default-header

Scheiding breekt hart van vrouwen

Home Forums Hart- en vaatziekten Scheiding breekt hart van vrouwen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #78637 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Scheiding breekt hart van vrouwen

    TEXAS (VS) – Vrouwen die een echtscheiding achter de rug hebben, lopen meer risico om op latere leeftijd problemen met hun hart te krijgen dan vrouwen die getrouwd blijven. Een scheiding bezorgt de meeste vrouwen een trauma dat letterlijk kan leiden tot een gebroken hart, zo bleek twee jaar geleden uit Amerikaans onderzoek. Mannen hebben daar veel minder vaak last van.
    Wetenschappers aan de universiteit van Texas onderzochten, in tien jaar tijd, 10.000 mannen en vrouwen. De conclusie is dat 11,6 procent van de gescheiden vrouwen kampt met hartproblemen. Bij hertrouwde vrouwen is dat 10,9 procent. Bij vrouwen die hun hele leven bij hun echtgenoot bleven, lag dat percentage op 8,7 procent. Op 60-jarige leeftijd had 33 procent van de gescheiden vrouwen last van het hart, tegenover 22 procent van de getrouwde vrouwen. Volgens de onderzoekers is dat het gevolg van de emotionele schade die een echtscheiding berokkent en die vooral bij vrouwen verregaande fysieke gevolgen kan krijgen. Waarom gescheiden mannen zoveel minder gezondheidsproblemen blijken over te houden aan een scheiding is onduidelijk. Eén theorie is dat voor vrouwen een harmonieus gezinsleven zwaarder weegt dan voor mannen.

    #81696 Reageer
    Dolores
    Deelnemer

    Zou het kunnen zijn dat vrouwen zich toch meer gebruikt voelen dan mannen?
    Mannen hebben vaak een drukke baan, hebben veel sociale contacten buitenshuis, terwijl de vrouw toch vaak van dit alles verstoken blijft.
    Bovendien zijn veel mannen niet in staat om voor zichzelf te zorgen. Ze zien de vrouw dan vaak ook als de verzekering voor een verzorgd bestaan. Zoals elke dag een warme hap op tafel, gewassen onderbroeken en een gepoetst huis.
    Vrouwen zijn meer gericht op de relatie, kinderen en harmonie in huis.
    In haar beleving geeft een vrouw daar veel voor op, zoals een mooie carrière, haar figuur (kinderen baren) en sociale contacten buitenshuis.
    Bij een echtscheiding heeft een vrouw dus meer te verliezen. Alles wat ze geïnvesteerd heeft, ziet ze in rook opgaan, terwijl de man gewoon doorgaat met zijn leventje, en misschien zelfs al een nieuw slachtoffer heeft gevonden om zijn onderbroeken te wassen en zijn eitje te bakken.

    #81406 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Hallo Lotje,

    Ook voor jou gezondheid en voorspoed gewenst. Niet te veel achterom kijken maar met positieve energie de toekomst tegemoet. Woorden en zinnen zoals ‘had ik maar’ of ‘als’ probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Het is zoals het is! Je hebt natuurlijk niet alles in de hand maar je kan wel je best doen om er iets van te maken. En met alle lieve mensen om ons heen lukt dat.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #81407 Reageer
    nesia52
    Deelnemer

    Hoi Annemarie, ook voor jou en je man de beste wensen, laten we hopen dat dit een beter jaar wordt
    , en wat een geweldige woorden over je moeder, heel mooi.
    Lieve hartegroet en we gaan er dit jaar voor. Nesia.

    #81408 Reageer
    Roland
    Gast

    Hoi Nesia,

    We gaan er weer voor! 😆

    Hartegroet,
    Annemarie

    #81409 Reageer
    Anoniem
    Gast

    Wat een ontroerende email,
    Het gouden hangertje zal je steunen en de herinnering aan je moeder in stand houden voor altijd.

    Ook ik heb de verkeerde genen van mijn moeder.

    Wens je een zo gezond en liefdevol 2013.

    Cesarina

    #81410 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Cesarina,

    Ik wens jou ook een voorspoedig 2013.

    Mijn moeder is door een inschattingsfout/medische misser overleden. Ondanks het verdriet dat we daarover hebben gehad kijken we terug op heel veel mooie jaren met haar en zijn we dankbaar dat ze tot het laatst toe zo zelfstandig is geweest en dat haar een lang ziekbed bespaard is gebleven.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #81411 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Nogmaals veel sterkte:)
    en een hartegroet,

    Cesarina

    #81412 Reageer
    Roland
    Gast

    Lieve hartgenoten,

    dank voor de lieve reacties maar ‘brief aan ons mam’ is niet geschreven om een verdrietig verhaal neer te zetten. Ik wil hiermee vertellen dat ik trots op mijn moeder ben, de manier waarop zij omging met tegenslagen. Haar veerkracht en doorzettingsvermogen. Een leven met een lach en een traan. Zelfs in haar laatste uurtjes maakte ze ons nog aan het lachen. Ik vond het ook belangrijk om de anekdote te vermelden, humor is zo belangrijk in het leven. Ik denk vaak aan mensen die 2 keer afscheid moeten nemen van een ouder of partner als gevolg van Alzheimer of dementie. Als mantelzorger maak ik dit nu van iets dichterbij mee en vind het behoorlijk heftig. Persoonlijk is dit mij bespaard gebleven. De afgelopen jaren zijn er bij mij de scherpe kantjes vanaf gegaan maar het gemis zal er altijd zijn.

    Een warme hartegroet,
    Annemarie

    #81413 Reageer
    nesia52
    Deelnemer

    Hoi Annemarie, het gemis blijft altijd, maar een moeder met Alzheimer, die mij niet meer kent is ook als een gemis, want ik heb mijn moeder nog wel, maar toch ook niet, ben je nog wat wijzer geworden in Leuven.
    Liefs Nesia.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
Reageer op: Reactie #81696 in Scheiding breekt hart van vrouwen
Je informatie: