default-header

romige bleekselderij creme soep (vegetarisch/vetarm) weinig calorien/ snel klaar

Home Forums Recepten en tips romige bleekselderij creme soep (vegetarisch/vetarm) weinig calorien/ snel klaar

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #78789 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    hallo allemaal, hier weer eens een recept van mij. ik maak hem regelmatig klaar, het is niet zo heel veel werk,het is snel klaar kan je op het laatste moment maken, het is lekker en het vult en met een boterham erbij heb je een volwaardige/volledige maaltijd.ik heb hem ooit uit een vegetarisch kookboek gehaald en hem een beetje aangepast officieel hoort het met sojamelk, maar die heb ik vervangen door gewone magere melk, maar verander gerust, hoe vetter de melk hoe romiger, maar ik moet op de calorien letten dus ik ga voor de magere versie, hier het recept:

    Struik bleekselderij
    paar grote aardappelen ong.3 a 4
    halve liter (magere) melk
    anderhalve liter water(je kunt ook de melk en waterverhouding meer/minder doen naar smaak, hoe meer melk hoe romiger)
    uien, 2 stuks ,beetje grote
    2 eetlepels bloem
    scheutje (olijf-) olie
    bouillonblokje(s) naar smaak en naar zoutbehoefte(ik vind een blokje genoeg, maar moet natriumarm eten)
    peper naar smaak, is erg lekker erbij

    Schil de aardappelen en snij ze in blokjes
    Snij de uien en maak er stukjes van
    Snij de bleekselderij in kleine stukjes

    doe de olijfolie in de soeppan en fruit daar de ui in,even maar tot het glazig is.

    gooi er de 2 eetlepels bloem bij en roer even door

    dan de helft van het water erbij en roeren tot er een gebonden iets ontstaat, dat laat je even een minuutje zachtjes koken.

    Dan de rest van het water erbij en de melk en de bouillonblokjes en tot koken brengen

    Je kunt dan ook de aardappelen en de bleekselderij erin doen en dat laat je zo’n half uurtje koken zachtjes tot de groenten gaar zijn ,zeg maar

    Dan schep je de groenten eruit, doe je in een kom en die pureer je dan met bv staafmixer of blender en dat gooi je weer bij de pan terug. Nog even doorroeren en afmaken met een beetje vers gemalen peper.

    tips; hoe meer melk , hoe romiger
    een scheutje campina roomlight max 8 % of gewoon room is lekker
    beetje mosterd erdoor is ook heerlijk
    beetje chilisaus in de kom erdoor ook lekker
    beetje kaas bovenop strooien in de soepkom
    beetje sambal erdoor maakt hem pittiger
    scheutje halfvolle koffiemelk in je kom maakt het nog iets romiger

    Dit was het.Ik heb hem pas weer gemaakt en mijn gezin smult er ook van al is het zoutarm en weinig calorien en met wat brood erbij heb je er echt een maaltijd aan die omdat er al aardappelen en groenten inzitten. je kunt hem a la minute maken mken van tevoren is ook lekker makkelijk.
    Omdat het een grote pan is heb je er genoeg aan om met je gezin van te eten en voordeel is dat je van bleekselderij gaat plassen, dit is weer handig als je veel vocht vast houdt

    Veel succes! groetjes, leny

    #82951 Reageer

    Het lijkt me inderdaad een lekkere soep, en gemakkelijk te maken, ik zal het zeker eens uitproberen wat in ons gezin zijn wij echte soepeters.;)

    #82994 Reageer
    Philicia
    Deelnemer

    lijkt me een goede stevige soep voor dit koude weer, lekker, en het drijft idd goed vocht af met die bleekselderij :cheer:

    #83000 Reageer
    crealena
    Deelnemer

    hoi auktje, fijn dat jij hem wel lekker vond, mijn man is er ook niet zo weg van, maar mijn kinderen juist wel, dus inderdaad, smaken verschillen. Ik vind het een makkelijk en slank recept waar je toch wel een maaltijd aan kunt hebben daarom staat hij bij ons regelmatig op het menu. Hoe was jouw workshop mediterraan koken? heb je niet een lekker recept voor ons? groetjes leny

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #82994 in romige bleekselderij creme soep (vegetarisch/vetarm) weinig calorien/ snel klaar
Je informatie: