, vindt men bij kijken over de grenzen overal ter wereld terug.
    Orde op zaken stellen in Nederland zal mondiaal geen verandering brengen in de levensbedreigende schade die patiënten wordt toegebracht door het massaal voorschrijven van geneesmiddelen die niet bewezen veilig en niet bewezen effectief zijn. Dat als gevolge van agressieve en misleidende marketing.
    Nederland kan echter toch, met name in Europees verband, zijn stem laten horen.
    De pleidooien voor direct marketing door lobbyïsten zijn daar nog steeds heel actueel en bedreigend. De VVD is er in Europees verband een warm pleitbezorger voor in de persoon van Jules Maaten. (VVD-lijsttrekker voor de Europese Verkiezingen 2004. Daarvoor voorzitter van de VVD Eurofractie en tevens vice-voorzitter van de Europese liberale fractie).

    #81516 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Hallo Arianne.
    Nee ik weet niet wat er dan gebeurd. Is het niet zoiets wat ze ook wel noemen dat je arm of been slaapt . Er zit dan een ader een beedje dicht gedrukt door een bepaalde houding . Als je dan je arm anders legt of houd en er wat mee schud is het weer zo weg.

    Als dit het niet is ,en je maakt je toch ongerust ,gewoon naar de (huis)arts gaan. Beter paar keer te veel dan een keer te weinig.

    Groetjes Ad

    #81517 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Arianne,

    Kan het niet zijn dat je klachten veroorzaakt worden door vastzittende spieren in je nek of een beknelde zenuw? Je bent hartpatiënt en ik begrijp dat je bij deze klachten meteen denkt dat het aan je hart ligt. Een reactie hiervan kan natuurlijk weer een versnelde hartslag zijn.
    Ik kan je alleen maar adviseren om hiermee naar je huisarts te gaan, zeker als je het niet vertrouwt. Al is het maar om dingen uit te sluiten.

    Sterkte.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #81518 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Hallo Arianne,

    Ik zou als ik jou was daar geen gras over laten groeien en naar de huisarts gaan om een doorverwijzing vragen naar de cardioloog. een inspanningstest daar kan je altijd om vragen dan draaien ze een cardiogram van je en dan zien ze echt of je hart een probleem heeft.

    succes ermee en hou je haaks.

    groet Abpie

    #81519 Reageer
    elif_
    Deelnemer

    Hallo Arianne,

    ik zal me even voorstellen. mijn naam is elif en ik ben 22 jaar.

    ik loop zelf al jaren met verschillende klachten en ik ben eigenlijk nooit serieus genomen door artsen. ik las je verhaal en ik zou inderdaad even naar de dokter gaan.

    ik ben er zelf in november 2013 achtergekomen dat mijn hartspier te traag pompt en dit komt bijna niet voor op mijn leeftijd. het is altijd goed om bij vreemde verschijnselen en pijn even langs een arts te gaan.

    ik was gister toevallig bij mijn cardioloog en die vertelde me dat bij hartproblemen de nek vaak zeer doet en de linkerarm. ik hoop dat je iets aan mn berichtje heb.

    groetjes,
    Elif

    #81520 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Hallo elif
    Dank je wel voor je berichtje
    Ik ga morgen weer een uitdraai laten maken van mijn reveal
    En eingelijk hoop ik dat hij wat ziet en ik door kan Nasr cardioloog.
    Jij ook sterkte
    Ook de andere hartgenoten bedankt voor het reageren op mijn reactie
    Gr liefs arianne

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Reactie #81518 in Slecht imago farmaceutische industrie
Je informatie: